Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor Mortlach » 04 okt 2012 18:00

lin74 schreef:Matthéüs 24:6-15

6 En gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen; ziet toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet.
7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentiën, en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
8 Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten.
9 Alsdan zullen zij u overleveren in verdrukking, en zullen u doden, en gij zult gehaat worden van alle volken, om Mijns Naams wil.
10 En dan zullen er velen geërgerd worden, en zullen elkander overleveren, en elkander haten.
11 En vele valse profeten zullen opstaan, en zullen er velen verleiden.
12 En omdat de ongerechtigheid vermenigvuldigd zal worden, zo zal de liefde van velen verkouden.
13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
14 En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.

Ja, en je punt? Het is nou niet bepaald alsof er in het verleden niet al eerder hongersnoden, epidemiëen of aardbevingen waren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

lin74
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lin74 » 04 okt 2012 19:15

Ja, en je punt? Het is nou niet bepaald alsof er in het verleden niet al eerder hongersnoden, epidemiëen of aardbevingen waren.[/quote]

weet je, ik kan niemand overtuigen dat JHWH bestaat, dat is aan Hem. ik ben ook nog niet lang gelovig, en weet dat niemand mij met woorden kon overtuigen. maar dit is een tekst uit de bijbel die misschien antwoord kan geven op vragen over het onrecht dat in de wereld is.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 04 okt 2012 19:31

lin74 schreef:7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentiën, en aardbevingen in verscheidene plaatsen.

lin74 schreef:maar dit is een tekst uit de bijbel die misschien antwoord kan geven op vragen over het onrecht dat in de wereld is.

Ik zie eerlijk gezegd bar weinig antwoorden. Alleen een zeer voor de hand liggende "voorspelling"...

lin74
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lin74 » 04 okt 2012 19:55

Ik zie eerlijk gezegd bar weinig antwoorden. Alleen een zeer voor de hand liggende "voorspelling"...[/quote]

kan je toe lichten waarom dit voor de hand liggende voorspellingen zijn?

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 04 okt 2012 20:06

lin74 schreef:kan je toe lichten waarom dit voor de hand liggende voorspellingen zijn?

Omdat al die gebeurtenissen al sinds mensenheugenis voor komen, ook in de tijd dat de bijbel werd geschreven en ver ver daarvoor.

EDIT:

"Het evangelie volgens Mattheüs is waarschijnlijk geschreven rond 75 n.C."

http://www.statenvertaling.net/bijbel/mattheus.html

In 75 Na Christus hebben we er al 3500 jaar ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Mino%C3%AFsche_beschaving ) beschaving op zitten na ruim 35000 jaar jagen en verzamelen. Alles in deze voorspelling is dan al meerdere malen gebeurd en ook vastgelegd in geschriften en overleveringen.

Daarom vind ik het een redelijk voor de hand liggende voorspelling.

lin74
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lin74 » 04 okt 2012 20:33

Daarom vind ik het een redelijk voor de hand liggende voorspelling.[/quote]

:D
Herhaling weet je, ik kan niemand overtuigen dat JHWH bestaat, dat is aan Hem. ik ben ook nog niet lang gelovig, en weet dat niemand mij met woorden kon overtuigen. maar dit is een tekst uit de bijbel die misschien antwoord kan geven op vragen over het onrecht dat in de wereld is.

voor jou dus geen antwoord, goed toch.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 04 okt 2012 21:00

lin74 schreef:

:D
Herhaling weet je, ik kan niemand overtuigen dat JHWH bestaat, dat is aan Hem. ik ben ook nog niet lang gelovig, en weet dat niemand mij met woorden kon overtuigen. maar dit is een tekst uit de bijbel die misschien antwoord kan geven op vragen over het onrecht dat in de wereld is.

voor jou dus geen antwoord, goed toch.

Moedig van je lin74, post maar gerust wat je zelf wil, en laat je niet van de wijs brengen,
Welkom trouwens :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 okt 2012 12:29

maar dit is een tekst uit de bijbel die misschien antwoord kan geven op vragen over het onrecht dat in de wereld is

De vraag naar het onrecht in de wereld is van alle tijden. Antwoorden zijn divers.
Het visioen van Matheus gaat volgens mij meer over de eindtijd en wat daaraan voorafgaat. Waaraan je kunt zien dat er iets staat te gebeuren. Verschillende aanwijzingen zie je momenteel voor je ogen gebeuren.
Maar niemand weet het precieze tijdstip van de terugkeer van de Messias.
Laatst gewijzigd door hubert op 05 okt 2012 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 05 okt 2012 12:31

Er valt niets te weerleggen mensen die zeggen niet te geloven plaatsen zich buiten de eeuwige levensgemeenschap. ](*,) ](*,) ](*,) :-& :-&
VERITAS VOS LIBERABIT.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 05 okt 2012 13:21

hubert schreef:

Het visioen van Matheus gaat volgens mij meer over de eindtijd en wat daaraan voorafgaat. Waaraan je kunt zien dat er iets staat te gebeuren. Verschillende aanwijzingen zie je momenteel voor je ogen gebeuren.

Ik wil niet muggeziften, maar hoe kom je er bij dat Mat.24 een visioen van Mattheus is?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

lin74
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lin74 » 05 okt 2012 16:55

Welkom trouwens :D[/quote]

Dank je!

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 08 okt 2012 18:37

hubert schreef:De vraag naar het onrecht in de wereld is van alle tijden. Antwoorden zijn divers.

Het was niet echt een visioen van Mattheus want dezelfde tekst staat ook in Lucas en Marcus. Het gaat over de terugkeer van Jezus, wat bijbels gezien in het jaar 70 zou plaatsvinden, namelijk, toen de tempel en Jeruzalem verwoest werden.

Jezus voorspelt hier de ondergang van Jeruzalem gekoppeld aan de terugkeer van Jezus op aarde. De discipelen worden gewaarschuwd voor verschrikkingen (maak dat je de bergen in komt) zoals er nooit hebben plaatsgevonden en ook nooit meer zullen plaatsvinden.
Sinds de holocaust weten we wel beter.

Maar misschien kan iemand weerleggen dat deze voorspellingen iets te maken hebben met de verwoesting van Jeruzalem?
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 okt 2012 17:32

hettys schreef:Het was niet echt een visioen van Mattheus want dezelfde tekst staat ook in Lucas en Marcus. Het gaat over de terugkeer van Jezus, wat bijbels gezien in het jaar 70 zou plaatsvinden, namelijk, toen de tempel en Jeruzalem verwoest werden.

Ja en de manier hoe gaan tot op heden de meest wilde verhalen over, terwijl Paulus heeft geschreven dat Jezus eenmaal is geopenbaard (Heb 9,26) wat een heel ander licht op die verwachtingen werpt.

'En als dan iemand tegen u zal zeggen: Zie, hier is de Christus; of zie, Hij is daar; geloof het niet.' (Mar 13,21)

'En men zal niet zeggen: Zie hier of zie daar, want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u.' (Luk 17,21)

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 12 okt 2012 14:48

Schaapje
Ik wil niet muggeziften, maar hoe kom je er bij dat Mat.24 een visioen van Mattheus is?

Ik dacht aan de stijl te zien dat het een visioen was, maar het kan ook een visie zijn of een openbaring.
Doet het er wat toe? Wat denk jij wat de impact van het verhaal is?

Simile
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Simile » 15 dec 2012 19:07

Ik zou graag een poging doen, if I may :)

Een theorie van Kent Hovind (et al) stelde dat, voordat God de grote vloed heeft doen ontstaan, de aarde één geheel (geen platen) was met water in de hemel, water op de aarde en water onder de aarde. Het water in de hemel zorgde voor een atmosfeer waarin planten en dieren uitzonderlijk goed konden leven en groeien. Ik geloof oprecht dat in het paradijs, de aarde perfect was om als mens op te leven. Geen natuurrampen en geen door mensen gecreëerde rampen. Mensen werden toen, zoals de Bijbel vertelt, tegen de 1000 jaren oud. Wellicht dat we zelfs eeuwig leven zouden hebben gehad ware het niet dat Adam en Eva zondigden. Maar goed, de mens zondigde en op een gegeven moment veroorzaakte God een vloed. Het water uit de hemel stortte neer waardoor de goede atmosfeer verdween en mensen een stuk minder oud werden (kijk maar naar de leeftijden vanaf de vloed, die dalen steeds verder). De aarde scheurde uiteen zodat het water binnenin de aarde naar boven kwam. Zo ontstonden aardplaten (aardbevingen), bergen en vulkanen.

Dus volgens mij is het zondigen van de mens hét antwoord. Één taak van een goede en liefhebbende ouder is het kind zelfstandig keuzes te laten maken. Waren wij allemaal robotten, dan hadden we nooit oprecht van God kunnen houden of zelf voor Hem kunnen kiezen. Dan had God van zichzelf een marionettenspeler gemaakt ^^. Daarom gaf God ons hersenen om zelf te denken en zelf keuzes te kunnen maken. Wij maakten de verkeerde keuzes en vanaf toen ontstond ramp na ramp.

Bovenstaande heb ik nu vanuit m’n geheugen genoteerd, als je er meer over wilt weten zou ik de video’s van Kent Hovind opzoeken (Youtube) :) Die zijn -absoluut- het kijken waard!

Terug naar “[Religie] - Open forum”