Lathron schreef:Dit is precies wat ik bedoel: Je hangt aan het woordje "doop", je zit muurvast aan de "uiterlijke tekenen" in plaats dat je kijkt naar waarom je wat doet.
Lathron schreef:Wat ik wil zeggen is dat in de meeste kerken tegenwoordig meer waarde zit in de uiterlijke tekenen dan in de bijbelse betekenis.
Hoho, ik gaf slechts een objectieve, beknopte weergave van de werkelijkheid die jouw strekking weerlegt. Ik heb nog niets gerept over wat ik vind of waar ik achter sta, noch over de reden waarom ik achter een bepaalde visie sta.
Lathron schreef: Pcrtje: De vraag is niet, zoals de topicnaam doet vermoeden, kiezen tussen twee tradities. De eigenlijke vraag is: mogen/behoren kinderen gedoopt te worden of niet?
Ik denk dat dit niet eens een vraag hoort te zijn.
Kijk, nu vul je het zelf al in.
Lathron schreef:In het oude testament werden de nakomelingen van Abraham besneden = ingelijfd in het verbond dat God met Abraham had gesloten.
Klopt.
Lathron schreef:Deze besnijdenis hield in: God wil er zijn voor het kind en de ouders beloven het kind op te voeden volgens Gods instellingen.
Staat dat er? Er staat naar mijn weten niet dat God er voor het kind wil zijn, maar dat Hij per definitie voor dat kind is. En staat er ook dat de ouders (moeten) beloven het kind volgens Gods geboden op te voeden?(=een vraag)
Lathron schreef:In het nieuwe testament lezen we dat de eerste apostelen de heidenen doopten (met heel hun huis), zodat ze werden ingelijfd in het verbond dat God met het volk Israël heeft gesloten.
Oh? Dit is dus geen Bijbelse lijn maar jouw "muurvast zitten in uiterlijke tekenen". Waar staat de link tussen 'verbond' en 'besnijdenis' met 'doop'? En de doop voegt helemaal geen mensen/heidenen toe aan het verbond dat God met het volk Israël heeft gesloten, er is immers een compleet nieuw verbond voor in de plaats gekomen (Hebreeën 8-9).
Lathron schreef:Als je twijfelt aan het feit of kinderen gedoopt/besneden/opgedragen mogen worden, dan twijfel je aan het feit dat God jouw Vader wil zijn. Daar komt het op neer.
Maar het leuke is geen enkele christen gelooft dat zijn/haar kind niet gedoopt/besneden/opgedragen mag worden, wel of het gedoopt behoord te zijn. Paulus maakt overigens korte metten met de 'verplichte besnijdenis', dus die mag je wegstrepen uit het lijstje.
Het verschil tussen het dopen van zuigelingen en het opdragen van zuigelingen zit 'm in de verbondsvisie. Geloof jij dat de doop
in het verlengde van de besnijdenis ligt en dat het verbond van God van het OT doorgetrokken mag worden naar nu? Dan ben je zeer waarschijnlijk zuigelingendoper. Maar geloof je dat de besnijdenis
plaats heeft gemaakt voor de doop; en dat dit veel meer gaat om jouw belijdenis naar God toe in plaats van de opname in een/het verbond, dan ben je vast en zeker geloofsdoper. Dat zijn de feiten, daar wees ik in m'n eerste post al op.