Sinterklaas = afgoderij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor

Re: Sinterklaas = afgoderij?

Berichtdoor Katlheen » 25 okt 2012 09:36

Want Sint-Nikolaas was de heilige van de Nikolaiten.

En nog steeds is de argumentatie: de man heette Nikolaas, en in de bijbel is iets geschreven over de Nikolaïten, derhalve is het dus de heilige van die sekte. Want ze heten beiden hetzelfde.

Ik merk in ieder geval dat vele Christenen als makke schapen van het rechte pad zijn afgedwaald de wildernis in.

In combinatie met het eerdere "argument" durf ik wel te stellen dat deze stelling ook van toepassing is op de ZDA.

Ik laat mijn kinderen geloven in de enige die echt Heilig is en ook als zodanig genoemd mag worden.

Met argumenten zoals jijzelf aandraagt? "de naam is hetzelfde, ergo, ze zijn hetzelfde". In dat geval heb ik er ook nog een paar voor je: Jezus het Licht van de wereld? Google even op Mithras en consorten qua religie. Dan kom je tot de ontluisterende conclusie dat het christendom in bijna ALLES plagiaat heeft gepleegd mbt andere religies die al lang bestonden. Leg jij me dat eens uit Butters, hoe jij dat aan je kinderen gaat vertellen?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Butters
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Butters » 25 okt 2012 09:46

En nog steeds is de argumentatie: de man heette Nikolaas, en in de bijbel is iets geschreven over de Nikolaïten, derhalve is het dus de heilige van die sekte. Want ze heten beiden hetzelfde.

Omdat namen vroeger niet iets fictiefs waren, maar een betekenis hadden. Zoals bv het woord El van Elohim, wat gewoon god betekend. Jezus werd Immanuel genoemd. Wat God met ons betekend. Daniel, Wat zoiets als God is mijn rechter betekend. Vroeger hadden namen een betekenis. Daarom zijn die namen zo overeenkomstig. Dat is geen toeval hoor.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 25 okt 2012 10:32

Ik begrijp je verontrusting en teleurstelling door de reacties Butters, maar je weet dat eertijds is aangegeven dat het ‘vrouwenzaad’ (Christus) tegenstand zal ondervinden van het ‘slangenzaad’ (satan), die vermenging heeft al plaats gevonden in vroege tijden (Kaïn en Abel waren het eerste resultaat, hun levens verschil was merkbaar), die vermenging heeft zich voortgezet door verschillende volkeren en groepen van mensen zelfs in kerken en geloofssystemen.

Jezus heeft er meerdere malen ook op gezinsspeelt ‘adderen gebroed’ zelfs van de leiders van Zijn tijd die menen God een dienst te bewijzen, altijd weerstand ondervinden van die het ‘slangenzaad’ van satan met zich meedragen onder het mom van godsdienstigheid.

Zo wil het zijn dat in de wereldgodsdiensten die uitwerking duidelijk zichtbaar is als je de tradities en heidense erfenissen (slangenzaad) tot in detail uitgewerkt zijn zelfs in onze samenleving waar politiek met religie in zijn vermenging heeft plaats gevonden.

Geloof me, wat je ook aandraagt vanuit Gods Woord het ‘slangenzaad’ zal het niet willen en kunnen begrijpen totdat de tijd aanbreekt en diegenen die de Here Jezus oprecht willen volgen en gehoorzamen zullen uit die kerken en gemeenschappen gaan, “Gaat uit van haar, Mijn volk”.

Je bemerkt aan de verschillende reacties wat de ‘taal’ en achtergronden zijn van verschillende godsdienstige stromingen, men denkt het eens te zijn maar zijn het niet,’vermenging’.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 okt 2012 10:36

Kortom; er wordt helemaal niets aangetoond.
Iemand claimt dat bisschop Nicolaas lid was van de nicolaïten enkel en alleen op basis van zijn naam. Omdat namen vroeger een betekenis hadden is een voortzetting van dat argument. Inhoudelijk komt er niet meer los.

Aan Butters (een karakter van South Park, over betekenis van namen gesproken) de schone taak om daadwerkelijk met steekhoudende argumenten aan te tonen dat bisschop Nicolaas een der nicolaïten was. Het argument van naam is inmiddels al wel afdoende afgeserveerd en ik ben benieuwd aan de daadwerkelijke inhoudelijke kant van dit standpunt.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 okt 2012 22:34

Ik heb gelovige kleinkindertjes in de leeftijd van 2 tot 12 jaar en we vieren al jaren met plezier een soort van pakjesavond en we hebben zelfs weleens een sinterklaas uitgenodigd, de kinderen mochten zwarte Piet spelen en natuurlijk weten onze kindertjes Wie de Here Jezus is en dat Hij in hun hartje woont, maar ook in de hemel enz...
We voeden ze op in wat men zo mooi noemt "De vreze des HEEREN' met goede uitleg van het woord "vreze".

De vrees voor zo een verklede man kan ik me goed voorstellen dus we hebben dat zo goed als mogelijk is altijd weten te kanaliseren.
Ook is geprobeerd om het feest helemaal te negeren, maar gezien de kleuterschool en basis school en de winkels met hun mooie plaatjes en kadootjes is dat onmogelijk en ga je je kinderen juist in een moeilijk parket brengen waardoor ze in verwarring raken.
Dus is er voor gekozen om uit te leggen dat het gewoon een verkleed iemand was die van kindertjes houdt maar net als een sprookje zoals Roodkapje en Doornroosje ook niet echt zijn.
Je legt uit dat er in die verhalen maar ook in die feesten elementen zijn van goed en kwaad, overal in de wereld aanwezig en hierin geillustreerd of uitgebeeld.

Kinderen zien heel goed dat Bambi een hertje is die niet kan praten, maar in de film praat hij wel.
Hij roept om zijn moeder. Maar kinderen kunnen er ademloos naar kijken en erin opgaan, ik ook.
Nog als er een Sinterklaas mij aanspreekt met mijn voornaam denk ik ....verdikkie ...wie is die vent?

Als er dan later op de tv in een roomse dienst 100 sinterklazen lopen had ik wel wat uit te leggen.

Er lopen op deze aardkloot veel erg beschadigde kindertjes rond en ik zou wensen dat de ZDA zich daar drukker om zou maken dan om die ene heilige man uit Myra, die hier als verklede man altijd van zijn paard duvelt omdat hij dronken is en gelukkig maar een paar weken zijn verklede gezicht laat zien, en hopenlijk ze handen thuis houdt anders krijgt hij de zak van de opdrachtgever.
Dan komt die verrekte kerstman aangegeleden maar om de één of andere reden krijgt hij minder aandacht en gelukkig maar!
Die Klaas en die andere baardmans hebben in ieder geval geen schade aangericht bij tere kinderzieltjes en dat kun je van al die mannen met zo een mijter op en een jurk aan niet zeggen.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 26 okt 2012 00:15

Wilsophie schreef:
Er lopen op deze aardkloot veel erg beschadigde kindertjes rond en ik zou wensen dat de ZDA zich daar drukker om zou maken dan om die ene heilige man uit Myra, die hier als verklede man altijd van zijn paard duvelt omdat hij dronken is en gelukkig maar een paar weken zijn verklede gezicht laat zien, en hopenlijk ze handen thuis houdt anders krijgt hij de zak van de opdrachtgever.
Dan komt die verrekte kerstman aangegeleden maar om de één of andere reden krijgt hij minder aandacht en gelukkig maar!
Die Klaas en die andere baardmans hebben in ieder geval geen schade aangericht bij tere kinderzieltjes en dat kun je van al die mannen met zo een mijter op en een jurk aan niet zeggen.

@Wilsophie denk nou niet dat het een ZDA kerkelijk standpunt is om geen gezellige avonden te houden (pakjesavond, kerst, of meer van dat gebeuren.
Ik weet nog als Vrijgemaakte Gereformeerde jongen dat bij mijn moeder bij ons sinterklaas sober en kerst met een boom niet van harte ging, bv een kerstboom was uit de boze, een groen takje achter schilderijtje mocht nog maar...niet van harte, maar de tijd heeft diverse onbegrippen ingehaald.

Zo gaat het niet bij de ZDA, elke Adventist maakt naar zijn eigen geweten keuzes, gelukkig maar, natuurlijk heb je Adventisten die menen over bepaalde zaken naar hun afkomst en karakter een andere invulling geven aan maatschappelijke tendensen, maar dat heb je naar mijn bescheiden mening in elke kerk en gemeente en zelfs bij mensen met geen kerkelijke achtergrond.

Ik ben nu 42 jaar Zevendedags Adventist maar heb juist daarin geleerd en ervaren vrij te kunnen kiezen in die vrijheid die de Here Jezus ons wil geven in relatie met Hem, vrij te zijn in keuzes binnen de grenzen die God heeft gesteld om daarin gelukkig te kunnen zijn.

Het gaat bij mij niet om een 'kerkgeloof' te volgen (met al zijn menselijke toevoegingen en tradities) maar de Here Jezus te aanvaarden als je persoonlijke Verlosser en Zaligmaker.

In vele denominaties zijn oprechte kinderen van God die naar hun eer en geweten (en kennis) God liefhebben en handelen naar beste kunnen, maar er zijn er ook die zich meer willen verdiepen in het geloofsleven en vele zaken koppelen om een overzicht te krijgen in de ontwikkeling van de tijd gezien vanuit Gods Woord.
En daar is buiten de kerkelijke Dogma's veel over te zeggen en te bespreken zonder het geloofsleven te verliezen, het kan zijn dat het een toevoeging kan worden op het persoonlijk geloofsleven vooral in deze tijd waarin we nu leven.

Gesprekken over toevoegingen van menselijke 'Dogma's' raken vaak in 'koude harten gesprekken' en hebben weinig nut tot een beter begrip voor elkaar.
Dat is vaak merkbaar op dit forum!
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 26 okt 2012 09:48

Hier ging deze draad over!!!

De informatie die over het leven van Sint-Nicolaas beschikbaar is, is waarschijnlijk eerst mondeling overgeleverd en in een later stadium op schrift gesteld. Ze komt uit de verschillende levensverhalen. De belangrijkste Vitae zijn de Vita per Michaelem (de best begrijpelijke) en de Vita per Metaphrasten (de oudste van de twee). In de Vita per Michaelem is de meeste informatie terug te vinden, onder meer de namen van Nicolaas' Lycische ouders zijn er vermeld; ze worden nergens anders aangetroffen.

Uit deze bron komt de informatie dat de jonge Nicolaas in 280 in Patara, niet ver van Myra, het tegenwoordige Demre, in Klein-Azië werd geboren. Volgens de Vita Compilata, een derde vita, was hij kind van welgestelde, zeer gelovige ouders.

Aan de kleine Nicolaas werden al vanaf de geboorte wonderen toegewezen. Zo kon hij direct na de geboorte rechtop in zijn badje staan, de handen ten hemel geheven, alsof hij God dankte voor het mirakel van zijn geboorte en wou hij op de vastendagen, woensdag en vrijdag, niet van moeders borst drinken. Verder kende hij op vroege leeftijd de namen van de hemellichamen uit zijn hoofd.

Het was al snel duidelijk dat Nicolaas - vernoemd naar zijn oom (waar hij vaak mee verward wordt), bisschop in een naburige gemeente - zijn leven aan de dienst van God zou gaan wijden. Er werd een verband gezien met de Bijbelse figuur Samuel. Nicolaas' moeder kon net als de moeder van Samuel geen kinderen krijgen, en kreeg uiteindelijk een kind in ruil voor de belofte dat het in dienst van God zou treden. Net als Samuel was Nicolaas al op vroege leeftijd geliefd bij de bevolking. Hij begreep snel dat hij een hogere taak te vervullen had (I Samuel 3:20). Samuel was de laatste en belangrijkste der Richteren, die ook koningen zou zalven. Ook hier ligt een overeenkomst, want tijdens Nicolaas' leven zou het christendom in het Romeinse Rijk belangrijk worden.

Volgens de later heilig verklaarde Simeon de Vertaler (in de Vita per Metaphrasten), was Nicolaas een goede leerling, ging hij met regelmaat naar de kerk en was hij - waar nodig - behulpzaam. Al op een leeftijd van 19 jaar werd de jonge Nicolaas door zijn oom, de bisschop, tot priester gewijd en legde hij de kloostergeloften af. Zijn oom sprak de verwachting uit dat Nicolaas zelf óók bisschop zou worden en een leven van verlichting zou leiden. Door zijn strenge discipline inzake de vasten, zijn goede wil en zijn gebeden voor iedereen was hij een voorbeeld voor anderen.

Toen zijn oom een reis maakte naar Jeruzalem, werd de jonge Nicolaas benoemd tot gevolmachtigde in zijn klooster Nieuw Zion. Volgens de overlevering bestuurde hij het klooster zó goed dat het leek alsof de bisschop zelf aanwezig was.

Volgens dezelfde Simeon de Vertaler heeft de heilige meermalen het Heilige Land bezocht, en vatte hij telkens het plan op om er meerdere weken te verblijven, maar een "engel des Heeren beval hem om huiswaarts te keren". Dit betekende dat zijn parochie in gevaar was en hij zijn bovenmenselijke krachten aldaar moest gebruiken. Eens probeerde bij zo'n gelegenheid een zeeman hem te bedriegen, maar Nicolaas verijdelde dat plan, en sprak streng: Probeer nu nooit meer iemand te bedriegen. Vaar naar huis, en mijn zegen zal je vergezellen. Vandaar staat hij bekend als vergevingsgezind.

Aan de vooravond van zijn bisschopswijding ontving Nicolaas volgens de Vita Compilata een versie van de Bijbel uit de handen van Jezus.

Volgens een verhaal nam Nicolaas in 325 als bisschop deel aan het Concilie van Nicaea. De voornaamste aanleiding tot bijeenroepen van het concilie was de onrust ontstaan door de leer verspreid door Arius. Volgens het verhaal gaf Nicolaas, een fervent tegenstander van Arius, deze laatste een klap in het gezicht tijdens het concilie. Hierna werd Nicolaas in de kerker gegooid, maar 's nachts uit zijn boeien bevrijd door Maria en kreeg hij van haar zijn bisschoppelijke gewaden terug alsook een Bijbel. Gedurende de verdere duur van het concilie werd er bij grote vraagstukken beslist volgens de mening van Nicolaas. Tot daar het verhaal. Hoewel de gebeurtenissen van het concilie van Nicea goed gedocumenteerd zijn, wordt er in de concilieverslagen helemaal geen melding gemaakt van dit incident. Men vindt zelfs geen aanwijzing dat Nicolaas aanwezig was. Het verhaal wordt aldus meestal als een mythe beschouwd.[3]

Gedurende zijn leven zou Nicolaas vele malen de bevolking tegen demonen hebben beschermd, maar ook na zijn dood zou hij verder voor zijn mensen hebben gezorgd. Zo zou hij tijdens hongersnoden schepen hebben behoed voor de ondergang.

Hij werd begraven in Myra, waar zijn basiliek nog steeds te bezichtigen is.
Wonderen
Stratelanten legende

Nicolaas nodigt drie Oost-Romeinse legeraanvoerders uit in Myra. Zij zijn getuige hoe de bisschop drie onschuldig ter dood veroordeelde mensen van de executie redt. Terug in Constantinopel worden de veldheren het slachtoffer van een intrige en zelf ter dood veroordeeld. In de kerker bidden ze om de hulp van Nicolaas, die daarop in de droom van de keizer verschijnt en hem voor de gevolgen van de executie van de onschuldigen waarschuwt. De keizer stelt de legeraanvoerders daarop in vrijheid.
Sint Nicolaas gooit drie gouden bollen in de kamer van de meisjes, ca. 1425
De naastenliefde van Sint-Nicolaas

De Legenda Aurea vertelt het verhaal van een arme man, die drie dochters had. In die dagen werd van de vader verwacht, dat hij de toekomstige echtgenoot iets van waarde aanbood: een bruidsschat. Hoe hoger de bruidsschat, des te groter de kans dat een jonge vrouw een goede echtgenoot zou vinden. Zonder bruidsschat was het waarschijnlijk dat de vrouw nooit zou trouwen. Vanwege de armoede van de man waren zijn dochters gedoemd als slaven te worden verkocht. Echter, op drie verschillende gelegenheden verscheen een buidel met goud in het huis, die voorzien waren van een volwaardige bruidsschat. Van de geldbuidels, die door een open raam werden gegooid, wordt gezegd dat ze in de schoenen terecht kwamen die voor de haard stonden te drogen. Soms zijn de geldbuidels weergegeven dan wel geïnterpreteerd als sinaasappels of mandarijnen, hetgeen kan verklaren waarom de Sint uit Spanje komt. Dit verhaal verklaart ook het strooigoed en het zetten van de schoen. Drie zakjes met goud staan symbool voor Sint Nicolaas. Ook de munten van chocolade die vaak deel uitmaken van het strooigoed gaan op dit verhaal terug.
De drie studenten

Een ander verhaal vertelt van drie theologiestudenten, die op hun weg naar Athene door een herbergier werden vermoord. De herbergier borg het vlees van de studenten op in een ton met pekel. Enige tijd later bezocht Sint Nicolaas dezelfde herberg, en droomde ’s nachts van de misdaad die de herbergier begaan had. Nicolaas riep de herbergier en bad tot God, waarna de studenten weer tot leven werden gewekt. In Frankrijk is er een soortgelijk verhaal, waarin drie kleine kinderen tijdens hun spel verdwaald raken en worden verleid en gevangen door een slager. Sint Nicolaas verschijnt, roept tot God, herstelt de kinderen het leven en brengt ze terug naar hun ouders.
De hongersnood van Myra

Nicolaas vermenigvuldigde zakken graan die per schip in de haven van Myra kwamen. Hierdoor werd een hongersnood vermeden.[1] Deze legende doet denken aan de wonderbare broodvermenigvuldiging van Christus.
Het kind in bad

Een moeder was haar kind aan het wassen. Om het water niet snel te laten afkoelen had ze de kuip op het vuur gezet, terwijl ze het kind waste. Toen ze de klok hoorde luiden herinnerde ze zich dat de nieuwe bisschop, Nicolaas, vandaag ingehuldigd zou worden, en daarom haastte ze zich naar de kerk. Opeens herinnerde ze zich dat ze het kind op het vuur had laten staan en rende in paniek terug. Thuisgekomen zag ze dat het kind in het badje zat te spelen. Nicolaas had een wonder verricht; het water was niet gaan koken en het kind had zich niet verbrand.
Sint Nicolaas redt de zeelieden tijdens de storm, ca. 1425
De storm

Nicolaas werd aangeroepen door zeelieden wier schip zinkende was. Hij verscheen en bracht de storm tot bedaren.[1] Dit verhaal heeft overeenkomsten met het bedaren van de storm door Christus.

Men veronderstelt dat deze legende is ontstaan doordat een afbeelding van de vleeskuip met drie kinderen werd aangezien voor een bootje.
De zoon van de edelman

De zoon van een edelman was krijgsgevangen gemaakt door een heidense koning. Hij vertelde de koning over Sint-Nicolaas. De koning sprak honend dat Nicolaas de jongen niet kon bevrijden. Hierop verscheen Nicolaas in een glorie van wolken. De jongen werd bevrijd en overgedragen aan zijn vader.[1]

Een andere versie van dit verhaal vindt plaats na de dood van Sint Nicolaas. De stedelingen van Myra waren zijn naamdag aan het vieren toen een groep Arabische piraten vanuit Kreta in het gebied van Myra kwamen. Zij stalen de relikwieën uit de kerk van Sint Nicolaas. Terwijl zij de stad verlieten, ontvoerden zij een jongen, Basilios, om hem als slaaf te kunnen verkopen. In dienst getreden als slaaf werkte Basilios voor een koning als wijnschenker, die hem gekocht had omdat Basilios niet zou kunnen verstaan wat de koning tegen zijn raadslieden zou zeggen. Het hele volgende jaar zou Basilios de koning zijn wijn schenken in een prachtige, gouden karaf. In Myra kwam Nicolaas’ naamdag steeds dichterbij. Basilios’ moeder wilde niet aan het feest meedoen, omdat de dag voor haar tragische herinneringen opriep. In plaats mee te doen aan het feest bad zij om Basilios’ veiligheid. Terwijl Basilios zijn diensten voor de koning verrichtte, werd hij plotseling uit de zaal geplukt, de gouden karaf nog in de hand. Sint Nicolaas verscheen voor de doodsbange jongen, zegende hem en bracht hem terug naar zijn ouders in Myra.
Na zijn dood
Basiliek van Sint-Nicolaas te Bari
Zieken en pelgrims gaan naar het graf van Sint-Nicolaas

Nicolaas van Myra werd begraven in Myra, nabij het huidige Demre in het zuidwesten van Turkije. In 1087 werden zijn relieken door Italiaanse kooplieden van Myra naar Bari overgebracht, om ze te beschermen tegen de oprukkende islam. Hier werd speciaal voor hem een kerk gebouwd, de Basiliek van Sint-Nicolaas.

In de 7e eeuw breidde de verering van Nicolaas zich van Griekenland uit naar Rome, en het huwelijk van de byzantijnse prinses Theophanu met keizer Otto II zorgde in de 10e en 11e eeuw voor een verdere verspreiding naar het noorden, Frankrijk, Engeland, Duitsland en Nederland.

Naamdag

De naamdag van de heilige is 6 december. De viering van Sint-Nicolaas' naamdag is waarschijnlijk in het verleden samengevoegd met de viering van een Germaans feest, waarschijnlijk de Wilde Jacht van Wodan, en deze figuur is als Sinterklaas de centrale figuur geworden in het kinderfeest dat op 5 december ("pakjesavond") en op 6 december (de feitelijke feestdag) in respectievelijk Nederland en België wordt gevierd.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 okt 2012 10:13

@Wilsophie denk nou niet dat het een ZDA kerkelijk standpunt is om geen gezellige avonden te houden (pakjesavond, kerst, of meer van dat gebeuren.
Ik weet nog als Vrijgemaakte Gereformeerde jongen dat bij mijn moeder bij ons sinterklaas sober en kerst met een boom niet van harte ging, bv een kerstboom was uit de boze, een groen takje achter schilderijtje mocht nog maar...niet van harte, maar de tijd heeft diverse onbegrippen ingehaald.

Daar heb je gelijk in, maar ik zag deze letters langskomen in een flits want ik weet weinig van de Adventisten en het is niet alleen gemeengoed van hen, maar van nog meer kerken.
En Sinterklaas doet mij nu eenmaal denken aan al die mannen met een jurk en een mijter, dat heeft niets met onderuithalen te maken, maar met humor.

De ene kerk verklaart dat je geen broek mag dragen als vrouw en de andere kerk trekt de mannen een jurk aan.
Blijkbaar ligt dat heel gevoelig.
Het zou de gevoeligheid sieren als men in zijn hart zou kijken en de kerk niet stelt boven de Almachtige God, Die dit toch nergens in Zijn Boek voorschrijft.

Ja ja Hans, om sommige uitspraken word je op Christelijke forums gebannen, die gaan op de troon zitten en de levenden oordelen.
Maar...." mijn leven is verborgen met Christus bij God".
Koloss. 3 vers 3

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 26 okt 2012 14:15

Wilsophie:
Maar...." mijn leven is verborgen met Christus bij God".
Koloss. 3 vers 3

Kijk, dat doet mijn hart nu weer eens goed, na al die vervelende discussies. Inderdaad W. de humor is ver te zoeken momenteel!
Ging men maar eens wat meer in de Thora lezen, i.p.v. al gemytiseerde en geromantiseerde onzinnige verhalen over een of andere bisschop uit Myra!
"'s Heren Wet nochtans verspreidt volmaakter glans, omdat zij het hart bekeert." (voor de goede verstaander!)

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 26 okt 2012 17:52

Lichtzwaard schreef:(...)
Naamdag

De naamdag van de heilige is 6 december. De viering van Sint-Nicolaas' naamdag is waarschijnlijk in het verleden samengevoegd met de viering van een Germaans feest, waarschijnlijk de Wilde Jacht van Wodan, en deze figuur is als Sinterklaas de centrale figuur geworden in het kinderfeest dat op 5 december ("pakjesavond") en op 6 december (de feitelijke feestdag) in respectievelijk Nederland en België wordt gevierd.

Volgens mij is het overigens waarschijnlijk zo dat die dubbele datum is ontstaan doordat men vroeger hier net zoals nog in de Bijbelse tijdsrekening de dag begon zodra de zon ondergegaan was. De pakjesavond van nu die hier in Nederland op 5 december gevierd wordt was dus eigenlijk aan het begin van de 6e december, want de zon is dan al ondergegaan. (Hier in Nederland is "Sinterklaas" qua datum die we in gedachten hebben verbonden geraakt met 5 december -- in België is dat anders.)
Wij hebben weleens het idee dat de datumwisseling bij de gebruikelijke tijdrekening altijd om middernacht is geweest, bij ons. Ik heb me weleens laten vertellen dat dat niet zo is, maar wanneer de wisseling om middernacht dan ingevoerd is weet ik niet.
Als iemand info heeft wanneer dat geweest is, ben ik benieuwd.
Nulla aetas ad discendum sera

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 26 okt 2012 17:55

Trajecto schreef:
Volgens mij is het overigens waarschijnlijk zo dat die dubbele datum is ontstaan doordat men vroeger hier net zoals nog in de Bijbelse tijdsrekening de dag begon zodra de zon ondergegaan was. De pakjesavond van nu die hier in Nederland op 5 december gevierd wordt was dus eigenlijk aan het begin van de 6e december, want de zon is dan al ondergegaan. (Hier in Nederland is "Sinterklaas" qua datum die we in gedachten hebben verbonden geraakt met 5 december -- in België is dat anders.)
Wij hebben weleens het idee dat de datumwisseling bij de gebruikelijke tijdrekening altijd om middernacht is geweest, bij ons. Ik heb me weleens laten vertellen dat dat niet zo is, maar wanneer de wisseling om middernacht dan ingevoerd is weet ik niet.
Als iemand info heeft wanneer dat geweest is, ben ik benieuwd.

Binnen de katholieke kerk is de avond ervoor nog steeds het moment om het feest te beginnen. Denk aan de kerstavond, paasnacht etc.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 26 okt 2012 18:53

Ik heb een zwaar vermoeden dat de moderators langzamerhand heel erg..... bang zijn om een slotje te zetten de reden geen cadeautjes misschien wel in de zak of nog erger de roe, zou de moderator voorkennis hebben vanuit de Raad van kerken of de PKN die misschien inzicht hebben in het grote boek van de sint :lol: [-X <:)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 okt 2012 08:18

@marin: inderdaad, we zijn heel erg bang voor Sinterklaas :mrgreen:
Maar serieus: er zijn wat berichten hier weggehaald wegens offtopic gaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 okt 2012 11:43

Ik krijg dit bericht en begrijp het niet.

"Je hebt deze e-mail ontvangen omdat je melding over het bericht "offtopic 2
in "Sinterklaas = afgoderij?"" in "offtopic 2 in "Sinterklaas =
afgoderij?"" op RefoWeb.nl is afgehandeld door een moderator of een
beheerder. Je melding is nu gesloten. Als je nog vragen hebt, neem dan
contact op met henkie door middel van een PB."

Welke melding is gesloten?

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 29 okt 2012 19:51

Wilsophie schreef:Die Klaas en die andere baardmans hebben in ieder geval geen schade aangericht bij tere kinderzieltjes en dat kun je van al die mannen met zo een mijter op en een jurk aan niet zeggen.

En wat is nou de toegevoegde waarde van deze opmerking?

Terug naar “[Religie] - Open forum”