Claudia de Breij tegen SGP'er Van der Staaij: brand in hel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Claudia de Breij tegen SGP'er Van der Staaij: brand in h

Berichtdoor elbert » 26 okt 2012 13:40

Mortlach schreef:Er is natuurlijk wel een groot verschil. De regeringen nu bieden enkel vrijheden waar je gebruikt van maakt of niet.
Nee, ook de huidige regeringen hebben verboden, ook op ethisch terrein. Bijvoorbeeld: polygamie, een huwelijk kan alleen gesloten worden tussen 2 personen en niet tussen 3, 4 of meer personen. En bij zaken die wel mogen (abortus, euthanasie, koopzondagen), mag ook niet alles, d.w.z. er zijn beperkingen aan. Zo zwart-wit is het dus ook weer niet. Het is dan wel zo dat er meer mag dan onder bijv. een SGP regering, maar er mag niet alles.
Het verschil is dus niet vrijheid tegen onvrijheid, maar welke vrijheid wel en op welk punt worden er verboden/beperkingen opgelegd aan vrijheden. Daarom kan een regering ook niet neutraal zijn, want op een bepaald punt worden er regels opgelegd. En die regels komen voort uit een bepaalde levensvisie op wat goed is voor ons als bevolking.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 26 okt 2012 15:45

Mortlach schreef: God beware ons!

Kijk, daar zijn we het dan toch over eens...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 26 okt 2012 15:59

Mortlach schreef: De regeringen nu bieden enkel vrijheden waar je gebruikt van maakt of niet. Het homohuwelijk, euthenasie, op zondag gaan winkelen; het kan allemaal als je het wilt, maar als je het niet wilt, hoeft het niet. Maak er gebruik van als je wilt, en zo niet, ook goed. Een SGP-meerderheid zie ik vooral vrijheid afpakken, mag niet, mag niet, mag niet. En wil je het toch, jammer dan...

Dat is een nogal cruciaal verschil.

Je weet natuurlijk zelf ook wel dat dat vette onzin is. De zogenaamde vrijheden waar jij het over hebt kalven in een razendsnel tempo af.
Mijn buurmeisje werd niet aangenomen bij een zaak omdat ze op zondag niet wilde werken.
En die meneer die al dik 20 jaar trouwambtenaar was maar toch om principiële redenen het sluietn van een huwelijk van Adam en Evert aan z'n collega overliet, moet alle zeilen bijzetten om er niet uitgegooid te worden. Zij zoon, met dezelfde principes, komt al niet meer aan de bak.
Dat zijn maar een paar voorbeelden..

Hoe vrij is het over tien jaar?
Mag de arts nog abortus of euthanisie weigeren?
Mag je nog zeggen dat je geen vrouwen in je kerkbestuur wilt?
Mag een reformatiorische school een homo met relatie en geadopteerde kinderen weigeren?
Mag je op school nog vertellen over de schepping in zes dagen?
Mag je überhaupt nog godsdienstonderwijs geven?

Het lijkt mensen eigen te zijn om anderen te onderdrukken en hun mening dwingend op te leggen.
"Da's goed voor je" zei moeder al...
Vroegere deden de kerken het.
Het seculiere groep laat nu met verve zoen hoe dat moet...

Zo ik niet had geloofd....
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 okt 2012 16:03

Ik neem aan dat de meeste mensen wil weten dat onder de huidige regeringspartijen (en de partijen die nu in gesprek zijn) er nog een behoorlijke vrijheid is voor mensen van alle kleuren en geuren.

Ik neem aan dat de meeste mensen zich ook wel realiseren dat als de SGP aan de 'macht' komt dat er behoorlijk wat beperkende maatregelen genomen worden die er nu nog niet zijn en dat ze de reformatorische normen op zullen dringen aan alle anderen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2012 16:06

JeeWee schreef:Mijn buurmeisje werd niet aangenomen bij een zaak omdat ze op zondag niet wilde werken.

Heeft ze een discriminatiezaak aangespannen en gewonnen?

En die meneer die al dik 20 jaar trouwambtenaar was maar toch om principiële redenen het sluietn van een huwelijk van Adam en Evert aan z'n collega overliet, moet alle zeilen bijzetten om er niet uitgegooid te worden. Zij zoon, met dezelfde principes, komt al niet meer aan de bak.

Het is zo heerlijk selectief. Als er een ambtenaar was die weigert huwelijken te sluiten tussen een neger en een blanke zou het land te klein zijn, en terecht....

Mag een reformatiorische school een homo met relatie en geadopteerde kinderen weigeren?

Ongetwijfeld

Ja hoor, daar heb je toch godsdienst/levensbeschouwing voor? In de biologieklas/natuurkundeklas hoort het dan weer niet thuis.

Is dat ooit een probleem geweest dan?

Het lijkt mensen eigen te zijn om anderen te onderdrukken en hun mening dwingend op te leggen.

Ja, vervelend joh, als die vrijheid die jou gedwongen wordt opgelegd...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

bassie76
Mineur
Mineur

Berichtdoor bassie76 » 26 okt 2012 20:33

JeeWee schreef:Je weet natuurlijk zelf ook wel dat dat vette onzin is. De zogenaamde vrijheden waar jij het over hebt kalven in een razendsnel tempo af.
Mijn buurmeisje werd niet aangenomen bij een zaak omdat ze op zondag niet wilde werken.

Hoe vrij is het over tien jaar?

"Da's goed voor je" zei moeder al...
Vroegere deden de kerken het.
Het seculiere groep laat nu met verve zoen hoe dat moet...

Zo ik niet had geloofd....

Vreemd.
Verontwaardigd zijn om het feit dat je buurmeisje niet werd aangenomen bij een zaak omdat ze niet op zondag wilde werken en tegelijkertijd bang zijn dat in de toekomst refomartorische scholen geen homoseksuele leraren meer mogen weigeren.
Behoorlijk hypocriet als je het mij vraagt. Jezelf bepaalde rechten toe eigenen, rechten die je anderen wilt ontzeggen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2012 20:35

bassie76 schreef:Vreemd.
Verontwaardigd zijn om het feit dat je buurmeisje niet werd aangenomen bij een zaak omdat ze niet op zondag wilde werken en tegelijkertijd bang zijn dat in de toekomst refomartorische scholen geen homoseksuele leraren meer mogen weigeren.
Behoorlijk hypocriet als je het mij vraagt. Jezelf bepaalde rechten toe eigenen om die anderen te willen ontzeggen.

Like

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 okt 2012 08:29

bassie76 schreef:
Vreemd.
Behoorlijk hypocriet als je het mij vraagt. Jezelf bepaalde rechten toe eigenen, rechten die je anderen wilt ontzeggen.

Je zegt dingen die ik niet zeg.
Ik heb het nergens over verontwaardiging. Ik heb het over afnemende tolerantie en begrip t.o.v. andersdenkenden die een minderheid vormen...
Het gaat er hier om dat minderheden mogen zéggen wat zij geloven. Dat zij voor hun eigen groep mogen kiezen waar ze voor staan.
Dat de SGP in eigen gelederen er voor mag kiezen om alleen mannen een besturusfunctie te geven, dat een reformatorische school er voor mag kiezen om een homo met relatie en kinderen niet voor hun klas te zetten, dat een antroposofische school er voor mag kiezen om geen oudgereformeerde leraar te plaatsen...

Het gaat mij op die keuzevrijheid, die belemmerd wordt.
En dat ik persoonlijk iets anders vind, doet dan niet ter zake...

bassie76
Mineur
Mineur

Berichtdoor bassie76 » 27 okt 2012 09:46

JeeWee schreef:
Je zegt dingen die ik niet zeg.
Ik heb het nergens over verontwaardiging. Ik heb het over afnemende tolerantie en begrip t.o.v. andersdenkenden die een minderheid vormen...
Het gaat er hier om dat minderheden mogen zéggen wat zij geloven. Dat zij voor hun eigen groep mogen kiezen waar ze voor staan.
Dat de SGP in eigen gelederen er voor mag kiezen om alleen mannen een besturusfunctie te geven, dat een reformatorische school er voor mag kiezen om een homo met relatie en kinderen niet voor hun klas te zetten, dat een antroposofische school er voor mag kiezen om geen oudgereformeerde leraar te plaatsen...

Het gaat mij op die keuzevrijheid, die belemmerd wordt.
En dat ik persoonlijk iets anders vind, doet dan niet ter zake...

Je hebt het over afkalvende vrijheden en afnemende tolerantie t.o.v. andersdenkenden en geeft o.a. als voorbeeld je buurmeisje dat niet werd aangenomen. Maar zolang jij vindt dat reformatorische scholen homoseksuele leraren mogen weigeren heb je ook maar te accepteren dat een werkgever geen mensen aanneemt die niet op zondag willen werken (aannemende dat dat de reden was van afwijzing en niet omdat ze christelijk is). Een slecht voorbeeld van jou kant dus, of meet je stiekem toch met twee maten?
Laatst gewijzigd door bassie76 op 27 okt 2012 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 okt 2012 09:52

bassie76 schreef:Je hebt het over afkalvende vrijheden en afnemende tolerantie t.o.v. andersdenkenden en geeft o.a. als voorbeeld je buurmeisje dat niet werd aangenomen. Maar zolang jij vindt dat reformatorische scholen homoseksuele leraren mogen weigeren heb je ook maar te accepteren dat een werkgever geen mensen aanneemt die niet op zondag willen werken (aannemende dat dat de reden was van afwijzing en niet omdat ze christelijk is). Punt.

Een werkgever waarvan het bedrijf koopzondagen heeft vraagt van al zijn personeel om op zondag te werken. Alle sollicitanten wordt dus medegedeeld dat ze ook eens op een zondag zullen moeten werken als ze de baan willen hebben. De keuze is dus aan de sollicitant zelf.

Zo ik ook toen ik bij een electronicaboer ging werken als bijbaantje. Vond het altijd erg plezant om op zondag te werken. Van 12 tot 5 en voor 10 uur betaald krijgen. Daarnaast zat de sfeer er op zondag altijd goed in want iedereen was er en maakten we er een leuke dag van. Veel kijkers, weinig kopers. En als ik wou kon ik voor die tijd nog makkelijk naar de kerk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 okt 2012 13:49

Faramir schreef:Een werkgever waarvan het bedrijf koopzondagen heeft vraagt van al zijn personeel om op zondag te werken. Alle sollicitanten wordt dus medegedeeld dat ze ook eens op een zondag zullen moeten werken als ze de baan willen hebben. De keuze is dus aan de sollicitant zelf.

Zo ik ook toen ik bij een electronicaboer ging werken als bijbaantje. Vond het altijd erg plezant om op zondag te werken. Van 12 tot 5 en voor 10 uur betaald krijgen. Daarnaast zat de sfeer er op zondag altijd goed in want iedereen was er en maakten we er een leuke dag van. Veel kijkers, weinig kopers. En als ik wou kon ik voor die tijd nog makkelijk naar de kerk.

Dus eerst even de mammon dienen en als je wou kon je nog even tijd vrijmaken voor God. :?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 okt 2012 13:49

JeeWee schreef:Je zegt dingen die ik niet zeg.

Maar als een winkelier zegt wat hij gelooft, namelijk dat je gewoon op zondag moet kunnen werken, dan mag het weer niet?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 okt 2012 16:59

schelpje3 schreef:Dus eerst even de mammon dienen en als je wou kon je nog even tijd vrijmaken voor God. :?

A gut, je boterham verdienen wordt in reformatorische kringen zo te zien de mammon dienen genoemd. Enaan de reactie te lezen kan er in reformatorische kringen enkel tijdens de zondag tijd vrijgemaakt worden voor God.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 30 okt 2012 13:59

Faramir schreef:Ik neem aan dat de meeste mensen wil weten dat onder de huidige regeringspartijen (en de partijen die nu in gesprek zijn) er nog een behoorlijke vrijheid is voor mensen van alle kleuren en geuren.

Ik neem aan dat de meeste mensen zich ook wel realiseren dat als de SGP aan de 'macht' komt dat er behoorlijk wat beperkende maatregelen genomen worden die er nu nog niet zijn en dat ze de reformatorische normen op zullen dringen aan alle anderen.

Misschien zou dat wel is goed zijn allerlei beperkende maatregelen wordt dit land weer is een normaal land met gezond denkende mensen;nu is dit land een groot gekkenhuis.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Terug naar “Archief”