Kindernevendienst... moet dat nou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor schelpje3 » 31 jul 2012 12:02

Riska schreef:Heb je gelijk in. Maar er is een tijd geweest dat op dit forum de PKN zo de grond in is geboord, dat ik toegegeven heb aan de verleiding er een beetje mee te spotten - dat er toch ook iets goeds binnen de PKN is...

Je hoeft je niet te schamen voor je kerkgenootschap Riska, wel over de verdeeldheid daarvan. Dat doe ik nl ook wat betreft mijn kerkgenootschap. En dan niet persé schamen, wel verontrust zijn.

Riska

Berichtdoor Riska » 31 jul 2012 12:20

Het is off-topic maar nog even een reactie:
Schelpje3 schreef:Je hoeft je niet te schamen voor je kerkgenootschap Riska, wel over de verdeeldheid daarvan. Dat doe ik nl ook wat betreft mijn kerkgenootschap. En dan niet persé schamen, wel verontrust zijn.
Er zijn binnen de PKN verschillende stromingen, onder één dak. Dat is geen verdeeldheid, dat is 'eenheid in verscheidenheid', zoals inderdaad in jouw kerkgenootschap er ook eenheid in verscheidenheid is. Ik weet twee CGK-gemeenten: in mijn woonplaats is dat een pure 'zwartekousenkerk' in alle opzichten, terwijl die in bv. Apeldoorn daarvan hemelsbreed verschilt. Het is pas zorgelijk als het daarom weer gaat splitsen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 31 jul 2012 16:02

Riska schreef:Heb je gelijk in. Maar er is een tijd geweest dat op dit forum de PKN zo de grond in is geboord, dat ik toegegeven heb aan de verleiding er een beetje mee te spotten - dat er toch ook iets goeds binnen de PKN is...

Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind! Een pluriforme kerk zoals de PKN is toch veel prettiger (niet makkelijker) dan één waar iedereen gelijk moet denken. Denk bv aan de parabel van het ene lichaam en de vele ledematen. Dat is ook in de Bijbel het ideaal.
Ik lees nergens dat het goed is: al die afzonderlijke kerkjes en gemeenten, die allemaal voor zich het wiel gaan uitvinden en denken dat ze de absolute waarheid (die dus niet bestaat) in pacht hebben.
De CGK is trouwens net de PKN, maar dan in het klein. Er valt wat te kiezen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 jul 2012 16:26

Nou Hubert, ga jij dan maar eens snel de Nederlandse kerkgeschiedenissen lezen.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 01 aug 2012 09:21

Riska schreef:Er zijn binnen de PKN verschillende stromingen, onder één dak. Dat is geen verdeeldheid, dat is 'eenheid in verscheidenheid', zoals inderdaad in jouw kerkgenootschap er ook eenheid in verscheidenheid is.

Dit is toch wel een erg ideële voorstelling van zowel de PKN als de CGK. Sinds 1,5 jaar ongeveer lid zijnd van de CGK, en daarvoor van de PKN, kan ik niet anders dan concluderen dat de verschillende vleugels in beide kerkgenootschappen absoluut niet met elkaar door één deur kunnen, en er zeker sprake is in beide kerkgenootschappen van een zorgwekkende verdeeldheid, in plaats van een succesvolle 'eenheid in verscheidenheid'. :(

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 aug 2012 10:09

Kom op Maarten. Ik beetje meer vertrouwen in de heilige Geest!
De soep wordt echt niet zo heet verorberd. In de praktijk merk je er niks van. Je kiest toch voor een bepaalde gemeente en niet voor een bepaald kerkgenootschap.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 aug 2012 10:10

hubert schreef:Kom op Maarten. Een beetje meer vertrouwen hebben in de heilige Geest!
De soep wordt echt niet zo heet verorberd. In de praktijk merk je er niks van. Je kiest toch voor een bepaalde gemeente en niet voor een bepaald kerkgenootschap.

Liefst met een kindernevendienst!

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 03 nov 2012 09:46

Kindernevendienst.... of dat nou moet... nee, of het kan... ja.

Ik ging als kind naar de zondagschool. deze was gepland buiten de kerkdiensten. Ik kan me niet herinneren dat ik dit een probleem vond.
Op het moment dat ze dit gingen verplaatsen op het tijdstip dat dit onder de middagdienst viel, hebben mijn ouders besloten dat ik beter met hen mee kon gaan naar de reguliere diensten. Ik kan me niet herinneren dat ik dit een probleem vond.

Ik kan me wel herinneren dat ik bepaalde dingen uit de diensten niet meteen kon begrijpen, dus vroeg ik mijn ouders ernaar hoe het zat. Zij legden me dit uit. Geen probleem. Het dwingt de ouders ook om de geestelijke dingen in gezinsverband te bespreken. Dit lijkt mij een gewin. Maar om nou meteen te zeggen dat dit gegeven de kindernevendiensten als verkeerd of overbodig te bestempelen... nee. Het is gewoon een andere manier om kinderen bekend te laten raken met de bijbel.
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 nov 2012 10:13

Helemaal met je eens, en wat een fijne ouders heb je? Zo hoort het ook.
Het is geen opbergplaats voor lastige kinderen die niet stil kunnen zitten, of een creche voor ouders die een tukkie willen doen op de zondagmiddag.
Vroeger had ik Bijbelclub op de zaterdagmiddag, het was een feestelijke gewoonte.
En verder gewoon mee naar de dienst en stilzitten! En luisteren. Soms heel moeilijk, maar je leert als kind een paar zaken die je later heel goed van pas komen.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 nov 2012 10:40

Wilsophie schreef:Het is geen opbergplaats voor lastige kinderen die niet stil kunnen zitten, of een creche voor ouders die een tukkie willen doen op de zondagmiddag.
Kan het nog negatiever?
Je zet ouders wel heel, heel lui en slecht neer.
Bij ons zijn ouders betrokken bij de kindernevendienst. Als zij er niet zijn is er geen kindernevendienst, zo simpel is het. Dat betekent niet alleen zondags die kindernevendienst leiden, maar ook een stevige en goede toerusting door de predikant.
De kinderen gaan meestal voor de Bijbellezing naar hun eigen ruimte (en aan de andere kant ook vaak na de Bijbellezing), ze komen bij het naspel van het lied na de prediking terug.
En vlak voor de zegen worden ook de baby's en peuters uit de crèche gehaald, zodat iedereen, ook alle kinderen de zegen kunnen ontvangen.
Maar het is zeer zeker allemaal geen opbergplaats voor kinderen, lastig of niet.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 03 nov 2012 10:56

@Wilsophie
De fijnheid van mijn ouders... in dit geval mijn vader is een heel ander verhaal. Over mijn kinderperiode tot aan de dag dat ik uit huis ging heb ik niet bijsterveel goeds te zeggen over mijn vader, maar voor één ding ben ik hem ontzettend dankbaar, en dat is dat hij er veel bijbelkennis en uitleg bij mij heeft "ingestampt".

@Riska
Niet alle ouders zijn lui hoor, maar helaas werkt het wel zo met veel ouders. Ook speelt het een rol dat veel mensen zich ergeren aan het minste geluid tijdens een dienst. Dit zegt, naar mijn mening, meer van de mensen die zich ergeren dan van de kinderen. Ouders van kinderen kunnen zich ongemakkelijk voelen door de "vernietigende" blikken van die mensen en hun kinderen de kerkdienst onthouden.

Kerken en gemeentes hebben daar verschillende oplossingen voor kunnen vinden, de kindernevendienst is daar een voorbeeld van. Ik kan daarom niet zeggen dat het òf echt noodzakelijk òf verkeerd of overbodig is.

Wij zijn vaak zo vol van het "navolgen van Jezus". Hij was op lage leeftijd al bezig met de dingen van Zijn Vader. Op 12 jarige leeftijd was hij zelfs blijven plakken bij de geestelijke leiders.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 nov 2012 11:10

@Lathron: ik verwijt jou niets, ik verwijt wat dat betreft Wilsophie iets, nl. dat ze ouders als luie mensen neerzet, omdat de kinderen naar de kindernevendienst gaan...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 nov 2012 16:10

Ja dat begrijp ik, het is te éénzijdig voorgesteld omdat ik even moest denken aan mijn woonomgeving waar men op zondagmiddag tussen 2 en 4 uur pm gaat slapen of zoiets en rond die tijd zie ik ook de kindertjes naar de zondagsschool gaan.
Ook weet ik uit ervaring hoe moeilijk het is om de ouders te mobiliseren voor een keer oppasdienst.
Al zie ik ook hoe betrokken ouders kunnen zijn als het om het evangelie aan kinderen betreft gaat.
Mijn excuus hiervoor. Het was ongenuanceerd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 nov 2012 16:14

@Wilsophie
De fijnheid van mijn ouders... in dit geval mijn vader is een heel ander verhaal. Over mijn kinderperiode tot aan de dag dat ik uit huis ging heb ik niet bijsterveel goeds te zeggen over mijn vader, maar voor één ding ben ik hem ontzettend dankbaar, en dat is dat hij er veel bijbelkennis en uitleg bij mij heeft "ingestampt".

MMM..was hij een kind van God, die die liefde uitdroeg of was hij een religieus iemand?
Als je niets wilt zeggen is het ook goed uiteraard.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 03 nov 2012 16:37

Wilsophie schreef:MMM..was hij een kind van God, die die liefde uitdroeg of was hij een religieus iemand?
Als je niets wilt zeggen is het ook goed uiteraard.

Je kon aan alles merken dat hij wilde leven voor God. Het laatste jaar heb ik eindelijk goed contact met hem. Daaruit heb ik kunnen opmaken dat hij nog steeds enorm worstelt met zijn fouten en de impact die zijn fouten hebben gemaakt op, onder andere mij.

Hij is ook een religieus iemand die moeilijk van een standpunt is af te krijgen. Dat heb ik een beetje van hem denk ik. Zo ook in een ander topic op dit forum. Ik heb gelukkig nu de insteek om de bijbel objectief te willen zien en mijn opvattingen te wijzigen wanneer dat nodig is. Dat is ook de reden waarom ik dit forum weer heb opgezocht.

Terug naar “Archief”