evolutietheorie een geloof?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lock&Stock

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor Lock&Stock » 21 sep 2012 10:17

antoon schreef:ik ben geen loopjongen, je zal zelf moeten onderzoeken, mamen en linken zijn er op diverse fora genoeg gegeven, maar evos doen alsof ze er niets van begrijpen.

We geven allemaal onderbouwingen, antoon, heb je mijn posts niet gezien? Waarom heb jij ineens een uitzonderingspositie? Als er zoveel bewijs is, en er zoveel TOPwetenschappers tegen de evolutietheorie zijn dan moet het voor jou toch geen enkele moeite zijn hier een paar namen neer te zetten?

"antoon ouweneel: ik heb wel bewijs, maar ik ga dat niet laten zien." Jammer en beetje triest...

antoon

Berichtdoor antoon » 21 sep 2012 10:36

Voor iemand die zich echt serieus met deze materie bezighoudt en voor wie nog de schrift nog de evolutie theorie een geloof is zich niet laat inpalmen door wat voor geleerde dan ook, die in staat is - als die dan al een vooroordeel heeft - dat opzij te zetten bij meer info
Ook iemand die toegeeft dat hij niet alles weet maar bij schijnbaar onoplosbare geschillen ook logica de voorrang geeft.

Ook iemand die bij een schijnbaar ongelooflijk verhaal eerst afwacht op feedback alvorens een oordeel te geven, met zulke mensen praat ik graag, maar je moet ze zoeken met een kaarsje als er al in je omgeving zijn..
Op diverse kernpunten uit dit betoog wil ik nog terugkomen en dat reflecteren ten aanzien van Bijbelgelovigen en evo gelovigen.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 21 sep 2012 10:54

antoon schreef:Voor iemand die zich echt serieus met deze materie bezighoudt en voor wie nog de schrift nog de evolutie theorie een geloof is zich niet laat inpalmen door wat voor geleerde dan ook, die in staat is - als die dan al een vooroordeel heeft - dat opzij te zetten bij meer info
Ook iemand die toegeeft dat hij niet alles weet maar bij schijnbaar onoplosbare geschillen ook logica de voorrang geeft.

Ook iemand die bij een schijnbaar ongelooflijk verhaal eerst afwacht op feedback alvorens een oordeel te geven, met zulke mensen praat ik graag, maar je moet ze zoeken met een kaarsje als er al in je omgeving zijn..
Op diverse kernpunten uit dit betoog wil ik nog terugkomen en dat reflecteren ten aanzien van Bijbelgelovigen en evo gelovigen.

En de prijs voor de meest onsamenhangende bijdrage gaat naar.....

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2012 10:54

Lock&Stock schreef:Als er zoveel bewijs is, en er zoveel TOPwetenschappers tegen
Ik ga me niet inhoudelijk in deze discussie mengen, maar Einstein heeft gezegd dat er maar 1 wetenschapper nodig is om bestaande theorieën omver te werpen. Daar was hijzelf natuurlijk een voorbeeld van.
Wetenschap wordt dus niet gedaan op basis van consensus of meerderheid van stemmen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 21 sep 2012 11:06

elbert schreef:Ik ga me niet inhoudelijk in deze discussie mengen, maar Einstein heeft gezegd dat er maar 1 wetenschapper nodig is om bestaande theorieën omver te werpen. Daar was hijzelf natuurlijk een voorbeeld van.
Wetenschap wordt dus niet gedaan op basis van consensus of meerderheid van stemmen.

Dat klopt, maar het omver werpen van een theorie doe je niet door zomaar iets te roepen. Het heeft Einstein ook onderzoek, proeven, peer-review, publicaties gekost om aan te tonen dat op hele grote schaal Newton niet meer op gaat.

Wetenschap is inderdaad geen democratie, maar dat heb ik ook nooit geclaimed.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 sep 2012 11:21

Lock&Stock schreef:

Wetenschap is inderdaad geen democratie, maar dat heb ik ook nooit geclaimed.

Geloof is ook geen democratie....

Wat ik me afvraag is, wáárom is het zo belangrijk voor evolutie-gelovigen om te bewijzen dat God niet
alles heeft geschapen?
Jullie steken er zoveel tijd in en zijn zo fanatiek bezig, dat ik me afvraag, waarom?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 21 sep 2012 11:35

schaapje schreef:Wat ik me afvraag is, wáárom is het zo belangrijk voor evolutie-gelovigen om te bewijzen dat God niet alles heeft geschapen?

Ten eerste, evolutie-gelovigen bestaan niet. Je onderschrijft de wetenschappelijke methode, of je doet dat niet. Je kan evolutie niet los zien van de gehele wetenschap. Als evolutie niet klopt, klopt de wetenschap niet.

Daarnaast zie je het toch een beetje verkeerd ben ik bang. Zoals al eeder is aangegeven houdt de wetenschap, dus ook de evolutietheorie, zich helemaal niet bezig met de vraag of god bestaat of niet. Het zijn gelovigen zelf die de verdediging van de evolutietheorie als een aanval op hun god zien.

Mij heb je nergens horen zeggen dat god niet bestaat of dat hij dit alles niet heeft gemaakt. Ik verdedig alleen de validiteit van de evolutietheorie. En dat deze theorie niet strookt met jouw interpretatie van het christelijke geloof is niet het probleem van de theorie..

En waarom het belangrijk is?

Wat nou als Galileo geen voet-bij-stuk had gehouden?
Wat nou als we de Bijbel als verklaring voor alles was genomen?

Denk je dan echt dat we nu mensen van de kanker kunnen redden? Dat we dan schoon stromend water uit de kraan hadden gehad? Nee schaapje, dan hadden we nog in de vroege middeleeuwen gewoond....

Het is belangrijk omdat wanneer je de wetenschappelijke methode gaat afschuiven omdat een paar theorieen niet stroken met de interpretatie van sommige mensen van één van de vele gelovigen het hek van de dam is.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 21 sep 2012 11:39

schaapje schreef:Geloof is ook geen democratie....

Klopt, maar wetenschap heeft dan gelukkig weer geen dogma's....

Kijk maar naar bijvoorbeeld de Oerknal theorie. Ik denk dat deze binnen redelijke tijd zal worden vervangen door M-theorie ( http://nl.wikipedia.org/wiki/M-theorie ) of een variant daar op.

Veel gelovigen willen doen geloven dat de evolutietheorie een onneembare vesting, een dogma, is binnen de wetenschap. Dat is natuurlijk niet zo, de eerste wetenschapper die de evolutietheorie op z'n gat krijgt ontvangt een jaar later de Nobel prijs.

En daarom is hij zo valide, al meer dan 100 jaar.....

antoon

Berichtdoor antoon » 21 sep 2012 11:43

Daarnaast zie je het toch een beetje verkeerd ben ik bang. Zoals al eeder is aangegeven houdt de wetenschap, dus ook de evolutietheorie, zich helemaal niet bezig met de vraag of god bestaat of niet. Het zijn gelovigen zelf die de verdediging van de evolutietheorie als een aanval op hun god zien.

We zien gewoon dat de de 2 meningen lijnrecht tegenover elkaar staan, al zeggen ze het niet met zoveel woorden, 1 van de 2 is juist en de ander is fout of er bestaat een God die de materie geschapen heeft of het kwam door toeval tot stand.
en het is niet meer dan logisch dat bijbelgelovigen in het geweer komen, laten de evos hun idee eerst maar bewijzen

Veel gelovigen willen doen geloven dat de evolutietheorie een onneembare vesting, een dogma, is binnen de wetenschap. Dat is natuurlijk niet zo, de eerste wetenschapper die de evolutietheorie op z'n gat krijgt ontvangt een jaar later de Nobel prijs.

En daarom is hij zo valide, al meer dan 100 jaar.....

Wat denk jij zou het niet een schoolvoorbeeld zijn van de nieuwe kleren van de keizer
oogkleppen bij de heren evo
Laatst gewijzigd door antoon op 21 sep 2012 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 21 sep 2012 11:44

antoon schreef:en het is niet meer dan logisch dat bijbelgelovigen in het geweer komen, laten de evos hun idee eerst maar bewijzen

Tja, want stel je voor dat bijbelgelovigen iets moeten bewijzen.... ](*,)

antoon

Berichtdoor antoon » 21 sep 2012 11:47

Even terzijde
L & S heeft het record van Mortlach scherp gesteld, reageren binnen 10 seconden, geloofskenmerken zijn dat

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 21 sep 2012 11:53

antoon schreef:Even terzijde
L & S heeft het record van Mortlach scherp gesteld, reageren binnen 10 seconden, geloofskenmerken zijn dat

Lekker inhoudelijk antoon, ga je nog namen geven?

antoon schreef:geloofskenmerken zijn dat

Bepaal jij dat? Misschien zit ik wel ziek thuis en heb ik tijd genoeg, maar laat het aan de vrome christen over om lekker met vooroordelen te strooien....

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 sep 2012 12:40

Lock&Stock schreef:En de prijs voor de meest onsamenhangende bijdrage gaat naar.....

Bovendien zo ironisch dat het pijn doet...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 sep 2012 12:43

schaapje schreef:Jullie steken er zoveel tijd in en zijn zo fanatiek bezig, dat ik me afvraag, waarom?

Hierom *klik*
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 sep 2012 13:11

Lock&Stock schreef: Dat is natuurlijk niet zo, de eerste wetenschapper die de evolutietheorie op z'n gat krijgt ontvangt een jaar later de Nobel prijs.
Een Nobelprijs in welke discipline? ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”