antwoorden van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 02 mar 2004 19:03

Ik wil nog even iets delen. gisterenavond zag ik mn afstuderen ff niet zo meer zitten, had echt ff een dipdag o.a. omdat de begeleidster van school met de noordenzon vertrokken is. Ik bedacht allemaal dingen die ook mis konden gaan waardoor het een zootje zou worden. Ik had daarbij ook trouble met een vriend van mij waar ik steeds aan dacht en een ander vriendin had net gebeld dat ze het niet meer uithield op dr werk. Ik was heel gespannen , voelde me eenzaam, en had halve hartkloppingen van alles. En ondertussen las ik plichtsgetrouw de bijbel voor de sier, maar niet bewust. Tot ik dacht: ow help, ik lees de bijbel, en ik bewust ging lezen: op dat moment las ik de twee teksten 8 en 9 van Jozua 1:

8 Dat het boek dezer wet niet wijke van uw mond, maar overleg het dag en nacht, opdat gij waarneemt te doen naar alles, wat daarin geschreven is; want alsdan zult gij uw wegen voorspoedig maken, en alsdan zult gij verstandelijk handelen.
9 Heb Ik het u niet bevolen? wees sterk en heb goeden moed, en verschrik niet, en ontzet u niet; want de HEERE, uw God, is met u alom, waar gij heengaat.

Dat was een hele schok. Ik moest gewoon ff janken, een tijdje. Om zo'n moment denk ik: de Israelieten stonden voor een zoveel groter en levensbedreigender probleem dan ik. Maar tergelijkertijd verwonder ik me erover dat ik er ook bemoediging uit mag halen, duizenden jaren later in een wezenloos ander levensomstandigheid.

Ik geloof echt, dat God even heel gericht tot mij sprak.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2004 19:13

Dan heeft Hij inderdaad door de bijbel heel direct tot je gesproken.

Ik weet dat het mooi is dat te ervaren op momenten dat je dat nodig hebt.... en ben daarom blij voor je!

En vergeet niet Hem te bedanken he ;)

Be blessed.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 mar 2004 19:18

hey meschianza,

Mooi he? God spreekt altijd weer, en dat door middel van een boek. Het heet niet voor niks het levende Woord!

Wij willen vaak dat God de situatie veranderd maar God wil juist ons veranderen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 02 mar 2004 19:27

Jah, het is zo mooi dat je het bijna niet durft te geloven. Het is alleen zo onmogelijk om het aan toeval op te hangen.

Vooral de zin 'heb Ik het niet bevolen!' was heel beschamend voor me. Het klinkt zo getergt, ook naar mij toe. Zo van: Ik beloof het je toch, waarom moet ik het nu weer zeggen. Waarom zit je dan weer bij de pakken neer vol ongeloof en zonder vertrouwen.

Ik heb de teksten op een briefje geschreven en naast mn bed gehangen zodat ik het nu iedere ochtend zie en ook iedere avond :oops:
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

caprice

Berichtdoor caprice » 02 mar 2004 21:23

Weet je hoe je kunt toetsen of iets van God is?

Door antwoord te geven op de volgende vragen:
- Hoe was het ervoor?
- Hoe was het eronder?
- Hoe was het erna?

Hier op acht gevende mag ik weten dat God ook mij een antwoord gegeven heeft, toen ik het niet meer wist, of ik nu een kind van God of niet. Ik heb het toen maar eenvoudig gevraagd of de Heere dat wilde antwoorden in mijn hart of door Zijn Woord.
Toen ging ik de Bijbel lezen, zomaar ergens opengeslagen, in volle verwachting van Zijn antwoord. En dat kwam, bij Romeinen 1.

1 Paulus, een dienstknecht van Jezus Christus, een geroepen apostel, afgezonderd tot het Evangelie van God,
2 (Hetwelk Hij te voren beloofd had door Zijn profeten, in de heilige Schriften).
3 Van Zijn Zoon, Die geworden is uit het zaad van David, naar het vlees;
4 Die krachtelijk bewezen is te zijn de Zoon van God, naar den Geest der heiligmaking, uit de opstanding der doden) namelijk Jezus Christus, onzen Heere:
5 (Door Welken wij hebben ontvangen genade en het apostelschap, tot gehoorzaamheid des geloofs onder al de heidenen, voor Zijn Naam;

6 Onder welken gij ook zijt, geroepenen van Jezus Christus!)

7 Allen, die te Rome zijt, geliefden Gods, en geroepen heiligen, genade zij u, en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.

Vers 6, en vooral dat woordje gij was een brandende zwaardslag. Ik!
Waarom ik? Ben ik dan beter? Nee toch?

Ik kon pas tegen een uur of 3 weer slapen. Ik voelde me zo verheugd. Blijdschap. Niet in woorden uit te drukken.

Maar wat is er nu nog van over? Het lijkt wel of alles weg is. Soms mag ik er nog wel moed en kracht uithalen, maar het is erg ver weg nu, anderhalve maand later.

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 02 mar 2004 21:58

caprice schreef:Weet je hoe je kunt toetsen of iets van God is?

Door antwoord te geven op de volgende vragen:
- Hoe was het ervoor?
- Hoe was het eronder?
- Hoe was het erna?

Hier op acht gevende mag ik weten dat God ook mij een antwoord gegeven heeft, toen ik het niet meer wist, of ik nu een kind van God of niet. Ik heb het toen maar eenvoudig gevraagd of de Heere dat wilde antwoorden in mijn hart of door Zijn Woord.
Toen ging ik de Bijbel lezen, zomaar ergens opengeslagen, in volle verwachting van Zijn antwoord. En dat kwam, bij Romeinen 1.

1 Paulus, een dienstknecht van Jezus Christus, een geroepen apostel, afgezonderd tot het Evangelie van God,
2 (Hetwelk Hij te voren beloofd had door Zijn profeten, in de heilige Schriften).
3 Van Zijn Zoon, Die geworden is uit het zaad van David, naar het vlees;
4 Die krachtelijk bewezen is te zijn de Zoon van God, naar den Geest der heiligmaking, uit de opstanding der doden) namelijk Jezus Christus, onzen Heere:
5 (Door Welken wij hebben ontvangen genade en het apostelschap, tot gehoorzaamheid des geloofs onder al de heidenen, voor Zijn Naam;

6 Onder welken gij ook zijt, geroepenen van Jezus Christus!)

7 Allen, die te Rome zijt, geliefden Gods, en geroepen heiligen, genade zij u, en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.

Vers 6, en vooral dat woordje gij was een brandende zwaardslag. Ik!
Waarom ik? Ben ik dan beter? Nee toch?

Ik kon pas tegen een uur of 3 weer slapen. Ik voelde me zo verheugd. Blijdschap. Niet in woorden uit te drukken.

Maar wat is er nu nog van over? Het lijkt wel of alles weg is. Soms mag ik er nog wel moed en kracht uithalen, maar het is erg ver weg nu, anderhalve maand later.

ik denk dat je moet bidden of God het niet verloren wil laten gaan.

caprice

Berichtdoor caprice » 02 mar 2004 21:59

Je moet er niet direct een grond voor de eeuwigheid van maken. Dat is toch veel te gevaarlijk?

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 02 mar 2004 22:01

dat is wel zo, maar daarom moet je nog wel bidden of God het wil gebruiken tot zaligmaking.

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 02 mar 2004 22:01

Als het een grond voor de eeuwigheid is zal God er ZEKER op terugkomen!
Blijven vragen daarom.
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 mar 2004 22:40

caprice schreef:Je moet er niet direct een grond voor de eeuwigheid van maken. Dat is toch veel te gevaarlijk?

Wat is er gevaarlijk? Echt carpice je mag altijd vertrouwen op Zijn beloftes!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 02 mar 2004 22:52

Ik ga ff weer een beetje meer on-topic :wink:

Een voorbeeld uit mijn eigen leven. Ik had een vraag over een bepaalde bijbeltekst en God gevraagd of Hij me duidelijk wilde maken wat daar nou mee bedoeld werd. Een paar dagen later (ik was het al bijna weer vergeten, want het was niet zo'n heel prangende vraag) kwam ik op een ander forum een post tegen die ontzettend off-topic was, maar die wel mijn vraag beantwoorde.

En wat mijn opleiding betreft, die keus heb ik zonder God gemaakt. Maar ik begin wel te merken dat God het gewild heeft (daar zullen m'n ouders wel voor gebeden hebben, want ik kwam ook in een studentenhuis terecht waar vooral christenen woonden). Op dit moment wordt af en toe gesproken over een miljoenen jaren oude wereld en dat kan ik niet rijmen met de Bijbel. Het grappige is, dit vak zou ik helemaal niet volgen, maar is opeens samengevoegd met een ander vak, waardoor ik deze info krijg. Omdat ik het er niet mee eens ben, ben ik me gaan verdiepen in het creationisme. En ik heb heel sterk het gevoel dat God dit op m'n pad brengt om kennis te krijgen van deze dingen en me daarna op zoek wil laten gaan naar de waarheid erover die de Bijbel beschrijft (en me misschien dat later wel laten bewijzen in een onderzoek, wie weet).

Ik denk dat je gevoel, gevoed door de Heilige Geest, heel duidelijk kan merken of iets van God komt, of niet. Het is niet te beschrijven, maar ik merk het gewoon als God me iets duidelijk wil maken.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 mar 2004 06:41

hijwel schreef:
caprice schreef:Je moet er niet direct een grond voor de eeuwigheid van maken. Dat is toch veel te gevaarlijk?

Maar je kunt van één tekst toch geen grond maken voor de eeuwigheid?

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 03 mar 2004 08:37

Daar zou ik inderdaad wel voorzichtig mee zijn ja.
Als het een grond voor de eeuwigheid is zal God er ZEKER op terugkomen!
Blijven vragen daarom.
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 mar 2004 11:13

caprice schreef:
hijwel schreef:

Als het een algemene belofte is, waarom niet?
ik geloof niet datbeloftes als "maar die tot mij komt zal ik niet verloren laten gaan" op meerdere manieren interpreteerbaar is.

Ik merk, caprice, dat je steeds op zoek ben naar meer/ nog een bevestiging. Ga vooral door met zoekt, maar durf ook te vertrouwen op de beloftes.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 03 mar 2004 12:15

Ik merk wel heel vaak dat mn vriend en ik antwoorden uit ons dagboek krijgen, we hebben het dan ergens over gehad of op cath iets gehoord wat toch niet helemaal duidelijk is, dan komt het heel vaak later in het dagboek voor of we horen het in een preek, heel wonderlijk vind ik dat.

Terug naar “Archief”