elbert schreef:Er volgen niet eerst instructies voor de man en dan voor de vrouw. Er volgen eerst instructies voor opzieners (1 Tim. 3:2) en daarna voor diakenen (1 Tim. 3:8 e.v.) en daarbij wordt opgemerkt hoe hun vrouwen behoren te zijn (vers 11). Daarbij wordt in vers 12 opgemerkt dat ook diakenen mannen van 1 vrouw dienen te zijn. Het is dus niet eerst mannen en dan vrouwen. Het is eerst opzieners en dan diakenen met daarbij hoe hun gezinnen en vrouwen dienen te zijn.
Ja oké, dat die instructies voor opzieners en diakenen zijn is duidelijk. Ik heb het er gewoon over dat eerst de mannen die dat ambt begeren aangesproken worden, en daarna 'evenzo' de vrouwen. Net zoals Learsi terecht opmerkt dat het 'evenzo' van de opzieners geldt voor de diakenen.
Dat het in vers 11 gaat over de vrouwen van de opzieners, dat is een uitleg maar het staat er niet, er staat gune wat zowel echtgenote als vrouw kan zijn. Nogmaals, 1Tim.3 begint met 'indien iemand...' en een vrouw is ook iemand!!!!!!
elbert schreef:Diaconoi = dienstknecht, dus een dienaar van iets of iemand anders. Bovendien hangt het helemaal van de context af wie of wat er gediend wordt. Bijvoorbeeld in Matth. 22:13 gaat het om dienstknechten van een koning, in Matt. 23:11 is het een dienstknecht van medegelovigen, in Joh. 2:5 zijn het bedienden op een feest, in Rom. 13:14 een belastingambtenaar, in Rom. 15:8 is Jezus een dienstknecht van de besnijdenis. Als de apostelen zichzelf een dienstknecht noemen, dan zijn ze dienstknechten van God of van het nieuwe testament (2 Kor. 3:6). Als het gaat om diakenen zoals wij die kennen (bijv. in 1 Tim. 3 enz.) dan gaat het om dienstknechten ten dienste van het werk in de gemeente. In alle gevallen zijn het dienstknechten, alleen de dienst waarin ze staan kan verschillen.
Klopt, alleen sluit dat helemaal niet uit dat diakenen ook leiders (kunnen) zijn, waarvan er in de Bijbel voorbeelden staan.
1a2b3c: Aquila en Priscilla hebben samen een gemeente gesticht en gaven daar beide onderwijs. In puur Hollands noemen we dat een leider en een leidster.
elbert schreef:Met de termen leider en leidster heb ik grote moeite, al was het alleen maar vanwege het woord van Jezus in Matth. 23:10. We noemen elkaar geen leider of meester, simpelweg omdat er maar 1 Meester is: Jezus. Om dezelfde reden heb ik grote moeite met het woord dominee (domus = heer). Dan heb ik liever predikant of dienaar van het Woord.
Als je een 'leider' ziet als iemand die zichzelf als mens belangrijker vindt dan anderen, en zich boven een ander verheft (daar gaat het over in Mat.23) dan ben ik het helemaal met je eens. Maar iets (een gemeente) of iemand leiden kan heel goed zonder dat jezelf boven een ander verheft. In rang of functie kan iemand boven een ander staan, maar als mens is iedereen gelijk. Daarom hoeft voor mij niemand zich met 'heer of meester' te laten aanspreken.
Op mijn opmerking i.v.m. leiderschap, dat Priscilla één van de stichters van een gemeente was, was jouw antwoord: "Priscilla wordt altijd samen met haar man Aquila genoemd. Je zou het dus een joods zendingsechtpaar kunnen noemen, waarbij er bij hen thuis een gemeente ontstond".
Misschien bedoelde je het niet zo, maar bij mij kwam dat over als: omdat de man van Priscilla genoemd wordt, kan zij geen leidster geweest zijn, maar gewoon een hulpje.
De mens (man EN vrouw) is naar Gods Beeld geschapen, in de drie-eenheid is geen hiërarchie. Bij man en vrouw ook niet.
Verder snap ik niet waarom je in je reactie i.v.m. Febe (zo okt 07, 2012 4:24 pm) zo de nadruk legt op het dienen, alsof dat minder is dan leiden. In leiden/besturen gaat het ook om dienen.
elbert schreef:V.w.b. het "leiderschap" van Aquila en Priscilla is ons niet veel bekend van hoe dit in de praktijk functioneerde. Het enige dat ons bekend is, is dat er een gemeente bij hen thuis kwam en verder niet. We kunnen daarbij van alles gaan invullen over de precieze rol van Priscilla (en die groter of kleiner maken naarmate we dat willen), maar feit is dat we daar gewoon nauwelijks iets van weten. Hetzelfde geldt voor de andere vrouwen die je noemt. Feit is wel, dat in de voorschriften voor het geïnstitutionaliseerde gemeenteleven (in 1 Tim. 3 en Titus) er voorschriften komen over meer formele ambten en dan blijkt dat die vooral aan mannen zijn voorbehouden. Dat dit geen latere ontwikkeling is, blijkt ook bijv. uit Hand. 20 (trouwens: heel Handelingen), waar, als Paulus de ouderlingen van de gemeente van Efeze bij zich roept, dit allemaal mannen blijken te zijn, tenminste, als we het woord "broeders" in Hand. 20:32 ook echt mannelijk interpreteren. Nu ik daar zo over schrijf: vrijwel elke brief van Paulus is allereerst gericht aan "mijn broeders" (bijv. Rom. 1:13, 1 Kor. 1:10-11, 2 Kor. 1:8, Gal. 1:2, Ef. 6:19, Fil. 1:12, 1 Thess. 1:4) en worden er ook groeten gedaan mede namens "de broeders". Een teken dat er zoiets als een kerkenraad was (of in elk geval oudsten) aan wie en vanuit wie geschreven werd. Ook een teken dat dit dus mannen waren.
Over zusters wordt niet zoveel gesproken en als het gebeurt, dan als echtgenote van een apostel (1 Kor. 9:5) of als gelovige vrouw (1 Kor. 7:15 i.t.t. haar ongelovige man). En ook in het geval van Febe, Tryfena en Tryfosa enz. Eigenlijk zegt Paulus: "Broeders (Rom. 15:30), ik beveel u onze zuster Febe aan die dient in de gemeente van Kenchreen (Rom. 16:1). Bovendien doe ik de groeten aan de zusters Tryfena, Tryfosa en Persis, die veel arbeiden in de Heere (Rom. 16:12)".
Maar werken in een gemeente (en dat doen gelukkig zeer veel vrouwen) is niet hetzelfde als een gemeente besturen als oudste.
Er zijn bronnen die melden dat Priscilla de grootste rol speelde, maar dat laat ik verder maar in het midden omdat dat totaal niet belangrijk is. En de ene keer wordt zij in de Bijbel het eerst genoemd, een andere keer haar man.
Verder wordt 'broeders' zo vaak gebruikt voor mannen EN vrouwen, net zoals 'zonen'. (En evenzo zijn mannen inbegrepen in 'de bruid' van Christus

)
Soms gaat 'broeders' idd over mannen, maar lang niet altijd, en als je 'evenzo vrouwen' anders gaat uitleggen dan bedoelt, tja .... dan komen de vrouwen er wederom bekaaid vanaf.
Het ergste daarvan is dat de oogst zo groot is, maar de arbeiders weinig. En wie heeft er belang bij dat dat ook nog eens gehalveerd wordt?
In die tijd was het nog helemaal nieuw dat vrouwen ook meetelden. Dat moest nog groeien, maar de toon was wel gezet. (en voor een deel wegvertaald

)
Het wordt een beetje een herhaling van zetten, lijkt me niet zinvol.