Is Jezus alleen mens?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Is Jezus alleen mens?

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2012 13:15

Waarom is de zaligheid in het geding bij het wel of niet God zijn van Jezus? Wat is nu belangrijker dat Hij de Messias (Christus) is of dat Hij God is? Ik volg die gedachtegang niet . Voor mij is zijn Messiasschap vele malen belangrijker, het is een mysterie hoe het nu eigenlijk zit, net als de Drie-eenheid.

Het is belangrijk te weten dat er zaligheid tot stand is gebracht door het werk van Jezus Christus, maar door te stellen dat God verkleed als mens op de aarde of andersom Zijn bediening uitvoerde doet men m.i. afbreuk aan het intenste lijden als Zoon des mensen, dus Zoon van Adam en niet als Zoon van God.
Hij is immers de mensen gelijk geworden en zijn wij zonen van God?
Nee niet als mens , dan zijn wij zonen van Adam, maar wij worden Zoon van God door wedergeboorte en dat heeft alles te maken met Zijn opstanding en Zijn aanstellingen en niet met het Kruis.
En als je dat door elkaar haalt dan maak je van God een soort goochelaar die inderdaad van het kruis kon komen zoals men destijds riep.
Dan sta je bij die spotters, maar de Grootsheid en intensiteit was n.l. dat Hij leed als dienstknecht en als 100 % mens.
Dacht je nu echt dat Hij als peutertje wist wat Zijn bediening was?
Nee, dat haalde Hij uit de Schriften, zo ontdekte Hij Wie Hij was en Wie Hij worden zou.
Denk je echt dat Hij in de wieg als babietje de Thora kon opzeggen?
De stelling dat de Here Jezus niet volledig mens is geweest maakt het Evangelie tot een sprookje waar oma van Roodkapje veranderde in een wolf.
De Bijbel bestaat niet uit "trucs?"
De Here Jezus deed tijdens Zijn Menszijn uitsluitend wonderen door de kracht van de Vader zoals alle profeten dat deden.
Hij was immers onderdanig aan Zijn Vader en als je Hem tijdens Zijn bediening op aarde is er geen sprake van onderdanigheid en gehoorzaamheid, kan iemand gehoorzaam zijn aan zichzelf of onderdanig zijn aan zichzelf.
Zie je hoe belachelijk deze gedachten zijn?
Jaja ingeslopen door de onbijbelse uitleg van de Drie-éénheid. Dat is geen mysterie, dat is een dwaling, die heel goed te weerleggen is. NIets geheimzinnigs aan.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 30 okt 2012 13:52

JeeWee schreef:Afgelopen zaterdag was de Bondsdag van de hervormde mannenverenigingen binnen de PKN. Ds. M. Messemaker begon zijn lezing pittig: "De dwaling om Jezus van zijn godheid te ontdoen is springlevend. Er is een tendens onder gelovigen om Jezus te vermenselijken".

Ds. Messemaker noemde zijn collega ds. Klaas Hendrikse als voorbeeld van iemand ‘die onomwonden stelt dat Christus onmogelijk God is’. Maar ds. Messemaker trok het breder: hij ziet een tendens van vermenselijking onder gelovigen in het algemeen. Jezus heet ‘vriend, hulp, held, trooster of maatje’. Hij noemde dat ‘verplatting van het belijden van Christus’.

Hoe leeft dat hier op Refoweb? Geloof jij nog steeds dat Christus een menselijke en goddelijke natuur heeft die beide het volle pond moeten krijgen, omdat de zaligheid ermee in het geding is? Of herken jij wel iets wat er in veel kerken gaande is?

In de protestantse wereld en de sekte wereld is er weinig tot geen eerbied en ontzag wat het Heilige betreft.Jezus de Christus is geen vriendje of maatje of een leuke kennis neen Hij is Jezus De Christus de Verrezen Heer God en mens en Hij zal terug komen om te oordelen de levenden en de doden.Voorts is er buiten Hem en Zijn Kerk geen zaligheid.Men kan alleen maar heel diep buigen voor Hem en Hem aanroepen voor eeuwige behoudenis.
VERITAS VOS LIBERABIT.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 okt 2012 14:15

[quote="Wilsophie"

Zoon in de Bijbel heeft alles te maken met het erfrecht en de zoon erft als de Erflater sterft.
Vaak is iemand in de Bijbel de zoon van iemand zonder dat hij familiebanden heeft.
Denk aan Eliëzer en Timotheus die beiden "zonen" worden genoemd.

De Zoon van God is niet te vergelijken met menselijke zonen en menselijk erfrecht!

Je komt wéér met de leer van Ab Klein Haneveld, zoals deze; In Rejoice Now

Volgens Haneveld is Jozef overleden voordat de Here Jezus Zijn openbaar optreden begon: Ik geloof dat Jozef is overleden voor het openbare optreden van de Here Jezus, omdat Hij Zich anders de titel "zoon des mensen" niet kon eigen maken. Zoon des mensen is de titel van de oudste levende rechthebber op de troon. Dat zou dan Jozef geweest moeten zijn. Zolang Jozef leefde, kon de Here Jezus Zich niet de zoon des mensen noemen, noch de zoon van David. De vrouw zou niet op de troon zitten, tenzij zij niet getrouwd zou zijn. Door haar huwelijk kwamen de troonsrechten van Maria bij Jozef (ook een afstammeling van Juda) terecht. Jozef had die troonsrechten en ze werden wettelijk vererfd aan de Here Jezus, maar pas na de dood van Jozef. Jozef was kennelijk overleden voordat de Here Jezus dertig jaar oud was, (Haneveld, de brief van Jacobus)

De Here Jezus is Gods Zoon, Hij is de Afstammeling van David. Wat Haneveld hier doet is de Here Jezus tot een gewoon mens maken. Jozef heeft geen enkele recht op de troon van David, dat is nergens in de Bijbel aan de orde. Zie Gods belofte aan Maria op het moment dat ze te horen krijgt dat ze zwanger zal worden van de Here Jezus.

Hij zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste genoemd worden, en God, de Heere, zal Hem de troon van Zijn vader David geven, en Hij zal over het huis van Jakob Koning zijn tot in eeuwigheid en aan Zijn Koninkrijk zal geen einde komen. Luc.1:32-33
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 okt 2012 14:36

Wat bedoelt K.H. hier precies met: vóór het openbare optreden van de Heere Jezus?

N.B. Inmiddels lees ik dit ook op Wiki.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 okt 2012 15:16

Lichtzwaard schreef:In de protestantse wereld en de sekte wereld is er weinig tot geen eerbied en ontzag wat het Heilige betreft.Jezus de Christus is geen vriendje of maatje of een leuke kennis neen Hij is Jezus De Christus de Verrezen Heer God en mens en Hij zal terug komen om te oordelen de levenden en de doden.Voorts is er buiten Hem en Zijn Kerk geen zaligheid.Men kan alleen maar heel diep buigen voor Hem en Hem aanroepen voor eeuwige behoudenis.

Volgens mij ben je beneveld van de wierook in je eigen sekte en doordat je je omringt met enkel jaknikkers die het overal met elkaar over eens zijn weet je niet wat echte vriendschap is.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 okt 2012 17:49

Wilsophie schreef:Het is belangrijk te weten dat er zaligheid tot stand is gebracht door het werk van Jezus Christus, maar door te stellen dat God verkleed als mens op de aarde of andersom Zijn bediening uitvoerde doet men m.i. afbreuk aan het intenste lijden als Zoon des mensen, dus Zoon van Adam en niet als Zoon van God.
Hij is immers de mensen gelijk geworden en zijn wij zonen van God?
Nee niet als mens , dan zijn wij zonen van Adam, maar wij worden Zoon van God door wedergeboorte en dat heeft alles te maken met Zijn opstanding en Zijn aanstellingen en niet met het Kruis.

En als je dat door elkaar haalt dan maak je van God een soort goochelaar die inderdaad van het kruis kon komen zoals men destijds riep.
Dan sta je bij die spotters, maar de Grootsheid en intensiteit was n.l. dat Hij leed als dienstknecht en als 100 % mens.

Dacht je nu echt dat Hij als peutertje wist wat Zijn bediening was?
Nee, dat haalde Hij uit de Schriften, zo ontdekte Hij Wie Hij was en Wie Hij worden zou.
Denk je echt dat Hij in de wieg als babietje de Thora kon opzeggen?
De stelling dat de Here Jezus niet volledig mens is geweest maakt het Evangelie tot een sprookje waar oma van Roodkapje veranderde in een wolf.
De Bijbel bestaat niet uit "trucs?"
De Here Jezus deed tijdens Zijn Menszijn uitsluitend wonderen door de kracht van de Vader zoals alle profeten dat deden.
Hij was immers onderdanig aan Zijn Vader en als je Hem tijdens Zijn bediening op aarde is er geen sprake van onderdanigheid en gehoorzaamheid, kan iemand gehoorzaam zijn aan zichzelf of onderdanig zijn aan zichzelf.
Zie je hoe belachelijk deze gedachten zijn?
Jaja ingeslopen door de onbijbelse uitleg van de Drie-éénheid. Dat is geen mysterie, dat is een dwaling, die heel goed te weerleggen is. NIets geheimzinnigs aan.

Je gelooft dat Jezus op aarde alleen mens, toen langzaam heeft ontdekt wie hij was en na zijn opstandig ook weer God werd. Je gelooft niet in de drie-eenheid. Dus God de Vader was Jezus op aarde? Wie is de Heilige Geest dan?

Ik geloof zeker dat Jezus vanaf het begin wist wat Zijn bediening op aarde zou zijn toen Hij tot de jaren kwam dat je bewust wordt van je bestaan, zie de geschiedenis in de tempel als Bar Mitswa. Men vroeg zich af waar Hij al die kennis vandaan had. Maria en Jozef waren ook op de hoogte van het Messiasschap van hun Zoon. Hij zal ongetwijfeld een normale jongen geweest zijn, in de leer bij Jozef als timmerman, maar Zich wel bewust van Zijn roeping. Kun je ook zien in de afwijzing van Zijn dorpsgenoten, zodat Hij daar niet veel wonderen kon doen vanwege hun ongeloof.

Hoe lees jij Spreuken 8 ?

Voor mij is het niet het belangrijkste of Jezus dan wel God of geen God is. Maar zoals ik al zei: Is Hij het die komen zou? De Messias! Dat is ook Zijn titel: Christus, Gezalfde. Daarmee staat of valt ''de zaligheid''.
Niet met het wel of niet Godzijn, waar is dat een vereiste voor de Messias in het OT? (Ik ben natuurlijk benieuwd of dat voorkomt in het OT, zo ja dan hoor ik dat graag!).

Momenteel ben ik bezig in de Hebreeën brief, hoe lees jij dat dan ?

Over de drie-eenheid is altijd al wel gesteggel geweest. Men heeft het allemaal erg ingewikkeld gemaakt en afwijkende gedachte werden al snel als ketters weggezet, al dan niet een kopje kleiner gemaakt.

Je kunt zeggen je hebt alleen God de Vader en de Heilige Geest is de Kracht die van God de Vader uitgaat. Jezus is door God geschapen en de afspiegeling van God.

Of er zijn drie afzonderlijke personen , maar hoe verhoudt zich dat weer tot de belijdenis van Deut. 6:4 Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één! Want dat er geen 3 goden zijn zeggen we wel.., maar dat wordt wel gesuggereerd met de Drie-eenheidsleer.
Lastig hoor ... :roll:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2012 17:51

In de protestantse wereld en de sekte wereld is er weinig tot geen eerbied en ontzag wat het Heilige betreft.Jezus de Christus is geen vriendje of maatje of een leuke kennis neen Hij is Jezus De Christus de Verrezen Heer God en mens en Hij zal terug komen om te oordelen de levenden en de doden.Voorts is er buiten Hem en Zijn Kerk geen zaligheid.Men kan alleen maar heel diep buigen voor Hem en Hem aanroepen voor eeuwige behoudenis.

Beste Willibrord, daarom zingen wij ook : "Welk een vriend is onze Jezus!" En zingt men in jouw kerk onverstaanbare latijnse teksten.
Bovendien weten wij dat Hij niet alleen terugkomt om te oordelen want ik ben al geoordeeld.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2012 18:24

Spreuken leert dat:

Dat "die Mij vroeg zoeken en Mij zullen vinden" de Here Jezus is zowel als de Wijsheid". Wat je vroeg moet zoeken is de Wijsheid Gods bestaande in verborgenheid.

Als het menszijn niet belangrijk is dan laat je het toch liggen en ga je er verder niet op in, je bent niet verplicht om te reageren. Alle Psalmen spreken over Hem en Psalm 8 spreekt dan ook over het feit dat Hij korte tijd beneden de engelen is gesteld voordat Hij uitermate verhoogd werd en gezet werd boven aller naam. En Psalm 1 zegt al over de Here Jezus dat Hij Zijn lust had in het Woord van God die Hij overdacht dag en nacht.

Jesaja 9 en Jesaja 53 en Psalm 57 spreken over het feit dat de Rechtvaardige om zal komen en dat de weldadige lieden opgenomen zullen worden voor het kwaad.
Er wordt gesproken over een volk dat in duisternis wandelt en een groot licht zal zien.
Dat een Kind ons is geboren, (Bethlehem ..EEN ZOON Is GEGEVEN (Opstanding)( let op hier wordt onderscheid gemaakt) Heerschappij is op Zijn schouders, ( koningschap), Hij wordt genoemd resp. Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der ( geeft) eeuwigheid en Vredevorst.
Bovendien noemt Jesaja 42 Hem uitdrukkelijk: "Mijn Knecht en dat wijst naar de Zoon in het NT.
En ook hier wordt gesproken over "het geven van Mijn Geest op Hem" en dat wijst erop dat de Geest van De Vader Dezelfde is Die gegeven wordt aan de Zoon bij Zijn opstanding dan wel bij Zijn wedergeboorte.

Hebr. is geschreven door Paulus zo vermoedt men en Paulus schrijft over de Zoon namelijk de Erfgenaam, hij begint de brief ermee.

Het is het uitgedrukte Beeld van Gods Zelfstandigheid en het Afschijnsel van Gods heerlijkheid.
Hebr. 1 vers 5-8 spreekt uitsluitend over Zijn aanstelling bij Zijn opstanding want er staat : "heden heb Ik u opgewekt". Dat zijn profetische woorden uit Psalm 2

Verder spreekt de brief over "hogere dingen" dus geen hogepriester van Aäron maar hoger n.l. naar de ordening van Melchizédek. Het gaat over de Heer als Hogepriester en over hemelse dingen waar de wet en de profeten enz. een afschaduwing van waren.
Niet alleen over offers, maar over het volmaakte offer.
Niet over het bloed van dieren, maar over het leven waarmee Christus het Heiligdom binnentrad met het bloed van het nieuwe verbond wat altijd hoger is dan het oude.

Over de drie-eenheid is altijd al wel gesteggel geweest. Men heeft het allemaal erg ingewikkeld gemaakt en afwijkende gedachte werden al snel als ketters weggezet, al dan niet een kopje kleiner gemaakt.

De reformatoren hebben gewoon de gedachte van het concilie van Nicea klakkeloos overgenomen.

Je kunt zeggen je hebt alleen God de Vader en de Heilige Geest is de Kracht die van God de Vader uitgaat. Jezus is door God geschapen en de afspiegeling van God.
Of de Here Jezus geschapen is, schijnt ook een heikel punt te zijn. Jezus is geboren in Bethlehem en was de zoon van Jozef en Maria en had een speciale bediening die al aangekondigd werd in het oude testament. De belofte werd al gedaan bij Adam.
Hij is het afschijnsel van Gods Heerlijkheid. Maar tijdens Zijn bediening spreekt de Bijbel over "het uitgedrukte Beeld Gods".

Of er zijn drie afzonderlijke personen , maar hoe verhoudt zich dat weer tot de belijdenis van Deut. 6:4 Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één! Want dat er geen 3 goden zijn zeggen we wel.., maar dat wordt wel gesuggereerd met de Drie-eenheidsleer.
Lastig hoor ... :roll

Dat klopt dat men er drie personen van maakt en dan nog afzonderlijk, terwijl de Bijbel zegt dat God Geest is en wie Hem ziet zal sterven.
Verder ben ik het met je eens. Daarom bidden wij niet tot de Heilige Geest want Hij zou van Zichzelf niet spreken.
Het is geen verbod, maar wij kennen God de Vader en de Here Jezus als Eén dus bidden wij tot God dan bidden wij ook tot Christus.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2012 18:27

schelpje3 schreef:Wat bedoelt K.H. hier precies met: vóór het openbare optreden van de Heere Jezus?

N.B. Inmiddels lees ik dit ook op Wiki.

De Here Jezus was officieel maar 3 jaar tijdens Zijn bediening operationeel en actief onder het Joodse volk en in Galilea daarvoor weten wij via de Bijbel nauwelijks iets over Zijn verblijf wat w.s. in het buitenland is geweest.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 okt 2012 18:35

Wilsophie schreef:Als het menszijn niet belangrijk is dan laat je het toch liggen en ga je er verder niet op in, je bent niet verplicht om te reageren.

Ik zeg juist wel: het menszijn belangrijk te vinden! Ik geloof dat Jezus de Messias is, de Zoon van God.
Verder bedankt voor je uitgebreide reactie.!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2012 19:01

Je komt wéér met de leer van Ab Klein Haneveld, zoals deze; In Rejoice Now
Wat is Rejoice Now?

In de koninklijke lijn van Mattheus wordt Maria dus niet persoonlijk genoemd wel Jozef als `man van Maria´. Dat wijst erop dat Jozef door zijn huwelijk in die lijn terecht kwam want Jozef was een zoon van Heli. Deze Jacob in Mattheus had geen zonen, dus wel een dochter n.l Maria.*

Daarom staat in Lucas de menselijke lijn en geen koninklijke lijn en in Marcus helemaal geen lijn want knechten hebben geen lijn. De koninklijke lijn is in Mattheus te lezen.
Koning, slaaf, mens , en God is de volgorde van de evangelieën

Wat de Here Jezus betreft dat begint al in Mattheus genoemd als de zoon van Abraham en David toch was hij geen direct kind van hen. In Lucas 3 vers 23 heet Hij duidelijk `de zoon van Jozef´.
Toch was hij niet door hem verwekt.

Zoon betekent `bouwer´ de vader bouwt voort op het leven van de zoon.
Daarom het woord `ben`.
Een goed voorbeeld is Mozes waarvan gezegd wordt: "En toen was het knechtje ( Yeled=kind) groot geworden en het werd haar "ten zoon" ( ben).
Saul en David noemen elkaar over en weer "zoon'.
Hij is de Zoon van God en daarom God, Hij is de Zoon van David en daarom David.
Zo zegt Paulus :"De God en Vader van onze Heere Jezus Christus. Hier wordt Dezelfde aangeduid.
Je kunt het woordje "en" vervangen door namelijk.

Het is opvallend hoe Lucas 3 begint in omgekeerde volgorde dan Mattheus.
Van verleden naar heden.

Het niet noemen van Maria in het register van Lukas wijst op Jozef als de natuurlijke zoon van Heli.

* Kortom het register uit Mattheus is dat van Maria en het register uit Lucas 3 vers 23 is dat van Jozef. En dan de omgekeerde volgorde want het einigt met de Zoon van Adam als de Zoon van God. Lees vers 38.
Als Jacob uit de koninklijke lijn geen zonen heeft dan komt de dochter in aanmerking en dan dus haar man.
En dan dus de broer en de oom, in het geval van Zedekia.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 30 okt 2012 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2012 19:02

="Yael
Als het menszijn niet belangrijk is dan laat je het toch liggen en ga je er verder niet op in, je bent niet verplicht om te reageren.

Ik zeg juist wel: het menszijn belangrijk te vinden! Ik geloof dat Jezus de Messias is, de Zoon van God.
Verder bedankt voor je uitgebreide reactie.![/quote]

Sorry dat zeg ik tegen Schaapje, ik heb jullie postings even door elkaar gehaald in mijn hoofd en niet meer op de citaten gelet.
Excuus hiervoor!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 okt 2012 19:13

Wilsophie schreef:Het niet noemen van Maria in het register van Lukas wijst op Jozef als de natuurlijke zoon van Heli.

* Kortom het register uit Mattheus is dat van Maria en het register uit Lucas 3 vers 23 is dat van Jozef. En dan de omgekeerde volgorde want het einigt met de Zoon van Adam als de Zoon van God. Lees vers 38.
Als Jacob uit de koninklijke lijn geen zonen heeft dan komt de dochter in aanmerking en dan dus haar man.
En dan dus de broer en de oom, in het geval van Zedekia.

Hoe zit het dan met de Jechonia vloek?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 okt 2012 20:36

http://www.rejoicenow.nl/page/nieuwe-artikelen

Een site waarin veel dwaalleer en onbijbelse uitleg wordt ontmaskerd.

Heel leerzaam, ook schokkend!
Denk dat ieder christen zich moet verdiepen in al deze zaken, en dat we heel waakzaam moeten zijn.
Ik wist eigenlijk niet dat er zoveel aan de hand was, dat het zo erg was daar had ik geen idee van.
Dat er zulke dingen over de hele wereld gaan en zich heeft kunnen nestelen zelfs in Nederland, dat wist ik niet, .......anderen misschien wel. :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 okt 2012 21:26

schaapje schreef:http://www.rejoicenow.nl/page/nieuwe-artikelen

Een site waarin veel dwaalleer en onbijbelse uitleg wordt ontmaskerd.

Heel leerzaam, ook schokkend!
Denk dat ieder christen zich moet verdiepen in al deze zaken, en dat we heel waakzaam moeten zijn.
Ik wist eigenlijk niet dat er zoveel aan de hand was, dat het zo erg was daar had ik geen idee van.
Dat er zulke dingen over de hele wereld gaan en zich heeft kunnen nestelen zelfs in Nederland, dat wist ik niet, .......anderen misschien wel. :(

Dat er ontzettend veel protestantse (evangelicale) stromingen zijn is mij reeds bekend, ook dat vele wortel hebben geschoten in Nederland.

Of iets een dwaalleer is of een 'onbijbelse' uitleg heeft is maar net van wat voor een perspectief je het bekijkt. Vanuit evangelicale hoe zal misschien de plaatselijke NGK absoluut onbijbels bezig zijn en toch zeker een aantal dwaalleren verkondigen. Omgekeerd hetzelfde.

Op deze manier kom je natuurlijk nergens dan zal je door blijven scheuren en nimmer nader tot elkaar komen.
Maar de evangelicale stromingen die op die site beschreven staan, die hebben (of een aantal aspecten) hun weg wel tot diep in het traditioneel protestantisme gevonden. Of dat bezwaarlijk is weet ik niet maar ik heb als buitenstaander wel de indruk dat het traditionele protestantisme van binnenuit transformeert richting evangelicale tak van het protestantisme.

Terug naar “[Religie] - Open forum”