Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen heb.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Mortlach » 29 okt 2012 13:24

Ik heb er eerlijk gezegd nooit naar gezocht, ik ben dan ook benieuwd wat dat voor fouten zouden zijn, en dan niet vanuit de vertaling maar vanuit de grondtekst natuurlijk, maar waarschijnlijk zullen ze er dan wel zijn als jullie dat zo overtuigend zeggen, maar wat door sommigen als fouten word gezien word door anderen als waarheid gezien met een goede verklaring, daarom ben ik benieuwd naar een voorbeeld.

Ach, in Genesis zijn er mensen die eerst broer en zus zijn en een hoofdstuk later ineens oom en nicht (geloof ik), of mensen die volgens het ene hoofdstuk doodgaan als ze 400 jaar oud zijn en het volgende hoofdstuk als ze 440 jaar oud zijn, dat soort dingen. Allemaal niet zo heel spannend, maar wel genoeg om het etiket 'foutloos' ongeldig te maken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 okt 2012 13:32

Joepjoep schreef:Daarnaast is datgene wat je zegt, dat het je persoonlijk minder foutgevoelig vind dan het uit het hoofd te leren is klopt niet. Als honderden mensen hetzelfde boek uit het hoofd kennen, met niet alleen uitspraak maar ook nog eens de intonatie. Hoe wil je dat gaan vervalsen? Laat staan anno nu, wanneer er miljoenen moslims zijn die de Koran uit het hoofd kennen.

Aan de andere kant heb ik ook wel eens gehoord dat een groot deel van die lui de Koran wel kunnen opdreunen, maar omdat ze geen Arabisch spreken geen idee hebben wat ze nou zeggen. Ze kennen de klankjes wel, maar wat het nou precies betekent...?

Het is juist doordat de kennis van de Koran geopenbaard is aan de mensheid, en niet alleen voor de imam's gepreserveerd zijn dat het onmogelijk maakt om corrupt te worden. Dit in tegenstelling tot de Bijbel, dat in handen was van de kerkleden, en de massa maar moest luisteren naar wat de kerkleden te zeggen hadden. Hier valt geen mening over te treffen, misschien helaas, maar waar is het.

Pas je op dat je niet de ideale situatie van het een vergelijkt met de praktijksituatie van de ander?

In de Islam is het anders. In de Islam is er één groep die overduidelijk gelijk heeft, en de rest van de stromingen zijn in contradictie met de overleveringen of de Koran en het valt ook te bewijzen. Als het te bewijzen valt, is er niks meer te zeggen..

Waarom bestaan die andere groepen dan uberhaupt nog?

Mij gaat het ook niet om wie claimt het meest zuivere te zijn. Mij gaat het erom welk religie kan ONDERBOUWEN het meest zuivere te zijn.

Boeddhisme :-)

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 29 okt 2012 14:30

hettys schreef:
Ik heb hier al één voorbeeld gegeven.

Matt 28
5 De engel richtte zich tot de vrouwen en zei: ‘Wees niet bang, ik weet dat jullie Jezus, de gekruisigde, zoeken. 6 Hij is niet hier, hij is immers opgestaan, zoals hij gezegd heeft. Kijk maar, dat is de plaats waar hij gelegen heeft. 7 En ga nu snel naar zijn leerlingen en zeg hun: “Hij is opgestaan uit de dood, en dit moeten jullie weten: hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zul je hem zien.” Dat is wat ik jullie te zeggen had.’

Diezelfde avond volgens Lucas 24:

49 Ik zal ervoor zorgen dat de belofte van mijn Vader aan jullie wordt ingelost. Blijf in de stad tot jullie met kracht uit de hemel zijn bekleed.’
50 Hij nam hen mee de stad uit, tot bij Betanië. Daar hief hij zijn handen op en zegende hen. 51 Terwijl hij hen zegende, ging hij van hen heen en werd opgenomen in de hemel. 52 Ze brachten hem hulde en keerden in grote vreugde terug naar Jeruzalem, 53 waar ze voortdurend in de tempel waren en God loofden.

OF de discipelen bleven in Jeruzalem, OF ze gingen naar Galilea.

Ik begrijp het nog niet helemaal, wat is nu precies de tegenstelling?
Naar mijn weten is het onduidelijk waar Betanië precies lag, ik lees in Mat 28 dat Hij zegt dat ze richting Galilea moeten gaan en in Lucas 24 lees ik dat de discipelen in Jeruzalem waren, Jezus verscheen, en met Hem naar Betanië gingen.
Ik heb geen idee of ze gehoor gaven aan Matheus 28 dat ze naar Galilea moeten gaan, misschien wel niet en zijn daarom in Jeruzalem gebleven?

Mortlach schreef:Ach, in Genesis zijn er mensen die eerst broer en zus zijn en een hoofdstuk later ineens oom en nicht (geloof ik), of mensen die volgens het ene hoofdstuk doodgaan als ze 400 jaar oud zijn en het volgende hoofdstuk als ze 440 jaar oud zijn, dat soort dingen. Allemaal niet zo heel spannend, maar wel genoeg om het etiket 'foutloos' ongeldig te maken.

Geen idee waar dat staat of iets dergelijk, zoals ik zei, ik heb er nooit naar gezocht, zijn er ook verklaringen gegeven dan waarom het wel goed zou staan en bijvoorbeeld iemand anders met dezelfde naam bedoeld werd of zoiets?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 okt 2012 17:01

janneke7337 schreef:Geen idee waar dat staat of iets dergelijk, zoals ik zei, ik heb er nooit naar gezocht, zijn er ook verklaringen gegeven dan waarom het wel goed zou staan en bijvoorbeeld iemand anders met dezelfde naam bedoeld werd of zoiets?

Ach, uiteraard zijn er mensen die, omdat ze niet kunnen leven met het idee dat de Bijbel her en der een schrijffoutje zou bevatten, met allerlei verklaringen komen waarom de fouten niet echt fout zijn. Meestal zijn de verklaringen dusdanig vergezocht dat ik het er dan maar bij laat zitten.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 okt 2012 17:19

De Waarheid, Die de Bijbel bevat is veel belangrijker dan die paar "foutjes" die er door de vertaling zijn ingeslopen, begin eerst maar de Waarheid te vinden dan zal de Heilige Geest je ook door die kleine menselijke foutjes leiden.
Lijkt mij. Ons rechtsysteem bevat vele foutjes waarschijnlijk, maar geeft niemand het recht om daarom door het rode verkeerslicht te rijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 okt 2012 17:29

Wilsophie schreef:De Waarheid, Die de Bijbel bevat is veel belangrijker dan die paar "foutjes" die er door de vertaling zijn ingeslopen, begin eerst maar de Waarheid te vinden dan zal de Heilige Geest je ook door die kleine menselijke foutjes leiden.

O, daarover heb je met mij geen discussie hoor. Maar dat is wat anders dan zeggen dat de Bijbel geen foutjes bevat.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 29 okt 2012 17:29

hettys schreef:
Ik heb hier al één voorbeeld gegeven.

Matt 28
5 De engel richtte zich tot de vrouwen en zei: ‘Wees niet bang, ik weet dat jullie Jezus, de gekruisigde, zoeken. 6 Hij is niet hier, hij is immers opgestaan, zoals hij gezegd heeft. Kijk maar, dat is de plaats waar hij gelegen heeft. 7 En ga nu snel naar zijn leerlingen en zeg hun: “Hij is opgestaan uit de dood, en dit moeten jullie weten: hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zul je hem zien.” Dat is wat ik jullie te zeggen had.’

49 Ik zal ervoor zorgen dat de belofte van mijn Vader aan jullie wordt ingelost. Blijf in de stad tot jullie met kracht uit de hemel zijn bekleed.’
50 Hij nam hen mee de stad uit, tot bij Betanië. Daar hief hij zijn handen op en zegende hen. 51 Terwijl hij hen zegende, ging hij van hen heen en werd opgenomen in de hemel. 52 Ze brachten hem hulde en keerden in grote vreugde terug naar Jeruzalem, 53 waar ze voortdurend in de tempel waren en God loofden.

janneke7337 schreef:Ik begrijp het nog niet helemaal, wat is nu precies de tegenstelling?
Naar mijn weten is het onduidelijk waar Betanië precies lag, ik lees in Mat 28 dat Hij zegt dat ze richting Galilea moeten gaan en in Lucas 24 lees ik dat de discipelen in Jeruzalem waren, Jezus verscheen, en met Hem naar Betanië gingen.
Ik heb geen idee of ze gehoor gaven aan Matheus 28 dat ze naar Galilea moeten gaan, misschien wel niet en zijn daarom in Jeruzalem gebleven?

Marcus 14:
28 Maar nadat ik uit de dood ben opgewekt, zal ik jullie voorgaan naar Galilea.’

Marcus 16:
7 Ga terug en zeg tegen zijn leerlingen en tegen Petrus: “Hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zullen jullie hem zien, zoals hij jullie heeft gezegd.”’

Matt 28:
8 Ontzet en opgetogen verlieten ze haastig het graf om het aan zijn leerlingen te gaan vertellen. 9 Op dat moment kwam Jezus hun tegemoet en groette hen. Ze liepen op hem toe, grepen zijn voeten vast en bewezen hem eer. 10 Daarop zei Jezus: ‘Wees niet bang. Ga mijn broeders vertellen dat ze naar Galilea moeten gaan, daar zullen ze mij zien.’

matt 28
16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog. 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde

Vanuit Emmaus (11 km van Jeruzalem)
33 Ze stonden op en gingen meteen terug naar Jeruzalem, waar ze de elf en de anderen aantroffen, 34 die tegen hen zeiden: ‘De Heer is werkelijk uit de dood opgewekt en hij is aan Simon verschenen!’
(....)

Blijf in de stad tot jullie met kracht uit de hemel zijn bekleed.’

In Mattheus en Marcus zijn ze werkelijk naar Galilea gegaan. Naar de berg die Jezus had genoemd. In het verhaal van Lucas zijn ze in Jeruzalem gebleven tot aan pinksteren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bethani%C3%AB

Betanië ligt niet in Galilea, maar vlak bij Jeruzalem. (een sabbatsreis)

Marc 11
1 Toen ze Jeruzalem naderden en in de buurt waren van Betfage en Betanië bij de Olijfberg, stuurde hij twee van zijn leerlingen vooruit. 2

Mortlach schreef:Ach, uiteraard zijn er mensen die, omdat ze niet kunnen leven met het idee dat de Bijbel her en der een schrijffoutje zou bevatten, met allerlei verklaringen komen waarom de fouten niet echt fout zijn. Meestal zijn de verklaringen dusdanig vergezocht dat ik het er dan maar bij laat zitten.

Al die hele oude verhalen zijn best wel mooi, maar juist alles letterlijk opvatten maakt het wat bizar. Ik vindt dat persoonlijk wel jammer.
In het verhaal van Noach heeft het 40 dagen geregend, maar het werd pas na 150 dagen droog. Dat kan ook niet.
De ene keer moeten er twee vogels mee van alle soorten, en dan ineens weer zeven vogels..

Het is een oud verhaal met latere toevoegingen, wat wil je dan..
Ook gif is geschapen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 okt 2012 18:47

Matt 28

Als je niet gelooft dat de Bijbel letterlijk, overdrachtelijk en profetisch is dan ga je tegenstellingen zoeken die er niet zijn.
De 4 evangeliën belichten de Here Jezus tijdens Zijn bediening op aarde als , toekomstige Koning, als Knecht des Heeren, als Zoon des mensen en als Zoon van God.
Dat verklaart het al dan niet aanwezig zijn van geslachtsregisters.
De tekst uit Matth 28 is een ander tijdstip dan die in Lucas 24 vers 49.
Gallië staat altijd voor het land van de heidenen of profetisch voor de Gemeente en Jeruzalem staat voor het Joodse volk al dan niet profetisch en deze dingen zijn met een bedoeling zo geschreven. Wie het leze achte erop.
Het zijn dezelfde momenten maar gezien vanuit verschillende oogpunten afhankelijk van de auteur en de belichting van de Hoofdpersoon.
Ook de geschiedenis van Noach is zeker letterlijk, overdrachtelijk en profetisch.
Er is een onderscheid tussen het aantal van reinvee en vee opgesomd in resp. 7 en 2. Helemaal geen tegenstelling.Van het gevogelte 7, en de dieren kwamen 2 aan 2 langs Noach naar binnen.
Wat is daar mis mee?
Op de 17e Nisan liep de ark vast op de Ararat dezelfde datum als de opstanding en dezelfde datum van het doortrekken door de Schelfzee. Volkomen kloppende data.
De wateren hadden de overhand 150 dagen en namen na die 150 dagen af. Waarom kan dat niet.
150 dagen is 5 maanden en de ark rustte op de Arafat op de 7e maand en de wateren waren afnemend in de 10e maand dat is 3 maanden waarom men de toppen van de bergen zag dus waren er nog 2 maanden of 60 dagen nodig om het water nog meer te doen zakken zodat de grond ook zichtbaar was, ik weet niet hoe hoog die bergen waren destijds.
Bovendien is dit wel een foutje in de 2e Petrus brief waardoor men van de grote vloed aldaar genoemd de zondvloed invult en dat kan niet.
Die vloed is de vloed van Genesis 1 vers 2 en niet de "Zondvloed" zondvloed is geen eigen naam.
Er staat dus in de grondtekst 'grote vloed".

Toen kwam die raaf, een beeld van de dood.
En toen kwam de duif een beeld van het leven, maar deze duif vond geen rust op de aarde en kwam terug en tussen deze gebeurtenissen liggen 7 dagen ook een typologische betekenis met het oog op de toekomst.
En natuurlijk het olijfblad in zijn bek, jaja, een afgebroken olijfblad, staat er letterlijk, waar moeten wij dan aan denken?

En toen nog eens 7 dagen en toen kwam de duif als type van de Heilige GEest niet meer terug in de ark.

En toen pas in het 601e jaar dus een jaar verder dan eerder genoemd als verjaardag van Noach in de eerste maand op de eerste dag ging het deksel van de ark. Het bovenluik dus. Hetzelfde dak waar later iemand doorheen werd gelaten.
En weer een maand later 0- de 27e dag was de aarde droog.
Ik zie geen enkele tegenstelling of zaak die niet klopt.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 okt 2012 18:51

Gallië
:schaterlach:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 okt 2012 18:56

Marcus 14:
28 Maar nadat ik uit de dood ben opgewekt, zal ik jullie voorgaan naar Galilea.’

Marcus 16:
7 Ga terug en zeg tegen zijn leerlingen en tegen Petrus: “Hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zullen jullie hem zien, zoals hij jullie heeft gezegd.”’

Matt 28:
8 Ontzet en opgetogen verlieten ze haastig het graf om het aan zijn leerlingen te gaan vertellen. 9 Op dat moment kwam Jezus hun tegemoet en groette hen. Ze liepen op hem toe, grepen zijn voeten vast en bewezen hem eer. 10 Daarop zei Jezus: ‘Wees niet bang. Ga mijn broeders vertellen dat ze naar Galilea moeten gaan, daar zullen ze mij zien.’

matt 28
16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog. 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde

Al deze teksten spreken typologisch over het feit dat de Here Jezus niet zal verschijnen in Jeruzalem, noch als Koning noch als de Opgewekte want de joden moesten Hem niet.
Dus verscheen Hij in het Gallilea der heidenen, totop de dag van vandaag, een type van de 10 stammen waaruit de Gemeente is ontstaan op grond van geloof.
Overigens was de Here Jezus meer in het buitenland dan in Judea.
Daarom gaat de gelijkenis over die Heer die buitenslands reisde over Hem die nog steeds in het buitenland is, namelijk buiten het land Israël.

Immers er staat geschreven in een door jouw aangehaalde tekst: "Maar nadat Ik zal opgestaan zal zijn, zal Ik u voorgaan naar Gallië en daarvoor zei Hij de reden waarom in vers 27: "Ik zal de Herder slaan en de schapen zullen verstrooid worden". De Joden waren immers geërgerd! En dat zijn ze nog steeds!
Petrus staat model voor het Joodse volk maar wel voor het gelovig overblijfsel.
Toch heeft Hij eerst de Heer verloochend.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 okt 2012 19:02

Gallië
:schaterlach:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 okt 2012 19:02

Ik had het wel gezien hoor!! Glibber!

Jaja, Galliers staat voor..het Galilea der heidenen.

Iberia staat voor Hebreeën, het huidige Spanje
Saksen staat voor Izak enz...maar dan dwaal ik af naar het Kelto-Saksisch Israël en daar gaat het hier niet om.
Of dacht je dat die 10 stammen in een hoekje van Jeruzalem verstopt waren?
Raadpleeg Asterix maar even. :wink:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2012 22:03

Cicero schreef::schaterlach:

Cicero schreef::schaterlach:

Wilsophie schreef:Ik had het wel gezien hoor!! Glibber!

Jaja, Galliers staat voor..het Galilea der heidenen.

Iberia staat voor Hebreeën, het huidige Spanje
Saksen staat voor Izak enz...maar dan dwaal ik af naar het Kelto-Saksisch Israël en daar gaat het hier niet om.
Of dacht je dat die 10 stammen in een hoekje van Jeruzalem verstopt waren?
Raadpleeg Asterix maar even. :wink:

En toen was de verstrooide professor stil! =D>

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 29 okt 2012 22:06

Ik schreef:OF de discipelen bleven in Jeruzalem, OF ze gingen naar Galilea.

Wilsophie schreef:Als je niet gelooft dat de Bijbel letterlijk, overdrachtelijk en profetisch is dan ga je tegenstellingen zoeken die er niet zijn.

Is de bijbel ook historisch waar gebeurd?? En jij gelooft blijkbaar niet in 'letterlijk'

Wilsophie schreef:De tekst uit Matth 28 is een ander tijdstip dan die in Lucas 24 vers 49.

Nee, dat is niet waar. We hebben het over de derde dag na de dood van Jezus. Dat is duidelijk. De eerste dag na de sabbat.

Wilsophie schreef:Gallië staat altijd voor het land van de heidenen of profetisch voor de Gemeente en Jeruzalem staat voor het Joodse volk al dan niet profetisch en deze dingen zijn met een bedoeling zo geschreven. Wie het leze achte erop.

Dat zal wel, maar dan is het dus niet letterlijk 'waar'. En zeker niet historisch. (Galië is nog een stukje verder lopen)

Wilsophie schreef:Het zijn dezelfde momenten maar gezien vanuit verschillende oogpunten afhankelijk van de auteur en de belichting van de Hoofdpersoon.

Natuurlijk, maar dan hechten we er geen historische waarde aan.

Wilsophie schreef:Ook de geschiedenis van Noach is zeker letterlijk, overdrachtelijk en profetisch.
Er is een onderscheid tussen het aantal van reinvee en vee opgesomd in resp. 7 en 2. Helemaal geen tegenstelling.Van het gevogelte 7, en de dieren kwamen 2 aan 2 langs Noach naar binnen.
Wat is daar mis mee?

Gen 6:
19 En van alle dieren moet je er twee in de ark brengen, om ervoor te zorgen dat die met jou in leven blijven. Een mannetje en een wijfje moeten het zijn. 20 Van alle soorten vogels, van alle soorten vee en van alles wat op de aardbodem rondkruipt, zullen er twee naar je toe komen; die zullen in leven blijven

Gen 7
3 en van de vogels weer zeven mannetjes en wijfjes, om hun voortbestaan op aarde veilig te stellen.Was het nou 2 per soort of waren het er zeven paar?

Misschien kun je daar een eenduidig antwoord op geven, dus hoeveel vogels gingen er mee in de ark??

Wilsophie schreef:Op de 17e Nisan liep de ark vast op de Ararat dezelfde datum als de opstanding en dezelfde datum van het doortrekken door de Schelfzee. Volkomen kloppende data.

Ik ben wel benieuwd hoe je daarbij komt.

Wilsophie schreef:De wateren hadden de overhand 150 dagen en namen na die 150 dagen af. Waarom kan dat niet.
150 dagen is 5 maanden en de ark rustte op de Arafat op de 7e maand en de wateren waren afnemend in de 10e maand dat is 3 maanden waarom men de toppen van de bergen zag dus waren er nog 2 maanden of 60 dagen nodig om het water nog meer te doen zakken zodat de grond ook zichtbaar was, ik weet niet hoe hoog die bergen waren destijds.

Wist jij eigenlijk dat die arme Methusalem precies is doodgegaan in het jaar van de vloed. Ook een slechterik.

Gen 7
17 De vloed overstroomde de aarde veertig dagen lang. Het water steeg en de ark werd opgetild, zodat hij van de aarde loskwam. 18 Het water op aarde nam steeds maar toe, hoger en hoger steeg het, en de ark dreef op het water.

Gen. 7 en 8:
Honderdvijftig dagen lang was de aarde helemaal met water bedekt. Toen dacht God weer aan Noach en aan alle wilde dieren en het vee bij hem in de ark. Op zijn bevel begon er een wind over de aarde te waaien, waardoor het water afnam. 2 De bronnen van de oervloed en de sluizen van de hemel werden gesloten, zodat het ophield met regenen.

Dus het duurde 150 dagen voordat het stopte met regenen. En geen 40 dagen?? Geef daar nu es uitleg over.

Wilsophie schreef:Bovendien is dit wel een foutje in de 2e Petrus brief waardoor men van de grote vloed aldaar genoemd de zondvloed invult en dat kan niet.
Die vloed is de vloed van Genesis 1 vers 2 en niet de "Zondvloed" zondvloed is geen eigen naam.
Er staat dus in de grondtekst 'grote vloed".

Het is maar hoe je het noemt. De grote vloed was er vanwege de zonde. Blijkbaar.

Gen 6
11 In Noachs tijd was de aarde in Gods ogen verdorven en vol onrecht. 12 Toen God zag dat de aarde door en door slecht was, dat iedereen een verderfelijk leven leidde, 13 zei hij tegen Noach: ‘Ik heb besloten een einde te maken aan het leven van alle mensen, want door hen is de aarde vol onrecht. Ik ga hen vernietigen, en de aarde erbij.

Wilsophie schreef:Toen kwam die raaf, een beeld van de dood.
En toen kwam de duif een beeld van het leven, maar deze duif vond geen rust op de aarde en kwam terug en tussen deze gebeurtenissen liggen 7 dagen ook een typologische betekenis met het oog op de toekomst.
En natuurlijk het olijfblad in zijn bek, jaja, een afgebroken olijfblad, staat er letterlijk, waar moeten wij dan aan denken?

Geen idee. jij mag het zeggen. Als de wereld letterlijk een jaar onder water heeft gestaan leeft er sowieso niets meer, dus ook geen olijfblad, Maar jij zal er wel weer iets in zien, logisch, want er betekent van alles in de bijbel, maar zeg dan niet dat het letterlijk zo is gebeurd. Die vogel kwam trouwens eerst zonder olijfblad. en daarna met een jong olijfblad. Niets over een afgebroken olijfblad, die verzin je er gewoon bij.

Als de wereld een jaar onder (zout) water heeft gestaan is alles dood.

Wilsophie schreef:En toen pas in het 601e jaar dus een jaar verder dan eerder genoemd als verjaardag van Noach in de eerste maand op de eerste dag ging het deksel van de ark. Het bovenluik dus. Hetzelfde dak waar later iemand doorheen werd gelaten.
En weer een maand later 0- de 27e dag was de aarde droog.
Ik zie geen enkele tegenstelling of zaak die niet klopt.

Ik wel.
Ook gif is geschapen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 okt 2012 23:04

Niets over een afgebroken olijfblad, die verzin je er gewoon bij.

Genesis 8 vers 11: "En de duif kwam tot hem tegen de avondtijd; en ziet een afgebroken olijfblad was in haar bek, zo merkte Noach, dat de wateren van boven de aarde gelicht waren.

natuurlijk, maar dan hechten we er geen historische waarde aan.

We? Jij niet,...ik wel.

Het is maar wat je daaronder verstaat, het was en is "His Story! "

Terug naar “[Religie] - Open forum”