maaarten schreef:Lees een paar versjes verder, vers 7 en 8
"Want de grond, die de regen, welke er telkens op valt, indrinkt en gewas voortbrengt, geschikt voor hen, ter wille van wie hij ook bewerkt wordt, ontvangt zegen van God; doch als hij doornen en distelen draagt, is hij ondeugdelijk en niet ver van de vervloeking, die uitloopt op verbranding."
De afvalligen worden vergelijken met grond die doornen en distelen draagt. Ze hebben misschien wel van de regen ontvangen, maar vrucht hebben ze nooit voorgebracht. Doet dat je niet denken aan Mattheus 13?
"De in de dorens gezaaide is hij, die het woord hoort, en de zorg van de wereld en het bedrog van de rijkdom verstikt het woord en hij wordt onvruchtbaar."
Klopt ook wel weer met Demas, die de wereld weer lief kreeg.
Wederom, in beide gevallen die je aanhaalt, de tekst in Hebreeën en de Demas, lijkt het me niet erg raar om te veronderstellen dat het nooit helemaal goed heeft gezeten.
Ik ben het met je eens dat (Heb.6:7-8) doet denken aan Mat.13, maar dat neemt niet weg dat er staat dat de hemelse gaven geproefd zijn, en dat ze deelgenoot geworden waren van de Heilige Geest. Maar jij zei (pag.3) dat het bij afvalligen allemaal mensenwerk geweest is. En daar had ik het over, dat ben ik dus niet met je eens.
maaarten schreef:Dat lijkt mij nou precies wat ik bedoel te zeggen, alleen leg ik liever het accent op Gods genade, dan op de goede werken die God door ons doet. Het gaat niet om mijn volharden, maar om Zijn genade, waardoor Hij mij die volharding schenkt. Ik kan het immers niet, maar Hij kan het wel in mij. Dan is het een Godswerk en geen mensenwerk. En als ik bouw op de volharding die Hij schenkt, dan hoef ik ook niet te vrezen dat ik ooit zal afvallen.
Dan zal ik je wel verkeerd begrepen hebben, het lijkt mij dat je iets heel anders schreef.
Verder ben ik van mening dat het accent bij de mens gelegd moet worden als het gaat over dingen dingen die God van de mens vraagt, en als we het over de kant van God hebben leggen we het accent daar op. Als God ons opdraagt te volharden, dan sluit dat genade niet uit.
Er staan veel te veel teksten in de Bijbel om zwart-wit te stellen dat er geen afval van heiligen is, een kleine greep:
- Rom.11: 20 Dat is waar. Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees. 21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart. 22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden.
- 1Tim.1:19 En behoud het geloof en een goed geweten. Sommigen hebben dit verworpen en hebben in het geloof schipbreuk geleden.
- 1 Tim.4:1 Maar de Geest zegt uitdrukkelijk dat in latere tijden sommigen afvallig zullen worden van het geloof en zich zullen wenden tot misleidende geesten en leringen van demonen.
- 2 Pet.2:20 Want als zij de besmettingen van de wereld ontvlucht zijn door de kennis van de Heere en Zaligmaker Jezus Christus, maar daarin opnieuw verwikkeld raken en daardoor overwonnen worden, dan is voor hen het laatste erger geworden dan het eerste. 21 Het zou immers beter voor hen geweest zijn dat zij de weg van de gerechtigheid niet gekend hadden, dan dat zij, nadat zij die hebben leren kennen, zich weer afkeren van het heilige gebod dat hun overgeleverd was.
- 2 Pet.3:17 U dan, geliefden, omdat u dit van tevoren weet, wees op uw hoede, zodat u niet door de dwaling van normloze mensen wordt meegesleept en afvalt van uw eigen vastheid.
- 1Kor.8:11 En zal zo de broeder die zwak is door uw kennis verloren gaan, een broeder voor wie Christus gestorven is?
- Joh.15:6 Als iemand niet in Mij BLIJFT (hij is dus al in Hem), wordt hij buitengeworpen zoals de rank, en verdort, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand.
- Kol.1: ....23 als u tenminste in het geloof blijft, gefundeerd en vast, en u niet laat afbrengen van de hoop van het Evangelie, dat u gehoord hebt ...
- Heb.3, 4 en 6, Ezch.18 .... e.a.
Anderzijds staan er ook veel te veel teksten om zwart-wit te stellen dat er wél een afval van heiligen is. En dat is de reden waarom ik geen van beide durf te beweren, ik neem ze allemaal serieus.