Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen heb.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor 1a2b3c » 09 nov 2012 17:45

Riska schreef:Wat is dat voor een God, een Vader, die Zijn zoon offert?

Dat is een God die de wereld zo lief had dat Hij Zijn Eigen Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft eeuwig leven heeft!!!
En dat betekent niet dat Hij Zijn Zoon niet liefhad, dat Hij een wrede God/Vader is. Jezus 'moest' niets: Ps. 8 Toen zei Ik: Zie, Ik kom, in de boekrol is over Mij geschreven. 9 Ik vind er vreugde in, Mijn God, om Uw welbehagen te doen ....
Riska schreef:God wilde niet dat Jezus stierf. (Denk aan de gelijkenis van de eigenaar van de wijngaard, waarin gezegd wordt dat de eigenaar dacht: "die zullen ze toch niet doden?".)

Hand.2:22 ..... Jezus de Nazarener, een Man Die u van Godswege aangewezen is door krachten, wonderen en tekenen, die God in uw midden door Hem gedaan heeft, zoals u ook zelf weet, 23 Deze Jezus, Die overeenkomstig het vastgestelde raadsbesluit en de voorkennis van God overgegeven is, hebt u gevangengenomen en door de handen van onrechtvaardigen aan het kruis gespijkerd en gedood.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 nov 2012 10:57

Trajecto schreef:Ontstaat er nu een spraakverwarring? Ik weet het niet. In ieder geval heb ik niet de bedoeling te zeggen dat een boek zichzelf schrijft, maar wel is het zo dat men aan de inhoud van een boek kan refereren en de schrijver daarbij niet rechtstreeks gaan beschouwen of zelfs maar noemen. Heel vaak doen we dat trouwens. We spreken ervan dat in het boek met titel "Zus-en-zo" staat dat... (etc.)

Mooi, dan hebben we dat helder, want het is misschien wel heel simpel gedacht van mij, maar als Mozes de Thora niet geschreven wie dan wel? Ongeacht de inhoud, de schrijver is een mens geweest van vlees en bloed. En die mens was niet de eerste de beste, hij schrijft met autoriteit en bedient zich niet van twijfelwoorden en verklaart zijn motieven zelden. Waarom de slang praat krijgen we niet te weten. Waarom Kain een vrouw vond als Adam en Eva de eersten waren legt de schrijver niet uit, terwijl hij scherp genoeg is om een tegenstrijdigheid er uit te halen.
mohamed schreef:Ja. Het is zeker interessant die eens te gaan bestuderen. Ik weet er (te) weinig van.
Voor mij is wel belangrijk dat in wetenschappelijke kring er geen brede consensus is dat Mozes de schrijver van de Pentateuch is. (Sommigen betwijfelen overigens ook of Mozes als historisch persoon bestaan heeft.)

Een joodse geleerde van wie ik de naam niet meer weet zei in dit verband: 'als Mozes niet heeft bestaan dan wel zijn neef' en dat vond ik een solide punt. Vind je het niet zeer opvallend dat er over de historiciteit van Bijbelse figuren nooit consensus is bij wetenschappers terwijl niemand twijfelt of Mohammed en Siddhartha Gautama hebben geleefd?
Trajecto schreef:Zelf denk ik gewoon alleen al dat als Mozes inderdaad van de complete Pentateuch de schrijver zou zijn, dat aan het eind dan Mozes zijn eigen overlijden ook heeft te boek gesteld en dat dat niet zo'n aannemelijk scenario is.

Vind je niet? lol, nee goed dat ben ik met je eens natuurlijk. Wat ik zelf geloof is dat Mozes de auteur was van het scheppingsverhaal en misschien zelfs alle boeken van Genesis. Vanaf het moment dat hij het volk leidde lijkt het mij logischer dat iemand anders de scriba werd. Wetenschappers laten de mening van Jezus totaal buiten beschouwing wat ik nogal vind getuigen van vooringenomenheid en ongepaste arrogantie. Waarom iemands getuigenis verwerpen die zeer waarschijnlijk de grafen van de profeten heeft gezien? Dat Jezus heeft gezegd dat Mozes heeft geschreven is een heel belangrijk statement wat uitgediept wordt door Stefanus in Handelingen 7. Mozes heeft geleefd en geschreven en welke boeken precies verandert aan dat gegeven niets.
Trajecto schreef:Je kunt natuurlijk zeggen dat dat stukje dan even door een ander geschreven is, maar... waarom alleen dat stukje? Voor mij is dit al een eerste element om niet te sterk ervan uit te gaan dat niet op zijn minst ook andere schrijvers aan het werk zijn geweest.

Dat lijkt ook mij zeer aannemelijk.
Trajecto schreef:Dat is een summiere reactie. In die brief gaat het ook over zaad ja en ook probeert Paulus de Galaten wat inzicht te geven dat het niet een kwestie is van zich aan de wet houden. Werkelijke bewustwording gaat dieper dan wetten naleven al helpt het wetten naleven wel tot een meer godvruchtig leven.

Nu lees je echt iets totaal anders als wat er staat. De joden hadden het steeds over dat zij als collectief het zaad van Abraham waren en Paulus als jood zijnde leerde hun dus dat niet het collectief maar die ene mens Jezus het zaad was. Slechts Eén mens in de totale wereldgeschiedenis is Israel volgens de wet en dat is wat Paulus leert. Daarom roept Hosea ook in enkelvoud dat Israël de zoon van God is (Hos 11,1) en niet zonen als in velen. Door in Christus te geloven worden wij leden van zijn lichaam en zijn we ware Israëlieten.
Trajecto schreef:Wat bedoel je? Niet in Handelingen 7.
Dat is de verdediging die Stephanus voor het Sanhedrin uitspreekt. Mozes speelt een belangrijke rol in zijn betoog maar dat deze de Pentateuch geschreven zou hebben is niet iets wat gezegd wordt -- misschien kijk ik ergens overheen(?)

Nee, ik bedoel dat Stefanus uitdiepte wat Jezus had gezegd over dat Mozes over hem heeft geschreven. Dit was een voorbeeld van de trooster die ons indachtig maakte in wat Christus bedoelde. Mozes is een historisch persoon geweest en zo ook David. Wat dit aangaat doen wij er wijs aan het getuigenis van Jezus en de apostelen aan te nemen, want zij leefden in een tijd toen de graven van de profeten er nog waren. De Farizeeërs versierden de graven met de namen van de profeten er op als stille getuige van hun historiciteit. Nu hun graven niet meer onder ons zijn vertrouw ik liever op het getuigenis van iemand die ze gezien heeft dan van een geleerde die eeuwen later leefde.
Trajecto schreef:Nou ja we hoeven het niet helemaal eens te worden wat betreft hoe we de dingen bekijken.
Laat ik nog even teruggaan naar de tekst van Gen. 3:15
"En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; dat zal u de kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen."
Men kan wel zeggen dat naar Jezus verwees, maar waarom nou niet "gewoon" het "soepeler algemener" hanteren?
Kijk -- even een voorbeeld van wat ik bedoel; een vergelijking, een verzonnen verhaal:
Stel dat iemand met vooruitziende blik -- misschien heette hij "prof. X" -- een eeuw geleden gezegd heeft dat het nog gaat gebeuren dat een mens op de maan wandelt.
Zeggen we dan nu: "Zeker hij had gelijk -- hij verwees naar Neil Armstrong -- het is een wonder, want die werd pas geboren in 1930. Prof. X sprak al in 1912 over hem terwijl het dus nog vele jaren voor Armstrong zijn geboorte was en niettemin vertelde hij over hem en dat hij op de maan zou gaan wandelen.
Praten we zo als prof. X nooit over een specifieke persoon sprak maar heel algemeen en de naam Neil Amstrong nooit genoemd heeft? Nee natuurlijk niet en het klinkt als een bizarre grap dat ik dit nu zo stel.
Ik heb echter het gevoel dat op een soortgelijke manier mensen wél graag met de Bijbelteksten willen omgaan.
Ongetwijfeld gaat mijn vergelijking ergens mank. Verder is het echter beslist zo dat taal en manier van aanduiden in de Bijbel om bestudering vragen omdat hij anders is dan de manier die wij hebben bij het praten.

Dat ben ik roerend met je eens! Ik denk dat bij het verklaren van het OT enig inzicht in het jodendom zeer wenselijk is. Ik weet er ook lang niet alles van af maar wel genoeg om te weten dat Jezus en de apostelen zich zeer joods uitdrukten. Binnen het jodendom wisselen historiciteit en symboliek zich soms in hoog tempo op, maar ook in wetenschappelijke kring gebeurt dat. Immers, de meeste wetenschapper zeggen dat het scheppingsverhaal louter symbolisch is terwijl zij zelf letterlijk sterven (een doordenkertje).

Riska

Berichtdoor Riska » 10 nov 2012 19:49

Wilsophie schreef:Grappig dat iedereen hier roept dat de mens een ziel heeft en dat je nu je ziel amen laat zeggen. Dat ben je gewoon zelf hoor!
In de Bijbel wordt regelmatig gesproken over 'de ziel'... Lees de Psalmen. Zoals Psalm 43: "wat buigt gij u neder mijn ziel en zijt gij onrustig in mij..." Ja, die ziel ben ik zelf. Dat is de diepste kern van ons bestaan - gekend door God.
En als ik zeg "amen zegt mijn ziel in mij" dan raakt wat gezegd wordt aan mijn diepste kern.

Ik ga even dwars door elkaar misschien, door jouw reacties heen.

En wat zeg je hierop? Ik stelde een aantal vragen omdat jij meende dat God buiten de kruisiging staat.
Heel zwart/wit gesteld voor het gemak, maar het komt er wel op neer.

Nee, dat heb ik niet gezegd en daar komt het niet op neer.
Ik heb gezegd dat God niet ingreep bij de kruisiging. En ik voeg daar aan toe, dat Hij Zich terugtrok. Niet voor niets schreeuwt Jezus het aan het kruis uit: "Mijn God, mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten!" (het begin van Psalm 22 en zie Marcus 15: 34).

Riska

Berichtdoor Riska » 10 nov 2012 19:54

1a2b3c schreef:Hand.2:22 ..... Jezus de Nazarener, een Man Die u van Godswege aangewezen is door krachten, wonderen en tekenen, die God in uw midden door Hem gedaan heeft, zoals u ook zelf weet, 23 Deze Jezus, Die overeenkomstig het vastgestelde raadsbesluit en de voorkennis van God overgegeven is, hebt u gevangengenomen en door de handen van onrechtvaardigen aan het kruis gespijkerd en gedood.
Let wel: Handelingen 2 is na de Opstanding geschreven.
De ogen zijn opengegaan van de apostelen en zij zien eindelijk wat Jezus bedoeld heeft met Zijn aankondigingen van Zijn lijden.

Ik blijf erbij dat Jezus niets moest van God. Dat God Zijn dood niet wilde. Maar ook dat door de Opstanding God met de dood, is met de zonde, heeft afgerekend. Die dood heeft niet het laatste woord meer. Wij mogen vrij zijn.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 nov 2012 21:52

Je hebt gelijk.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 10 nov 2012 22:11

Riska schreef:Let wel: Handelingen 2 is na de Opstanding geschreven.
De ogen zijn opengegaan van de apostelen en zij zien eindelijk wat Jezus bedoeld heeft met Zijn aankondigingen van Zijn lijden.

Het gaat me niet om de apostelen, maar om de raad en voorkennis van God.
Riska schreef:Ik blijf erbij dat Jezus niets moest van God. Dat God Zijn dood niet wilde. Maar ook dat door de Opstanding God met de dood, is met de zonde, heeft afgerekend. Die dood heeft niet het laatste woord meer. Wij mogen vrij zijn.

Jezus 'moest' zeker niets, Hij bood zich vrijwillig aan. Daarvoor haalde ik Ps. 40 ook aan.
Hoe jij één en ander wilt interpreteren moet je zelf weten, maar dat kan ook zonder die aanklacht: "Wat is dat voor een God, een Vader, die Zijn zoon offert?"

Izak was een type van Jezus: Gen.22:8 God zal Zichzelf voorzien van het lam voor het brandoffer, mijn zoon. Heel de offerdienst is door God ingesteld en zag vooruit naar Jezus.
Lijkt me moeilijk om vol te houden dat God het niet 'wilde', dan zou Hij die offerdienst wel een beetje anders hebben ingericht lijkt me.
Niet dat God lust had in die vreselijke zonden die Jezus het leven koste. Ook dwong Hij niemand Jezus te kruisigen, dat was 100% eigen verantwoording, maar Hij heeft het wel ten goede gebruikt. Dat gelovigen vrij zijn en de dood niet het laatste woord heeft is waar, maar wel dankzij de dood en opstanding van Jezus. Geheel volgens plan!

Riska

Berichtdoor Riska » 10 nov 2012 22:20

1a2b3c schreef:Jezus 'moest' zeker niets, Hij bood zich vrijwillig aan. Daarvoor haalde ik Ps. 40 ook aan.
Hoe jij één en ander wilt interpreteren moet je zelf weten, maar dat kan ook zonder die aanklacht: "Wat is dat voor een God, een Vader, die Zijn zoon offert?"

Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat ik terugkom van die aanklacht. Die heeft/had te maken met mijn persoonlijke leven en een totaal verkeerde uitleg van sommige theologen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 nov 2012 22:40

Riska schreef:Ik blijf erbij dat Jezus niets moest van God. Dat God Zijn dood niet wilde. Maar ook dat door de Opstanding God met de dood, is met de zonde, heeft afgerekend. Die dood heeft niet het laatste woord meer. Wij mogen vrij zijn.

Beste Riska, dat je geloof een verdieping ondergaat vind ik alleen maar fijn voor je, maar als Jezus niet God is wat moet ik dan met de volgende passage?

30 Ik en de Vader zijn één.
31 De Joden dan pakten opnieuw stenen op om Hem te stenigen.
32 Jezus antwoordde hun: Ik heb u vele goede werken van Mijn Vader laten zien. Vanwege welk van die werken stenigt u Mij?
33 De Joden antwoordden Hem: Wij stenigen U niet vanwege een goed werk, maar vanwege godslastering, namelijk omdat U, Die een Mens bent, Uzelf God maakt.

Voorts ontkende Jezus de aantijging niet maar antwoordde:

'....Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd: U bent goden?'

Jezus ontkende dus geenszins dat hij zichzelf God maakte maar toonde aan dat hij het wettelijk is! Kennelijk geloof jij dat niet meer en daardoor krijg ik bijna het gevoel dat je verdiepen verwart met vervlakken.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 10 nov 2012 22:47

Riska schreef:Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat ik terugkom van die aanklacht. Die heeft/had te maken met mijn persoonlijke leven en een totaal verkeerde uitleg van sommige theologen.

Oké, dat had ik dan verkeerd begrepen. Sorry!

Riska

Berichtdoor Riska » 10 nov 2012 22:57

mohamed schreef:Beste Riska, dat je geloof een verdieping ondergaat vind ik alleen maar fijn voor je, maar als Jezus niet God is wat moet ik dan met ...

Jezus is de zoon van God in theologisch opzicht. Hij behoort tot het volk van Israël en Israël was 'de zoon van God". Hij was een voorafschaduwing van het Koninkrijk van God. Hij leerde aan mensen het gebed: "onze Vader"... wij mogen Hem allen "Vader" noemen.
Maar Jezus liet in Zijn leven zien wat het betekent: "Ik en de Vader zijn één: Hij leefde zoals God het leven bedoeld heeft, alles wat Hij deed was een verwijzing naar gerechtigheid, naar het Koninkrijk.
Het kostte Hem zijn leven...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 nov 2012 23:29

mohamed schreef:Beste Riska, dat je geloof een verdieping ondergaat vind ik alleen maar fijn voor je, maar als Jezus niet God is wat moet ik dan met ...

Riska schreef:Jezus is de zoon van God in theologisch opzicht. Hij behoort tot het volk van Israël en Israël was 'de zoon van God". Hij was een voorafschaduwing van het Koninkrijk van God. Hij leerde aan mensen het gebed: "onze Vader"... wij mogen Hem allen "Vader" noemen.

Toch onderscheid Paulus hem van de andere Israëlieten (Gal 3,16) en leert dat de wortel de takken heilig maakt (Rom 11,16) welke is Jezus (Op 22,16) en het volk zijn de takken. Wie anders dan God is heilig van zichzelf en in staat om anderen te heiligen? Kortom, er is een wereld van verschil tussen Jezus en het volk.

Jezus is niet de zoon van God om reden dat hij behoorde tot het volk, maar het volk was Israël de zoon van God omdat ze behoorden tot Christus.
Riska schreef:Maar Jezus liet in Zijn leven zien wat het betekent: "Ik en de Vader zijn één: Hij leefde zoals God het leven bedoeld heeft, alles wat Hij deed was een verwijzing naar gerechtigheid, naar het Koninkrijk.
Het kostte Hem zijn leven...

Jezus gaf zijn leven vrijwillig (Joh 10,18) en dat was een prijs die hij graag betaalde (Mat 20,28; Jona 1,14) omdat God ons liefheeft en geen mens is (Num 23,19; Ps 110,4) die spijt heeft.

'Hieraan leerden wij de liefde kennen, dat Hij voor ons Zijn leven heeft gegeven. Ook wij moeten voor de broeders het leven geven.' (1 Joh 3,16)

Riska

Berichtdoor Riska » 11 nov 2012 09:03

Vergis je niet in wanneer Paulus schrijft: het was ver na de Opstanding.
Ja, Jezus wilde het in zekere zin. Alleen de vraag is waarom.
Hij wist Zich geroepen om Gods Koninkrijk op aarde te laten zien. Een koninkrijk van gerechtigheid. Want daar draait het allemaal om. Hij is zo ver gegaan dat Hij stand hield toen Hij vervolgd werd. Ik denk aan de soldaten bij het kruis, die Hem bespotten en zeiden: "anderen heb je geholpen, waarom help je nu jezelf niet!". Dat had gekund, maar zoals Hij ook de verleiding weerstond in de woestijn, deed Hij het niet. De Evangeliën zijn alle geschreven tussen 40 en 100 na Christus.

Als je meer wilt weten raad ik je aan het boek: 'Kijk op Geloof - het christelijk geloof uitgelegd' van Henri Veldhuis aan. Heel helder en je zult het een en ander terugvinden, wat ik zeer gebrekkig geprobeerd heb te zeggen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 nov 2012 11:07

Riska schreef:Vergis je niet in wanneer Paulus schrijft: het was ver na de Opstanding.

Is dat zo? Volgens mij worden de geschriften van Paulus kort na de opstanding en zelfs vroeger dan de Evangeliën gedateerd. Weet je zeker dat jij je zelf niet vergist? De bewijslast ligt bij degene die stelt en wat de datering betreft ben jij dat, maar het zou me verbazen als je deze claim kon staven.
Riska schreef:Ja, Jezus wilde het in zekere zin. Alleen de vraag is waarom.
Hij wist Zich geroepen om Gods Koninkrijk op aarde te laten zien. Een koninkrijk van gerechtigheid. Want daar draait het allemaal om. Hij is zo ver gegaan dat Hij stand hield toen Hij vervolgd werd. Ik denk aan de soldaten bij het kruis, die Hem bespotten en zeiden: "anderen heb je geholpen, waarom help je nu jezelf niet!". Dat had gekund, maar zoals Hij ook de verleiding weerstond in de woestijn, deed Hij het niet. De Evangeliën zijn alle geschreven tussen 40 en 100 na Christus.

Zoals ik je eerder schreef, schrijf ik je ook nu weer:

Paulus onderscheidt Jezus Christus op onnavolgbare wijze van het volk Israël (Gal 3,16) dus jouw aanname dat Jezus alleen een zoon van God was omdat hij behoorde tot het volk komt totaal niet overeen met de leer van Paulus en dat is een slecht teken!

Jezus Christus is de wortel die de takken heiligt (Rom 11,16) en degene die heiligt is altijd meer dan degene die geheiligd wordt.

'Dwazen en blinden! Want wat is meer, het goud of de tempel, die het goud heiligt?
' (Mat 23,17 vgl. Joh 2,19)

'Nu is het ontegenzeglijk zo dat wat minder is, gezegend wordt door wat meer is.' (Heb 7,7)

Kortom, Jezus Christus is meer dan het volk Israël naar de leer van Paulus, dat heb ik met deze verzen onweerlegbaar aangetoond. De vraag is dus niet of het waar is wat ik schreef, maar de vraag is volg jij Paulus of niet? Accepteer je hem als jouw leraar en vader (1 Kor 4,15) van het evangelie? Het is wijs om dat te doen (Gal 1,11) want God oordeelt degenen die het evangelie ongehoorzaam zijn (1 Petr 4,17) dus alles wat Paulus heeft geschreven kan je beschouwen als een gebod van de Heere, tenzij het tegendeel bewezen wordt.

'Zo dan, die dit verwerpt, die verwerpt geen mens, maar God, Die ook Zijn Heilige Geest in ons heeft gegeven.' (1 Thes 4,8)
Riska schreef:Als je meer wilt weten raad ik je aan het boek: 'Kijk op Geloof - het christelijk geloof uitgelegd' van Henri Veldhuis aan. Heel helder en je zult het een en ander terugvinden, wat ik zeer gebrekkig geprobeerd heb te zeggen.

Bedankt voor de leestip maar mag ik jou er als je broeder zijnde op wijzen - niet om je te veroordelen noch omdat ik denk dat ik wijs ben - dat Paulus elke leraar vervloekt die niet blijft in de leer zoals hij die heeft overgeleverd?

'Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Zoals wij al eerder gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Als iemand u een evangelie verkondigt anders dan wat u ontvangen hebt, die zij vervloekt.' (Gal 1,8-9)

Is dit vers geen legitieme reden om ook daadwerkelijk alles wat aangaande het evangelie afwijkt met de grootst mogelijke scepsis te betrachten opdat wij de vloek niet deelachtig worden? Bij iemand in de leer zijn is als eten van diens vruchten en toen Adam en Eva aten van de verkeerde boom werden ze ziek! Wat ik probeer te zeggen is dat alle vruchten die goed lijken (Gen 3,6) het absoluut niet hoeven te zijn. Toets alles en behoud het goede, welke is de gezonde leer van Paulus die is aangesteld (Hand 9.15) door onze Zaligmaker God de Vader en Jezus Christus. Lieve Riska, maak niet dezelfde fout als Eva!

Riska

Berichtdoor Riska » 11 nov 2012 15:19

Bedankt voor de leestip maar mag ik jou er als je broeder zijnde op wijzen - niet om je te veroordelen noch omdat ik denk dat ik wijs ben - dat Paulus elke leraar vervloekt die niet blijft in de leer zoals hij die heeft overgeleverd?
Nee dat mag je niet totdat je het boek gelezen hebt.
Datering heb ik daar niet vandaan, hoewel hij schrijft:
Stel dat twintig jaar geleden een man van begin dertig overleden zou zijn die actief was als vernieuwer van Kerk en samenleving. Het is niet voor te stellen, dat zo iemand nu al door ons vereerd zou worden als Messias en Zoon van God. Toch s dat gebeurd met Jezus, een timmermanszoon uit Nazareth. Al twintig jaar na Pasen werd Jezus in diverse christelijke gemeenten vereerd als de Zoon van God die na zijn opstanding uit de dood is teruggekeerd bij God de Vader. Deze snelle ontwikkeling van het geloof in Jezus is ongehoord in de geschiedenis van de antieke godsdiensten, zoals ook het aantal vroege documenten over Jezus uitzonderlijk groot is.

De Evangeliën zijn ontstaan omstreeks:
Matteüs: 80, in het Grieks voor joodse christenen in Palestina, Syrië en Libanon. Je vindt bij hem veel joodse gedachten, en ook citaten uit de Tenach.

Marcus omstreeks 65-70 na Christus.
Marcus was een Jood die behoorde tot de eerste christenen. Hij heet Petrus van nabij gekend en was assistent van Paulus. Omdat hij allerlei bijzonderheden van de joden uitleg, lijkt deze gericht te zijn aan niet-joden(heiden-christenen. Doel van het evangelie uit te leggen dat Jezus door zijn Vader als Zoon is erkend (Zoon van God).

Lucas
omstreeks 80.
Lucas was zelf een heiden en arts. Hij werkte met Paulus samen en schreef voor een ontwikkeld Griekstalig publiek. Belangrijk punt voor Lucas was Jezus' bijzondere zorg voor de armen, de verschoppelingen in de maatschappij.

Johannes heeft een totaal andere insteek.
Over het ontstaan is niet veel bekend, maar aangenomen wordt dat de vorm tussen 90 en 110 zijn vorm heeft gekregen.

De vermoedelijk eerste brief van Paulus is die aan de Tessalonicenzen.
Maar omdat Lucas in Handelingen ook over de bekering schreef van Paulus zijn bepaalde zaken toch niet helemaal zeker.

Bovenstaande jaartallen bij de Evangelisten heb ik gehaald uit een paper van onze predikant, met uitzondering van de gegevens over Paulus, die ik met name heb uit een module van de Open Theologische Universiteit (thans opgegaan in de LOI).

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 nov 2012 15:56

@Riska
Henri Veldhuis zegt in een interview o.a.
Het paradijsverhaal is een mythologisch beeldverhaal waarin de Schepper menselijk wordt voorgesteld, een poëtische verbeelding van "je dicht bij God voelen"

Ik vraag me af of jij achter deze woorden kan staan?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”