Floppie schreef:Maar is dus onze logica altijd voldoende voor het bepalen van wat waar is? Dat is de grote vraag die telkens naar voren komt in dergelijke discussies.
Logica kunnen we gebruiken om het dichtste bij de waarheid te komen. Logica is meesgeschapen, nieuwsgierigheid. Het is dus een belediging van het verstand om bewust ons verstand uit te schakelen. Maar dat is mijn mening.
Mensen die geen kennis hebben van goed en kwaad, kunnen niets kwaads doen
Floppie schreef:Op basis van welke redenering niet? We wijken wat af, maar ik ben toch benieuwd?!
Iemand die het verschil niet weet tussen goed en kwaad, kan ook geen (ingrijpende) beslissingen nemen op dat gebied.
Als een kind van 1,5 jaar 20 keer verteld is dat ie van de kachel af moet blijven, en hij brandt toch z'n vingertjes, dan is de betrokken volwassene daarvoor verantwoordelijk.
De schuld. dus.
Eva kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor alle wereldproblemen want zij had geen besef van goed en kwaad. Zij wist niet dat het eten van die vrucht verkeerd was want ze wist sowieso niet wat 'verkeerd' of 'fout' was. Ze kende die begrippen niet.
en Adam kan niet op één scheppingsmiddag alle dieren een naam geven, voordat eindelijk blijkt dat hij dan toch een vrouw nodig heeft, die dan uit een rib komt.
Floppie schreef:??? Dit begrijp ik niet, maar dat kan ook aan mijzelf liggen...![]()
Volgens het tweede scheppingsverhaal werd Adam geschapen in z'n eentje, waarna God dacht: Dat is niet goed. Zo'n mens alleen.
Vervolgens ging God het hele dierenrijk scheppen, om een hulp te zoeken voor Adam, maar die kon hij niet vinden. En elk dier (waarschijnlijk toch wel mannelijk en vrouwelijk) kreeg op die 6e scheppingsdag een naam van Adam. Elk dier. Miljoenen dus. Niet alleen een muis en een olifant, een krokodil, een wombat en een lemur. En pas toen bleek dat er geen beest tussen zat die bij hem paste ging God over tot het scheppen van Eva.
En dat gaat niet alleen in tegen elke logica, maar ook ons beeld van God. (die even niet snapte wat voor hulpje Adam nodig had)
Gen 2:
18 God, de HEER, dacht: Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past. 19 Toen vormde hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels, en hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven: zoals hij elk levend wezen zou noemen, zo zou het heten. 20 De mens gaf namen aan al het vee, aan alle vogels en alle wilde dieren, maar hij vond geen helper die bij hem paste. 21 Toen liet God, de HEER, de mens in een diepe slaap vallen, en terwijl de mens sliep nam hij een van zijn ribben weg; hij vulde die plaats weer met vlees. 22 Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwde God, de HEER, een vrouw en hij bracht haar bij de mens. 23 Toen riep de mens uit:
‘Eindelijk een gelijk aan mij,
mijn eigen gebeente,
mijn eigen vlees,
een die zal heten: vrouw,
een uit een man gebouwd.’
Daarbij, verzinnen creationisten er allerlei onzin bij om een schijn van logica te creëren. Zoals de waterdamptheorie, hydroplaattheorie, iets met zoutkoepels (Stef Heerema)
Floppie schreef:Wat ik me altijd afvraag: Waarom 'lijkt' logica te stoppen buiten de wetenschap?
Verdiep je es in de hydroplaattheorie, de waterdamptheorie, het verhaal van Stef Heerema, om mee te beginnen. Ze spreken elkaar tegen. iedereen bedenkt achter z'n computer iets waarvoor ie totaal niet is opgeleid. Gewoon verzinsels. Echt.
Ik kan ook wel wat plaatjes maken van water dat omhoog spuit uit de midoceanische rug. Maar het moet wel mogelijk zijn.
Zo is ook micro-evolutie alleen een term om aan te geven dat het over een kleine verandering gaat. Dat heel veel micro-evolutie samen gewoon macro-evolutie is, moet ten stelligste worden bestreden. Maar waar die micro-evolutie dan stopt??
Floppie schreef:Alsof de macro-evolutie zo stevig onderbouwd is? Laat de kansrekening er bijvoorbeeld maar niet op los. Maar, zoals het beredeneerd wordt vanuit de wetenschap is het een stevige theorie met heel veel 'bewijzen'. Maar goed, dat is ook niet de diepste discussie die gevoerd wordt, mijns inziens.
Macro-evolutie is het meest logische gevolg van wat we micro-evolutie noemen : elke diersoort is veranderlijk. Ze hebben nieuwe structuren, aanpassingen en alles.
In feite is het aan mensen die zeggen dat macro-evolutie onmogenlijk is, om aan te geven waar micro evolutie dan stopt.
Een grizzly had geen zwemvliezen. Een ijsbeer wel. die zijn dus ontstaan. Hoezo kunnen die zwemvliezen niet groter worden, een ijsbeer kan al abnormaal goed zwemmen voor een beer. Als de ijskappen blijven smelten zie ik die beesten over 100.000 jaar nog es voornamelijk rondzwemmen en van vis leven, zoals de zeeberen.

En van dit soort zeeberen, zeehonden en zeerobben ben ik ook altijd benieuwd hoe ze naar de ark kwamen en daar een jaar overleefden. Maar goed. wie ben ik.