Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen heb.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Riska

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Riska » 11 nov 2012 16:39

Zeer uit verband gerukt.
Ik heb zijn hoofdstuk over de schepping gelezen en - binnen het kader van het hele hoofdstuk kan ik mij daarin vinden ja.
Als dat fout is in de ogen van een aantal van jullie: het zij zo.
Lees wat hij schrijft en oordeel dan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 nov 2012 17:04

Riska schreef:Zeer uit verband gerukt.
Ik heb zijn hoofdstuk over de schepping gelezen en - binnen het kader van het hele hoofdstuk kan ik mij daarin vinden ja.
Als dat fout is in de ogen van een aantal van jullie: het zij zo.
Lees wat hij schrijft en oordeel dan.

Ik beloof niks. ;)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 nov 2012 17:15

Zo, nieuwe vraag.
Waarom staat er bij de vragenrubriek dat de vrijgemaakte tijd van de predikant voor het beantwoorden van de vragen van ons, belangrijker is dan de tijd die wij vrijmaken om de vraag te stellen, wat blijkt uit het feit dat de mening van hen die enigszins afwijkt niet mag worden vermeld.
De dominee weet het, klaar uit.
Vervolgens komt het antwoord altijd conform de denominatie tot welke deze ds behoort.
Maar het opmerkelijkste is nog dat predikanten elkaar wel mogen afvallen en zelfs woorden als duivelswerkers worden niet geschuwd.(poosje terug weer tijdens de HSV discussie...
Dat is mijn grote vraag..

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 nov 2012 19:31

boer schreef:Zo, nieuwe vraag.
Waarom staat er bij de vragenrubriek dat de vrijgemaakte tijd van de predikant voor het beantwoorden van de vragen van ons, belangrijker is dan de tijd die wij vrijmaken om de vraag te stellen, wat blijkt uit het feit dat de mening van hen die enigszins afwijkt niet mag worden vermeld.
De dominee weet het, klaar uit.
Vervolgens komt het antwoord altijd conform de denominatie tot welke deze ds behoort.
Maar het opmerkelijkste is nog dat predikanten elkaar wel mogen afvallen en zelfs woorden als duivelswerkers worden niet geschuwd.(poosje terug weer tijdens de HSV discussie...
Dat is mijn grote vraag..

Ik denk dat een predikant het wel drukker heeft dan wij die onze tijd verdrijven op het forum, wij doen het voor ons plezier, vrijetijdsbesteding,verslavingof tegen allerlei leer te trappen, of omtelaten zien hoeveel kennis wij van de Bijbel hebben vul maar in.
Ook denk ik dat het ligt aan de vragensteller, die wil juist van een bepaalde predikant een antwoord en is niet geinteresseerd in antwoorden van anderen.
Het forum is voor discussie, of dwars, dus genoeg plaatsen waar jeje ei kwijt kan:-oo
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 12 nov 2012 11:12

schaapje schreef:Henri Veldhuis zegt in een interview o.a.
Het paradijsverhaal is een mythologisch beeldverhaal waarin de Schepper menselijk wordt voorgesteld, een poëtische verbeelding van "je dicht bij God voelen"

Daarom is het ook zo onzinnig om met Genesis in de hand de evolutietheorie te verwerpen.
De auteurs van Gen 1 en die van Gen 2 wilden helemaal geen biologisch/natuurwetenschappelijk verhaal schrijven.

Veldhuis gaat overigens volgens mij nog wel uit van een/de zondeval.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 12 nov 2012 11:21

blijblij schreef:Daarom is het ook zo onzinnig om met Genesis in de hand de evolutietheorie te verwerpen.
De auteurs van Gen 1 en die van Gen 2 wilden helemaal geen biologisch/natuurwetenschappelijk verhaal schrijven.

Veldhuis gaat overigens volgens mij nog wel uit van een/de zondeval.

Dan ben ik benieuwd hoe jij Matteüs 19:4 leest?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 12 nov 2012 11:34

JHM schreef:
Dan ben ik benieuwd hoe jij Matteüs 19:4 leest?

Online of in een papieren Bijbel en met gebruikmaking van het onderwijs uit groep 3.... :lol:

Men geloofde/dacht dat de aarde zo ontstaan is (zoals bijna elke religie een scheppingsverhaal heeft). Je kan moeilijk verwachten dat Jezus de natuurkundige kennis had van 20 eeuwen later.
Mat 19,4 lees ik dus cultuur- en tijdgebonden.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 nov 2012 11:40

blijblij schreef:Veldhuis gaat overigens volgens mij nog wel uit van een/de zondeval.
Hij zegt ongeveer het volgende:
Adam en Eva hoeven gen moeite te hebben van de boom weg te blijven, want ze zijn gelukkig. Maar dan komt een giftige stem van een slang die vraagt of God je alles heeft gegeven en toch niet wat achterhoudt. dat Hij je niet alles gunt, omdat je anders teveel op God gaat lijken.
Wij hebben het leven en onze eigenwaarde van God gekregen dat is rijkdom. Maar het slangengif van wantrouwen en onzekerheid maken die rijkdom en de gever ervan verdacht. Ons grondvertrouwen wordt aangetast, als we niet zeker zijn of anderen ons het leven wel gunnen. Als je eraan twijfelt of Gods jawoord over je leven te volle is gemeend groeit de neiging om God en de andere mensen te zien als bedreiging. Wanneer je twijfelt of je bestaansrecht hebt, kijk je naar boven naar anderen die het beter hebben in jouw ogen. Genesis 3 laat zien dat zonde ontstaat waar vertrouwen geschaad wordt. Als we er niet meer op vertrouwen dat we bij God en mensen recht van bestaan hebben, gaan we ons dat recht zelf verschaffen, met alle gevolgen van dien.
Wat de erfzonde betreft: Je erft de gevolgen van de zonde.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 12 nov 2012 12:00

blijblij schreef:Online of in een papieren Bijbel en met gebruikmaking van het onderwijs uit groep 3.... :lol:

Vind je dit nu echt nodig als iemand je gewoon een vraag stelt.

Men geloofde/dacht dat de aarde zo ontstaan is (zoals bijna elke religie een scheppingsverhaal heeft). Je kan moeilijk verwachten dat Jezus de natuurkundige kennis had van 20 eeuwen later.
Mat 19,4 lees ik dus cultuur- en tijdgebonden.

Jezus heeft de kennis van het begin en het eind, dus die 20 eeuwen waar jij mee pocht is voor Jezus slechts schamele kennis. Maar blijkbaar is het centraal stellen van de Geschriften bij vraagstukken jouw inziens gelijk aan onderwijs uit groep 3, waar je het onderwijs van Jezus ook gelijk stelt aan groep 3 niveau.
Laatst gewijzigd door JHM op 12 nov 2012 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 12 nov 2012 12:30

JHM schreef:Vind je dit nu echt nodig als iemand je gewoon een vraag stelt.

Joh, doe een beetje lachen op de maandagmorgen.....
JHM schreef:Jezus heeft de kennis van het begin en het eind, dus die 20 eeuwen waar jij mee pocht is voor Jezus slechts schamele kennis. Maar blijkbaar is het centraal stellen van de Geschriften bij vraagstukken jouw inziens gelijk aan onderwijs uit groep 3, waar je het onwijs van Jezus ook gelijk stelt aan groep 3 niveau.

Ik poch nergens mee. Groep 3 ging over: het kunnen lezen van woorden en zinnen.
En blijkbaar hebben we een ander beeld bij de persoon Jezus. M.i. moet je Jezus zien als een kind van zijn tijd. Maar als jij een andere mening hebt: prima!
Ik vind een uitspraak uit de 1e eeuw geen argument om te stellen dat Genesis 1 zo gebeurd is.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2012 12:46

Ik wil graag wat lezen van die auteur, waar kan ik dat vinden?
Vooraf wil ik stellen dat ik geloof dat Adam uit de aarde aards is en dat de grondstof waaruit hij gemaakt is, een grondstof was, die besmet was door de val van satan, ( herstel) en zijn engelen waardoor een oordeel van Gods wege over de aarde kwam en dat deze aarde alsnog hersteld of toebereid is in de bekende 6 dagen.
Noemt deze meneer dat in zijn geschriften, want anders missen wij raakvlakken "In den Beginne".

@boer, je nieuwe vraag begrijp ik niet zo goed, kun je het een beetje toelichten s.v.p.?
b.v.d.

O ja, ik heb het tot groep 8 toen klas 6 gebracht. =D> :lol: [-X
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 12 nov 2012 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 12 nov 2012 12:53

Wilsophie schreef:Ik wil graag wat lezen van die auteur, waar kan ik dat vinden?
Vooraf wil ik stellen dat ik geloof dat Adam uit de aarde aards is en dat de grondstof waaruit hij gemaakt is, een grondstof was, die besmet was door de val van Adam en zijn engelen waardoor een oordeel van Gods wege over de aarde kwam en dat deze aarde alsnog hersteld of toebereid is in de bekende 6 dagen.
Noemt deze meneer dat in zijn geschriften, want anders missen wij raakvlakken "In den Beginne".

@boer, je nieuwe vraag begrijp ik niet zo goed, kun je het een beetje toelichten s.v.p.?
b.v.d.

O ja, ik heb het tot groep 8 toen klas 6 gebracht. =D> :lol: [-X

Ik denk dat de tweede keer Adam eigenlijk Satan moet zijn? Volgens mij had Adam geen engelen.
Ik vermoed dat je raakvlakken mist, aangezien ik een dergelijk verhaal nog nooit ergens heb gehoord....

Maar hij heeft een site: www.henriveldhuis.nl en zijn boeken kun je kopen op www.bol.com

Riska

Berichtdoor Riska » 12 nov 2012 12:58

Wilsophie schreef:Ik wil graag wat lezen van die auteur, waar kan ik dat vinden?
Vooraf wil ik stellen dat ik geloof dat Adam uit de aarde aards is en dat de grondstof waaruit hij gemaakt is, een grondstof was, die besmet was door de val van Adam en zijn engelen waardoor een oordeel van Gods wege over de aarde kwam en dat deze aarde alsnog hersteld of toebereid is in de bekende 6 dagen.
Een voor mij verbijsterende uitleg die tegengesproken wordt door het scheppingsverhaal, waar de mens in de persoon van Adam (dat 'eerste mens' betekent) als laatste van heel de schepping is geschapen.

En waar je wat kunt vinden van de schrijver? Ik zou zeggen: in de bibliotheek of het boek kopen.
Kijk op geloof - het christelijk geloof uitgelegd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 nov 2012 13:02

citaat van deze dominee...,,Zoals ik al opmerkte: de bijbelse boodschap van Gods menswording in Jezus Christus is de bron waaruit ik put. Vanuit die
bron mogen wij van God de hoogste verwachtingen hebben: Hij wil menselijk nabij zijn, in alle omstandigheden, zonde of niet.
Als we dat niet durven denken, hebben we het cadeau van Gods genade in Christus nog onvoldoende uitgepakt.’’

Ik kan daar achter staan al staat er niet expliciet dat God 100 % mens werd echter zonder zonde.

Adam betekent niet "eerste mens" adam of edom betekent rood en de rode aarde waaruit hij genomen is heet "adamah" want het is vrouwelijk.

Het woord "ish" betekent mens meen ik en dat woord wordt gebruikt in Genesis 6.

Dat de aarde besmet was door de val van satan is niet nieuw en een heel plausibele uitleg om te verklaren waar de verleiding vandaan kwam, immers de 2e Adam is ook verleid door satan, maar Hij was zonder zonde, dus viel niet voor de verleiding.
Kun je dit dan anders verklaren, dan houd ik me aanbevolen?

P.s. Dank voor de opmerkzaamheid, Adam moest satan zijn. excuus.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 12 nov 2012 13:10

Wilsophie schreef:Adam betekent niet "eerste mens" adam of edom betekent rood en de rode aarde waaruit hij genomen is heet "adamah" want het is vrouwelijk.

Het woord "ish" betekent mens meen ik en dat woord wordt gebruikt in Genesis 6.

Dat de aarde besmet was door de val van satan is niet nieuw en een heel plausibele uitleg om te verklaren waar de verleiding vandaan kwam, immers de 2e Adam is ook verleid door satan, maar Hij was zonder zonde, dus viel niet voor de verleiding.
Kun je dit dan anders verklaren, dan houd ik me aanbevolen?

Adam betekent: mens, mensheid, de naam Adam of een plaatsnaam.
Ish betekent: man

Je zou alleen kunnen zeggen dat Adam het verwant is aan adama. Maar zelf betekent het niet rood/ rode aarde

Terug naar “[Religie] - Open forum”