opvoeding en beleefdheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

beantsje
Mineur
Mineur

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor beantsje » 05 okt 2012 19:07

U zeggen is ook wel heel erg cultureel bepaald.
Zo wordt in Duitsland veel eerder Sie gebruikt, maar wordt God weer aangesproken met 'du'. Wat mij altijd een beetje apart in de oren klinkt.

Wat ouders/kinderen betreft maakt het me niet zoveel uit. Ik ben ooit opgegroeid met jij/jou en mijn kinderen ook.
Ik vind beleefdheid wèl belangrijk. Maar als ouders heb je daar ook een voorbeeldfunctie in; ook je kinderen moet je beleefd/respectvol benaderen. Een ouder die schreeuwt tegen zijn kinderen of, nog erger, scheldt en kleineert, brengt geen beleefdheid over.
Ook in je gedrag naar anderen heb je voor je kinderen een voorbeeldfunctie.
Ik vind het belangrijk om vreemden met u aan te spreken en rekening met anderen te houden, bijv. met kleding. Precies zoals Schelpje zegt.
In onze kerk zijn helemaal geen kledingnormen, dus kan ik er ook zonder problemen in mijn motorpak naar binnen, maar zou ik een keer kerken in een refokerk op de Veluwe, vind ik het vanzelfsprekend dat ik rok + hoedje draag.
Verder vind ik dat in Nederland kledingnormen wel èrg vervagen. Daar doe ik niet aan mee. Ik en mijn gezin dragen geen zwemkleding buiten het zwembad, eigen tuin of de camping, we dragen zwart of donker op begrafenissen, en de kinderen mochten ook geen blote navels, decollete's of extreme minirokjes aan naar school.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 05 okt 2012 19:56

beantje, kwa kleding herkenning!! hier idem.

Wij spreken niemand aan met u, mijn opa en oma willen het niet! u zeg je tegen onbekenden en wij zijn bekend genoeg om gewoon met je aangesproken te worden.

juul zegt ook tegen iedereen je... tja.... als je netjes vraagt of spreekt vind ik dat nog netter dan een brutale vraag met u.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 06 okt 2012 08:40

paprikameisje2 schreef:j.. als je netjes vraagt of spreekt vind ik dat nog netter dan een brutale vraag met u.

dat vind ik nu ook.
Een kind dat schreeuwt; MAMA U MOET DAT DOEN NUUUUUU'

dan beter netjes en met respect tegen je moeder praten maar met 'je'.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 okt 2012 12:00

beantsje schreef:In onze kerk zijn helemaal geen kledingnormen, dus kan ik er ook zonder problemen in mijn motorpak naar binnen, maar zou ik een keer kerken in een refokerk op de Veluwe, vind ik het vanzelfsprekend dat ik rok + hoedje draag.

Het is off topic, maar ik vind het bijzonder dat mensen je Gods woord zouden willen onthouden omdat je 'verkeerd' bent gekleed. Gods genade is er voor iedereen, maar op de Veluwe alleen voor mensen in pak?

Verder vind ik dat in Nederland kledingnormen wel èrg vervagen. Daar doe ik niet aan mee. Ik en mijn gezin dragen geen zwemkleding buiten het zwembad, eigen tuin of de camping, we dragen zwart of donker op begrafenissen, en de kinderen mochten ook geen blote navels, decollete's of extreme minirokjes aan naar school.

Vroeger was alles beter? Ik moet zeggen dat ik zelden zwemkleding buiten de door jou genoemde plekken heb gezien, maar jij hebt blijkbaar andere ervaringen.

Als je problemen hebt met navels en minirokjes, moet je hier in Ierland eens op een gemiddelde uitgaansavond komen kijken. Je valt van je stoel... en die arme meiden maar blaasontsteking oplopen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 06 okt 2012 18:40

Mortlach schreef:[...]

Het is off topic, maar ik vind het bijzonder dat mensen je Gods woord zouden willen onthouden omdat je 'verkeerd' bent gekleed. Gods genade is er voor iedereen, maar op de Veluwe alleen voor mensen in pak?
Inderdaad, maar gelukkig hoef ik alleen naar mezelf te kijken. Ik veroordeel mensen niet op hoe ze in de kerk zitten. Andersom probeer ik niemand voor het hoofd te stoten, als ik ergens te gast ben.

[...]
Vroeger was alles beter? Ik moet zeggen dat ik zelden zwemkleding buiten de door jou genoemde plekken heb gezien, maar jij hebt blijkbaar andere ervaringen.

Als je problemen hebt met navels en minirokjes, moet je hier in Ierland eens op een gemiddelde uitgaansavond komen kijken. Je valt van je stoel... en die arme meiden maar blaasontsteking oplopen...

't heeft alles te maken met de context. Blote navels en minirok etc in de disco vind ik nog wel kunnen. Maar niet naar school. Ik heb weleens een opmerking naar mn dochter gedaan, van 'misschien kan je dan morgen ook die lange galajurk naar school aandoen' en toen viel het kwartje wel.
Ik zie ook weleens hier mannen fietsen in blote bast; wat mij betreft onfatsoenlijk. En ook in bikinibovendeel op het terras zie je nog weleens, hoewel het ook weleens verboden is. En terecht. Op straat zie je zelden bikini's behalve kinderen maar ik vind dat ook dat gewoon niet hoort. En da's niet vanuit religie, maar vanuit fatsoen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 okt 2012 20:29

beantsje schreef:Ik zie ook weleens hier mannen fietsen in blote bast; wat mij betreft onfatsoenlijk. En ook in bikinibovendeel op het terras zie je nog weleens, hoewel het ook weleens verboden is. En terecht. Op straat zie je zelden bikini's behalve kinderen maar ik vind dat ook dat gewoon niet hoort. En da's niet vanuit religie, maar vanuit fatsoen.

Ja, zodra het hier meer dan 20 graden is gaan bij sommigen het shirt uit. Voor mij hoeft het niet, maar als je je bedenkt dat er jaren zijn dat het überhaupt niet boven de 20 graden komt, kan ik me er wel iets bij voorstellen. Verbieden lijkt me bijzonder drastisch en onfatsoenlijk... mwa, dat vind ik ook wel meevallen hoor, maar dat is uiteraard heel persoonlijk.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 06 okt 2012 22:01

Nee, verbieden gaat wel erg ver; etiquette heeft alles met hoffelijkheid te maken en dat laat zich niet afdwingen.

maar het zou mooi zijn als kinderen in de opvoeding wat meer hoffelijkheid meekregen...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 okt 2012 22:56

beantsje schreef:Nee, verbieden gaat wel erg ver; etiquette heeft alles met hoffelijkheid te maken en dat laat zich niet afdwingen.

maar het zou mooi zijn als kinderen in de opvoeding wat meer hoffelijkheid meekregen...

O, maar hoffelijkheid laat zich prima afdwingen hoor, alleen zien we meestal in dat de kuur erger is dan de kwaal. Het is ook maar de vraag wat je er precies onder verstaat. Allemaal met de pink omhoog theedrinken? :mrgreen:

Mango

Berichtdoor Mango » 07 okt 2012 10:06

Ik ben wel eens in Ierland en Schotland geweest :shock: ja, dat is wel wat anders dan hoe mensen in NL uitgaan, zoals ze zich daar kleden! Is het een rokje? Is het een riem? Oh, je draagt al een legging, dan hoef je alleen nog maar een shirt aan!

Mijn vrienden en ik voelden ons overal overdressed (we droegen een broek...)

Verder is mij altijd geleerd dat u voor onbekenden is. Ik begin ook altijd een gesprek met u met het idee dat je altijd naar jij kunt overstappen als ze dat willen. Andersom is vaak iets pijnlijker.

Terug naar “Archief”