De Reformatie: aanloop en oorzaken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De Reformatie: aanloop en oorzaken

Berichtdoor mohamed » 18 sep 2012 09:25

Lichtzwaard schreef:door de Traditie is de Heilige Schrift geworden.

Natuurlijk bedoelt u door de traditie is het NT gebundeld, want Jezus en de apostelen citeerden al uit heilige geschriften reeds voordat er kerken waren.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 18 sep 2012 09:34

Lichtzwaard schreef:Protestanten denken dat de Heilige Schrift uit de Hemel is komen vallen ,maar door de Traditie is de Heilige Schrift geworden.
Protestanten ken uw kerkgeschiedenis voor dat u zich in 1517 ging afscheiden .

Is het nu echt heel moeilijk om te bevatten, dat God's Kerk geen muren heeft, geen huis is met handen gemaakt , maar bestaat uit Zijjn Geest, die in de gelovige woont, en een Kracht is, aanwezig waar 2 of meer in Zijn Naam vergaderd zijn?

De tempel die Hij afbrak en weer opbouwde na 3 dagen is niet langer een tastbare tempel/kerk.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 20 sep 2012 11:34

1 van de principes van de Reformatie is weldegelijk de vrijheid van het geweten. Zonder dit hadden we nog steeds in de Middeleeuwen geleefd.
Dat dit in die tijd niet altijd direct tot godsdienstvrijheid leidde had natuurlijk wel met de politieke en culturele situatie van die dagen te maken. Maar in de loop van de tijd is die godsdienst- en gewetensvrijheid er wel degelijk gekomen en dat heeft zijn wortels in de Reformatie.-----CITAAT.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het was heel eenvoudig bleef de Vorst Katholiek bleven de onderdanen van de Vorst ook Katholiek werd de Vorst protestant werden zijn onderdanen ook protestants.

Het principe van vrijheid van geweten was totaal ver te zoeken in de refomatie ;neem Geneve was daar niet prettig wonen en dat nog zacht uitgedrukt.In de Noordelijke Nederlanden moesten vele Christenen onder gronds (schuilkerken) dank zij die fantastische refomatie, niks geen vrijheid van geweten neen de boel kort en klein zal brandschattend en moorden door het land trekken(de geuzen)Katholieke Christenen achter stellen enz enz enz.Mooie baantjes waren alleen voor protestanten. enz enz enz.Kortom de reformatie is een grote fout geweest en meer niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 sep 2012 12:19

Lichtzwaard schreef:1 van de principes van de Reformatie is weldegelijk de vrijheid van het geweten. Zonder dit hadden we nog steeds in de Middeleeuwen geleefd.
Dat dit in die tijd niet altijd direct tot godsdienstvrijheid leidde had natuurlijk wel met de politieke en culturele situatie van die dagen te maken. Maar in de loop van de tijd is die godsdienst- en gewetensvrijheid er wel degelijk gekomen en dat heeft zijn wortels in de Reformatie.-----CITAAT.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het was heel eenvoudig bleef de Vorst Katholiek bleven de onderdanen van de Vorst ook Katholiek werd de Vorst protestant werden zijn onderdanen ook protestants.

Het principe van vrijheid van geweten was totaal ver te zoeken in de refomatie ;neem Geneve was daar niet prettig wonen en dat nog zacht uitgedrukt.In de Noordelijke Nederlanden moesten vele Christenen onder gronds (schuilkerken) dank zij die fantastische refomatie, niks geen vrijheid van geweten neen de boel kort en klein zal brandschattend en moorden door het land trekken(de geuzen)Katholieke Christenen achter stellen enz enz enz.Mooie baantjes waren alleen voor protestanten. enz enz enz.Kortom de reformatie is een grote fout geweest en meer niet.

Dat is te eenvoudig gesteld. Er zijn theologische verschillen tussen protestanten en katholieken en die kun je niet helemaal negeren. De geuzen waren een stel zeerovers die ook nog wel wat aan politiek deden inderdaad, maar hun invloed was nu ook weer niet zo groot en het aantal moorden wat ze op hun geweten hebben is te veel, maar valt in het niet bij het aantal doden wat is gevallen door de katholieke vervolgingen van protestanten. Katholieke Christenen werden achtergesteld in Nederland maar na het eind van de 16e eeuw zeker niet vervolgd. Er waren schuilkerken, maar de definitie van een schuilkerk was een gebouw waarin kerk gehouden werd zonder toren en klokken. Het was zeker niet ondergronds. (Kijk eens naar de aula van de UvA). Verder waren het protestantse landen als Nederland en Zweden waar mensen als Spinoza en Descartes heenvluchtte om hun werk te kunnen publiceren.

Er was veel mis in die tijd, maar het is zeker niet zo dat de reformatie een puur op eigengewin gerichte beweging was.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 sep 2012 12:49

Ik denk dat je met recht kan stellen dat je eind 16e eeuw beter rooms-katholiek in de 7 verenigde Nederlanden kon zijn dan protestant in Frankrijk. In de 7 provinciën had je als katholiek te maken met beperkingen, maar kon je wel naar je eigen kerk gaan. In Frankrijk was je als protestant (hugenoten) je leven niet zeker.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 sep 2012 12:57

Interresant hoe eeuwen van onderdrukking onder het vloerkleed geschoven worden.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 sep 2012 13:10

Faramir schreef:Interresant hoe eeuwen van onderdrukking onder het vloerkleed geschoven worden.
Laat ik vooropstellen: geen van beide is goed te praten.
Maar er is wel verschil geweest in de vorm van onderdrukking. Daarom zijn er nog wel katholieken in Nederland, maar vrijwel geen protestanten meer in Frankrijk.
De hugenoten in Frankrijk zijn namelijk in de 16e en 17e eeuw ofwel verjaagd ofwel uitgeroeid. Ik denk aan de Bartholomeusnacht van 1572 en het edict van FontaineBleau. Daarin is wel een verschil te zien met de toestand in de Nederlanden ten aanzien van godsdienstige minderheden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 sep 2012 13:15

Grappig hoe geschiedenis ervaren wordt als het een paar eeuwen erin gestampt wordt. Gelukkig kome er de laatste jaren steeds meer feiten over de Nederlandse geschiedenis naar boven die schijnbaar nog niet te accepteren zijn door de protestantse medemens.

Wellicht zijn ze er over 100 jaar wel klaar voor.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 sep 2012 13:31

Faramir schreef:Grappig hoe geschiedenis ervaren wordt als het een paar eeuwen erin gestampt wordt. Gelukkig kome er de laatste jaren steeds meer feiten over de Nederlandse geschiedenis naar boven die schijnbaar nog niet te accepteren zijn door de protestantse medemens.

verlicht ons

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 sep 2012 13:33

@Faramir: over zulke grappige zaken gaat het nou ook weer niet. Er zijn tienduizenden mensen gedood tijdens geloofsvervolgingen. Het is misschien niet leuk om te horen, maar verreweg de meesten zijn gedood in katholieke landen. Ben je er wel klaar voor om het bijv. over de Bartholomeusnacht te hebben?
Dat het er in protestantse landen ook niet altijd even netjes aan toe ging (een understatement), mag daarbij ook niet onvermeld blijven.

Gelukkig kome er de laatste jaren steeds meer feiten over de Nederlandse geschiedenis naar boven die schijnbaar nog niet te accepteren zijn door de protestantse medemens.
Dat is relatief. De slavenhandel of ons koloniale verleden zijn ook geen witte bladzijden uit onze geschiedenis en die liggen momenteel toch nog een stuk gevoeliger dan de godsdienstoorlogen uit de 16e en 17e eeuw.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 20 sep 2012 16:54

Faramir schreef:Grappig hoe geschiedenis ervaren wordt als het een paar eeuwen erin gestampt wordt. Gelukkig kome er de laatste jaren steeds meer feiten over de Nederlandse geschiedenis naar boven die schijnbaar nog niet te accepteren zijn door de protestantse medemens.

Het zou fijn zijn , wanneer je minstens zo eerlijk was als Elbert, die tenminste toegeeft dat beide kanten fouten hebben gemaakt.
De kerk der middeleeuwen bestond toch echt uit pausen en soortgelijk volk, dat miljoenen levens op hun geweten heeft, daar is de protestantse beweging heilig bij.In het Vaticaan hangt nog steeds een verheerlijkend schilderij van die verschrikkelijke batholomeus nacht.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 sep 2012 17:03

elbert schreef:@Faramir: over zulke grappige zaken gaat het nou ook weer niet. Er zijn tienduizenden mensen gedood tijdens geloofsvervolgingen. Het is misschien niet leuk om te horen, maar verreweg de meesten zijn gedood in katholieke landen. Ben je er wel klaar voor om het bijv. over de Bartholomeusnacht te hebben?

Als jij het daarover wil hebben dan staat je dat vrij. De basale geschiedkundige feiten zijn bekend.
Dat het er in protestantse landen ook niet altijd even netjes aan toe ging (een understatement), mag daarbij ook niet onvermeld blijven.

En toch wordt het keer op keer vergoelijkt of gebagatelliseerd. Het wordt geen eens onderwezen op de meeste scholen.
Dat is relatief. De slavenhandel of ons koloniale verleden zijn ook geen witte bladzijden uit onze geschiedenis en die liggen momenteel toch nog een stuk gevoeliger dan de godsdienstoorlogen uit de 16e en 17e eeuw.

Net voor de vakantie kwamen er foto's naar buiten van een massa-executie ergens in Nederlands-Indië. Vol ongeloof reageerde men. Compleet hypocriet natuurlijk aangezien het al lang en breed bekend was. Men deed net of er nieuwe feiten aan het licht waren gekomen. En nu? Men is overgegaan tot de orde van de dag. Over een jaartje of 5 zal er wel weer een foto opduiken waarop het circus zich opnieuw kan herhalen.

Nederland is nooit goed geweest in het erkennen van de eigen geschiedenis. Het fantaseert liever over geromantiseerde gebeurtenissen.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 sep 2012 17:25

Faramir schreef:
Nederland is nooit goed geweest in het erkennen van de eigen geschiedenis. Het fantaseert liever over geromantiseerde gebeurtenissen.

Ik denk dat we het relatief aardig doen op dat gebied (Op Duitsland na ken ik weinig landen waar men kritischer is naar de eigen geschiedenis toe). Maar ik zou graag wat referenties zien over de verschrikkingen die de protestanten in Nederland de Katholieken hebben aangedaan. De martelaren van Gorkum staan in alle geschiedenisboeken, maar verder?

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 20 sep 2012 21:24

parsifal schreef:
verlicht ons

Ik ben geboren en opgegroeid in Noord-Nederland, in een gereformeerd gezin en ben dus altijd naar protestantse scholen gegaan. Heb nooit ook maar iets gehoord in de geschiedenislessen over onderdrukking van katholieken.

Pas veel later hoorde ik erover, tijdens een weekje in een klooster in België en ben er toen wat over gaan lezen. Eerlijk gezegd was ik verbijsterd over de éénzijdige lessen die ik als kind heb gehad. Dat stukje van de Nederlandse geschiedenis is dus inderdaad altijd onder het vloerkleed geschoven...

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 20 sep 2012 23:09

Voor protestanten zou het is inderdaad heel goed zijn om is een paar weken in een klooster te verblijven.Dan komen zij achter de echte waarheid en hoe de kerkgeschiedenis in dit land werkelijk is. :ddd :ddd 6:) 6:) <:)
VERITAS VOS LIBERABIT.

Terug naar “[Religie] - Open forum”