Hoofddoek?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Joepjoep
Verkenner
Verkenner

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor Joepjoep » 24 okt 2012 21:53

Mortlach schreef:Nog veel leuker: aan boord van het ruimtestation ISS? :-)

hahaha t zou wat zijn

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 okt 2012 21:56

Joepjoep schreef:Haha, daar heb je een punt.. ik richtte me vooral op onbeleefdheid, misbruik van vrijheid van meningsuiting, alles draait om sex, drugs & rock n roll dat soort dingetjes.

Misbruik van vrijheid van meningsuiting bestaat niet. Hooguit is het een gebruik dat mij of jou persoonlijk niet aanstaat.

En als ik heel eerlijk ben, zie ik dat seks, drugs, en rock en roll ook niet zo. Op een bepaalde leeftijd zie ik vooral heel veel burgelijkheid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Joepjoep
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joepjoep » 25 okt 2012 17:28

Mortlach schreef:Misbruik van vrijheid van meningsuiting bestaat niet. Hooguit is het een gebruik dat mij of jou persoonlijk niet aanstaat.

En als ik heel eerlijk ben, zie ik dat seks, drugs, en rock en roll ook niet zo. Op een bepaalde leeftijd zie ik vooral heel veel burgelijkheid.

Nou, dan leven wij in verschillende werelden, ik zelf kom uit amsterdam, misschien dat het daar wat mee te maken heeft. Maar ik merk het eigenlijk wel in alle grote steden..

Wat betreft dat misbruiken van vrijheid van meningsuiting ben ik het ook niet met je eens.

Woorden kunnen schadelijker zijn dan fysieke mishandeling. Maar bij fysieke mishandeling is het slecht, maar wanneer je kwetsende dingen zegt dan is het opeens een "mening", en dan mag het wel, sterker nog, dan mag het zelfs tegen de rechter gebruikt worden, of tegen politieagenten. Dat is corrupt. Vooral dat antisemitisme wel een "heel gevoelig" onderwerp is, is een hele bijdrage aan hoe krom de mentaliteit van de gemiddelde Nederlander is, of de Nederlandse Media wat betreft het onderwerp "vrijheid van meningsuiting".

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 okt 2012 18:03

Joepjoep schreef:Nou, dan leven wij in verschillende werelden, ik zelf kom uit amsterdam, misschien dat het daar wat mee te maken heeft. Maar ik merk het eigenlijk wel in alle grote steden.

Natuurlijk weet ik dat er hier ook elk weekend wel dronken Ieren over straat rollen, maar in mijn persoonlijke kennissenkring herken ik het totaal niet.

Wat betreft dat misbruiken van vrijheid van meningsuiting ben ik het ook niet met je eens.

Woorden kunnen schadelijker zijn dan fysieke mishandeling. Maar bij fysieke mishandeling is het slecht, maar wanneer je kwetsende dingen zegt dan is het opeens een "mening", en dan mag het wel, sterker nog, dan mag het zelfs tegen de rechter gebruikt worden, of tegen politieagenten. Dat is corrupt. Vooral dat antisemitisme wel een "heel gevoelig" onderwerp is, is een hele bijdrage aan hoe krom de mentaliteit van de gemiddelde Nederlander is, of de Nederlandse Media wat betreft het onderwerp "vrijheid van meningsuiting".

Mensen verwarren vaak het recht op vrije meningsuiting met de plicht naar die mening te luisteren. Die 2 zaken zijn niet hetzelfde.

Daarnaast heb ik het niet over verbale mishandeling, want daar moet inderdaad hard tegen worden opgetreden. Maar alleen het zeggen van 'iets kwetsends' is geen misbruik van die vrijheid. Daar is het vrijheid voor, ook als het ons niet aanstaat.

Ik zeg ongetwijfeld ook regelmatig dingen die voor sommige mensen kwetsend zijn, jammer dan voor die mensen, dan kweken ze maar wat eelt op hun ziel. Elk woordje dat ik zeg of schrijf op een goudschaaltje gaan wegen omdat er misschien iemand zou kunnen zijn die het toch eigenlijk wel een klein beetje kwetsend vindt, dat gaat mij veel te ver.

Joepjoep
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joepjoep » 25 okt 2012 18:23

Mortlach schreef:
Natuurlijk weet ik dat er hier ook elk weekend wel dronken Ieren over straat rollen, maar in mijn persoonlijke kennissenkring herken ik het totaal niet.

Mensen verwarren vaak het recht op vrije meningsuiting met de plicht naar die mening te luisteren. Die 2 zaken zijn niet hetzelfde.

Daarnaast heb ik het niet over verbale mishandeling, want daar moet inderdaad hard tegen worden opgetreden. Maar alleen het zeggen van 'iets kwetsends' is geen misbruik van die vrijheid. Daar is het vrijheid voor, ook als het ons niet aanstaat.

Ik zeg ongetwijfeld ook regelmatig dingen die voor sommige mensen kwetsend zijn, jammer dan voor die mensen, dan kweken ze maar wat eelt op hun ziel. Elk woordje dat ik zeg of schrijf op een goudschaaltje gaan wegen omdat er misschien iemand zou kunnen zijn die het toch eigenlijk wel een klein beetje kwetsend vindt, dat gaat mij veel te ver.

Nou, de plicht er naar te luisteren doet er niet toe. Degene die het zegt doet wat verkeerds, niet degene die er naar luistert of niet naar luistert.

Dat is mijn punt, waarom zou je kwetsende dingen moeten zeggen? Puur omdat je de "vrijheid" hebt? Nou, lekker zeg. En hoe jij het brengt is alsof het moeilijk is om mensen niet te kwetsen, en eerlijk gezegd is dat ook iets waar de Christenen om mij heen zich achter verschuilen (ik zeg bewust om mij heen omdat ik niet kan spreken voor alle Christenen), namelijk omdat we van nature "zondig" zijn, en omdat God toch vergeeft sinds het Jezus incident. Ik ben daar helemaal op tegen, mensen moeten elkaar geen pijn doen, niet fysiek noch verbaal, en dat het voor mensen gezien wordt als "elk woordje op een goudschaaltje wegen", dat is waar ik het nou precies over heb. Want waarom lukt het mij wel om niemand te kwetsen, zonder enkele moeite?

En dan kunnen we natuurlijk vluchten naar de emoties, en roepen ja, maar als je boos ben dan heb je je zelf niet in de hand. Nou, ik ken maar 2 soorten mensen als het daar over gaat. De 1e soort hebben agressieproblemen, die hebben pillen nodig en hebben zichzelf inderdaad niet onder controle. En de 2e soort, de 99 procent van de mensheid, die het zichzelf aangeleerd hebben om te vloeken, kwetsen, manipuleren, roddelen, lasteren en nog veel meer. Sorry, maar de 5 voorbeelden die ik heb genoemd in de vorige zin is voor elk weldenkend mens misbruik van de vrijheid van meningsuiting.

En ook daar kan weer over gediscussiërd worden, zo van ja maar elk mens denkt niet zo of ja maar mensen verschillen. Als dat de excuus is en we dus als mens geen rekening met elkaar hoeven te houden, dan waarom de Bijbel nog? Die ons juist leert om niet zo te zijn?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 okt 2012 18:52

Joepjoep schreef:Nou, de plicht er naar te luisteren doet er niet toe. Degene die het zegt doet wat verkeerds, niet degene die er naar luistert of niet naar luistert.

Gevallen van verbale mishandeling daargelaten, is het uiten van een kwetsende mening niet iets verkeerds.

Dat is mijn punt, waarom zou je kwetsende dingen moeten zeggen? Puur omdat je de "vrijheid" hebt? Nou, lekker zeg.

Ja, maar dan zonder de cynische aanhalingstekens. Natuurlijk kun je proberen je mening op een minder kwetsende manier te verwoorden, maar in sommige gevallen is dat niet mogelijk en dan zou ik mijn mening ineens niet meer mogen uiten? Dat zou wat zijn, zeg.

En hoe jij het brengt is alsof het moeilijk is om mensen niet te kwetsen, en eerlijk gezegd is dat ook iets waar de Christenen om mij heen zich achter verschuilen (ik zeg bewust om mij heen omdat ik niet kan spreken voor alle Christenen), namelijk omdat we van nature "zondig" zijn, en omdat God toch vergeeft sinds het Jezus incident. Ik ben daar helemaal op tegen, mensen moeten elkaar geen pijn doen, niet fysiek noch verbaal, en dat het voor mensen gezien wordt als "elk woordje op een goudschaaltje wegen", dat is waar ik het nou precies over heb. Want waarom lukt het mij wel om niemand te kwetsen, zonder enkele moeite?

Er zijn simpelweg dingen die ik niet kan zeggen zonder dat ik daar mensen mee kwets. Sommige mensen hebben gewoon veel te lange tenen die nu bij elke letter die hen niet aanstaat beginnen te roepen dat ze zich zo gekwetst voelen.

Natuurlijk ben ik niet voor het expres kwetsen van wie dan ook, maar soms is het een jammerlijk bijverschijnsel dat simpelweg niet te vermijden is. Je kunt dan de afweging maken wat belangrijker is: het uiten van je mening of de gevoelens van de ander. En die afweging hoeft niet altijd in het voordeel van de ander uit te vallen.

En dan kunnen we natuurlijk vluchten naar de emoties, en roepen ja, maar als je boos ben dan heb je je zelf niet in de hand. Nou, ik ken maar 2 soorten mensen als het daar over gaat. De 1e soort hebben agressieproblemen, die hebben pillen nodig en hebben zichzelf inderdaad niet onder controle. En de 2e soort, de 99 procent van de mensheid, die het zichzelf aangeleerd hebben om te vloeken, kwetsen, manipuleren, roddelen, lasteren en nog veel meer. Sorry, maar de 5 voorbeelden die ik heb genoemd in de vorige zin is voor elk weldenkend mens misbruik van de vrijheid van meningsuiting.

Ik zie eigenlijk alleen vloeken als het uiten van een mening/emotie. De rest niet, dus is er uberhaupt geen sprake van meningsuiting. Manipuleren, roddelen en laster zijn om hele andere redenen verkeerd.

En ook daar kan weer over gediscussiërd worden, zo van ja maar elk mens denkt niet zo of ja maar mensen verschillen. Als dat de excuus is en we dus als mens geen rekening met elkaar hoeven te houden, dan waarom de Bijbel nog? Die ons juist leert om niet zo te zijn?

Is voor mij als ongelovige sowieso niet relevant :-)

Joepjoep
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joepjoep » 25 okt 2012 19:17

Mortlach schreef:Gevallen van verbale mishandeling daargelaten, is het uiten van een kwetsende mening niet iets verkeerds.

In hoeverre kan een mening kwetsend zijn? En in hoeverre moet het gezegd worden? Ik was bijvoorbeeld altijd van mening dat Jezus het licht was en dat Mohammed een slechterik was, puur omdat ik er van huis uit mee geindoctrineerd werd. Maar ik heb altijd Moslims in mijn klas gehad, en Moslims als buren, en heb ik ook nooit gesproken over Mohammed in hun aanwezigheid, maar ook niet als de gesprek met mij erover werd gelokt. Omdat ik van mezelf wel altijd heb gehad dat als het onderwerp kwetsend zou zijn ik het bij mezelf zou houden. Maar ik heb het wel altijd gehad over Jezus en hoe geweldig hij is. Omdat dat dat niemand kan kwetsen..

Ja, maar dan zonder de cynische aanhalingstekens. Natuurlijk kun je proberen je mening op een minder kwetsende manier te verwoorden, maar in sommige gevallen is dat niet mogelijk en dan zou ik mijn mening ineens niet meer mogen uiten? Dat zou wat zijn, zeg.

Nou, hier ben ik wel sceptisch over, ik bedoel noem een voorbeeld van een mening die je hebt die mensen kan kwetsen, en je het perse MOET zeggen? Ik kan er geen enkel vinden..

Er zijn simpelweg dingen die ik niet kan zeggen zonder dat ik daar mensen mee kwets. Sommige mensen hebben gewoon veel te lange tenen die nu bij elke letter die hen niet aanstaat beginnen te roepen dat ze zich zo gekwetst voelen.

Natuurlijk ben ik niet voor het expres kwetsen van wie dan ook, maar soms is het een jammerlijk bijverschijnsel dat simpelweg niet te vermijden is. Je kunt dan de afweging maken wat belangrijker is: het uiten van je mening of de gevoelens van de ander. En die afweging hoeft niet altijd in het voordeel van de ander uit te vallen.

Zoals ik hierboven zei, geef me 1 enkele voorbeeld, want ik kan er niet op komen.

Ik zie eigenlijk alleen vloeken als het uiten van een mening/emotie. De rest niet, dus is er uberhaupt geen sprake van meningsuiting. Manipuleren, roddelen en laster zijn om hele andere redenen verkeerd.

Vloeken is niks meer dan een slechte eigenschap aangeleerd door ouders/klasgenoten/vrienden/televisie e.d.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 25 okt 2012 19:19

tsja ... en dan zie je ze op zondag met een hoed in een tas of in de hand naar de kerk lopen... zodra ze de kerk instappen hoed op...zodra er buiten af.... nee dat is dan oprecht ...hou hem dan ook op als je van huis naar de kerk loopt .. en visa versa ...

Joepjoep
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joepjoep » 25 okt 2012 19:31

Spons schreef:tsja ... en dan zie je ze op zondag met een hoed in een tas of in de hand naar de kerk lopen... zodra ze de kerk instappen hoed op...zodra er buiten af.... nee dat is dan oprecht ...hou hem dan ook op als je van huis naar de kerk loopt .. en visa versa ...

Ja, zo is het wel een beetje..

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 25 okt 2012 19:35

Spons schreef:tsja ... en dan zie je ze op zondag met een hoed in een tas of in de hand naar de kerk lopen... zodra ze de kerk instappen hoed op...zodra er buiten af.... nee dat is dan oprecht ...hou hem dan ook op als je van huis naar de kerk loopt .. en visa versa ...

Schrijft Paulus dat het hoofddeksel tijdens de dienst gedragen dient te worden of de hele dag, of misschien wel altijd?
Doe eens wat huiswerk :-)

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 25 okt 2012 19:45

maar het is uiterlijk vertoon naar mijn mening en de zondag wordt vooral door rechtse kant van de kerk nogal streng beleefd dus waarom dan niet op als je naar de kerk gaat en pas in de kerk op doen ?

Kinderen mogen ook niet buiten spelen , en wandelen of fietsen op zondag is ook uit den Boze.. het lijkt wel of je zo geconcentreerd moet zijn op de zondag dat je de rest van de week bij wijze van spreke alles kan doen wat niet mag en dat dit op zondag gecompenseerd wordt.

Joepjoep
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joepjoep » 25 okt 2012 19:47

boer schreef:Schrijft Paulus dat het hoofddeksel tijdens de dienst gedragen dient te worden of de hele dag, of misschien wel altijd?
Doe eens wat huiswerk :-)

Ja, ik heb het nog een keer langzaam en goed gelezen, je hebt gelijk, het bijbel gebied het inderdaad alleen wanneer vrouwen bidden en profeteren.

Alhoewel, Maria droeg ook haar hoofddoek als ze niet bidde. Ik heb heel erg het gevoel dat de moslims veel dichterbij God komen dan wij Christenen, of jullie.. ik begin me steeds minder verbonden te voelen met het Christendom, vandaar dat ik kies voor het woord jullie.

Ik bedoel, de discipelen wierpen hun hoofd op de grond in nederigheid tijdens gebed. En dat doen de moslims ook, maar de Christenen niet.
De discipelen die vastten 40 dagen, waar de moslims ook een maand vasten en de Christenen niet.
De vrouwen in de tijd van Jezus droegen een hoofddoek, en de moslimvrouwen doen dat ook, maar de Christenen niet.

Dus qua, kuisheid(hoofddoek), reinheid(vasten), nederigheid(knielen), en gebed(vijfmaal daagse gebed tegenover zondagse kerkdienst) zijn de moslims nog veel dichterbij de Christelijke God hoe de discipelen, en Jezus en zijn metgezellen hun geloof belijdden, dan de Christenen zelf.

De grote verschil tussen de Islam en het Christendom is dus eigenlijk alleen waar wij het ultra verwarrende Drie Eenheid hebben, de Moslims geloven in een God en Jezus eren als een van de meest prominente profeten. Wat als Mohammed echt waar de Boodschapper van God is? En wat als Jezus inderdaad een profeet is en niet God zelf?

Joepjoep
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joepjoep » 25 okt 2012 19:51

En what's up met de kruis? Ik bedoel, het symboliseert zogenaamd de kruisiging van Jezus. Maar dat is toch JUIST waarom het niet goed is? Ik bedoel als je moeder doodgeslagen wordt met een hamer, ga je dan ook een hamer als ketting dragen?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 25 okt 2012 20:06

Spons schreef:maar het is uiterlijk vertoon naar mijn mening en de zondag wordt vooral door rechtse kant van de kerk nogal streng beleefd dus waarom dan niet op als je naar de kerk gaat en pas in de kerk op doen ?

Kinderen mogen ook niet buiten spelen , en wandelen of fietsen op zondag is ook uit den Boze.. het lijkt wel of je zo geconcentreerd moet zijn op de zondag dat je de rest van de week bij wijze van spreke alles kan doen wat niet mag en dat dit op zondag gecompenseerd wordt.

Iedere dag is voor mij hetzelfde en ik meen Rom 14:5 geheel aan mijn kant te hebben.
Ik heers niet over andermans geloof, maar de vrouw moet tijdens de samenkomst een bedekking op het hoofd hebben, alleen dan, volgens mij.
En dat is een teken van onderdanigheid en rangorde, en geen teken van verhoging.
Hoed is dus fout, sluier niet.
Maar dat is maar hoe ik het zie.

Joepjoep
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joepjoep » 25 okt 2012 20:47

boer schreef:Iedere dag is voor mij hetzelfde en ik meen Rom 14:5 geheel aan mijn kant te hebben.
Ik heers niet over andermans geloof, maar de vrouw moet tijdens de samenkomst een bedekking op het hoofd hebben, alleen dan, volgens mij.
En dat is een teken van onderdanigheid en rangorde, en geen teken van verhoging.
Hoed is dus fout, sluier niet.
Maar dat is maar hoe ik het zie.

Dat klopt niet, het is een teken van schaamte en kuisheid.

Terug naar “[Religie] - Open forum”