kees61 schreef:Je hebt dan een gaswolk nodig met een diameter van lichtjaren.
Mortlach schreef: Lichtjaren... toe maar. Hoe kom je aan dat getal? Berekening graag!
Ik zal een opzet maken omdat ik dat leuk vind.
Lichtjaar = 9.4605284 × 10^15 meters
Inhoud bol = 4/3 pi r^3
Een bol met een straal van een straal van een lichtjaar is dus (ik rond pi even af naar 3 - heel bijbels en op deze getallen maakt het toch niet meer uit. 4*9.46*10^45 meter.
Het is nog iets groter want de derde macht van 9,46E15 = 9,46*9,46*9,46 * 10^45
Mortlach schreef:het universum heeft 10 atomen waterstof per kubieke meter, dus 4*9.46*10^46 waterstofatomen.
Een waterstof atoom weegt 1.674x10-24 grams
Een waterstof met straal 1 lichtjaar weegt dus 1.67*10^-24*4*9.46*10^46 = 63.2 *10^22 gram = 6.3*10^20 kilo.
Het antwoord wordt dan 5,6E22 kilo
Mortlach schreef:Massa zon: 1.9891 × 10^30 kilograms
Nou, poe, inderdaad, Dat scheelt nogal een hoop,
Ja, de zon is nog 100 miljoen keer zwaarder. Maar dan heb je al een bol nodig met een straal van 450 lichtjaar, vandaar dat ik zei: lichtjaren. Het zal nog iets kleiner zijn als waterstof in de vorm van H2 rondvliegt.
En dan zitten er inmiddels wel een aantal bestaande sterren midden in die gaswolk en die zullen het gas aantrekken en de gaswolk kan geen op zichzelf staande ster meer vormen.
Mortlach schreef: als ik alles goed heb uitgerekend (vermenigvuldigen en delen van machten is lang geleden). Maar let op dat we zijn uitgegaan van de gemiddelde dichtheid van het waterstof in het universum van 10 waterstof atomen per kuub. In gaswolken ligt die dichtheid uiteraard vele malen hoger. En de straal van 1 lichtjaar is ook vrij willekeurig natuurlijk.
Ja maar nu kon je het ergens mee vergelijken en eventueel de grootte bijstellen.
Het ging mij maar op het principe, dat zo'n gaswolk te groot is om op zichzelf staand te blijven.
Verder weet ik ook niet hoe de dichtheid vlak na een supernova is maar er ontstaat toch niet direct weer een nieuwe ster. Na een aantal jaar is dat gas wel weer verdund. Maar al zou er 1000 keer zoveel gas aanwezig zijn, dan wordt de bol inplaats van 900 lichtjaar in diameter, slechts 90 lichtjaar in diameter. Ik zie dat nog steeds geen ster worden

Hoe kunnen daar nou sterren ontstaan uit gaswolken, als daar een object zit met een enorme massa, men vermoedt een zwart gat, dat die gaswolken gewoon naar zich toegetrokken zou hebben.
Mortlach schreef:Omdat een zwart gat geen stofzuiger is. Als je de zon zou vervangen door een zwart gat met dezelfde massa, zou de Aarde gewoon dezelfde rondjes blijven draaien.
Dat is niet waar. Op de Aarde werken twee krachten: de middelpuntvliedende kracht en de aantrekkingskracht van de zon. Die zijn in evenwicht. Met een zwart gat in het midden is de aantrekkingskracht even groot en blijft het evenwicht. Maar op een gaswolk werkt maar 1 kracht: de aantrekkingskracht van het zwarte gat en dus werkt dat zwarte gat als een stofzuiger.
Als in de 14 miljard jaar dat het universum bestaat, 10^23 sterren zijn gevormd en dat houdt ineens op, dan is dar raar. Als men nu ieder jaar een supernova waarneemt, dan moeten er toch tenminste zoveel sterren bij komen.
Mortlach schreef:Hoe kom je erbij dat het ophoudt? Eerst beweer je bij hoog en bij laag dat er geen sterren worden gevormd, en nu KLAAG je over het feit dat er geen sterren worden gevormd. Je klaagt dat er geen sterren worden gevormd, en als ik aantoon dat ze wél worden gevormd, gaat het weer niet snel genoeg voor je. Make up your mind.
Nee, sterren worden niet gevormd, maar volgens jou toch wel? Daar gaat dit gesprek toch over, waarin ik zeg dat het niet kan, zus en zo. En dan zeg ik om de bewering van de andere kant te herhalen, dat er dan zoveel sterren gevormd zijn en dat houdt dan nu blijkbaar op. Maar volgens jou houdt het vormen van nieuwe sterren niet op. Waar halen die nieuwe sterren hun materie vandaan? Vast uit andere sterren die ontploft zijn? En dat werd bij die ontploffing alle kanten de ruimte in geslingerd.. en komt dan op miraculeuze wijze weer bij elkaar.
Dus de evo zegt dat sterren gevormd worden en we zien ieder jaar een supernova maar geen nieuwe sterren.
Maar als een nieuwe ster (volgens de evo) gevormd wordt uit de materie van een oude ster, dan moeten er regelmatig nieuwe sterren gevormd worden want er gebeuren regelmatig supernova's. Misschien niet direct na de allereerst supernova maar er komt een keer een evenwicht waarbij evenveel sterren gevormd worden als er opgeblazen worden.
Mortlach schreef:Daarbij, en dat heb ik al gezegd, kijk je in de ruimte altijd terug in de tijd. Leuk dat je een ster supernova ziet gaan op 4 miljard lichtjaar afstand. Dat is dan 4 miljard jaar geleden gebeurt en er is simpelweg niets te zeggen over de situatie nu (omdat het signaal van moment 'nu' pas over 4 miljard jaar bij ons aankomt).
Dat maakt niks uit. Dan zou je ook nieuwe sterren moeten zien die 4 miljard jaar geleden gevormd zijn. Maar net zo goed nieuwe sterren die kortgeleden gevormd zijn. Netzoveel nieuwe sterren als supernova's.
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.