De Reformatie: aanloop en oorzaken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Re: De Reformatie: aanloop en oorzaken

Berichtdoor Lichtzwaard » 16 sep 2012 22:44

Heel de reformatie was een politieke kwestie en van wat relschoppers.De Clerus die stelde dat er wat moest gebeuren aan de Kerk te zuiveren van misstanden en misverstanden hebben dan ook ruimschoots hun zin gekregen met het Concilie van Trente.
VERITAS VOS LIBERABIT.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 sep 2012 23:32

Faramir schreef:
Er zijn meerdere malen excuses uitgesproken.

Daarmee is dan wel de onfeilbaarheid aan diggels, toch?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 sep 2012 06:45

Lichtzwaard schreef:Heel de reformatie was een politieke kwestie en van wat relschoppers.De Clerus die stelde dat er wat moest gebeuren aan de Kerk te zuiveren van misstanden en misverstanden hebben dan ook ruimschoots hun zin gekregen met het Concilie van Trente.

Zeer boeiend allemaal die kerkgeschiedenis, maar God ziet het hart aan en daar gaat het om.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 sep 2012 07:15

Lichtzwaard schreef:Je kent toch je kerkgeschiedenis .En met Trente werd er orde op zaken gesteld mag jou toch wel bekend zijn. :-k :-k :-k
(...)
Heel de reformatie was een politieke kwestie en van wat relschoppers.De Clerus die stelde dat er wat moest gebeuren aan de Kerk te zuiveren van misstanden en misverstanden hebben dan ook ruimschoots hun zin gekregen met het Concilie van Trente.
Dat is dus geen antwoord en eigenlijk komt dit neer op een ontkenning: er waren geen misstanden en als die er al waren, dan was daar een concilie dat alles heeft opgelost. De Clerus heeft toch altijd gelijk en dus is er geen probleem waar we over hoeven na te denken.
Feitelijk veeg je hier dus alles mee onder de mat, zonder te benoemen wat dat dan zou zijn.
Het wegzetten van de Reformatie als een politieke kwestie komt ook neer op een ontkenning: het was allemaal politiek en wat betreft de leer en de praktijk was er niets aan de hand.
Was dat maar zo...
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 sep 2012 07:18

Nee, als de leer hetzelfde was hadden katholieken wel in hun eigen kerken kunnen blijven. :mrgreen:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 sep 2012 09:17

elbert schreef:Dat is dus geen antwoord en eigenlijk komt dit neer op een ontkenning: er waren geen misstanden en als die er al waren, dan was daar een concilie dat alles heeft opgelost. De Clerus heeft toch altijd gelijk en dus is er geen probleem waar we over hoeven na te denken.
Feitelijk veeg je hier dus alles mee onder de mat, zonder te benoemen wat dat dan zou zijn.
Het wegzetten van de Reformatie als een politieke kwestie komt ook neer op een ontkenning: het was allemaal politiek en wat betreft de leer en de praktijk was er niets aan de hand.
Was dat maar zo...

Hij zegt enkel dat je vraagt naar de bekende weg en dat datgene waartegen geprotesteerd werd bij het concilie van Trente rechtgezet is. Kunstig wat jij er vervolgens van gaat maken.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 sep 2012 09:53

In ieder geval werd blootgelegd dat de vermeende onfeilbaarheid een luchtkasteel was geweest.
En nog steeds is.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 sep 2012 10:16

boer schreef:In ieder geval werd blootgelegd dat de vermeende onfeilbaarheid een luchtkasteel was geweest.
En nog steeds is.

Bij jouw interpretatie van onfeilbaarheid wel. Ongetwijfeld.
Maar dat heeft natuurlijk niets met de interpretatie en toepassing van het woord door de Kerk te maken.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 sep 2012 10:22

Faramir schreef:Bij jouw interpretatie van onfeilbaarheid wel. Ongetwijfeld.
Maar dat heeft natuurlijk niets met de interpretatie en toepassing van het woord door de Kerk te maken.

Dat heeft het natuurlijk wél.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 sep 2012 10:38

boer schreef:Dat heeft het natuurlijk wél.

In jouw ondoorgrondelijke gedachtenkronkels ongetwijfeld.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 sep 2012 10:50

Faramir schreef:Hij zegt enkel dat je vraagt naar de bekende weg en dat datgene waartegen geprotesteerd werd bij het concilie van Trente rechtgezet is. Kunstig wat jij er vervolgens van gaat maken.
Volstaan met een verwijzing naar een concilie is geen optie in een forumdiscussie, zeker niet als het onderwerp van dat topic nu juist de aanloop en de oorzaken van de Reformatie zijn.
Dan moet uiteindelijk toch boven water komen wat die oorzaken dan zijn.
Dan volstaat het dus niet om te zeggen: "wat de oorzaken ook zijn, dat maakt me niet uit, want dat is op een concilie rechtgezet". Dat is nietszeggend.
Overigens ben ik van mening dat het concilie van Trente nauwelijks iets rechtgezet heeft, maar eerder de breuk nog een stuk verscherpt heeft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 sep 2012 10:53

elbert schreef:Volstaan met een verwijzing naar een concilie is geen optie in een forumdiscussie, zeker niet als het onderwerp van dat topic nu juist de aanloop en de oorzaken van de Reformatie zijn.

Mensen woorden in de mond leggen die ze niet uitgesproken is ook zeker geen optie zoals je gedaan hebt bij Lichtzwaard.
Dan moet uiteindelijk toch boven water komen wat die oorzaken dan zijn.

Dat moet jij als protesterende toch prima weten?
Dan volstaat het dus niet om te zeggen: "wat de oorzaken ook zijn, dat maakt me niet uit, want dat is op een concilie rechtgezet". Dat is nietszeggend.
Overigens ben ik van mening dat het concilie van Trente nauwelijks iets rechtgezet heeft, maar eerder de breuk nog een stuk verscherpt heeft.

Trente zette de contra-reformatie in die bijzonder succesvol was. Er was immers nog maar weinig reden om te protesteren. Daardoor is de reformatie zoals die tot de dag van vandaar wordt doorgezet door calvinisten eigenlijk grotendeels mislukt.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 17 sep 2012 11:04

Vele protestanten heden te dage houden het voor gezien met het zogenaamde protestant zijn en worden Room Katholiek het zij Vaticaan of Utrecht(OKK.)Elke jaar is er een dag voor deze nieuwe Katholieken en hoor je dan ook eindelijk thuis.Zij komen er ook achter dat met het Concilie van Trente de zogenaamde protestanten niets meer te protesteren hadden en zich weer bij de Kerk hadden moeten voegen.

@Faramir je hebt gelijk dat men woorden in iemands mond legt die nooit gezegd zijn;wat wij daar van vinden het is altijd een zwaktebod en meer niet :wink:
VERITAS VOS LIBERABIT.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 sep 2012 11:05

Faramir schreef:Mensen woorden in de mond leggen die ze niet uitgesproken is ook zeker geen optie zoals je gedaan hebt bij Lichtzwaard.
Ik probeer Lichtzwaard inhoudelijk bij de discussie te betrekken. Als hij slechts met oneliners komt die bovendien niet inhoudelijk zijn, dan zijn er misschien wat prikkels nodig om zijn licht(zwaard) hierover te laten schijnen.
Faramir schreef:Dat moet jij als protesterende toch prima weten?
Ik heb er een aardig idee van, maar met mezelf discussiëren is nogal saai, want ik ben het vrij vaak met mezelf eens. ;)
Ik wil ook de inhoudelijke argumenten van de andere kant horen en het is wel teleurstellend als ik daar niets van hoor. Dit topic gaat dan ook over de vraag: hoe heeft het zover kunnen komen dat er een breuk in de kerk in de 16e eeuw is ontstaan? Dat kun je mijns inziens niet verklaren met alleen naar de politiek te verwijzen. Want in dat geval zou je alleen een verschil in kerkregering (een andere paus en andere bisschoppen) moeten zien tussen protestantse kerken en de rooms-katholieke kerk. Maar er zijn wel degelijk vooral inhoudelijke verschillen:
- over het geloof en dan met name de rechtvaardiging
- over de sacramenten
- over de Schrift en traditie
- over de kerk
enz.
Faramir schreef:Trente zette de contra-reformatie in die bijzonder succesvol was. Er was immers nog maar weinig reden om te protesteren.
Ik denk dat politiek gezien de contra-reformatie inderdaad succesvol was in die gebieden waarin rooms-katholieke heersers de scepter zwaaiden (bijvoorbeeld in Frankrijk). Daar waar men in de 16e en 17e eeuw wel een bepaalde vrijheid ten opzichte van de RK-kerk kende (West- en Noord-Europa, de angelsaksische landen) ging het protest (letterlijk: ergens je stem voor laten horen) gewoon door, tot op deze dag.
De inhoud van dat protest: alleen door het geloof behouden, alleen door genade behouden en alleen de Schrift is normatief voor de inhoud van ons geloof. Trente heeft daar niets aan veranderd, want de verschillen van inzicht rond deze wezenlijke punten bleven bestaan.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 18 sep 2012 09:10

Protestanten denken dat de Heilige Schrift uit de Hemel is komen vallen ,maar door de Traditie is de Heilige Schrift geworden.
Protestanten ken uw kerkgeschiedenis voor dat u zich in 1517 ging afscheiden .
VERITAS VOS LIBERABIT.

Terug naar “[Religie] - Open forum”