Kan een mens gehoorzamen aan de woorden van Jezus in mat.5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Kan een mens gehoorzamen aan de woorden van Jezus in mat.5

Berichtdoor schaapje » 27 sep 2012 11:23

21 U hebt gehoord dat tegen de ouden gezegd is: U zult niet doden; en: Wie doodt, zal door de rechtbank schuldig bevonden worden.
22 Maar Ik zeg u: Al wie ten onrechte boos is op zijn broeder, zal schuldig bevonden worden door de rechtbank. En al wie tegen zijn broeder zegt: Raka! zal schuldig bevonden worden door de Raad; maar al wie zegt: Dwaas! die zal schuldig bevonden worden tot het helse vuur.
23 Als u dan uw gave op het altaar offert en u zich daar herinnert dat uw broeder iets tegen u heeft,
24 laat uw gave daar bij het altaar achter en ga heen, verzoen u eerst met uw broeder en kom dan terug en offer uw gave.
25 Stel u zo snel mogelijk welwillend op tegenover uw tegenpartij, terwijl u nog met hem onderweg bent; opdat de tegenpartij u niet misschien aan de rechter overlevert en de rechter u aan de gerechtsdienaar overlevert en u in de gevangenis geworpen wordt.
26 Voorwaar, Ik zeg u: U zult daar beslist niet uitkomen, voordat u de laatste kwadrant betaald hebt.
27 U hebt gehoord dat tegen het voorgeslacht gezegd is: U zult geen overspel plegen.
28 Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft.
29 Als dan uw rechteroog u doet struikelen, ruk het uit en werp het van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt.
30 En als uw rechterhand u doet struikelen, hak hem af en werp hem van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt.
31 Er is ook gezegd: Wie zijn vrouw verstoot, moet haar een echtscheidingsbrief geven.
32 Maar Ik zeg u dat wie zijn vrouw verstoot om een andere reden dan hoererij, maakt dat zij overspel pleegt; en wie met de verstotene trouwt, pleegt ook overspel.
33 Verder hebt u gehoord dat tegen de ouden gezegd is: U zult de eed niet breken, maar u zult voor de Heere uw eden houden.
34 Maar Ik zeg u: Zweer in het geheel niet, niet bij de hemel, want dat is de troon van God;
35 niet bij de aarde, want dat is de voetbank van Zijn voeten; en ook niet bij Jeruzalem, want dat is de stad van de grote Koning.
36 Ook bij uw hoofd mag u niet zweren, want u kunt niet één haar wit of zwart maken;
37 laat uw woord ja echter ja zijn en uw nee nee; wat hierboven uitgaat, is uit de boze.
38 U hebt gehoord dat er gezegd is: Oog voor oog en tand voor tand.
39 Ik zeg u echter dat u geen weerstand moet bieden aan de boze; maar wie u op de rechterwang slaat, keer hem ook de andere toe;
40 en als iemand u voor het gerecht wil dagen en uw onderkleding nemen, geef hem dan ook het bovenkleed;
41 en wie u zal dwingen één mijl te gaan, ga er twee met hem.
42 Geef aan hem die iets van u vraagt, en keer u niet af van hem die van u lenen wil.
43 U hebt gehoord dat er gezegd is: U moet uw naaste liefhebben en uw vijand moet u haten.
44 Maar Ik zeg u: Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen;
45 zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46 Want als u hen liefhebt die u liefhebben, wat voor loon hebt u dan? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47 En als u alleen uw broeders groet, wat doet u meer dan anderen? Doen ook de tollenaars niet zo?
48 Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Uit: Herziene Statenvertaling
© 2010 Stichting HSV

Mattheüs :5:21-48

N.a.v. pb-kontakt schreef iemand die vind dat de zaligsprekingen mooie dingen zijn om je mee bezig te houden.
Natuurlijk is dat zo, maar we komen er al gauw achter dat we niet in staat zijn om te doen wat de Here Jezus van ons vraagt, of is er iemand die hier anders over denkt?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Kan een mens gehoorzamen aan de woorden van Jezus in mat

Berichtdoor schaapje » 28 sep 2012 11:26

Hmm....geen antwoorden, niemand ziet de oplossing die God heeft gegeven in de Bijbel?

Kan natuurlijk ook zo zijn dat er gelovigen zijn die zich meer richten op de tradities en het houden van menselijk bedachte wetjes en daarom niet zo bezig zijn met de Woorden van de Here Jezus, Hij de Enige mensen Zoon die volmaakt was.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 28 sep 2012 11:30

Buddhisten zijn hier veel mee bezig. ze vatten ze wat anders samen (b.v de 5 precepts, of het 8-voudig pad.)

heiligheid is voorwaarde voor meditatie en de juiste meditatie lijdt weer tot zelfverlossing. wat Jezus beschrijft onderkennen buddhisten als belemmering vor hun verlossing en proberen dus daaraan te ontkmen. dit doen ze door zich terug te trekken in kloosters waar ze niet in verleiding gebracht kunnen worden. monniken mogen niet door vraouwen aangeraakt worden omdat ze anders onreine gedachten kunnen krijgen en struikelen op de weg naar zelfverlossing.
ook mogen monniken geen geld aanraken,(in de praktijk zie je dat er mouwen aan gepast worden natuurlijk. iemand loppt met de monnik mee om de monniks geld te handelen, of het wordt in een envelo gestopt zodat het niet letterlijk aangeraakt wordt :) ) of meer bezitten dan een paar met name genoemde goederen zoals een naald om de kleding te kunnen repareren.

sommige monniken zijn zo ijverig dat ze zelf in het klooster nog teveel verleiding vinden en trekken zich voor maanden terug in het oerwoud.

toch heb ik nog geen horen zeggen dat het aanraken van vrouwen geen punt meer is omdat ze die verleiding overwonnen hebben. :)

ik denk dat we heel veel respect mogen hebben voor al die monniken die hun hele leven proberen naar de woorden van Mat 5 te leven.
helaas leveren ze voor mij ook het bewijs dat het zonder Gods hulp een onmogeljke zaak is.

en met Gods hulp? ik wou dat ik God dusdanig vertrouwde en liefhad dat ik nimmer zou struikelen in deze. God geeft me telkens weer de kracht om goed te leven, en telkens vertrouw ik weer op eigen inzicht en maak ik er een potje van.
daarom ben ik zo blij dat God niet alleen de kracht geeft, maar ook vergeving en genade. ik wou dat ik al volmaakt was, ik ijver ernaar en zie uit naar de dag dat ik zal worden zoals God mij bedoelt heeft.
ik ben intens dankbaar dat ik Gods genade en acceptatie niet hoef te verdienen; ik faal. ik ben dankbaar dat God niet blijft wijzen naar wat voorbij is , maar vol hoop nieuwe kracht geeft. in Hem leef ik, in Hem overwin ik.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 sep 2012 11:41

Janvanverweg schreef:
en met Gods hulp? ik wou dat ik God dusdanig vertrouwde en liefhad dat ik nimmer zou struikelen in deze. God geeft me telkens weer de kracht om goed te leven, en telkens vertrouw ik weer op eigen inzicht en maak ik er een potje van.
daarom ben ik zo blij dat God niet alleen de kracht geeft, maar ook vergeving en genade. ik wou dat ik al volmaakt was, ik ijver ernaar en zie uit naar de dag dat ik zal worden zoals God mij bedoelt heeft.
ik ben intens dankbaar dat ik Gods genade en acceptatie niet hoef te verdienen; ik faal. ik ben dankbaar dat God niet blijft wijzen naar wat voorbij is , maar vol hoop nieuwe kracht geeft. in Hem leef ik, in Hem overwin ik.

Bedankt Jan,
Ik ervaar het precies zo, genade en aanvaarding van Gods kant hoef ik niet te verdienen.
Ook zegt het Woord dat God ons ziet IN Zijn Zoon, dus zonder zonden, als wij alles aan Hem willen overgeven.

Waar het mij omgaat is het zo dat wij van nature de dingen die de Here Jezus hierboven zegt, niet willen, maar dat door de wedergeboorte een verlangen is om deze dingen aan te hangen.
Er is wedergeboorte, dus de inwoning van de Heilige Geest nodig om het te willen en om ze te doen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 okt 2012 09:29

Ik had dit topic juist in het open forum geschreven, om degene die wel in de "goedheid" van de mens geloven en ook zien dat alles wat de Here Jezus zegt de mens daaraan zou moeten gehoorzamen, om een "leefbare" wereld te hebben.

Mijn vraag is kan/mag het nog terug naar het open forum?

Terug naar “Archief”