Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Wanneer mag je aan het Avondmaal?

Berichtdoor Wilsophie » 09 nov 2012 19:47

Terug naar mijn vraag: wie zaten er aan, met de Heere Jezus?

De Here Jezus vierde met Zijn discipelen het Pascha zoals gebruikelijk bij de Joden.
Wat hier uitgelegd wordt in Mattheus 26 is de verklaring van de Paasmaaltijd.
Wat de Here Jezus daar tegen Zijn discipelen zei ging over het Bloed van het NIeuwe Verbond. Het wees dus niet naar het kruis want Hij zou niet meer drinken van de vrucht van de wijnstok tot op die dag dat Hij met de discipelen de wijn zou drinken in het Koninkrijk Mijns Vaders en nadat zij een lofzang zongen gingen zij naar de Olijfberg.

Natuurlijk waren hier geen anderen bij want de Heer vertelde nooit publiekelijk wat er ging gebeuren en dat Hij uit de dood zou opstaan, want toen brak het Koninkrijk van Zijn Vader aan en ging Hij heen om voor ons een plaats te bereiden.

M.a. w. de vraag is wel juist gesteld, maar het antwoord staat niet model voor ons huidige gebruik van het avondmaal , want het was het pascha wat gevierd werd op de 14e nisan en wij vieren de 17e nisan namelijk de opstanding. Een essentieel verschil.
Het waren profetische woorden die de Heer sprak en nu is dat vervuld en mogen wij delen met zijn allen die het Lichaam van Christus zijn als zijnde Eén Brood deelachtig, en als kinderen de Heer in hun hartje hebben toegelaten dan zijn zij deel van dat Lichaam en kan niemand ze afsnijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 nov 2012 21:26

Ik denk dat iedere gelovige die de Bijbel kent deel wil nemen aan het avondmaal, dat is m.i. niet de issue, de vraag is of het mag en zo ja wanneer?
Je hebt het zelf zo gesteld en ik heb geprobeerd daarop te antwoorden. Ik weet niet wat je nog meer wilt weten.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 10 nov 2012 01:31

Wie maakt dat uit? Vroeger misschien de kerkenraad, maar daar houd ik nu echt geen rekening meer mee. Geloven is volgens mij een persoonlijke zaak en dus beslis je persoonlijk of je meedoet met de Maaltijd van de Heer. De enige juiste vorm m.i. is: iedereen doet mee, ook de kinderen. Wat je erbij voelt of gelooft, is voor ieder weer anders. Van vroeger herinner ik me nog, dat velen niet meededen. Waarom ze dan toch naar de dienst waren gekomen, is mij een raadsel. Ook was de dominee eerst boos, omdat we eigenlijk te zondig waren en daarna weer boos, als niet iedereen op de nodiging inging. Vreemde gewaarwording.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 nov 2012 10:09

Je kunt wel zeggen ik doe wat ik wil, maar zo werkt het niet.
Ik heb het vaker verteld, hier was een oude dame in het dorp die was ooit lid van een kerk, later heeft ze zich laten dopen in een pinkstergemeente, ze werd wat dement en miste de psalmen en de liturgie van de kerk en ging terug, ze was al op hoge leeftijd, maar ze mocht niet aan het avondmaal omdat ze zich had laten "over" dopen.
Deze oude dame was erg verdrietig hierover, de kerkenraad was onverbiddelijk, nu zit ze in een bejaardenhuis waar 1x per maand avondmaal is en gezien het aantal gezindten is het niet te doen om ieders verleden te achterhalen dus iedereen mag deelhebben. Zo is het opgelost.
Ik vind dat onacceptabel en heel erg.

Van de 1000 mensen in de JachinBoazkerk die er komen gaan er misschien 2 aan het avondmaal er zijn zogenaamde 'tafelwachters' die dat controleren.
Je krijgt immers een week de tijd om je te bezinnen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 nov 2012 12:03

Wilsophie schreef:Je kunt wel zeggen ik doe wat ik wil, maar zo werkt het niet.
Ik heb het vaker verteld, hier was een oude dame in het dorp die was ooit lid van een kerk, later heeft ze zich laten dopen in een pinkstergemeente, ze werd wat dement en miste de psalmen en de liturgie van de kerk en ging terug, ze was al op hoge leeftijd, maar ze mocht niet aan het avondmaal omdat ze zich had laten "over" dopen.
Deze oude dame was erg verdrietig hierover, de kerkenraad was onverbiddelijk, nu zit ze in een bejaardenhuis waar 1x per maand avondmaal is en gezien het aantal gezindten is het niet te doen om ieders verleden te achterhalen dus iedereen mag deelhebben. Zo is het opgelost.
Ik vind dat onacceptabel en heel erg.

Van de 1000 mensen in de JachinBoazkerk die er komen gaan er misschien 2 aan het avondmaal er zijn zogenaamde 'tafelwachters' die dat controleren.
Je krijgt immers een week de tijd om je te bezinnen.

Hoe weet jij dit WilSophie? Zijn deze gegevens je soms ter ore gekomen via het kletscircuit?
Het past niet voor een christen om je zo laatdunkend over een kerk uit te laten en deze met naam op een forum te zetten!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 nov 2012 12:10

43 De HEER zei tegen Mozes en Aäron: ‘Voor het pesachmaal gelden deze voorschriften: Er mag geen enkele vreemdeling aan deelnemen. 44 Een slaaf die door iemand gekocht is, mag er echter aan deelnemen zodra hij besneden is. 45 Een vreemdeling die tijdelijk bij je verblijft of een dagloner mag er niet aan deelnemen. 46 Het maal moet worden gebruikt in het huis waarin het is klaargemaakt, je mag niets van het vlees buitenshuis brengen; de botten mag je niet breken. 47 Ieder die tot de gemeenschap van Israël behoort, is verplicht dit maal te bereiden. 48 Wil een vreemdeling die bij jullie woont het pesachmaal ter ere van de HEER bereiden, dan mag dat pas nadat hij en al zijn mannelijke familieleden besneden zijn, want alleen dan kan hij op één lijn worden gesteld met een geboren Israëliet. Maar een onbesnedene mag er niet aan deelnemen. 49 Voor geboren Israëlieten en voor vreemdelingen geldt een en dezelfde regel.’ 50 De Israëlieten deden wat de HEER aan Mozes en Aäron had bevolen.

De voorschriften uit exodus nog voor dat de wet gegeven is.
Mag iedereen zomaar aan het Avondmaal meedoen? Alleen wie besneden is van hart, dus de HG ontvangen heeft door wedergeboorte.
Dat is mijn mening hierover.

Is er iemand die dat kan bepalen of je besneden bent van hart, ik denk het niet, maar wie toch ondanks de waarschuwing hierover om niet mee te doen als je niet waar het over gaat, dan drink en eet je jezelf tot een oordeel.

Dus in de gemeente moet duidelijk gewaarschuwd worden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 10 nov 2012 12:18

Jess schreef:De discipelen, ook Judas. Dus geen vrouwen.

Denk wel dat in de eerste Christengemeente de vrouwen aan het H.A. gingen.

Elke keer tijdens de nodiging zit ik te bibberen maar durf nooit aan te gaan.

Dit intrigeert me; waarom durf je niet te gaan? Waarom bibberen?
Het is Jezus Zelf, die je uitnodigt!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 nov 2012 12:26

Jess schreef:
De discipelen, ook Judas. Dus geen vrouwen.

Denk wel dat in de eerste Christengemeente de vrouwen aan het H.A. gingen.

Elke keer tijdens de nodiging zit ik te bibberen maar durf nooit aan te gaan.

Ik begrijp niet waar dit ineens vandaan komt, dat er geen vrouwen mogen deelnemen aan het H.A. :-k
Ik ken geen enkele gemeente waar dit niet zou mogen.
Er zijn bepaalde voorwaarden. Dat je gedoopt moet zijn en belijdend lid, en een onberispelijk leven moet leiden. Dus dat is de reden dat er geen kinderen mogen deelnemen.
Dat sommige kerken hiernaar zijn "afgegleden" is dus onbijbels.
Jess: bibberen hoeft niet, maar het is een goede zaak als we tijdens de week van voorbereiding goed overdenken waarom we aangaan. Het is geen gezamenlijke broodmaaltijd nl!

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 10 nov 2012 13:13

schelpje3 schreef:Ik begrijp niet waar dit ineens vandaan komt, dat er geen vrouwen mogen deelnemen aan het H.A. :-k
Ik ken geen enkele gemeente waar dit niet zou mogen.
Er zijn bepaalde voorwaarden. Dat je gedoopt moet zijn en belijdend lid, en een onberispelijk leven moet leiden. Dus dat is de reden dat er geen kinderen mogen deelnemen.

dat vruwen niet mogen deelnemen werd m.i. met een knipoog geschreven; er staat nl niet in de bijbel dat er vrouwen bij het avondmaal waren, ... dus dan mogen ze niet deelnemen :roll: :wink:
een spiegeltje voor hen die regels halen uit wat er niet staat.

ik vraag me af waar je belijdend lid van moet zijn. en kan je daar niet-belijdend lid van zijn? wat zou dat in kunnen houden????
en een onberispelijk leven is nogal pretentieus vind ik. we gedenken dat Jezus voor onze zonde stierf, maar den het alleen als we niet meer zondigen? zelf al heb je al je zonden beleden voordat je de kerk in komt en je ziet 'dat mens met dat ordinaire hoedje' en BOEM, die gedachte sluit je alweer van deelname uit. nee toch?

Het is toch juist het besef dat we Jezus genade 24/7 nodig hebben dat we aan het avondmaal deelnemen!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

maaarten

Berichtdoor maaarten » 10 nov 2012 13:28

Ik ben het met janvanverweg eens dat iedereen die weet dat hij de genade van God nodig heeft, en daar naar verlangt, aan mag gaan aan het avondmaal.

Toch denk ik wel dat het verstandig is om alleen belijdende leden aan te laten gaan als gemeente. Er staat "doe dit tot mijn gedachtenis"; kleine kinderen die het nog niet goed snappen kunnen dat toch niet? Ik vond het zelf toen ik pas lid was geworden van de CGK wel vervelend dat ik niet aan het avondmaal mocht, omdat ik nog geen belijdenis had gedaan, terwijl ik wel gewoon was aan te gaan in de PKN. Ik dacht; 'ik ben toch ook gelovig? ik heb toch ook deel aan het zoenoffer van Jezus? waarom mag ik dat dan niet gedenken?'. Maarja, als iemand dat inderdaad heeft, dan moet hij gewoon belijdenis doen en dan aangaan. Dat is ook wat ik gedaan heb, en ik vind het prima zo. Om de integriteit van het HA te bewaren lijkt mij dit een verantwoorde maatregel.

Wilsophie schreef:Hoe kun je zoiets stellen? Triest hoor!

Las je wel waarop ik reageerde?

Een kerk zonder dogma's is geen kerk. Ofwel hubert snapt niet wat "zonder dogma's" betekent, ofwel hubert en zijn kerk hebben niets meer met het christelijke geloof te maken. En niet historisch de Bijbel lezen? Dat betekent dus dat het voor hubert en in zijn 'kerk' niet uitmaakt of je gelooft dat Jezus gestorven is voor de verzoening van zondaren, dat betekent dat het niet uitmaakt of je gelooft dat Jezus is opgestaan. Dat betekent dat het niet uitmaakt wat je denkt van het avondmaal; en dat je er dus maar de invulling aan mag geven die je zelf wil en dat iedereen maar aan moet gaan.

Ik durf met zekerheid te zeggen dat iedereen die echt "zonder dogma's" gelooft, geen christen is, omdat het voor diegene dan niet meer uitmaakt of de dood en opstanding van onze Heere Jezus Christus echt gebeurd zijn of niet. Dat zijn immers dogma's.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 nov 2012 13:36

Toch denk ik wel dat het verstandig is om alleen belijdende leden aan te laten gaan als gemeente. Er staat "doe dit tot mijn gedachtenis"; kleine kinderen die het nog niet goed snappen kunnen dat toch niet? Ik vond het zelf toen ik pas lid was geworden van de CGK wel vervelend dat ik niet aan het avondmaal mocht, omdat ik nog geen belijdenis had gedaan, terwijl ik wel gewoon was aan te gaan in de PKN.

Leg mij dan eens uit wat de meerwaarde is van een "belijdend lid".
Doe dit tot mijn gedachtenis kunnen kinderen heel goed begrijpen hoor. Waarom niet?
Veel volwassenen weten niet eens wat de Heer ermee bedoelt zo blijkt.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 10 nov 2012 13:55

Ik ken het uit mijn omgeving: Bij een Avondmaalsviering in een bepaalde nominatie, mogen ook belijdende leden van een andere nominatie niet aangaan, tenzij ze eerst weer belijdenis doen in de betreffende kerk. Dat komt anno 2012 nog hier en daar voor. Goddelozer kan het niet. Ook het systeem van tafelwachters, die in hun functie hebben, dat zij eventueel iemand kunnen tegenhouden of zelfs van de tafel kunnen wegsturen is volkomen verwerpelijk. Liefdeloosheid ten top. In heel veel refo-kerken bemerk je trouwens veel geloof, veel hoop, maar weinig liefde. En de liefde is volgens Paulus juist de uitnemendste van de drie. Kerken, waarbij bovenstaande maatregelen mogelijk zijn, mijd ik alleen al daarom. De mooiste vorm vind ik persoonlijk de lopende vorm, waarbij iedereen meedoet, ook de kinderen. Niemand vindt het vreemd, dat dan de kinderen niet het brood nemen en natuurlijk ook niet de wijn, soms wel druivensap, maar ze lopen mee. Slecht ter been zijnden geven aan, dat zij wel meedoen, maar niet komen lopen; dan komen brood en wijn naar hen toe. Voor mij de mooiste vorm. En wat je erbij denkt, of hoe je het ervaar, is voor ieder verschillend, maar gelijk is het feestelijke gemeenschapsgevoel, de dankbaarheid en het uitwisselen van de vredegroet.
Een paar postings terug citeert iemand in dit verband de regels rond de Pesach-maaltijd uit het OT. Dat snap ik niet. Onze Avondmaalsviering is er wel aan verwant, maar heeft een geheel andere betekenis. Die regels hanteren is fout, evenals het door christenen teruggrijpen op Joodse wetten uit de Pentateuch.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 nov 2012 14:02

Ik heb juist aangegeven dat de paasmaaltijd de maaltijd was die de Heer met Zijn dicipelen nuttigde vlak voor Zijn sterven, dat boven dit hoofdstuk staat: "de instelling van het avondmaal" zijn niet geinspireerde woorden maar dat hebben de vertalers ervan gemaakt en er is wel een vergelijking mits je maar begrijpt dat het delen van brood en beker spreekt over het nieuwe verbond en voor ons heidenen niet over de uittocht uit Egypte, ik hoop dat het hiermee duidelijker is.
Verder ben ik het met je eens en blijft het treurig en verwerpelijk vinden dat mensen geweerd worden van het avondmaal.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 nov 2012 18:26

Men vind het blijkbaar normaal dat men voor deelname aan het avondmaal lidmaatschap dus betaalbaar lid moet zijn en dat leert de Bijbel nergens. Geloofsbeleving is de norm, maar men weet niet dat men dat nooit kan en mag meten. Over op hol geslagen fantasiegesproken.

Als men brood en beker wil delen met elkaar zoals in de ondergrondse kerk dan doet men dat in de huiskamer en is er nooit sprake van een sanctie danwel een toestemming of afwijzing.
Men komt bij elkaar in de Naam van de Here Jezus Christus en daar woont de Heer en gebiedt Hij Zijn zegen.
Deze tekst kan nooit anders dan zo toegepast worden en het is dan ook aanmatigend om te zeggen dat het verkeerd wordt toegepast want ik schaar mij onder de Waarheid van het Woord en de belofte van God.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 10 nov 2012 23:40

Sjonge... de lieflijkheden die aan het Avondmaal worden geproefd zijn hier ver te zoeken :roll:

Enkele opmerkingen:
1) Naar de JachinBoaz kerk moeten mensen niet in het zwart. Elke zondag kom ik er langs en zie ik ook andere kleuren.
2) Wij kennen de belastingaangifte van de besproken predikant niet, dus ook niet of zijn geld echt zwart is.
3) Dit topic is gruwelijk offtopic gegaan.
4) Dat betekent dat er vanaf nu alleen ontopic wordt gebabbeld over: wanneer mag je aan het Avondmaal?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Terug naar “[Religie] - Open forum”