janneke7337 schreef:"En op den eersten dag der week ging Maria Magdalena vroeg, als het nog duister was, naar het graf;"
janneke7337 schreef:Zit hier misschien tijd tussen met "en zag den steen van het graf weggenomen." Dat zou best kunnen lijkt mij?
Tekstueel natuurlijk niet. een gewone tekst leent zich niet voor het uit elkaar trekken en er zogenaamde 'ruimte' te maken voor een tekst van iemand anders die ertussen gepropt moet worden. Je gaat gewoon één aanééngesloten zin uit elkaar halen omdat in een ander bijbelboek iets anders staat!
janneke7337 schreef:
1 Na de sabbat, toen de ochtend van de eerste dag van de week gloorde, kwam Maria uit Magdala met de andere Maria naar het graf kijken. 2 Plotseling begon de aarde hevig te beven, want een engel van de Heer daalde af uit de hemel, liep naar het graf, rolde de steen weg en ging erop zitten.
Maria magdalena kwam de andere Maria (en nog 3 andere vrouwen) bij het graf, er was een aardbeving, want een engel daalde af om de steen weg te rollen?? Hoe kon die steen dan weg zijn in Joh. 20??
janneke7337 schreef:Johannus 20:1 1 En op den eersten dag der week ging Maria Magdalena vroeg, als het nog duister was, naar het graf; en zag den steen van het graf weggenomen.
Mattheus 28:2 En ziet, er geschiedde een grote aardbeving; want een engel des Heeren, nederdalende uit den hemel, kwam toe, en wentelde den steen af van de deur, en zat op denzelven.
Waar zie jij de tegenstelling? In Mattheus werd de steen weggerold door een engel, in Johannus misschien ook wel, alleen staat het niet beschreven.
Lees jij ooit meer tekst dan één vers??
Matt 28
Opstanding uit de dood
1 Na de sabbat, toen de ochtend van de eerste dag van de week gloorde, kwam Maria uit Magdala met de andere Maria naar het graf kijken. 2 Plotseling begon de aarde hevig te beven, want een engel van de Heer daalde af uit de hemel, liep naar het graf, rolde de steen weg en ging erop zitten. 3 Hij lichtte als een bliksem en zijn kleding was wit als sneeuw. 4 De bewakers beefden van angst en vielen als dood neer. 5 De engel richtte zich tot de vrouwen en zei: ‘Wees niet bang, ik weet dat jullie Jezus, de gekruisigde, zoeken. 6 Hij is niet hier, hij is immers opgestaan, zoals hij gezegd heeft. Kijk maar, dat is de plaats waar hij gelegen heeft. 7 En ga nu snel naar zijn leerlingen en zeg hun: “Hij is opgestaan uit de dood, en dit moeten jullie weten: hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zul je hem zien.” Dat is wat ik jullie te zeggen had.’
8 Ontzet en opgetogen verlieten ze haastig het graf om het aan zijn leerlingen te gaan vertellen. 9 Op dat moment kwam Jezus hun tegemoet en groette hen. Ze liepen op hem toe, grepen zijn voeten vast en bewezen hem eer. 10 Daarop zei Jezus: ‘Wees niet bang. Ga mijn broeders vertellen dat ze naar Galilea moeten gaan, daar zullen ze mij zien.’
Johannes 20
Opstanding
1 Vroeg op de eerste dag van de week, toen het nog donker was, kwam Maria uit Magdala bij het graf. Ze zag dat de steen van de opening van het graf was weggehaald. 2 Ze liep snel terug naar Simon Petrus en de andere leerling, van wie Jezus veel hield, en zei: ‘Ze hebben de Heer uit het graf weggehaald en we weten niet waar ze hem nu neergelegd hebben.’ 3 Petrus en de andere leerling gingen op weg naar het graf. 4 Ze liepen beiden snel, maar de andere leerling rende vooruit, sneller dan Petrus, en kwam als eerste bij het graf. 5 Hij boog zich voorover en zag de linnen doeken liggen, maar hij ging niet naar binnen. 6 Even later kwam Simon Petrus en hij ging het graf wel in. Ook hij zag de linnen doeken, 7 en hij zag dat de doek die Jezus’ gezicht bedekt had niet bij de andere doeken lag, maar apart opgerold op een andere plek. 8 Toen ging ook de andere leerling, die het eerst bij het graf gekomen was, het graf in. Hij zag het en geloofde. 9 Want ze hadden uit de Schrift nog niet begrepen dat hij uit de dood moest opstaan. 10 De leerlingen gingen terug naar huis. Jouw oplossing is heel erg vreemd. Want de steen was al weg in Johannes.
Dus hadden ze ook al dat gesprek met de engel gehad. (volgens jou) waarom gaan ze dan naar Petrus om te zeggen dat 'ze' Jezus weg hebben gehaald zonder te weten waar Hij nu is?? Terwijl ze Jezus net hebben ontmoet en onderweg zijn om te vertellen dat de discipelen naar Galilea moeten gaan??
Zondagavond de derde dag na de kruisiging:
Lucas 24
En als zij van deze dingen spraken, (*de emmausgangers) stond Jezus Zelf in het midden van hen, en zeide tot hen: Vrede zij ulieden!
En zij verschrikt en zeer bevreesd geworden zijnde, meenden, dat zij een geest zagen.
En Hij zeide tot hen: Wat zijt gij ontroerd, en waarom klimmen zulke overleggingen in uw harten?
Ziet Mijn handen en Mijn voeten; want Ik ben het Zelf; tast Mij aan, en ziet; want een geest heeft geen vlees en benen, gelijk gij ziet, dat Ik heb.
En als Hij dit zeide, toonde Hij hun de handen en de voeten.
En toen zij het van blijdschap nog niet geloofden, en zich verwonderden, zeide Hij tot hen: Hebt gij hier iets om te eten?
En zij gaven Hem een stuk van een gebraden vis, en van honigraten.
En Hij nam het, en at het voor hun ogen.
En Hij zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen.
Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden.
En zeide tot hen: Alzo is er geschreven, en alzo moest de Christus lijden, en van de doden opstaan ten derden dage.
En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem.
En gij zijt getuigen van deze dingen.
En ziet, Ik zende de belofte Mijns Vaders op u; maar blijft gij in de stad Jeruzalem, totdat gij zult aangedaan zijn met kracht uit de hoogte.
Nee. Jezus heeft ze niet meegenomen naar Galilea, want hij ging ze (na zijn opstanding) voor naar Galilea en zou ze dáár ontmoeten.
Daar ga je wijselijk niet op in.
[
i]16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog[/i]
Je blijft echt in een kringetje redeneren, wanneer heeft Jezus ze meegenomen naar Galilea? Dat staat niet bekend, ook is niet bekend welke ruimte of tijd daar tussen in zit, jij gaat er vanuit dat alle teksten in deze evangeliën achter elkaar aan zijn gebeurd op dezelfde dag of zoiets, maar dat staat er helemaal niet, het is een aanname van jou.
Nee natuurlijk niet.
Jezus heeft ze niet meegenomen naar Galilea. Hij heeft ze bevolen om na de opstanding naar Galilea te gaan om ze dáár te zien. Zo staat het er. Ze gingen niet met Jezus. Waarom zeg je dat steeds??
Matt 28
“Hij is opgestaan uit de dood, en dit moeten jullie weten: hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zul je hem zien.” Dat is wat ik jullie te zeggen had.’ 10 Daarop zei Jezus: ‘Wees niet bang. Ga mijn broeders vertellen dat ze naar Galilea moeten gaan, daar zullen ze mij zien.’
janneke7337 schreef:Zie hierboven, het is niet in een paar dagen allemaal gebeurd, Jezus is nog velen anderen verschenen zoals in de bijbel staat, we weten dat de Emmaus en de discipelen en de vrouwen op de sabbat verschenen zijn maar Galilea en de zee van Tibereas en Bethanie zijn allemaal losse gebeurtenissen die (veel) later hebben plaatsgevonden, het is geen opeenschakeling van tijd en daden.
Blijft gij in Jeruzalem, wat is daar het probleem aan? Misschien zei Jezus wel, ga eerst even mee naar Galilea en blijft daarna in Jeruzalem, maar dat staat zo niet in de bijbel omdat niet ieder woord en iedere seconde beschreven staat, ik zie geen tegenstelling.
Goed hoor.
Misschien moet je es bedenken wat je van de teksten had gevonden als Lucas niet was geschreven??
Matt 26
32 Maar nadat ik uit de dood ben opgewekt, zal ik jullie voorgaan naar Galilea.Matt 28
7 En ga nu snel naar zijn leerlingen en zeg hun: “Hij is opgestaan uit de dood, en dit moeten jullie weten: hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zul je hem zien.” Dat is wat ik jullie te zeggen had.’ Matt 28
9 Op dat moment kwam Jezus hun tegemoet en groette hen. Ze liepen op hem toe, grepen zijn voeten vast en bewezen hem eer. 10 Daarop zei Jezus: ‘Wees niet bang. Ga mijn broeders vertellen dat ze naar Galilea moeten gaan, daar zullen ze mij zien.’ Binnen 2 verzen: GA naar Galilea want daar zul je me zien!!
Matt 28
16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog.Marc 14
28 Maar nadat ik uit de dood ben opgewekt, zal ik jullie voorgaan naar Galilea.’Marc 16
Ga terug en zeg tegen zijn leerlingen en tegen Petrus: “Hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zullen jullie hem zien, zoals hij jullie heeft gezegd.”Jouw oplossingen zijn zo bedacht en in elkaar geknutseld. Het is werkelijk niet te geloven. Ik heb al vaker met gelovigen discussies gehad over tegenstellingen.
Dat ging dan over de dood van Judas (die is op 2 manieren dood gegaan) over de laatse woorden van Jezus (daar zijn er meer van) en over wie het kruis droeg naar Golgotha (ook 2 versies)
en zo moet werkelijk de hele bijbel, van Genesis tot aan Openbaringen met kunst en vliegwerk aan elkaar verzonnen worden.
Matt 27
3 Toen Judas, die hem had uitgeleverd, zag dat Jezus ter dood veroordeeld was, kreeg hij berouw. Hij bracht de dertig zilverstukken naar de hogepriesters en oudsten terug 4 en zei: ‘Ik heb een zonde begaan door een onschuldige uit te leveren.’ Maar zij zeiden: ‘Wat gaat ons dat aan? Zie dat zelf maar op te lossen!’ 5 Toen smeet hij de zilverstukken de tempel in, vluchtte weg en verhing zichHand. 1
18 Van de beloning voor zijn schanddaad kocht hij een stuk grond, maar bij een val werd zijn buik opengereten, zodat zijn ingewanden naar buiten kwamen. 19 Alle inwoners van Jeruzalem hebben van deze gebeurtenis gehoord, en daarom noemen ze dat stuk grond in hun eigen taal Akeldama, wat ‘bloedgrond’ betekent. Ik heb werkelijk hele bijzondere verklaringen gehoord over de dubbele dood van Judas. Je mag het zelf uitzoeken.
Joh 19
Zij voerden Jezus weg; 17 hij droeg zelf het kruis naar de zogeheten Schedelplaats, in het Hebreeuws Golgota. Matt 27
32 Bij het verlaten van het pretorium troffen ze een man uit Cyrene die Simon heette, en hem dwongen ze het kruis te dragen. 33 Zo kwamen ze bij de plek die Golgota genoemd werd, wat ‘schedelplaats’ betekent.Wie droeg dat Kruis?? Onduidelijk, maar de gelovigen hebben er best wat op gevonden. Gewoon een beetje googlen
De dood van Jezus:
Matt en Marc: Een luide kreet.
Lucas:
46 En Jezus riep met luide stem: ‘Vader, in uw handen leg ik mijn geest.’ Toen hij dat gezegd had, blies hij de laatste adem uit.Johannes:
30 Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest.
dus het is lastig. Wat zei Jezus vlak voor zijn dood? Hoe ging Judas dood? Hoeveel vrouwen kwamen bij het graf? Waar was die steen toen al die vrouwen bij het graf kwamen? Waar gingen de discipelen heen na de opstanding??
En zo zijn er nog wel een paar duizend issues als uitdaging. bewerk uw teksten. Zou ik zeggen. Verzin iets.
Want zo gaat het.
Ook gif is geschapen.