Wilsophie schreef:En toen kreeg het topic een merkwaardige wending...
Dus even terug....
Beste Jan, je geeft prima adviezen waar ik niets tegen in zal brengen, maar ik moet je zeggen dat ik persoonlijk nooit zit te wachten op "ervaringen van mensen" of het in een 1 op 1 gesprek is of voor de televisie of vanaf een groot podium.
Ik ben heel erg verlangend om God nog meer te leren kennen en daar is maar 1 methode voor en dat is de Schrift openen en God laten spreken.
Een verhaal die de Heilige Geest je te binnen laat schieten daarover zegt de Bijbel niets.
Ik herken dat ook niet. Wel dat de Heilige Geest mij in heel de Waarheid zal leiden en daarom kun je alleen spreken met anderen met een geopend hart, maar nog meer een geopende Bijbel.
Mak je niet bezorgt over wat je moet zeggen (mat 10:19) op andere plaatsen staat er b.v. een vol van de Geest...
het is een spanningsveld. aan de ene kant God durven vertrouwen dat Hij je woorden zal geven die anderen dichter bij God brengen en aan de andere kant nuchter blijven en goed voorbereid zijn. God hoeft niet te spreken, we kunnen Hem niet dwingen, toch is de (kleine?) kans dat God inspiratie wil geven voor mij al voldoende om me in een geloofs gesprek ook bewust op Gods spreken gericht te zijn.
God geeft woorden van kennis, wijsheid, bemoediging etc. dat uit zich niet op een bombastische 'zo spreekt de HEERE' (ook dat zijn woorden door mensen gesproken), meestal is het beter om niet te vertellen waar je die indruk of gedachte door gekregen hebt. we kunnen immers allemaal Gods stem verkeerd verstaan

maar in die gevallen dat God wil spreken en we zijn te druk met onze eigen verkondiging, dan doen we iets fout.
Jezus opende soms met toehoorders de geschriften. maar we zien vaker dat Hij beeldspraak gebruikt en verhalen die herkenbaar zijn. een trent die ook de profeten al hanteerden.
wat is het goede nieuws?... we kunnen weer in harmonie met God onze Vader leven.
dat nieuws heeft tal van deelaspecten; Het werk van Jezus, de vergeving der zonden, de open hemel, herstelde relaties, innerlijke vreugde, vervuld leven, noem maar op.
elk deel aspect is goed nieuws in zichzelf. niets kan als deel zonder het geheel gekozen worden. maar waar we beginnen met vertellen hangt af waar de ander is in zijn leven, wat hij/zij mee bezig is of wat hem/haar interesseert. Hoe je een deel of het geheel introduceert is minder belangrijk dan dat de boodschap overkomt.
in het hele proces komt er wel een tijd dat we moeten laten zien waar we het allemaal vandaan hebben. op dat moment kunnen we niet meer om de bijbel heen. daarin ligt onze 'bewijslast'. al onze praat en daad is leuk, maar zonder fundament is het gebakken lucht.
maar mensen die een ander geloof hebben en niet naar God op zoek zijn, zijn anders dan christenen die al langer op 'de weg' zijn. De wereld (en ik ook) leren mores door naar pop-songs te luisteren, films te zien, boeken te lezen etc. maar weinigen gaan een boek vol waareden en normen tot zich nemen. onbewust vullen we ons denken met een bombardement van waarden. de advertenitie goeroes spelen daar grif op in. wie is er nog vrij van de gezondheids cultus?? hoe hebben we geleerd dat 'jong zijn' een hoge waarde heef? en slank zijn en merkkleding, etc. door 'getuigenissen' en door voorbeeld figuren. Kijk naar mij, ik ben succesvol! het werkt!
Paulus zei: volg mij na zoals ik Christus navolg. Paulus koos ervoor om een voorbeeld figuur te zijn. zijn leven was een getuigenis.
we kunnen, mogen en moeten alles gebruiken om anderen meer van Christus te laten zien.
v.b. een bloem in een vaas: mooi, maar wel dood omdat het van het leven afgesneden is. als het niet opnieuw met Leven vebonden wordt ligt die mooie bloem binnenkort bij het kompost.. in de juiste context kan dit veel betekenen. zo kaal als het hierboven staat zal het merendeel van de lezers het vergezocht vinden.
daarom is het zo belangrijk om ons getuigen afte stemmen op wat er leeft bij die ander. en dan aansluiten met wat voorhanden is om die ander iets van God te laten zien.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"