De RKK doop onuitwisbaar?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2012 11:47

schelpje3 schreef:TEGEN een overledene praten?
Dat zie ik wel eens op een begrafenis, dan wordt er tegen de kist gepraat, wat een onzin, alsof doden kunnen horen.
De dood is als straf op de zondeval, dus iets moois is daar niet in. Maar off topic, het gaat over de doop.
De kerk mag best een leider hebben, maar zoals het er aan toegaat in Rome, is ver over de top, om het zo maar eens te zeggen. Maar ook dit is off topic.
We mogen dus niet met een dode praten, noch naar bidden.

Vanuit jou perspectief zal dat ongetwijfeld zo zijn. Jammer dat je niet in staat bent om zaken eens vanuit het perspectief van een ander te bekijken. Een vrij basaal stukje empathie wat schijnbaar binnen de wat orthodoxere calvinistische stromingen er doeltreffend uitgeslagen wordt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 okt 2012 11:50

Faramir schreef:Vanuit jou perspectief zal dat ongetwijfeld zo zijn. Jammer dat je niet in staat bent om zaken eens vanuit het perspectief van een ander te bekijken. Een vrij basaal stukje empathie wat schijnbaar binnen de wat orthodoxere calvinistische stromingen er doeltreffend uitgeslagen wordt.

Nee je kunt nabestaanden beter bedriegen/
Opa zit op een wolkje en hoort jullie.
Het gaat er niet om wat ik ervan vind, maar wat de Bijbel erover zegt, DAT is onze leidraad!
En niet hoe jij of ik dat zouden zien.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 11 okt 2012 11:56

Vanuit jou perspectief zal dat ongetwijfeld zo zijn. Jammer dat je niet in staat bent om zaken eens vanuit het perspectief van een ander te bekijken. Een vrij basaal stukje empathie wat schijnbaar binnen de wat orthodoxere calvinistische stromingen er doeltreffend uitgeslagen wordt.-------------CITAAT.
Inderdaad dat kan je wel zeggen@Faramir.

Voorts of praten tegen de doden zin heeft is een andere kwestie,maar het is wel zo de dood is verslagen en de doden maken deel uit van de Kerk en zijn geworden burgers van de Zegenpralende Kerk die boven is dus hen gedenken is zo gek nog niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2012 12:17

schelpje3 schreef:Nee je kunt nabestaanden beter bedriegen/
Opa zit op een wolkje en hoort jullie.
Het gaat er niet om wat ik ervan vind, maar wat de Bijbel erover zegt, DAT is onze leidraad!
En niet hoe jij of ik dat zouden zien.

En wederom toon je een gigantisch gebrek aan empathie, inlevingsvermogen in de ander. Ook de katholieke Kerk haalt haar leer uit de Bijbel lees eens de catechismus van de katholieke Kerk bijvoorbeeld en volg alle verwijzingen eens. Denken dat jij de enige 'bijbelse' waarheid in pacht hebt heeft het protestantisme tot aan de rand van de afgrond gebracht door interne twisten. Inmiddels meer dan 30.000 strominkjes die elkaar de nek wel kunnen afbijten. En zie nu waar het reformatorische christendom staat, klaar om intern en/of extern uitgehold te worden door het evangelicalisme.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 okt 2012 12:41

Faramir schreef:En wederom toon je een gigantisch gebrek aan empathie, inlevingsvermogen in de ander. Ook de katholieke Kerk haalt haar leer uit de Bijbel lees eens de catechismus van de katholieke Kerk bijvoorbeeld en volg alle verwijzingen eens. Denken dat jij de enige 'bijbelse' waarheid in pacht hebt heeft het protestantisme tot aan de rand van de afgrond gebracht door interne twisten. Inmiddels meer dan 30.000 strominkjes die elkaar de nek wel kunnen afbijten. En zie nu waar het reformatorische christendom staat, klaar om intern en/of extern uitgehold te worden door het evangelicalisme.

Jij weet niets van mijn empathisch vermogen.
Ik ben Gode meer gehoorzaam dan de mensen, dus jou in dit geval.
I.t.t. jou kraak ik niet de gehele R.K. kerk af, maar de dwalingen ervan.
Kunnen we dan nu weer terugkeren naar de R.K. doop?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2012 12:51

schelpje3 schreef:Jij weet niets van mijn empathisch vermogen.

Je hebt het gebrek eraan anders veelvuldig laten zien op dit forum.
Ik ben God meer gehoorzaam dan de mensen, dus jou in dit geval.

Dat zegt zo'n beetje elke christen. Maar God gehoorzamen kan ook heel goed in menselijkheid.
I.t.t. jou kraak ik niet de gehele R.K. kerk af, maar de dwalingen ervan.

Ik kraak de katholieke Kerk niet af integendeel zelfs. Jij vind het vanuit je 16e eeuwse traditie dwalingen, uit geschriften van de kerkvaders blijkt dat het uitermate christelijk is. Dat jij het een dwaling vindt is voor mij net zo relevant als dat het aanbidden van Jezus Christus volgens Jehova's Getuigen een dwaling is.
Kunnen we dan nu weer terugkeren naar de R.K. doop?

Dat kan. Daar zijn we wel snel klaar mee er bestaat namelijk niet zoiets als een R.K. doop.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 okt 2012 13:27

Faramir schreef:Ik kraak de katholieke Kerk niet af integendeel zelfs. Jij vind het vanuit je 16e eeuwse traditie dwalingen, uit geschriften van de kerkvaders blijkt dat het uitermate christelijk is. Dat jij het een dwaling vindt is voor mij net zo relevant als dat het aanbidden van Jezus Christus volgens Jehova's Getuigen een dwaling is.

Dat kan. Daar zijn we wel snel klaar mee er bestaat namelijk niet zoiets als een R.K. doop.

Je denigrerende opmerking richting reformatorische kerken is anders duidelijk leesbaar.
Zelfs in je laatste posting!
Nee, daar waren de meesten het wel over eens dat een RK doop niet bestaat, maar zo heet wel dit topic!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2012 13:35

schelpje3 schreef:Je denigrerende opmerking richting reformatorische kerken is anders duidelijk leesbaar.
Zelfs in je laatste posting!

Het is toch wat dat je behandeld wordt zoals jij anderen ook behandeld. Ik reageer slechts op hetgeen ik tegenkom op dit forum. Wie goed doet wie goed ontmoet is een mooi spreekwoord, het omgekeerde is echter de andere kant van de medaille.
Nee, daar waren de meesten het wel over eens dat een RK doop niet bestaat, maar zo heet wel dit topic!

Klopt. Wat valt er verder nog over te zeggen. Hetgeen de katholieke Kerk (en de oosters-orthodoxe, anglicaanse enz enz) leert lijkt me duidelijk. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, het zal echter niets veranderen aan hetgeen de katholieke Kerk geloofd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 okt 2012 13:39

meribel schreef:
@lichtzwaard ;en wat betekent dat dan voor die persoon dat hij voor eeuwig gedoopt is. Heeft diegene er nog wat aan als hij verder in zijn leven besluit dat hij niets te maken wil hebben met God?

Een hele goeie vraag van meribel, niemand die nog een duidelijk antwoord heeft gegeven, op dat z.g. "onuitwisbare" doopsel.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2012 13:45

Niemand die ook enige moeite doet om überhaupt wat op te zoeken waar men zo graag over wil oordelen.

Hier een link naar het register van trefwoorden van de catechismus van de katholieke Kerk. http://www.rkk.nl/katholicisme/katechis ... ister.html

Let wel dat alles in de context van de katholieke Kerk gelezen dient te worden. Het is oorspronkelijk een document bedoeld voor bisschoppen als naslagwerk en kan vrij complex zijn voor zowel katholieken maar nog meer niet-katholieken.

Vervolgens klik je op de D van doopsel en ziet een rij aan verwijzingen staan naar alinea's.

Succes!

Edit: en ga je dan zoeken wat vrij makkelijk is dan kom je op alinea 1272 uit:

1272
Door het doopsel ingelijfd in Christus, is de gedoopte gelijkvormig geworden met Christus.1 Het doopsel tekent de christen met het onuitwisbaar geestelijk merkteken (character) van zijn toebehoren aan Christus. Dit merkteken wordt door geen enkele zonde uitgewist, zelfs als de zonde het doopsel verhindert heilzame vruchten te dragen.2 Het doopsel wordt eens voor altijd gegeven en kan dus niet herhaald worden.

1: Vgl. {Rom. 8,29}
2: Vgl. DS 1609-1619 (SESSIO VII - DECRETUM DE SACRAMENTIS
7de Zitting - Decreet over de Sacramenten, wat vervolgens weer na te lezen is op rkdocumenten.nl)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 okt 2012 13:50

schaapje schreef:Een hele goeie vraag van meribel, niemand die nog een duidelijk antwoord heeft gegeven, op dat z.g. "onuitwisbare" doopsel.

Ik dacht het inmiddels toch wel :wink:
De doop is onuitwisbaar. Wat een volwassen mens dan verder ermee doet, is zijn zaak. Maar God zal wel op dat gedoopte voorhoofd terugkomen denk ik. Het is niet vrijblijvend.
Als iemand gedoopt is, heeft hij een christelijke opvoeding gehad. Tenminste, zo zou het moeten zijn, helaas niet altijd het geval.
Je kunt je echt niet laten "ontdopen" al is het niet meer zichtbaar.
Ik weet dat er mensen zijn die zover gaan, dat ze hun kerkelijke gegevens willen laten vernietigen.
Maar dan nog! Je kunt het voor de mensen en voor jezelf wel ontkennen of verbergen, maar voor God niet.
Dus ja schaapje, het is onuitwisbaar!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 okt 2012 13:57

="Faramir"]
Door het doopsel ingelijfd in Christus, is de gedoopte gelijkvormig geworden met Christus.1 Het doopsel tekent de christen met het onuitwisbaar geestelijk merkteken (character) van zijn toebehoren aan Christus. Dit merkteken wordt door geen enkele zonde uitgewist, zelfs als de zonde het doopsel verhindert heilzame vruchten te dragen.2 Het doopsel wordt eens voor altijd gegeven en kan dus niet herhaald worde

Ik vraag het aan jou als katholiek ....wat heeft een mens eraan als hij als kind gedoopt is en later in het leven ongelovig is of wordt, het gaat mij niet over overdopen.
Dus jouw antwoord is dat die mens ook al wil hij dat niet toch ingelijfd is in Christus ??? Die mens is gered door het doopsel? Het maakt niet uit of die mens in God gelooft en wat en hoe die mens heeft geleefd?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2012 14:05

schaapje schreef:Ik vraag het aan jou als katholiek ....wat heeft een mens eraan als hij als kind gedoopt is en later in het leven ongelovig is of wordt, het gaat mij niet over overdopen.

Wat heb je er aan als je een miljoen op je bankrekening hebt staan maar er nooit wat mee gaat doen, wat heb je er aan als je een Playstation 3 hebt maar het nooit gebruikt, wat heb je aan een vriend die je nooit meer bezoekt en nooit meer spreekt. Je kan er heel veel aan hebben, maar je zult er toch echt zelf wat mee moeten doen.
Dus jouw antwoord is dat die mens ook al wil hij dat niet toch ingelijfd is in Christus ??? Die mens is gered door het doopsel? Het maakt niet uit of die mens in God gelooft en wat en hoe die mens heeft geleefd?

In de basis is een gedoopte gered, toch is het slechts het begin van een leven vol bekering. De erfzonde is van je afgewassen en het is aan jou om daar wat mee te doen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 okt 2012 14:38

quote="schaapje

quote faramir:
In de basis is een gedoopte gered, toch is het slechts het begin van een leven vol bekering. De erfzonde is van je afgewassen en het is aan jou om daar wat mee te doen.

Nogmaals ik ken zovele mensen die als baby gedoopt zijn, en ontkennen het bestaan van de de Here Jezus Christus, komen nooit in de kerk en leven een leven zonder God.
Als jij zegt dat die doop de basis is van het gered zijn....waar blijft dan de bekering?

Want de de woorden zijn toch bekeerd u en laat u dopen En u zult behouden worden, en gij zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2012 14:52

schaapje schreef:Nogmaals ik ken zovele mensen die als baby gedoopt zijn, en ontkennen het bestaan van de de Here Jezus Christus, komen nooit in de kerk en leven een leven zonder God.

Ik ken het, was er zelf ook een van.
Als jij zegt dat die doop de basis is van het gered zijn....waar blijft dan de bekering?

In de situatie die jij schetst; niet, althans niet zichtbaar. In de katholieke Kerk hangt het sacrament van de doop ook sterk samen met andere sacramenten zoals die van het vormsel, de biecht en de eucharistie.
Want de de woorden zijn toch bekeerd u en laat u dopen En u zult behouden worden, en gij zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.

Het leven is niet zwart/wit, gelukkig zijn er een heleboel kleuren.

Terug naar “[Religie] - Open forum”