boete doen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

pinnetje
Verkenner
Verkenner

boete doen

Berichtdoor pinnetje » 17 okt 2012 17:24

Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag.

Ik ben een jeugdboek aan het schrijven over de periode 1890-1910.
Nu komt daarin een meisje van hervormde huize voor, die ongehuwd en te jong zwanger raakt. Nu moet zij in de kerk boete doen. Zijn er onder de forumleden mensen die uit overlevering mij meer over dit gebruik kunnen vertellen? Op welke bijbelteksten was dit gebaseerd? Werd het in de zondagochtend dienst gedaan? Moest zo'n meisje dit alleen doen? Sprak de predikant een formulier uit? Kortom hoe ging dat boetedoen gewoonlijk? En was daarna de kous af? Of werd door de gemeenteleden het meisje niet vrijgesproken?

Pinnetje

johannes1
Moderator
Contacteer:

Re: boete doen

Berichtdoor johannes1 » 18 okt 2012 12:33

Tip: lees de formulieren achter de psalmen eens. Daar staat hierover beschreven.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 okt 2012 23:34

Uit welk perspectief beschrijf je dat boek? Vergelijkbaar met dorsvloer vol confetti?
In dit --> http://www.scholieren.com/boekverslag/66325 boek komt ook zoiets vergelijkbaars voor, misschien heb je daar wat aan.

pinnetje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pinnetje » 21 okt 2012 23:42

De hoofdpersoon is vooralsnog de zoon. Dat kan ik nog wijzigen en vanuit de vader of moeder schrijven. Waarom vraagt u dit?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 okt 2012 23:49

Jij stelt zelf een heleboel vragen, maar verteld verder weinig. Ik weet niet of het je bedoeling is een positief boek te schrijven a la C. Lambregtse of een kritisch boek zoals die van Franca Treur.
Vandaar dat ik vraag vanuit welk perspectief je, je boek wilt schrijven ;) niet zozeer vanuit welke hoofdpersoon in het boek zelf.

pinnetje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pinnetje » 22 okt 2012 09:42

@ Yael, sorry, je vraag verkeerd begrepen. :oops:

Het perspectief ligt nog niet vast. Ik heb gekeken wat beide schrijvers gepubliceerd hebben. Het is niet mijn bedoeling in het boek een 'oordeel' te geven over gebeurtenissen, maar ze wel te benoemen. De stijl van Lambregtse is voor mijn boek te sturend richting de beleving van het geloof. Het stijl van Treur is voor mijn boek teveel afzettend tegen haar jeugd. Mijn boek speelt ook verder in het verleden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 okt 2012 10:37

pinnetje schreef:Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag.

Ik ben een jeugdboek aan het schrijven over de periode 1890-1910.
Nu komt daarin een meisje van hervormde huize voor, die ongehuwd en te jong zwanger raakt. Nu moet zij in de kerk boete doen. Zijn er onder de forumleden mensen die uit overlevering mij meer over dit gebruik kunnen vertellen? Op welke bijbelteksten was dit gebaseerd? Werd het in de zondagochtend dienst gedaan? Moest zo'n meisje dit alleen doen? Sprak de predikant een formulier uit? Kortom hoe ging dat boetedoen gewoonlijk? En was daarna de kous af? Of werd door de gemeenteleden het meisje niet vrijgesproken?

Pinnetje

Leestip: Mara van Lisette van de Heg!

pinnetje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pinnetje » 22 okt 2012 11:30

@schelpje: Dank je wel!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 okt 2012 11:38

pinnetje schreef:@schelpje: Dank je wel!

:D echt een prachtig boek, knap debuut!

pinnetje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pinnetje » 22 okt 2012 17:34

@schelpje: ik heb het boek gereserveerd bij de bibliotheek. Ik ben benieuwd.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 22 okt 2012 21:10

Van mijn ouders weet ik dat beide jongelieden die voornemens waren te trouwen, vóórin de kerk tijdens de zondagsdienst hun zonde publiekelijk moesten belijden.

pinnetje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pinnetje » 22 okt 2012 21:32

@beantsje Kun je ook vragen wat gedaan werd met een meisje dat zwanger was, zonder partner en dus niet kon trouwen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”