Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen heb.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Wilsophie » 05 nov 2012 10:15

mohamed schreef:Het lijkt mij dat Mattheüs dan precies deed wat Jaapo verfoeit bijvoorbeeld in hoofdstuk 2 vers 15, waar de evangelist een fragment citeert en op Christus betrekt wat volgens critici over het volk Israël gaat als collectief.

Deze teksten gaan over het "zoonschap" en is van toepassing op de Here Jezus, op Israël en op de Gemeente.

Als er dus iemand werd geroepen uit Egypte, dan is dat in ieder geval de Here Jezus Zelf.
Uit bestudering van dit onderwerp blijkt "geroepen uit Egypte" niet slechts van toepassing te zijn op de Here Jezus en ook niet slechts op Israël, als volk.
Het is veel meer een vast beginsel in de Bijbel. Diegenen die geroepen zijn tot "zoonschap" vluchten, vóórdat ze tot zoon gesteld worden, eerst naar Egypte.
Vervolgens worden ze weer uit Egypte geroepen. Dat heeft misschien geen enkel praktisch nut of betekenis, maar het heeft uiteraard wel een brede, diepe, fundamenteel geestelijke en typologische betekenis.

http://www.vlichthus.nl/PDF/A4/Geroepen_uit_Egypte.pdf

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 05 nov 2012 10:20

hettys schreef:
Je leest gewoon de verkeerde tekst. Lees Genesis 8 vers 2. Zowel in de grondtekst als in alle vertalingen staat daar dat het (na 150 dagen) ophield met regenen.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ge ... =nl&set=10

Voor de grondtekst:
http://www.htmlbible.com/sacrednamebibl ... 01C008.htm

Edit: haakjes om goed te quoten.

Inderdaad, dat staat in Genesis 8 vers 2.
Maar wie zegt dat de 150 dagen uit vers 3 slaan op het ophouden van regen in vers 2 of van Genesis 7:24?
Vers 8:2 staat "Ook werden de fonteinen des afgronds, en de sluizen des hemels gesloten, en de plasregen van den hemel werd opgehouden."
Misschien word er mee bedoeld dat dit na 40 dagen was en dat het water weg begon te trekken van de aarde na 150 dagen? (Zie 7:12)

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 05 nov 2012 10:28

hettys schreef:Goed. we zullen em wat inkorten.
Nee, Maria kwam bij het graf toen het nog donker was.
voor de grondtekst:

http://www.htmlbible.com/sacrednamebibl ... 43C020.htm

1 Vroeg op de eerste dag van de week, toen het nog donker was, kwam Maria uit Magdala bij het graf. Ze zag dat de steen van de opening van het graf was weggehaald.

Marcus 16:2
En zeer vroeg op den eersten dag der week, kwamen zij tot het graf, als de zon opging;
Johannus 20:
En op den eersten dag der week ging Maria Magdalena vroeg, als het nog duister was, naar het graf; en zag den steen van het graf weggenomen.
Dus Maria ging toen het nog duister was, en ze kwamen aan als de zon opging? Waarom zou dat niet kunnen, hoe kom je zo stellig dat het donker was toen Maria bij het graf aankwam? Er staat alleen dat het donker was toen ze ging toch?

Zondagavond de derde dag na de kruisiging:
Lucas 24
En als zij van deze dingen spraken, (*de emmausgangers) stond Jezus Zelf in het midden van hen, en zeide tot hen: Vrede zij ulieden!
En zij verschrikt en zeer bevreesd geworden zijnde, meenden, dat zij een geest zagen.
En Hij zeide tot hen: Wat zijt gij ontroerd, en waarom klimmen zulke overleggingen in uw harten?
Ziet Mijn handen en Mijn voeten; want Ik ben het Zelf; tast Mij aan, en ziet; want een geest heeft geen vlees en benen, gelijk gij ziet, dat Ik heb.
En als Hij dit zeide, toonde Hij hun de handen en de voeten.
En toen zij het van blijdschap nog niet geloofden, en zich verwonderden, zeide Hij tot hen: Hebt gij hier iets om te eten?
En zij gaven Hem een stuk van een gebraden vis, en van honigraten.
En Hij nam het, en at het voor hun ogen.
En Hij zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen.
Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden.
En zeide tot hen: Alzo is er geschreven, en alzo moest de Christus lijden, en van de doden opstaan ten derden dage.
En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem.
En gij zijt getuigen van deze dingen.
En ziet, Ik zende de belofte Mijns Vaders op u; maar blijft gij in de stad Jeruzalem, totdat gij zult aangedaan zijn met kracht uit de hoogte.

Kun jij mij vertellen waar in deze tekst ruimte is voor de discipelen om nog voor pinksteren een poosje naar Galilea te gaan?

toevoeging
http://www.online-bijbel.nl/bijbelboek/Lukas/24/36-49

Die ruimte is er wel hoor, Jezus heeft ze zelf meegenomen naar Galilea, Hij zei dat ze in Jeruzalem moesten blijven, dat klopt, maar Hij zal ze eerst meegenomen hebben naar Galilea.
Of misschien zit er wel enige tijd tussen vers 43 en vers 44.
Ik zie de onmogelijkheid niet, als iemand tegen jou zegt, blijf voorlopig in huis, maar die persoon neemt jou eerst even mee naar de supermarkt om boodschappen te halen, wat is daar vreemd aan?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 nov 2012 10:32

Overdrachtelijk is Jeruzalem altijd de "thuishaven" van het Joodse volk en staat Galilea voor de "thuishaven" van de heidenen.
Overdrachtelijk staat deze gebeurtenis voor de huidige bedeling waar de Heer niet in Jeruzalem verschijnt maar wel in Galilea. Dus aan de heidenen.
Uiteraard is het danook letterlijk zo gegaan zijn.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 nov 2012 10:57

mohamed schreef:Het lijkt mij dat Mattheüs dan precies deed wat Jaapo verfoeit bijvoorbeeld in hoofdstuk 2 vers 15, waar de evangelist een fragment citeert en op Christus betrekt wat volgens critici over het volk Israël gaat als collectief.

Trajecto schreef:Zou kunnen. Dat moet jaapo zelf beantwoorden.
Ik heb op een ander forum weleens een gesprek over terugverwijzingen in het NT naar het OT gehad.
Het is wel zo dat die soms twijfelachtig in elkaar zitten. Soms klopt het niet.

De manier waarop uit het OT geciteerd wordt lijkt op midrasj, waarbij men niets wil afdoen aan de oorspronkelijke betekenis (Joh 10,35) maar juist om de diepere betekenis (Gal 4,24) uit de oorspronkelijke tekst te lichten. Jezus en de apostelen citeerden volop korte en lange passages uit het OT die ze op hun tijd betrokken, zonder daar een verklaring voor te geven. Daarmee overtuigden zij vele joden die ook historisch besef hadden en daar toch geen punt van maakten. Wat er misschien niet klopt is de bril waar wij door kijken.
Trajecto schreef:In dit geval is in ieder geval het vers waarom het gaat duidelijk terug te vinden, namelijk Hos 11:1.
Als we het voorts letterlijk gaan beschouwen komen we op allerlei vaagheden en problemen -- kan dit wel op Jezus slaan? Inderdaad, het is niet zo eenvoudig en/of eenduidig

Ja, áls wij het letterlijk beschouwen, maar dat staat helemaal niet vast. Jezus zegt dat Mozes over hem geschreven heeft en dat als zij (de joden) Mozes geloofden, zij ook hem (Joh 5,46) zouden geloven. Daaruit kunnen we concluderen dat het een kwestie van geloof is en is geloven letterlijk te beredeneren? Alleen door te geloven dat er in het OT over Christus geschreven is kunnen wij het zien, dus de bril waardoor wij het OT dienen te bekijken is een geloofsbril. Want als de Bijbel over een ding duidelijk is, dan is het wel de positie van de gelovigen.

'Want daarvoor spannen wij ons ook in en worden wij gesmaad, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, Die een Behouder is van alle mensen, in het bijzonder van de gelovigen.' (1 Tim 4,10)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 nov 2012 13:10

Midrasj beperkt zich tot het oude testament en wij hebben inmiddels ook het nieuwe testament waardoor er veel verklaard wordt.
Volgens de midrasj verwijst men via de Psalmen naar de profeten en visaversa, dat is dus heel beperkt, maar wat wil je als je het nieuwe verbond niet kent.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 nov 2012 13:53

Wilsophie schreef:Midrasj beperkt zich tot het oude testament en wij hebben inmiddels ook het nieuwe testament waardoor er veel verklaard wordt.
Volgens de midrasj verwijst men via de Psalmen naar de profeten en visaversa, dat is dus heel beperkt, maar wat wil je als je het nieuwe verbond niet kent.

Toen Jezus op aarde was bestonden er nog geen nieuwe testamenten, dus ook Jezus en de apostelen 'beperkten' zich tot het OT.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 nov 2012 16:11

Mohamed
Waarom niet gewoon bij God blijven en klaar?

Beetje een gekke, maar begrijpelijke, vraag of verzuchting, want natuurlijk houden christenen het bij de God van Abraham, Izak, Jacob, Mozes, David en uiteindelijke Jezus. Dat wil niet zeggen dat het makkelijk is God te begrijpen of te doorgronden. Het blijft een mysterie. Het is bekend dat de naam niet eens uitgesproken mocht worden. 'Hij is er' o.i.d. is zijn naam. De grote verdienste van Jezus is immers geweest dat hij die naam een gezicht heeft gegeven:Abba. Dit vaderbeeld en zijn duiding van de Thora hebben betekenis tot op vandaag toe. Zijn kruisdood onderstreept wat hij gezegd en gedaan heeft. Wie geeft zijn leven nog voor een ander?
De opstanding van Jezus is moeilijk, zo niet, te begrijpen, ik denk zelf meer (maar ieder moet dat zelf invullen) aan iets geestelijks. Maar een mooi verhaal is het in ieder geval en het maakt het christendom uniek vergeleken bij andere godsdiensten.
Er is hiermee perspectief geschapen tot over de lichamelijke dood! Voorwaar een blij vooruitzicht: eeuwig leven! En volmaakt. God valt samen met alles en allen.
Klaar ben je er echter nooit mee!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 nov 2012 17:39

hubert schreef:Mohamed: Waarom niet gewoon bij God blijven en klaar?

Beetje een gekke, maar begrijpelijke, vraag of verzuchting, want natuurlijk houden christenen het bij de God van Abraham, Izak, Jacob, Mozes, David en uiteindelijke Jezus. Dat wil niet zeggen dat het makkelijk is God te begrijpen of te doorgronden. Het blijft een mysterie. Het is bekend dat de naam niet eens uitgesproken mocht worden. 'Hij is er' o.i.d. is zijn naam. De grote verdienste van Jezus is immers geweest dat hij die naam een gezicht heeft gegeven:Abba. Dit vaderbeeld en zijn duiding van de Thora hebben betekenis tot op vandaag toe. Zijn kruisdood onderstreept wat hij gezegd en gedaan heeft. Wie geeft zijn leven nog voor een ander?
De opstanding van Jezus is moeilijk, zo niet, te begrijpen, ik denk zelf meer (maar ieder moet dat zelf invullen) aan iets geestelijks. Maar een mooi verhaal is het in ieder geval en het maakt het christendom uniek vergeleken bij andere godsdiensten.
Er is hiermee perspectief geschapen tot over de lichamelijke dood! Voorwaar een blij vooruitzicht: eeuwig leven! En volmaakt. God valt samen met alles en allen.
Klaar ben je er echter nooit mee!

Beste hubert, dat schreef ik niet maar Joepjoep.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 05 nov 2012 17:43

Eerst even dit: wederom word ik door mijn Norton beveiliging gewaarschuwd voor een aanval van Web Attack als je dit forum bezoekt. Zeer hinderlijk. Dan: @mohamed: Vooral in het Mattheüs-evangelie wordt veel teruggegrepen op OT-teksten. Mijn opvatting: De evangelist wilde steeds bewijzen, dat de optredende Jezus voldeed aan wat in de profetieën stond. Andersom dus dan de gangbare opvatting. Met @wilsophie ben ik het eens, dat "uit Egypte geroepen" symbolisch is voor alles wat gaat over de ingrepen van God t.o.v. de verdrukten. Met als grote ingreep de komst van Jezus. Dan nog: op zich is er geen bezwaar tegen fragmentarisch reageren; het bevordert de duidelijkheid. Maar in dit geval (@wilsophie) bemerk ik op alle fronten een tegensgestelde geloofsbeleving. Daarom zag ik geen heil in bladzijden-lange debatten (wat dat zou de consekwentie zijn van alles te bespreken). Zeker ook niet met het oog op hoe en waarom dit topic van start is gegaan.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 05 nov 2012 18:10

Lichtzwaard schreef:Het is wel lachen hier met allerlei theologie van de koude grond.Hen die de Heilige Schrift goed kennen weten dat de nieuwe dag begint in de avond de preciese tijd is 18.00 uur de dag gaat van het donker naar het licht.

:D Ach ja...
Maar dus ook niet "precieze tijd 18:00" want het moment waarop de zon ondergegaan is verschuift in tijd heen en weer doorheen het jaar (in de winter vroeger; in de zomer later). Het wordt niet steeds op het zelfde moment donker.

Google maar eens op aanvangstijd sjabbat. Dan kun je een pagina vinden waar de tijden worden aangegeven voor Nederland. Men heeft daar Nederland al in vijf zones verdeeld waar de aanvangstijd net weer even wat scheelt. Voor de nu komende keer op vrijdag 9 november is dat bijvoorbeeld 17:40 voor "zone 1" en 17:46 voor "zone 5".
Als je de hele tabel bekijkt zie je dat het soms vroeger is dan 18:00 maar vooral ook wel veel later.
Dat heeft ermee te maken dat we in Nederland een gemiddelde tijd hanteren die eigenlijk niet voor plaatsen in Nederland berekend is -- maar daarop voorloopt -- en dat we in de zomer ook nog eens de klok een uur vooruit draaien.
Den aan Sint Nicolaas avond ,Kerstavond enz enz enz.

Inderdaad.
Nulla aetas ad discendum sera

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 nov 2012 18:26

@ Jaapo, ik wist niet dat ik het over geloofsbeleving had, maar ik denk dat het onderzoeken van de Schriften zo nauw verweven is met mijn geloofsbeleving dat ik dat zelf niet in de gaten heb.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 nov 2012 18:58

Trajecto schreef:Dat heeft ermee te maken dat we in Nederland een gemiddelde tijd hanteren die eigenlijk niet voor plaatsen in Nederland berekend is -- maar daarop voorloopt -- en dat we in de zomer ook nog eens de klok een uur vooruit draaien.

Kortom, wij Nederlanders zijn onze tijd vooruit! :lol:

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 05 nov 2012 19:27

mohamed schreef:
De manier waarop uit het OT geciteerd wordt lijkt op midrasj, waarbij men niets wil afdoen aan de oorspronkelijke betekenis (Joh 10,35) maar juist om de diepere betekenis (Gal 4,24) uit de oorspronkelijke tekst te lichten. Jezus en de apostelen citeerden volop korte en lange passages uit het OT die ze op hun tijd betrokken, zonder daar een verklaring voor te geven. Daarmee overtuigden zij vele joden die ook historisch besef hadden en daar toch geen punt van maakten. Wat er misschien niet klopt is de bril waar wij door kijken.

Ja. We moeten dus niet met zo'n bril van alleen letterlijkheid kijken want dan blijft het vreemd.
(Er is overigens ook wel een terugverwijzing waar toch mogelijk gewoon een fout gemaakt is door de NT-schrijver. Ik denk nu aan de verwijzing over de akker van de pottenbakker. Daar speelt mogelijk een verkeerde vertaling van de Hebreeuwse OT-tekst een rol voor een opmerkelijke twijfelachtigheid.)
Trajecto:
In dit geval is in ieder geval het vers waarom het gaat duidelijk terug te vinden, namelijk Hos 11:1.
Als we het voorts letterlijk gaan beschouwen komen we op allerlei vaagheden en problemen -- kan dit wel op Jezus slaan? Inderdaad, het is niet zo eenvoudig en/of eenduidig

Ja, áls wij het letterlijk beschouwen, maar dat staat helemaal niet vast. Jezus zegt dat Mozes over hem geschreven heeft en dat als zij (de joden) Mozes geloofden, zij ook hem (Joh 5,46) zouden geloven. Daaruit kunnen we concluderen dat het een kwestie van geloof is en is geloven letterlijk te beredeneren? Alleen door te geloven dat er in het OT over Christus geschreven is kunnen wij het zien, dus de bril waardoor wij het OT dienen te bekijken is een geloofsbril. Want als de Bijbel over een ding duidelijk is, dan is het wel de positie van de gelovigen.

'Want daarvoor spannen wij ons ook in en worden wij gesmaad, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, Die een Behouder is van alle mensen, in het bijzonder van de gelovigen.' (1 Tim 4,10)

Het is een geloofskwestie ja.
Ik ben veel meer geneigd om de woorden van Jezus niet zo letterlijk uit te leggen dat Mozes over Jezus sprak, maar over hetgene waarover Jezus boodschapte en waar hij voor stond, kun je zeggen; voor waarheid, het werkelijk goede en liefde, om er wat termen op te plakken -- voor het zijn van Christus. Je kunt zeggen dat van daaruit Jezus zei dat Mozes daarover sprak. Jezus sprak dan vanuit dat Christus-zijn en zei: Mozes sprak over mij.
(Maar het kan best zijn dat dit wat ik nu zeg voor iemand die "orthodox" denkt een ontoelaatbare uitleg is.)
Nulla aetas ad discendum sera

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 nov 2012 20:45

Trajecto schreef:Het is een geloofskwestie ja.
Ik ben veel meer geneigd om de woorden van Jezus niet zo letterlijk uit te leggen dat Mozes over Jezus sprak, maar over hetgene waarover Jezus boodschapte en waar hij voor stond, kun je zeggen; voor waarheid, het werkelijk goede en liefde, om er wat termen op te plakken -- voor het zijn van Christus. Je kunt zeggen dat van daaruit Jezus zei dat Mozes daarover sprak. Jezus sprak dan vanuit dat Christus-zijn en zei: Mozes sprak over mij.
(Maar het kan best zijn dat dit wat ik nu zeg voor iemand die "orthodox" denkt een ontoelaatbare uitleg is.)

Volgens mij zeg je niks verkeerd, maar ik ben niet orthodox en bovendien mag je op het open forum wat meer.

Uit het feit dat Jezus zei dat Mozes had geschreven, kunnen we concluderen dat hij een auteur was. Of, specifieker nog, dat Christus die mening was toegedaan. Dat lijkt mij een behoorlijk argument ten gunste van de historiciteit van het OT. Volgens de Talmoed heeft Mozes de Thora geschreven en bijna alle christelijke exegeten zijn het er over eens dat Genesis 3,15 over Jezus gaat.

En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw,
en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht;
Dat zal u de kop vermorzelen,
en u zult Het de hiel vermorzelen.

Hier schreef Mozes letterlijk over Jezus zullen die exegeten geloven en misschien is dat wel een van de vele voorbeelden van wat Christus daar mee bedoelde. Het feit dat Mozes volgens hem heeft bestaan is sowieso veelzeggend. De volgende passage uit de toespraak van Stefanus (Handelingen 7) schept mogelijk ook enige duidelijkheid.

20 In die tijd werd Mozes geboren. Hij was bijzonder mooi. Hij werd drie maanden opgevoed in het huis van zijn vader.
21 En toen hij te vondeling gelegd was, nam de dochter van de farao hem op in haar huis en voedde hem voor zichzelf op als een zoon.
22 En Mozes werd onderwezen in alle wijsheid van de Egyptenaren en was machtig in woorden en in daden.
23 Toen hij nu de leeftijd van veertig jaar bereikt had, kwam het in zijn hart op zijn broeders, de Israëlieten, te bezoeken.
24 En toen hij iemand zag die onrecht leed, nam hij hem in bescherming en wreekte degene die mishandeld werd: hij sloeg de Egyptenaar dood.
25 En hij dacht dat zijn broeders begrijpen zouden dat God hun door zijn hand verlossing zou geven, maar zij begrepen het niet.
26 En de volgende dag zagen zij hem, terwijl zij aan het vechten waren; en hij spoorde hen aan tot vrede door te zeggen: Mannen, u bent broeders; waarom doet u elkaar onrecht?
27 Degene die zijn naaste onrecht deed, stootte hem echter van zich af en zei: Wie heeft u tot een leider en rechter over ons aangesteld?
28 Wilt u mij ook om het leven brengen, op de wijze waarop u gisteren die Egyptenaar om het leven gebracht hebt?
29 En Mozes vluchtte op dat woord en werd een vreemdeling in het land Midian, waar hij twee zonen verwekte.
30 En toen er veertig jaar verstreken was, verscheen de Engel van de Heere aan hem in de woestijn van de berg Sinaï, in de vlam van een brandende doornstruik.
31 Toen Mozes dat zag, verwonderde hij zich over wat hij zag; en toen hij ernaartoe ging om het te bekijken, kwam er een stem van de Heere tot hem:
32 Ik ben de God van uw vaderen, de God van Abraham, de God van Izak en de God van Jakob. En Mozes begon erg te beven en durfde het niet te bekijken.
33 En de Heere zei tegen hem: Maak de sandalen aan uw voeten los, want de plaats waarop u staat, is heilige grond.
34 Ik heb de mishandeling van Mijn volk, dat in Egypte is, heel goed gezien, en Ik heb hun zuchten gehoord en ben neergedaald om hen daaruit te verlossen; en nu, kom, Ik zal u naar Egypte zenden.
35 Die Mozes, die zij afgewezen hadden toen zij zeiden: Wie heeft u tot een leider en rechter aangesteld? hém heeft God als leider en verlosser gezonden door de hand van de Engel Die aan hem verschenen was in de doornstruik.
36 Deze heeft hen uitgeleid, terwijl hij wonderen en tekenen deed in het land Egypte, in de Rode Zee en in de woestijn, veertig jaar.
37 Dit is de Mozes die tegen de Israëlieten gezegd heeft: De Heere, uw God, zal voor u een Profeet laten opstaan uit uw broeders, zoals ik; naar Hem moet u luisteren.
38 Hij is het die in de woestijn tijdens de samenkomst van het volk bij de Engel was Die tot hem sprak op de berg Sinaï, en bij onze vaderen, en hij was het die de levende woorden ontving om die aan ons door te geven.
39 Onze vaderen wilden hem niet gehoorzamen, maar verwierpen hem en keerden in hun hart terug naar Egypte;
40 en zij zeiden tegen Aäron: Maak voor ons goden die vóór ons uit zullen gaan, want wat die Mozes betreft, die ons uit het land Egypte geleid heeft, wij weten niet wat er met hem gebeurd is.
41 En zij maakten in die dagen een kalf en brachten een offer aan die afgod, en zij waren verblijd over de werken van hun handen.
42 En God keerde Zich af en gaf hen over om het hemelleger te dienen, zoals er geschreven is in het boek van de Profeten: Hebt u de veertig jaar in de woestijn ook slachtoffers en offers aan Mij gebracht, huis van Israël?

Terug naar “[Religie] - Open forum”