Spurgeon!!
Yes!!
Die predikte echter heel wat anders dan wat er in gereformeerde kerken wordt verteld, hoor.
Het blijft me dan ook verbazen dat werken van Spurgeon, Bunyan, Arthur Pink, Philpot etc er in gaan als zoete koek, maar o wee, als je iets over de kinderdoop zegt.
Voorgenoemde 4 waren allen baptisten en doopten alleen wanneer er geloof was.
( En nu is het nog steeds maar de vraag of dat de doop met de Heilige Geest geen geestelijke doordrenking is, ipv een lichamelijke, want Paulus was blij dathij niemand had gedoopt )
Vandaag lees ik ook weer in Refdag:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_674382en voor wie niet het hele artikel wil lezen, hier gaat het om:
''Een lid dat bijvoorbeeld een afwijkend standpunt heeft over de kinderdoop, moet volgens de nieuwe kerkorde bereid zijn om zich te verantwoorden tegenover de Heilige Schrift en zich daaruit te laten onderwijzen, geen propaganda voeren voor zijn opvattingen en zich houden aan eventuele aanwijzingen van de kerkenraad. Bovendien is hij niet benoembaar als ambtsdrager.''
Heersen over het geloof van een ander betekent dat die ander geen eigen overtuiging mag hebben, niet persoonlijk voor God mag beslissen wat hij moet doen, maar blindelings heeft op te volgen wat een ander hem voorschrijft. Sekteleiders heersen zo over hun volgelingen. Zoiets wil Paulus echter beslist niet, blijke uit 2 Cor 1:24.
Gij zijt verzegeld toen gij gelovig werd, zegt de Bijbel.
Nee hoor zegt de verbondstheoloog, toen u geboren werd al.
Nee, zegt weer een ander, het is een belofte van de ouders.
Alweer een totaal onbijbels ritueel.
Weer een ander noemt het een veronderstelde wedergeboorte.
Nee, een afwassing der erfzonde, zegt de roomse.
Maar goed , dat krijg je dus, wanneer je het fundament mist, en allerlei wind van leer van feilbare mensen toegang geeft.
De roomsen hebben 1 paus, de protestanten wel 100, las ik laatst.
Hoe waar.
Als je alleen al kijkt naar het scala aan oud- en kerkvaders, al dan niet overleden predikanten enz , is het geen wonder dat het een groot babylon is geworden in de ''kerk''.