er wordt door verschillenden gesteld dat het verbond toch wat betekent en wat doet. (tever terug om te citeren) daarmee wordt mijn vraag niet beantwoord wat dat dan is? en hoe dat niet toevoegt of bijdraagt?
wat heeft een gedoopte heiden meer dan een ongedoopte heiden? wat is de belofte van het verbond dat niet voor ongedoopte heidenen telt maar wel voor gedoopte heidenen????? die belofte is er niet!
de doop formule noch de toebrenger noch het kerkverband van waaruit het gebeurt zijn zaken die de doop legitiem maken. deze drie 'kwalificaties' zijn menselijke inzettingen die in kerkordes terug te vinden zijn. binnen een kerkverband kan je daaro spreken over een kerkordelijke legitimiteit.
maar dat zegts niets over een geestelijke legitimiteit.
De RKK verwart die twee zaken en ziet zichzelf als Gods koninkrijk op aarde. maar met elk menselijk systeem gaat het ergens mis. ook met deze verwarring. in het verleden werden mensen door de RKK ge-excommuniceed. de doop werd door henzelf ontkracht. immers de doop was zeker destijds de inlijving in het koninkrijk.
ajb reageer niet met te stellen dat het domweg wel zo is, geef argumenten waarom het niets toevoegt aan het werk van Christus maar wel buiten dat werk om hoop geeft.
maar we hebben het niet over de kerkordelijke legitimiteit hier. de vraag, zoals ik die begrijp, gaat over geestelijke uitwisbaarheid.
ik stel met overtuiging: wat niet is hoeft niet eens uitgewist te worden!
voor mij is een doop geestelijk rechtsgeldig als aan de voorwaarden van de doop voldaan zijn.
die voorwaarden zijn niet: de juiste kerk, de juiste ordinatie, de juiste formule; het is aanwezig geloof bij de dopeling.
de drie genoemde valse argumenten vinden we terug bij religies en animistische praktijken. magie van de zuiverste orde. mensen veranderen door bezweringen en handelingen de geestelijke staat van mensen.

There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"