Eist Jezus je hele leven op?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Eist Jezus je hele leven op?

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2012 13:05

JeeWee schreef:Jezus moet groter worden en ik kleiner (Johannes 3:30).

Hoe ga jij daar mee om?

Nooit geweten dat jij Johannes de Doper bent. :lol:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 okt 2012 13:15

JeeWee schreef:Inderdaad. Zéér geïnspireerd door Adam Jeske.
Maar het blijft een cruciale vraag.
100% Jezus en 0% ik.
Kan dat? Ik betrap meer op dat God best kan in mijn leven mij bij vele vlagen hou ik wel mijn eigen dingetjes.
Jij niet dan?

Mortlach schreef:Ach, het is een mooi streven, maar troost je; Niemand in Nederland gaat 100% voor Jezus, omdat die toch dingen heeft gezegd die niemand naleeft. 100% voor Jezus gaan betekent namelijk ook je oog uitrukken als het je tot zonde verleidt, en al je spullen verkopen.

Is dat zo? Volgens mij staat er:

'Als u volmaakt wilt zijn, ga dan heen, verkoop wat u hebt, en geef het aan de armen....' Mat 19,21

Oftewel als je volmaakt wil zijn en Jezus NIET nodig hebt om je onvolkomenheden aan te vullen moet je die dingen doen om rechtvaardig te worden voor God. Voorts neem ik het je niet kwalijk dat je denkt dat het onmogelijk is om Jezus te volgen, want dat is nou eenmaal een hardnekkig misverstand wat niet uit te roeien is.
Mortlach schreef:Ergens is het wel grappig: proberen op te leven aan een onhaalbaarbare standaard en het dan vreemd vinden dat dat niet lukt...

Als jij niet de moeite neemt je bronnen te raadplegen en aannames als waarheden verkondigt verbaast het me niets dat je lacht. ;)

Maar even serieus: kan je begrijpen dat het voor mij vermoeiend is om steeds maar weer vooroordelen te moeten aanhoren over Jezus en wat hij gezegd zou hebben waar bij nauwkeurige analyse slechts uit blijkt dat de mensen die er de mond vol van hebben hun bronnen niet raadplegen? Precies hierom meng ik me niet in discussies over de evolutietheorie, want waarom zou je iets roepen wat je niet getoetst hebt? Daarvan ontgaat mij de logica ten ene male en ik weet dat je je bronnen niet geraadpleegd heb doordat ik dat WEL heb gedaan.

Nergens in de Bijbel staat dat wij alles moeten verkopen om Jezus te kunnen volgen, dat is een grote leugen die mensen onterecht bij Christus vandaan houdt.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 13 okt 2012 13:31

JeeWee schreef:Als christen ben ik zoiets van "een beetje van mezelf en een beetje van Maggi". Maar ja, Jezus moet zo nodig mijn hele leven opeisen. Ik zou liever doorgaan met mijn eigen ideeën, mijn eigen plannen, als ik eerlijk ben.

Misschien zou ik nog compromissen willen sluiten, zodat Jezus en ikzelf voor de helft bepalen wat ik doe met mijn leven. Ik zie liever een 'consensus' in plaats een een systeem waarin Jezus alles bepaalt.

Jezus zei dat wanneer ik Hem ga volgen, ik alles moet opgeven wat ik heb (Lucas 14:33). Hij zei dat ik mezelf moet verloochenen en mijn kruis (een werktuig van mijn eigen pijnlijke dood) moet aanvaarden (Lucas 9:23) en dan Hem te volgen. Jezus moet groter worden en ik kleiner (Johannes 3:30).

Hoe ga jij daar mee om?

Wat Johannes de Doper zei, welke de laatste grote profeet van de oude bedeling was, wilde zeggen dat het oude plaats moest maken voor het nieuwe.Johannes'invloedssfeer moest plaats gaan maken voor die van Christus
De doop van bekering, verandering was als voorbereiding op een nieuw bedeling.Het oude is voorbij.
Kajafas scheurde zijn hogepriesterlijk kleed, de tempel en de de stad werden verwoest.
maar onze Hogepriester is nu Boven en het hemelse Jeruzalem ons aller Moeder.
De tempel werd inderdaad na 3 dagen opgebouwd, maar is nu het lichaam van de gelovige, welke is de tempel, waar de Heilige Geest wil wonen.
Meerdere malen later zei God Zelf dmv Zijn stem uit de hemel: luistert naar Hem (De Heere Jezus)!
Hem is álle macht gegeven in de hemel EN op aarde.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 okt 2012 14:19

schaapje schreef:Oke, maar een gesloten topic kan gelezen worden.

Persoonlijk lees ik alleen topics waar ik ook aan kan deelnemen en dat lijkt me niet meer dan logisch, eigenlijk.

Als het topic zou worden verplaatst, bijvoorbeeld naar 'Geloof en Leven', is het voor mij direct 0% interessant.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 okt 2012 14:26

mohamed schreef:Is dat zo? Volgens mij staat er:

'Als u volmaakt wilt zijn, ga dan heen, verkoop wat u hebt, en geef het aan de armen....' Mat 19,21

Oftewel als je volmaakt wil zijn en Jezus NIET nodig hebt om je onvolkomenheden aan te vullen moet je die dingen doen om rechtvaardig te worden voor God. Voorts neem ik het je niet kwalijk dat je denkt dat het onmogelijk is om Jezus te volgen, want dat is nou eenmaal een hardnekkig misverstand wat niet uit te roeien is.

Als je goed leest zie je dat ik nergens zeg dat het onmogelijk is, alleen dat het onmogelijk is volledig aan de Bijbelse norm op te leven. Jouw kijk op die tekst lijkt me niet juist. Alleen al het koppelen van 'volmaakt zijn' en 'Jezus niet nodig hebben' lijkt me uiterst dubieus. En daarmee vervalt je gehele bezwaar

Maar goed, misschien is dat wel waar JeeWee het over heeft: Jezus volgen, totdat hij iets vervelends van je vraagt, zoals al je spullen verkopen...

Nergens in de Bijbel staat dat wij alles moeten verkopen om Jezus te kunnen volgen, dat is een grote leugen die mensen onterecht bij Christus vandaan houdt.

Dat is jouw mening en dat recht heb je. Ik vermoed dat je die regel verkeerd interpreteert, zoals hierboven aangegeven. Dat is mijn mening en dat recht heb ik dan weer.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 okt 2012 14:31

Mortlach schreef:
Persoonlijk lees ik alleen topics waar ik ook aan kan deelnemen en dat lijkt me niet meer dan logisch, eigenlijk.

Als het topic zou worden verplaatst, bijvoorbeeld naar 'Geloof en Leven', is het voor mij direct 0% interessant.

Als dit topic open is en dus wel gaat over 'Geloof en Leven' dan interesseert het je alleen als je kan reageren.
Maar dat is geen interesse dan heb je de bedoeling om cynisch te worden en dingen belachelijk te maken, zoals je al direct begon met je commentaar, over ogen uit rukken, en al je spullen verkopen, en wat grappig dat mensen "proberen" te leven aan een onhaalbare standaard.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 okt 2012 15:13

schaapje schreef:Als dit topic open is en dus wel gaat over 'Geloof en Leven' dan interesseert het je alleen als je kan reageren.

Natuurlijk, ik kom hier om gesprekken te voeren, niet om gesprekken van anderen van een afstandje te mogen volgen. Als ik dat wil, zet ik de radio wel aan.

Maar dat is geen interesse dan heb je de bedoeling om cynisch te worden en dingen belachelijk te maken, zoals je al direct begon met je commentaar, over ogen uit rukken, en al je spullen verkopen, en wat grappig dat mensen "proberen" te leven aan een onhaalbare standaard.

Ik ben inderdaad wel eens wat cynisch, maar echt niet kwaadwillend. Ik drukte me misschien wat ongelukkig uit met dat 'grappig'; als je me persoonlijk zou kennen zou je kunnen weten dat ik daar 'wonderbaarlijk' mee bedoel.

Volgens mij maak ik niemand belachelijk. De teksten die ik aanhaal staan niet in MIJN heilige boek... Maar het is net wel wat mij interesseert. Zien waar het moeilijk word, en hoe men dan reageert.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 okt 2012 15:52

Mortlach schreef:
Volgens mij maak ik niemand belachelijk. De teksten die ik aanhaal staan niet in MIJN heilige boek... Maar het is net wel wat mij interesseert. Zien waar het moeilijk word, en hoe men dan reageert.

De teksten die jij aanhaalt staan dus wel in een heilig boek voor hen die geloven, en ik begrijp het helemaal als je zegt: " zien waar het moeilijk wordt en hoe men dan reageert" wat dat zie ik jou vaak doen, gelovigen in een hoek drijven omdat jij alles verstandelijk beredeneert, en geloven is iets van het hart, op deze manier heb je altijd het laatste woord en sorry Mortlach dit laatste lijkt wel een hobby van jou.
Maar ik geloof je wel als je zegt dat je niet kwaadwillend bent, anders was jij niet de knuffel-atheïst. :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 13 okt 2012 16:35

JeeWee schreef:Jezus zei dat wanneer ik Hem ga volgen, ik alles moet opgeven wat ik heb (Lucas 14:33).

Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn. - Lucas 14:33

Volgens mij sprak Jezus dat tegen de menigte wat het betekende Zijn leerling te kunnen worden, zij konden enkel Zijn leerling worden door Hem te volgen en dus afstand te doen van hun bezittingen. Wij kunnen Jezus niet volgen in de letterlijke lezing van het vlees, wel in Geest. Volgens mij betekent het loslaten van bezittingen voor ons geen waarde hechten aan wat we hebben en het niet begeren van materie (zoals een Iphone). Om een voorbeeld te noemen, je kunt een iphone abonnement nemen van 45,- euro per maand of een sim only abonnement van 10,- euro en van de 35,- die je bespaart bijv. een kind via compassion sponsoren.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 13 okt 2012 16:37

Volgens mij sprak Jezus dat tegen de menigte wat het betekende Zijn leerling te kunnen worden, zij konden enkel Zijn leerling worden door Hem te volgen en dus afstand te doen van hun bezittingen. Wij kunnen Jezus niet volgen in de letterlijke lezing van het vlees, wel in Geest. Volgens mij betekent het loslaten van bezittingen voor ons geen waarde hechten aan wat we hebben, en het niet begeren van materie (zoals een Iphone). Om een voorbeeld te noemen, je kunt een iphone abonnement nemen van 45,- euro per maand of een sim only abonnement van 10,- euro en van de 35,- die je bespaart bijv. een kind via compassion sponsoren.-------CITAAT.

Je hebt het begrepen. =D> =D> =D> :-({|=
VERITAS VOS LIBERABIT.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 okt 2012 16:40

schaapje schreef:De teksten die jij aanhaalt staan dus wel in een heilig boek voor hen die geloven, en ik begrijp het helemaal als je zegt: " zien waar het moeilijk wordt en hoe men dan reageert" wat dat zie ik jou vaak doen, gelovigen in een hoek drijven omdat jij alles verstandelijk beredeneert, en geloven is iets van het hart, op deze manier heb je altijd het laatste woord en sorry Mortlach dit laatste lijkt wel een hobby van jou.

Zeg je nu dat verstand het laatste woord heeft over zaken van het hart? Laat ik maar aannemen dat je dat niet bedoelt. Het is in ieder geval ook niet mijn bedoeling. Ik benader zaken inderdaad vaker rationeel - niet in alles natuurlijk, ook ik heb gevoel. Maar over het algemeen kan ik niet anders. Heb een beetje geduld met me.

Maar goed, het wordt interessant, leerzaam en opbouwend op die plekken waar 'kramp' zit. Hoe ga je daarmee om. Er zijn in mijn ogen geen foute antwoorden, trouwens, dus als je antwoord op ogenschijnlijk moeilijke teksten is "die negeer ik maar zolang ik er zelf ook nog geen antwoord op heb", dan is dat voor mij een prima antwoord.

En in een hoek drijven? Dat is wel wat zwaar aangezet, maar ik geef je gelijk in het feit dat als je interessante zaken wilt bespreken, je niet binnen het 'O, wat zijn wij christenen allemaal blij en gelukkig samen. Jezus is onze beste vriend'-kader moet blijven hangen. Dat is namelijk niet erg leerzaam. En daarom prikkel ik wel eens met mijn opmerkingen. Dat mensen hun leven binnen dat kader op orde hebben geloof ik direct.

Misschien zetten mijn vragen mensen wel weer aan het denken, dat er meer is buiten hun eigen, veilige, afgebakende gebiedje. Ik mag het slechts hopen natuurlijk. Maar de mensen vol trots roepen 100% voor Jezus te gaan, die mag ik graag aan de tand voelen. Dat is inderdaad een beetje een hobby van mij.

Maar ik geloof je wel als je zegt dat je niet kwaadwillend bent, anders was jij niet de knuffel-atheïst. :lol:

Ik ben stiekem best aardig soms. :-)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 okt 2012 16:43

JHM schreef:Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn. - Lucas 14:33

Volgens mij sprak Jezus dat tegen de menigte wat het betekende Zijn leerling te kunnen worden, zij konden enkel Zijn leerling worden door Hem te volgen en dus afstand te doen van hun bezittingen. Wij kunnen Jezus niet volgen in de letterlijke lezing van het vlees, wel in Geest. Volgens mij betekent het loslaten van bezittingen voor ons geen waarde hechten aan wat we hebben en het niet begeren van materie (zoals een Iphone). Om een voorbeeld te noemen, je kunt een iphone abonnement nemen van 45,- euro per maand of een sim only abonnement van 10,- euro en van de 35,- die je bespaart bijv. een kind via compassion sponsoren.

Je kunt ook in zijn geheel afstand doen van je mobieltje en de volledige 45 euro aan dat sponsorkind geven. Kijk, dat is nu wat ik bedoel. Jezus zegt iets dat in de praktijk pijn doet (en in sommige gevallen zelfs onmogelijk is), dus komt er een compromis. In dit geval volg je Jezus dus voor 80% (35 van de 45 euro word opgegeven).

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 13 okt 2012 16:49

Mortlach schreef:Je kunt ook in zijn geheel afstand doen van je mobieltje en de volledige 45 euro aan dat sponsorkind geven. Kijk, dat is nu wat ik bedoel. Jezus zegt iets dat in de praktijk pijn doet (en in sommige gevallen zelfs onmogelijk is), dus komt er een compromis. In dit geval volg je Jezus dus voor 80% (35 van de 45 euro word opgegeven).

Je geeft invulling aan de tekst die er niet staat. Je kunt die mobiele telefoon namelijk nodig hebben voor werk omdat je in de zorg werkt en oproepbaar en bereikbaar moet zijn, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 13 okt 2012 16:57

Je geeft invulling aan de tekst die er niet staat. Je kunt die mobiele telefoon namelijk nodig hebben voor werk omdat je in de zorg werkt en oproepbaar en bereikbaar moet zijn, om maar eens een voorbeeld te noemen.-----CITAAT.

Niet Christenen moeten zich al zo niet bemoeien met deze discussie,maar dat ter zijde.

In de leefregel van Sint Benedictus staat wat je nodig heeft moet je hebben en van goede kwaliteit;zouden mensen dat doen zouden ze een ander leven hebben en niet hebbedingen die niet nodig zijn.
VERITAS VOS LIBERABIT.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 13 okt 2012 17:00

Lichtzwaard schreef:In de leefregel van Sint Benedictus staat wat je nodig heeft moet je hebben en van goede kwaliteit;zouden mensen dat doen zouden ze een ander leven hebben en niet hebbedingen die niet nodig zijn.

Wat heeft Sint Benedictus met deze discussie te maken?

Terug naar “[Religie] - Open forum”