Hoe moet ik mensen 'het goede nieuws' vertellen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Diamantje
Verkenner
Verkenner

Hoe moet ik mensen 'het goede nieuws' vertellen?

Berichtdoor Diamantje » 25 sep 2012 19:49

Hallo iedereen,
Regelmatig wordt ons christenen verzocht om over God te vertellen en hoe je tot Hem kunt komen, argumenten te geven voor Zijn bestaan aan niet-gelovigen etc. Kan iemand mij a.u.b. tips geven om dit te doen (serieuze vraag, ik was gewoon benieuwd). Alvast heel erg bedankt!

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Re: Hoe moet ik mensen 'het goede nieuws' vertellen?

Berichtdoor Janvanverweg » 26 sep 2012 08:04

het goede nieuws is meer dan 'naar de hemel gaan' of 'gered worden'. voor onbekeerden of nkerkelijken zijn dat zaken waar ws. weinig mee hebben. gelukkig is het evangelie veel meer. ook voor het leven nu is het goed nieuws!
een goede manier om dat goede nieuws door te geven is door na t denken waar 'dat goede nieuws' echt een verandering in je leven bracht. waar kwam (klinkt misschien wat gek) God je leven binnen en bracht uitkomst? dat kan antwoord op gebed zijn, genezing, nieuw perspectief etc etc.
We hebben een levende God die met ons betrokken is. bedenk wat die momenten waren waar dit voor jou persoonlijk meer dan een belijdenis was. dat zijn verhalen die je kan gebruiken om God bekent te maken.

daarnaast zijn er natuurlijk bijbelse verhalen die je kan gebruiken. verhalen komen vaak beter over dan discussies, dogma's of wetten :) verhalen fungeren als spiegels zonder dat het meteen persoonlijk op de man gericht is. een ieder kan zichzelf in het verhaal plaatsen zonder dat er meteen gezegd wordt "dat ben jij!"

een goed gesprek begint met luisteren. luisteren naar de ander en ondertussen biddend luisteren naar de Heilige Geest. Vaak zal je dan een verhaal of een gedachte te binnen schieten die aansluit op de ander zijn beleving/ werkelijkheid en die Gods grootheid en liefde laten zien.

bereid je voor door na te denken wat god in je leven zoal gedaan heeft en in wat voor soort situatie dat van pas kan komen. (overbodig te zeggen dat frequent bijbel lezen ook een goede voorbereiding is :D )

als je echt voorbereid wilt zijn, draag dan een bijbeltje bij je. dan kan je ipv een tekst citeren hen die tekst laten lezen. de bijbel mag vor hen dan een onbekend boek zijn , toch heb ik eigenlijk nooit een afwijzende reactie gehad op het voorstel om te lezen wat de bijbel over iets zegt. en het brengt het gesprek meteen op een dieper - vaak opener- nivo. tenmiste, dat is mijn ervaring toen ik nog in nederland woonde
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

savagemm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor savagemm » 08 okt 2012 15:30

Ik sta zelf als niet-gelovige eigenlijk altijd open voor goede argumenten. Dat lijkt me dus een goed beginpunt.
Carpe Noctum.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 okt 2012 16:09

savagemm schreef:Ik sta zelf als niet-gelovige eigenlijk altijd open voor goede argumenten. Dat lijkt me dus een goed beginpunt.

Van harte welkom dan.
Wil je je voorstellen, man of vrouw, leeftijd misschien? :D

savagemm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor savagemm » 08 okt 2012 16:37

schelpje3 schreef:Van harte welkom dan.
Wil je je voorstellen, man of vrouw, leeftijd misschien? :D

Waarvoor dank. :)
Man, begin 30. Skeptisch.
Carpe Noctum.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 okt 2012 08:15

En toen kreeg het topic een merkwaardige wending...
Dus even terug....
Beste Jan, je geeft prima adviezen waar ik niets tegen in zal brengen, maar ik moet je zeggen dat ik persoonlijk nooit zit te wachten op "ervaringen van mensen" of het in een 1 op 1 gesprek is of voor de televisie of vanaf een groot podium.
Ik ben heel erg verlangend om God nog meer te leren kennen en daar is maar 1 methode voor en dat is de Schrift openen en God laten spreken.
Een verhaal die de Heilige Geest je te binnen laat schieten daarover zegt de Bijbel niets.
Ik herken dat ook niet. Wel dat de Heilige Geest mij in heel de Waarheid zal leiden en daarom kun je alleen spreken met anderen met een geopend hart, maar nog meer een geopende Bijbel.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 27 okt 2012 18:07

Wilsophie schreef:En toen kreeg het topic een merkwaardige wending...
Dus even terug....
Beste Jan, je geeft prima adviezen waar ik niets tegen in zal brengen, maar ik moet je zeggen dat ik persoonlijk nooit zit te wachten op "ervaringen van mensen" of het in een 1 op 1 gesprek is of voor de televisie of vanaf een groot podium.
Ik ben heel erg verlangend om God nog meer te leren kennen en daar is maar 1 methode voor en dat is de Schrift openen en God laten spreken.
Een verhaal die de Heilige Geest je te binnen laat schieten daarover zegt de Bijbel niets.
Ik herken dat ook niet. Wel dat de Heilige Geest mij in heel de Waarheid zal leiden en daarom kun je alleen spreken met anderen met een geopend hart, maar nog meer een geopende Bijbel.
Mak je niet bezorgt over wat je moet zeggen (mat 10:19) op andere plaatsen staat er b.v. een vol van de Geest...
het is een spanningsveld. aan de ene kant God durven vertrouwen dat Hij je woorden zal geven die anderen dichter bij God brengen en aan de andere kant nuchter blijven en goed voorbereid zijn. God hoeft niet te spreken, we kunnen Hem niet dwingen, toch is de (kleine?) kans dat God inspiratie wil geven voor mij al voldoende om me in een geloofs gesprek ook bewust op Gods spreken gericht te zijn.
God geeft woorden van kennis, wijsheid, bemoediging etc. dat uit zich niet op een bombastische 'zo spreekt de HEERE' (ook dat zijn woorden door mensen gesproken), meestal is het beter om niet te vertellen waar je die indruk of gedachte door gekregen hebt. we kunnen immers allemaal Gods stem verkeerd verstaan :) maar in die gevallen dat God wil spreken en we zijn te druk met onze eigen verkondiging, dan doen we iets fout.

Jezus opende soms met toehoorders de geschriften. maar we zien vaker dat Hij beeldspraak gebruikt en verhalen die herkenbaar zijn. een trent die ook de profeten al hanteerden.

wat is het goede nieuws?... we kunnen weer in harmonie met God onze Vader leven.
dat nieuws heeft tal van deelaspecten; Het werk van Jezus, de vergeving der zonden, de open hemel, herstelde relaties, innerlijke vreugde, vervuld leven, noem maar op.

elk deel aspect is goed nieuws in zichzelf. niets kan als deel zonder het geheel gekozen worden. maar waar we beginnen met vertellen hangt af waar de ander is in zijn leven, wat hij/zij mee bezig is of wat hem/haar interesseert. Hoe je een deel of het geheel introduceert is minder belangrijk dan dat de boodschap overkomt.
in het hele proces komt er wel een tijd dat we moeten laten zien waar we het allemaal vandaan hebben. op dat moment kunnen we niet meer om de bijbel heen. daarin ligt onze 'bewijslast'. al onze praat en daad is leuk, maar zonder fundament is het gebakken lucht.

maar mensen die een ander geloof hebben en niet naar God op zoek zijn, zijn anders dan christenen die al langer op 'de weg' zijn. De wereld (en ik ook) leren mores door naar pop-songs te luisteren, films te zien, boeken te lezen etc. maar weinigen gaan een boek vol waareden en normen tot zich nemen. onbewust vullen we ons denken met een bombardement van waarden. de advertenitie goeroes spelen daar grif op in. wie is er nog vrij van de gezondheids cultus?? hoe hebben we geleerd dat 'jong zijn' een hoge waarde heef? en slank zijn en merkkleding, etc. door 'getuigenissen' en door voorbeeld figuren. Kijk naar mij, ik ben succesvol! het werkt!

Paulus zei: volg mij na zoals ik Christus navolg. Paulus koos ervoor om een voorbeeld figuur te zijn. zijn leven was een getuigenis.

we kunnen, mogen en moeten alles gebruiken om anderen meer van Christus te laten zien.
v.b. een bloem in een vaas: mooi, maar wel dood omdat het van het leven afgesneden is. als het niet opnieuw met Leven vebonden wordt ligt die mooie bloem binnenkort bij het kompost.. in de juiste context kan dit veel betekenen. zo kaal als het hierboven staat zal het merendeel van de lezers het vergezocht vinden.
daarom is het zo belangrijk om ons getuigen afte stemmen op wat er leeft bij die ander. en dan aansluiten met wat voorhanden is om die ander iets van God te laten zien.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 03 nov 2012 16:52

Ik neem het voorbeeld aan Paulus in Athene op de Areopagus. (Hand 17:15-34)

Op een gegeven moment ziet Paulus een altaar staan "Voor de onbekende God".
Paulus grijpt deze situatie aan om een opening te vinden om het evangelie te verkondigen.

Er zijn sowieso drie dingen belangrijk:
1. Zorg dat je je huiswerk doet en kennis van de bijbel (inclusief grondtekst) en kerkgeschiedenis hebt.
2. Leef uit de bijbel, leef als een betrouwbaar iemand en toon liefde en geduld.
3. Zorg dat je kennis hebt van het geloofsleven van de andere. Heb je die kennis niet, kun je achter de kern komen door te vragen naar zijn/haar geloofsovertuiging, normen en waarden.

Dan is het een kwestie van de openingen zien om van God te kunnen getuigen. Elke keer is weer heel anders. Er zijn hier volgens mij ook niet echt standaarden voor. Waar ieder mens sowieso mee te maken heeft zijn de kernvragen van het leven:
- Wie ben ik?
- Waar kom ik vandaan?
- Wat gebeurt er met mij als ik dood ga?
- Wat is de zin van het leven?
- Wat voor waarde heeft mijn leven?

De antwoorden die Gods woord biedt op deze vragen zijn absoluut anders dan antwoorden vanuit een ander geloof of atheïsme.
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 21 dec 2012 11:47

@Diamantje

Mag ik je voorleggen dat God heeft beloofd in Zijn Woord dat als Zijn Kinderen vragen om Zijn Geest hij dat hen niet zal weigeren?

Als ik soms met mensen praat, bid ik tijdens het praten in mezelf voor een opening in het gesprek om te mogen getuigen van Jezus. Door genade wil Hij dat geven en ik kan me geen 1 keer heugen dat Hij dat niet heeft gegeven uit Genade. Begrijp me heel goed. Daar zit dus niets van mij bij, en Hij doet dat. Hem is dus ook alle eer!

Hartelijke groet

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 dec 2012 12:28

Wie ben ik?
- Waar kom ik vandaan?
- Wat gebeurt er met mij als ik dood ga?
- Wat is de zin van het leven?
- Wat voor waarde heeft mijn leven

Dat zou de vragen voor de mens moeten zijn. Echter een gelovige heeft vragen of bedenkingen die naar Boven gericht zijn en dat is dan eerder.
Wie is God de Schepper van hemel en aarde.
Ik weet dat ik behouden ben voor tijd en eeuwigheid
De zin van dit leven is om te leren ontdekken en te kennen wat het eeuwig leven inhoudt.
De waarde in mijn leven is Christus!

NIet, ik doe zus en zo, ik ga verder, ik laat alles achter me, ik....ik...ik...
Maar wat wilt Gij dat ik doen zal?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 dec 2012 12:35

Wilsophie schreef:Dat zou de vragen voor de mens moeten zijn. Echter een gelovige heeft vragen of bedenkingen die naar Boven gericht zijn en dat is dan eerder.
Wie is God de Schepper van hemel en aarde.
Ik weet dat ik behouden ben voor tijd en eeuwigheid
De zin van dit leven is om te leren ontdekken en te kennen wat het eeuwig leven inhoudt.
De waarde in mijn leven is Christus!

NIet, ik doe zus en zo, ik ga verder, ik laat alles achter me, ik....ik...ik...
Maar wat wilt Gij dat ik doen zal?

Dat is nu eens een mooi antwoord van jou Wilsophie!
Het zou eens veel minder over IK moeten gaan, ook hier.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 dec 2012 10:47

Janvanverweg schreef:als je echt voorbereid wilt zijn, draag dan een bijbeltje bij je. dan kan je ipv een tekst citeren hen die tekst laten lezen. de bijbel mag voor hen dan een onbekend boek zijn , toch heb ik eigenlijk nooit een afwijzende reactie gehad op het voorstel om te lezen wat de bijbel over iets zegt. en het brengt het gesprek meteen op een dieper - vaak opener- nivo. tenminste, dat is mijn ervaring toen ik nog in nederland woonde
Hoe lang is dat geleden???? :wink:

Terug naar “Archief”