Faramir schreef:Ik zeg niet dat het klopt of dat het niet klopt. Ik zeg dat je evengoed op poëzie gewoon kan voortborduren met dezelfde gelijkenissen enz enz. Zo onduidelijk was ik niet volgens mij. En ook je laatste citaat bewijst gewoon helemaal niets, althans niet meer of minder dan je eerdere citaten.
Ooit is een spreekwoord over splinters en balken in ogen verzonnen. Althans ik neem aan dat je er niet vanuit gaat dat er echt mensen rondliepen met een balk in het oog en dat niet doorhadden of negeerden. En vandaag de dag gebruiken we nog steeds dat prachtige spreekwoord. En ook nu weten we dat het niet op geschiedkundige waarheid gebaseerd is. Evengoed kan het scheppingsverhaal aangehaald worden in het NT om met dezelfde bewoording een niet geschiedkundige gebeurtenis poëtisch uit te drukken.
De balk en splinter staan in totaal andere context. Jezus die zelf van voor Abraham is en door Wie alles geschapen is stelt dat de man en vrouw naar hun vorm geschapen zijn, dat is alles behalve metaforisch. Maar een ieder mag geloven wat hij zelf wilt, zo ook jij.