Godslasteraars zwaarder straffen, zoals men in Rusland wil?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Godslasteraars zwaarder straffen, zoals men in Rusland wil?

Berichtdoor JeeWee » 26 sep 2012 11:10

Ik las net in de krant dat de Russische regering het kwetsen van religieuze gevoelens zwaarder wil bestraffen door het voortaan als misdrijf te bestempelen. Er is een wetsvoorstel ingediend waardoor een godslasteraar dan maximaal 3 jaar gevangenisstraf kan krijgen. Op het beschadigen van heiligdommen staat zelfs maximaal 5 jaar cel.

De aanleiding hiertoe is de affaire rond het optreden van de punkband Pussy Riot in een kathedraal van de Russisch-Orthodoxe Kerk in Moskou waar drie vrouwelijke leden van de band een protestlied tegen Poetin ten gehore brachten. Ze werden hiervoro veroordeeld tot 2 jaar strafkamp.

Wat vind jij? Is dat een goed idee? In Nederland wordt er juist gesproken om dit soort zaken uit het wetboek van strafrecht te halen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Re: Godslasteraars zwaarder straffen, zoals men in Rusland w

Berichtdoor Lichtzwaard » 26 sep 2012 11:24

Onze Russische broeders en zusters in de Heer hebben volkomen gelijk.Blasfemie is onacceptabel ook hier op dit forum.
VERITAS VOS LIBERABIT.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 sep 2012 11:38

Dus Mohammed of Allah mogen ook niet meer beledigd worden?
Want dan moet je één lijn trekken.

Flight
Mineur
Mineur

Berichtdoor Flight » 26 sep 2012 11:49

JeeWee schreef:Wat vind jij? Is dat een goed idee? In Nederland wordt er juist gesproken om dit soort zaken uit het wetboek van strafrecht te halen...

1. Ik geloof in het geheel niet dat het de Russische regering te doen is om godslastering zelf. Veel eerder is het een poging om kritische geluiden (welke dan ook) de kop in te drukken. De richting die Rusland opgaat is meer en meer naar een totalitaire staat waar vrijheid van meningsuiting verder en verder wordt ingeperkt.
2. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Kritiek op een godsdienst moet m.i. gewoon mogelijk zijn en blijven.

Lichtzwaard schreef:Onze Russische broeders en zusters in de Heer hebben volkomen gelijk.Blasfemie is onacceptabel ook hier op dit forum.

Waarom is blasfemie onacceptabel volgens jou? Geldt dat voor elke godsdienst? Hoe ver wil jij de vrijheid van meningsuiting inperken en wat voor straffen zouden volgens jou op blasfemie moeten staan? Wil jij soms terug naar de tijd van de inquisities?
Persoonlijk ben ik blij dat jij niet aan de teugels zit v.w.b. wet- en regelgeving in dit land.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 26 sep 2012 11:50

@schelpje: mohammed behoort niet tot de goden!

is iets blasfemie als degene die het uitspreekt niet gelooft dat die godheid bestaat?

Van mij mag het in NL uit het wetboek.
a. Er wordt toch niets mee gedaan
b. De goden kunnen prima voor zichzelf opkomen
c. Ieder kind zou geleerd moeten worden dat dit onfatsoenlijk is

eens met Flight!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 sep 2012 12:11

blijblij schreef:@schelpje: mohammed behoort niet tot de goden!

is iets blasfemie als degene die het uitspreekt niet gelooft dat die godheid bestaat?

Van mij mag het in NL uit het wetboek.
a. Er wordt toch niets mee gedaan
b. De goden kunnen prima voor zichzelf opkomen
c. Ieder kind zou geleerd moeten worden dat dit onfatsoenlijk is

eens met Flight!

Nee, maar ik erger me ontzettend als er weer één of andere krant "grappige" tekeningen plaatst.
Voor die mensen voelt het alsof Petrus of Mozes voor gek wordt gezet.
En zoals ze bij Allah doen, doen ze dat gerust ook met God.
Christenen worden altijd verdacht van gekwetst zijn, alsof ze allemaal lange tenen zouden hebben. Dat is niet waar, het gaat niet om ons persoonlijk gevoel, maar omdat de naam van de Heere aangetast en bezoedeld wordt.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 sep 2012 12:30

Het bespotten van het een of ander valt wat mij betreft onder de vrijheid van meningsuiting. Het verstoren van diensten/vieringen mag wat mij betreft wel op een normale manier bestraft worden. Niet te licht maar ook niet te zwaar.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2012 12:34

schelpje3 schreef:Nee, maar ik erger me ontzettend als er weer één of andere krant "grappige" tekeningen plaatst.

Dat is heel vervelend voor je, maar toch echt je eigen probleem schelpje. Dat heb je nu eenmaal in een vrije samenleving met vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst. Ik erger me ook aan ontzettend veel dingen, waaronder de meeste vormen van religie. Echter zal ik me met hand en tand verzetten op het uitbannen van de vrijheid van religie.

schelpje3 schreef:En zoals ze bij Allah doen, doen ze dat gerust ook met God.

Zeker, ik doe dat elke dag, wat zeg, ik denk elk uur wel een keer.

schelpje3 schreef:Christenen worden altijd verdacht van gekwetst zijn, alsof ze allemaal lange tenen zouden hebben. Dat is niet waar, het gaat niet om ons persoonlijk gevoel, maar omdat de naam van de Heere aangetast en bezoedeld wordt.

Gelovigen hebben vaak lange tenen, aangezien ze hun religie als iets speciaal zien. De zg. "Enige Waarheid" en vanuit dat uitgangspunt vinden gelovigen dat ze ook meer recht hebben om gekwetst te zijn. En eigenlijk vinden gelovigen dat iedereen rekening met HUN gevoelens/overtuiging moet houden, maar andersom gaat die vlieger vaak niet op.
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 26 sep 2012 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Flight
Mineur
Mineur

Berichtdoor Flight » 26 sep 2012 12:50

schelpje3 schreef:Christenen worden altijd verdacht van gekwetst zijn, alsof ze allemaal lange tenen zouden hebben. Dat is niet waar, het gaat niet om ons persoonlijk gevoel, maar omdat de naam van de Heere aangetast en bezoedeld wordt.

Dat moet je toch eens uitleggen hoe je dat ziet als je wil. M.i. is een gevoel die iemand heeft ten alle tijden - dus per definitie - persoonlijk. Zelfs een collectief gevoel is niets meer en niets minder dan een groep mensen die een persoonlijk gevoel delen (in de zin van hebben van hetzelfde of grotendeels hetzelfde gevoel). Als ik god schrijf (zonder hoofdletter) dan roept dat een gevoel bij je op, dat gevoel zullen andere gelovigen hier wellicht delen...maar het blijft een persoonlijk gevoel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 sep 2012 12:56

Godslasteraars kunnen ook van een forum geknikkerd worden :?

Flight
Mineur
Mineur

Berichtdoor Flight » 26 sep 2012 13:02

schelpje3 schreef:Godslasteraars kunnen ook van een forum geknikkerd worden

Ehhh...nu weet ik dat het op een forum soms moeilijk blijkt te zijn om een reactie te doorgronden maar is dit bedoeld als antwoord op mijn vraag en/of reactie boven schelpje???

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 sep 2012 13:07

Flight schreef:
Ehhh...nu weet ik dat het op een forum soms moeilijk blijkt te zijn om een reactie te doorgronden maar is dit bedoeld als antwoord op mijn vraag en/of reactie boven schelpje???

Als ik me aanmeld op een hondenforum, ga ik daar niet trollen dat honden stinken, overal hun hoop deponeren, aak blaffen enz.
Dat kwetst de hondenliefhebbers.
Als je je aanmeldt op een forum, post je met respect voor de beginselen van dat forum.
M.i. wals jij hier met olifantenpoten over heen.

Flight
Mineur
Mineur

Berichtdoor Flight » 26 sep 2012 13:15

schelpje3 schreef:Als ik me aanmeld op een hondenforum, ga ik daar niet trollen dat honden stinken, overal hun hoop deponeren, aak blaffen enz.
Dat kwetst de hondenliefhebbers.
Als je je aanmeldt op een forum, post je met respect voor de beginselen van dat forum.
M.i. wals jij hier met olifantenpoten over heen.

Hmmm...volgens mij heb ik met mijn reactie een erg gevoelige snaar bij je geraakt en dat niet eens met de bedoeling dat te doen. Frappant vind ik wel dat ik daarmee - zei het op een indirecte manier - een prima voorbeeld van je heb gekregen op mijn schrijven dat m.i. elk gevoel per definitie persoonlijk is.

Met respectvolle groet,

Flight

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 sep 2012 13:20

Lock&Stock schreef:Tja, als het een verbod op godslastering zou worden, wie bepaalt dan welke god of goden daar onder vallen?

De rechter aan de hand van de wetten.

Mango

Berichtdoor Mango » 26 sep 2012 13:27

Wat er nu in Rusland gebeurd is mijns inziens niet zo zeer tegen godslastering alswel tegen de vrijheid van meningsuiting en protest in het algemeen. Dat het in een kerk gebeurde was gewoon een reden om het godslastering te noemen en daar zwaardere straffen op te kunnen leggen.

Als in Godslastering hier in Nederland....heb het idee dat daar al genoeg tegen gedaan wordt! Ik vind het verraderlijk om de vrijheid van meningsuiting in te perken. Als je één goede uitzondering hebt (Godslastering) dan zet je de deur open naar méér goede uitzonderingen en voor je het weet blijft er niets meer van over.

Ik vind de regelgeving goed zoals die nu is.

Terug naar “Archief”