Floppie schreef:Ze lijken slechts oud omdat de wetenschap zover is dat ze aantoont dat de aarde miljarden jaren oud is. Maar de vraag rijst dan op of het dus een valide verklaring is. (we hebben het dan dus niet over de wetenschappelijk methode an sich!)
Ik bedacht me vandaag weer ineens wat. Want de gedachte lijkt erin te zijn geslopen dat verschillende ideeën niet onderling te vergelijken zijn (omdat het allemaal 'geloof' zou zijn), maar dat is natuurlijk kolder.
Het mooie van wetenschappelijke ideeën is dat ze voorspellingen moeten doen, die daarna te controleren zijn. Bijvoorbeeld bij het zoeken naar fossielen. De gangbare wetenschap gaat uit dat diersoorten in elkaar overlopen. We weten dat in een aardlaag van X miljoen jaar oud visfossielen voorkomen, maar geen reptielen, en in een laag van X+20 miljoen wel reptielen zitten. Dan is de voorspelling dat er in een aardlaag va X+10 miljoen jaar een overgangsvorm moet zitten. And Lo and Behold: Als paleontologen gericht in die aardlaag gaan graven, komen de Tiktaalik tegen - een schoolvoorbeeld van de overgang tussen vis en reptiel. Score +1 voor die theorie.
Nu, als je wilt volhouden dat die theorie niet klopt, dan mag je mij toch gaan vertellen waarom paleontologen precies op de plek waar ze het verwachten het fossiel dat ze verwachten vinden. Seculieren worden wel eens beschuldigd dat ze zo in toeval geloven, maar dit is zo veel toeval dat zelfs ik er niet meer aan wil.
Als je toch bezig bent , mag je ook met toetsbare voorspellingen van het jonge-aarde/zondvloedmodel komen als je zde verzonnen krijgt. Ik heb ze namelijk in al die tijd nog nooit gezien - ja, voorspellingen achteraf, maar die tel ik heel flauw niet mee.