afstand tussen christelijke en niet christelijke mensen?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

afstand tussen christelijke en niet christelijke mensen?!

Berichtdoor Tirreg » 02 mar 2004 21:39

hebben jullie soms ook niet het idee dat andere mensen christenen en andersom als andere mensen beschouwen? en dat daardoor een zekere afstand ontstaat. ik denk soms weleens, waarom zijn niet gewoon alle mensen christenen, dan kun je allemaal normaal met elkaar omgaan, en normaal met elkaar praten. waarom zou dit niet zo zijn?

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 02 mar 2004 22:07

Met niet- christenen kan ik ook normaal omgaan hoor. Maar als ik ergens mee zit ofzo, dan zal ik eerder naar een christen gaan, omdat die me begrijpt vanuit mijn bijbelse visie. Diegene kan me dan ook troost geven uit Gods Woord.

Aragorn

Re: afstand tussen christelijke en niet christelijke mensen?

Berichtdoor Aragorn » 02 mar 2004 23:19

Tirreg schreef:hebben jullie soms ook niet het idee dat andere mensen christenen en andersom als andere mensen beschouwen? en dat daardoor een zekere afstand ontstaat. ik denk soms weleens, waarom zijn niet gewoon alle mensen christenen, dan kun je allemaal normaal met elkaar omgaan, en normaal met elkaar praten. waarom zou dit niet zo zijn?

Dat kan ook best als niet alle mensen christen zijn hoor. Als je maar niet blijft steken in je eigen dogma's en open wilt staan voor wat je als mensen deelt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 mar 2004 10:33

Ik vind het juist jammer als mensen het normaal vinden dat ik christen ben, want dan gaan ze niet vragen stellen enzo.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 03 mar 2004 10:40

Tirreg schreef: ik denk soms weleens, waarom zijn niet gewoon alle mensen christenen, dan kun je allemaal normaal met elkaar omgaan, en normaal met elkaar praten. waarom zou dit niet zo zijn?

Ik denk dat je het 'hokje' groter moet zien: We zijn allemaal schepselen, waarom gaan we niet normaal met elkaar om?
Zelf heb ik het afgeleerd om afstandsgevoel te hebben.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 11:49

Cathy schreef:
Tirreg schreef: ik denk soms weleens, waarom zijn niet gewoon alle mensen christenen, dan kun je allemaal normaal met elkaar omgaan, en normaal met elkaar praten. waarom zou dit niet zo zijn?

Ik denk dat je het 'hokje' groter moet zien: We zijn allemaal schepselen, waarom gaan we niet normaal met elkaar om?
Zelf heb ik het afgeleerd om afstandsgevoel te hebben.

Ja, dat is wel iets wat je af moet leren. Toch jammer dat je (ook die van mij hoor) opvoeding blijkbaar zo is dat je dat gevoel aanvankelijk wel hebt.

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 03 mar 2004 12:43

Tirreg schreef:hebben jullie soms ook niet het idee dat andere mensen christenen en andersom als andere mensen beschouwen? en dat daardoor een zekere afstand ontstaat. ik denk soms weleens, waarom zijn niet gewoon alle mensen christenen, dan kun je allemaal normaal met elkaar omgaan, en normaal met elkaar praten. waarom zou dit niet zo zijn?

Ik herken dit totaal niet, maar ik kan wel voorstellen dat de niet-christenen op een andere manier naar ons kijken dan dat ze dat naar andere mensen doen.
Wij hebben ook een voorbeeldfunctie in ons leven en tuurlijk hebben wij ook onze zonde en onze pubertijd enz enz., dat moet ook kunnen vind ik.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 03 mar 2004 14:47

... soms wel, dan zie ik een niet-christen me aan kijken en lees ik iets in die blik van: ze gelooft de bijbel, gaat naar de kerk en draagt bepaalde kleding maar verder is ze wel normaal :) En ook de misvatting dat ik bij de simpele zielen hoor die alle geloofszaken heeft voorgekauwd gekregen door het ouderlijk huis en zonder zelf een mening gevormd te hebben, slaafs de godsdienstige weg verder vervolg. Vanmezelf uit voel ik me niet opgelaten, soms een beetje, maar vind wel dat ik tekort schiet in de manier hoe ik die mensen de weg naar God kan wijzen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 mar 2004 14:53

De afstand is te groot, dat is een feit. Bij mijzelf niet: ik ga net zoveel met christenen om als met niet-christenen. Nog wel meer. Mijn vaste stapgroep: ik ben de enige 'christen'...

Vin

Berichtdoor Vin » 03 mar 2004 15:41

Misschien zeggen we te veel dat we een voorbeeld functie hebben en laten we dat te weinig zien.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 mar 2004 15:53

of misschien leven wij gewoon in een andere (sub)cultuur...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 15:59

Gershwin schreef:of misschien leven wij gewoon in een andere (sub)cultuur...

Dat denk ik ook, maar dan wel een ander subcultuur dan de meeste 'gewone' subculturen. Want alto's en ballen hebben vaak minder reserves tegenover elkaar dan refo's en niet-christenen. Er wordt mi. dus meer een anti-houding, of afzijdige houding van de rest van de wereld gekweekt.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 mar 2004 16:02

Ja. "Oppassen, want zij zijn ongelovig".

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 16:08

Gershwin schreef:Ja. "Oppassen, want zij zijn ongelovig".

En verlies het vreemdelingschap niet uit het oog; ga die en die studie niet volgen want die kan je van het geloof afbrengen; laat je niet beinvloeden door onchristelijke medestudenten, enz, enz.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 mar 2004 16:10

Oftewel: leve het hokjesdenken, weg met de confrontatie, de apologetiek, de begrijpelijke evangelisatie, etc. Hun ogen zijn voor de waarheid gesloten, blabla.

Ik moet oppassen dat ik mijn frustraties hier niet allemaal op ga schrijven, geloof ik.

Goodbye.

Terug naar “Archief”