Moderator: Moderafo's
Tante Pollewop schreef:Het-wel-zijn-maar-niet-doen is een studeerkameronderscheid waardoor het maar voor een enkeling gegeven is zich hieraan te houden.
In de praktijk zijn de meeste Katholieken (in Nederland) niet zo strikt hierin. Men heeft veel begrip voor mensen die zich niet onderwerpen aan onmenselijke regeltjes.
Faramir schreef:Zijn daar cijfers over? Het wel zijn maar niet doen is zeker geen studeerkamerkonderscheid. Zo zijn er in dit land ook vele pedoseksuelen die nimmer een kind aan zullen raken. Dat men een geaardheid heeft wil niet zeggen dat men daar ook gehoor aan geeft.
Faramir schreef:Of de meeste katholieken hier wel of niet strikt in zijn en of ze nou wel of niet soepel omgaan met de teksten zoals die in de catechismus staan doet verder geen afbreuk aan de teksten zelf. Het katholicisme is daarin in zekere mate heel anders dan het protestantisme alhoewel men ook daar de laatste tijd veel ruimer/soepeler omgaat met bepaalde dingen.
Tante Pollewop schreef:Exacte cijfers heb ik niet.
Ik keek laatst op een website van een gespreksgroep voor ouders en familie van homo's. http://www.oudersenfamilierondom.nl
Het viel me op dat bij de reacties staat:
We merkten bij alle ouders het grote verdriet dat de meeste kinderen de kerk verlaten hebben of waarbij dit proces in gang is gezet. Dit wordt door allen ondervonden als de grootste smart.
Blijkbaar had de kerk geen plek voor de meeste kinderen.
Ik ga verder niet in op de vergelijking met pedoseksuelen. Daar ben ik mee gestopt omdat homoseksualiteit gaat over een gelijkwaardige relatie, pedoseksualiteit niet. Homoseksualiteit brengt, in tegenstelling tot pedoseksualiteit de ander geen schade toe.
Dat doet wel afbreuk aan de teksten, want net zoals bovenstaande blijkt het in de praktijk niet te werken zoals staat geschreven.
Faramir schreef:Of mensen accepteerden de plek niet die ze hadden. Maar ook zondige mensen zijn meer dan welkom in de kerk hoor. Zo zondigen we allemaal wel. Mensen kunnen daarover het beste in gesprek gaan met hun pastoor/biechtvader. Zo heb ik jarenlang samengewoond.
Faramir schreef:Het gaat om een geaardheid en aan een geaardheid hoef je niet toe te geven. Dat is weliswaar moeilijk, maar niet onmogelijk. Voor de rest onderschrijf ik het verschil wat je aanmerkt volkomen.
Faramir schreef:De praktijk blijkt zelden te werken zoals in de theorie beschreven staat. Dat maakt de theorie echter niet nutteloos maar een heel mooi maar tevens hoog streven.
Tante Pollewop schreef:Dat geldt niet voor alle kerken. De kerk waar ik uit kom accepteert dit niet en zal mij onder de tucht stellen, met als uiterste maatregel de ban.
Voor mensen die een vrolijke heterorelatie hebben is het heel makkelijk om dit te zeggen.
Als een gelijkwaardige liefdesrelatie mogelijk is, waarbij je ervan overtuigd bent dat je de ander niet schaadt en God niet tekort doet, zie ik het probleem niet.
Probeer je eens in te denken dat het jou verboden wordt van je vriendin te houden. Dat je zelfs al verdacht bent als je een vrouw aankijkt. Probeer je eens voor te stellen hoe het is om je hele verdere leven niet van één bijzonder persoon te mogen houden.
Voor mij werd het onleefbaar.
Even los van mijn problemen met deze theorie:
Wanneer men aan de theorie blijft vasthouden als een wet van Meden en Perzen, wordt het in de praktijk een zooitje.
En dat blijkt maar weer uit de vele schrijnende verhalen van homo's die de kerk (hebben) verlaten.
Faramir schreef:Als de kerk waaruit jij uit komt daadwerkelijk aan de slag zou gaan met kerkelijke regels en daarop dezelfde strengheid zou toepassen dan kan ze zichzelf wel opheffen denk ik.
(...)
Dan is het een kwestie van je eigen geweten onderzoeken en volgen. Een zeer belangrijk aspect binnen de katholieke Kerk en ik neem aan ook binnen jouw kerk.
Faramir schreef:Tijdens mijn relatie heb ik nog een mogelijke kloosterroeping onderzocht. En indien mijn geweten na onderzoek ingegeven had om de relatie te verbreken en het klooster in te gaan had ik dat gedaan.
Faramir schreef:Als we dan kijken naar alle kerkverlaters dan zien we van alles en nog wat. Als we de kerk daarop gaan aanpassen kunnen we beter gelijk opdoeken. Als mensen massaal een tennisclub verlaten omdat ze liever voetbal spelen wil dat ook niet zeggen dat het spelletjes tennis maar aangepast moet worden.
Tante Pollewop schreef:Interessant. Dat zou dus een keuze voor een celibatair leven zijn. Maar blijkbaar is dat toch niet gebeurd?
In de kerk zou wat mij betreft vaker genade boven wet en barmhartigheid boven gerechtigheid mogen gaan.
Daar zou de kerkelijke wereld een stuk christelijker van worden.
maaarten schreef:Het hoeveelste homotopic zal dit wel niet wezen? Je zou denken dat onderhand iedereen z'n mening over homoseksualiteit wel eens hier neergezet heeft en dat we met andere dingen verder kunnen. Maar blijkbaar is men over homo's nooit uitgepraat hier.
Tante Pollewop schreef:In de kerk zou wat mij betreft vaker genade boven wet en barmhartigheid boven gerechtigheid mogen gaan.
Daar zou de kerkelijke wereld een stuk christelijker van worden.
mohamed schreef:Ik weet niet welke Bijbel jij leest hoor, maar de mijne heeft twee testamenten. De link waar jij naar verwijst gaat over huwelijken die gebaseerd zijn op het OT, ook wel de Hebreeuwse Bijbel genaamd. Op zijn best is dit een joods huwelijk en dat joden vrouwonvriendelijk zijn hoef je mij niet te vertellen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten