Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor mohamed » 10 nov 2012 23:53

Gelijkenis van het grote avondmaal
15 En toen een van hen, die mede aanzaten, deze dingen hoorde, zeide hij tot Hem: Zalig is hij, die brood eet in het Koninkrijk Gods.
16 Maar Hij zeide tot hem: Een zeker mens bereidde een groot avondmaal, en hij nodigde er velen.
17 En hij zond zijn dienstknecht uit ten ure van het avondmaal, om de genodigden te zeggen: Komt, want alle dingen zijn nu gereed.
18 En zij begonnen allen zich eendrachtig te verontschuldigen. De eerste zeide tot hem: Ik heb een akker gekocht, en het is nodig, dat ik uitga, en hem bezie; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd.
19 En een ander zeide: Ik heb vijf juk ossen gekocht, en ik ga heen, om die te beproeven; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd.
20 En een ander zeide: Ik heb een vrouw getrouwd, en daarom kan ik niet komen.
21 En die dienstknecht weergekomen zijnde, boodschapte deze dingen zijn heer. Toen werd de heer des huizes toornig, en zeide tot zijn dienstknecht: Ga haastig uit in de straten en wijken der stad, en breng de armen, en verminkten, en kreupelen, en blinden hier in.
22 En de dienstknecht zeide: Heer, het is geschied, gelijk gij bevolen hebt, en nog is er plaats.
23 En de heer zeide tot de dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;
24 Want ik zeg u, dat niemand van die mannen, die genodigd waren, mijn avondmaal smaken zal.

'Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.' (Op 3,20)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 nov 2012 07:54

mohamed schreef:Gelijkenis van het grote avondmaal
15 En toen een van hen, die mede aanzaten, deze dingen hoorde, zeide hij tot Hem: Zalig is hij, die brood eet in het Koninkrijk Gods.
16 Maar Hij zeide tot hem: Een zeker mens bereidde een groot avondmaal, en hij nodigde er velen.
17 En hij zond zijn dienstknecht uit ten ure van het avondmaal, om de genodigden te zeggen: Komt, want alle dingen zijn nu gereed.
18 En zij begonnen allen zich eendrachtig te verontschuldigen. De eerste zeide tot hem: Ik heb een akker gekocht, en het is nodig, dat ik uitga, en hem bezie; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd.
19 En een ander zeide: Ik heb vijf juk ossen gekocht, en ik ga heen, om die te beproeven; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd.
20 En een ander zeide: Ik heb een vrouw getrouwd, en daarom kan ik niet komen.
21 En die dienstknecht weergekomen zijnde, boodschapte deze dingen zijn heer. Toen werd de heer des huizes toornig, en zeide tot zijn dienstknecht: Ga haastig uit in de straten en wijken der stad, en breng de armen, en verminkten, en kreupelen, en blinden hier in.
22 En de dienstknecht zeide: Heer, het is geschied, gelijk gij bevolen hebt, en nog is er plaats.
23 En de heer zeide tot de dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;
24 Want ik zeg u, dat niemand van die mannen, die genodigd waren, mijn avondmaal smaken zal.

'Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.' (Op 3,20)

Dat is inderdaad de enige normale post van de laatste paar dagen.
Maar zolang menige gemeente hier zich totaal niet aangeproken voelt wanneer Jezus zegt dat Hij hen uit zijn mond uitspuugt, omdat ze zich rijk en verrijkt wanen, terwijl ze blind, naakt en ellendig zijn, zal het wel weinig uitwerking hebben.
Het even verderop in Openb 3 genoemde bevel: ''wees ijverig (onderzoek, lees, leer) en bekeert u" wordt zelfs volledig tegengesproken .
''Wees maar ijdzaam, het mocht ooit nog eens gebeuren, zelf kunnen we ons niet bekeren''

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 nov 2012 10:49

Jezus bepaalt met wie hij avondmaal zal houden (Op 3,20) en er is geen mens die daar wat aan kan doen. Daarom zegt het me niet zoveel dat ik bij een katholieke of protestante gemeente niet mag aanschuiven. Ik wacht wel geduldig af tot het echte avondmaal welke mijn schepper met mij zal houden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2012 19:19

Ik ook, maar dat wil niet zeggen dat er nu voor een gelovige levende onder het nieuwe verbond geen gelegenheid is om te delen in brood en beker.
Want die is er wel degelijk.
Openbaring 3 vers 20 spreekt over een moment dat de Heer buiten het Christendom staat.
Ik voel me niet verwant met die tekst want ik voel mij niet iemand die behoort bij de gemeente van Laodicea.

Ik leef net als Paulus onder het nieuwe verbond waar wij mogen gedenken bij brood en beker het nieuwe leven van Jezus Christus en mogen proosten op het Eeuwige Leven.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 nov 2012 19:24

Wilsophie schreef:Ik ook, maar dat wil niet zeggen dat er nu voor een gelovige levende onder het nieuwe verbond geen gelegenheid is om te delen in brood en beker.
Want die is er wel degelijk.
Openbaring 3 vers 20 spreekt over een moment dat de Heer buiten het Christendom staat.
Ik voel me niet verwant met die tekst want ik voel mij niet iemand die behoort bij de gemeente van Laodicea.

Ik leef net als Paulus onder het nieuwe verbond waar wij mogen gedenken bij brood en beker het nieuwe leven van Jezus Christus en mogen proosten op het Eeuwige Leven.

Als jij kookt! :lol:

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 11 nov 2012 19:35

Ik heb even het moddergevecht hier doorgelezen vluchtig en heb wel een paar kant tekeningen !

Ten eerste is het echt niet zo dat kinderen in de PKN zo maar aan het avond maal mogen / kunnen gaan. Ten eerste moet men belijdenis hebben gedaan en is er de cathechesatie die daar naar toe werkt. In onze kerk is ook kindernevendienst en is men nu dus al wel bezig met het thema Avondmaal zodat ze gaan begrijpen wat dat is (de oudste groep doet dat dus )

Deze groep bleef vandaag dus tot het 1e avondmaal (toe kijken en luisteren ) en is toen naar hun kindernevendienst gegaan.

Zelf wil ik ook kinderen niet aan het avondmaal, dat er geen vrouwen aan mogen gaan is natuurlijk onzin, de vrouw is immers gelijk aan de man.

Even een vraagje voor de Ger Gemmers onder ons... stel ik ben op bezoek bij schelpje ..en toevallig die zondag bij haar in de ker (omdat ik er logeer ) en er is avondmaal .... en ik heb belijdenis gedaan in de PKN (hervormd conventioneel ) .... kan / mag ik dan aangaan ??

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 nov 2012 19:47

Spons schreef:Zelf wil ik ook kinderen niet aan het avondmaal, dat er geen vrouwen aan mogen gaan is natuurlijk onzin, de vrouw is immers gelijk aan de man.

Dus jij bepaalt wie er wel en niet aan het avondmaal mogen deelnemen? Heeft de schrift dan geen enkele betekenis meer? Mijn hemel ik citeerde nota bene uit een boek waarin staat dat wie er aan afdoet God de plagen die er in beschreven staan (Op 22,18) over hem doet komen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 nov 2012 19:55

Even een vraagje voor de Ger Gemmers onder ons... stel ik ben op bezoek bij schelpje ..en toevallig die zondag bij haar in de ker (omdat ik er logeer ) en er is avondmaal .... en ik heb belijdenis gedaan in de PKN (hervormd conventioneel ) .... kan / mag ik dan aangaan ??

Waarom je aan 'de Gergemmer' vraagt of je eventueel in een CGK aan mag gaan , is mij een raadsel :mrgreen: :wink:

Maar over het algemeen geld dat je dan vooraf even langs de kerkenraad raad om te vertellen wie je bent en waarom je aan wil gaan. Klinkt misschien streng, maar dat is het niet :wink:

In dit topic valt mij op dat er weinig wordt gezegd over de aanwijzingen die ook in de bijbel staan, o.a. in 1 Korinthe.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 11 nov 2012 21:57

tsja ik ga uit van in het algemeenheid aangaan aan het avondmaal,

Toch vindt ik het raar dat ik moet gaan vragen of ik aan mag gaan als ik zelf belijdenis heb gedaan en aanga aan het avondmaal in mijn kerk,

bij de inwijding van de heilige olieën (ja dat is O.K.K ... mw (ben je al eens meegeweest ?? ) viert men het op een iets andere manier maar wel met dezelfde betekenis en worden ook mensen van de niet O.K.K uitgenodigd wat dus heel gastvrij is !

het stuit mij tegen de borst dat ik dan langs een kerkeraad moet gaan en die mag dan even bepalen of ik wel of niet kan aangaan, dat zij dus maar even over mij oordelen terwijl er maar 2 personen zijn die over mij kunnen oorden namelijk God en de Here Jezus (ik bedoel het niet oneerbiedig mbt de ouderlingen ,maar zo komt het wel over )

@ Mohammed, ik denk niet dat kinderen de betekenis en de belangrijkheid en het hoe en waarom van het avondmaal inzien bij het aangaan maar dat ze het meer als een uitstapje zien , daarom vindt ik het persoonlijk goed dat daar oa cath. voor is en (in ieder geval in onze kerk ) wel aandacht aan besteed wordt in de kinderneven dienst !

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 nov 2012 22:04

Ik vind het vreemd dat je het je vervelend vind om te vertellen waarom je aan het avondmaal wil. Als het goed is kun je vertellen wat je drijft om aan het avondmaal te gaan en is het een heerlijke zaak met broeders daarover te spreken.

Als het goed is kennen ze je in je eigen gemeenten en weten ze door je woorden en je werken of je het oprecht meent. Als je ergens te gast bent weet men dat niet en willen ze dat van je weten. Niks mis mee.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 11 nov 2012 22:36

is op zich ook wat in te vinden , maar denk dat het in de praktijk er op neer zou komen dat ik niet aan hun ideaal / standaard / geloofsverhouding voldoen.

Maar goed zo leer je wat van elkaar :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 nov 2012 00:35

Schelpje, waarom zou iemand een onberispelijk leven moeten leiden om aan het Avondmaal deel te mogen nemen? Is het H. Avondmaal niet juist bedoeld voor zondaars?

En waarom zouden kinderen niet deel mogen nemen? Ook voor hen is de Heer toch gekomen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 12 nov 2012 08:47

mw schreef:
Ik vind het vreemd dat je het je vervelend vind om te vertellen waarom je aan het avondmaal wil. Als het goed is kun je vertellen wat je drijft om aan het avondmaal te gaan en is het een heerlijke zaak met broeders daarover te spreken.

Als het goed is kennen ze je in je eigen gemeenten en weten ze door je woorden en je werken of je het oprecht meent. Als je ergens te gast bent weet men dat niet en willen ze dat van je weten. Niks mis mee.

Het punt is mw, dat het niet gaat over 'spreken met broeders over de Maaltijd des Heren', maar dat het een soort ' toestemming' vragen is.

En dat is wel degelijk een heel vreemde zaak: het is de Maaltijd des Heren, niet de maaltijd van Chr. Geref Kerk of zo..
Er staat nergens inde Bijbel dat ouderlingen moeten onderzoeken of je aan de tafel mag: ieder onderzoeke ZICHZELF staat er. Hetzelfde geldt voor 'tafelwachters'.
Het aangaan aan de tafel is een zaak tussen de gelovige zelf en de Heer.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 nov 2012 09:48

Geheel eens met Boaz.
Iedereen die deel is van een gemeente weet wat de Korinthebrief zegt over de waardigheid om aan te gaan.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 12 nov 2012 09:48

mw schreef:Ik vind het vreemd dat je het je vervelend vind om te vertellen waarom je aan het avondmaal wil. Als het goed is kun je vertellen wat je drijft om aan het avondmaal te gaan en is het een heerlijke zaak met broeders daarover te spreken.

Ben het helemaal met je eens.
Als het goed is wordt er ook in je eigen gemeente Avondmaal gehouden, dus waarom bij een ander kerkgenootschap aan het Avondmaal. Dopen doe je ook in je eigen gemeente, en ga je ook niet je kind ten doop houden als je in een andere gemeente bent en je hebt je baby bij je die nog niet gedoopt is, en het is toevallig dopen in die gemeente.
Tuurlijk is het iets tussen God en jou. Maar bij ons hebben de nieuwlingen die voor het eerst aan het Avondmaal zijn geweest gewoon even een gesprekje met één van de ouderlingen. Waar het hart vol van is loopt de mond van over, dus dat moet helemaal geen probleem zijn. Ik ben wat dat betreft een slechte prater, vind het moeilijk om er over te praten, maar mij hebben ze ook niet tegengehouden na het gesprek.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Terug naar “[Religie] - Open forum”