Floppie schreef:Wat ik niet snap is dit:
Er wordt DNA onderzocht - er blijken overeenkomende delen te zijn - vermoedelijk is er sprake van verwantschap - er is sprake van verwantschap - er is sprake van één voorouder, op basis van dat DNA - dus alle soorten zijn geëvolueerd.
Ik snap best dat het vrij kort is, maar verklaar het eens waarom dit juist is?
Om te beginnen zullen we 'er blijken overeenkomende delen te zijn' wat specificeren. Want nu kan het lijken alsof er her en der wat overeenkomsten zijn. Terwijl er misschien wel 95% of meer van het DNA
identiek is, bijvoorbeeld tussen chimpansees en mensen.
Daarbij, ben je bekend met het feit dat alle mensapen 24 chromosoomparen hebben en de mens maar 23? Dat betekent dat we OF niet van mensapen afstammen, OF dat er een chromosoompaar moet zijn gefuseerd. Zomaar een chromosoom kwijtraken kan namelijk niet. Nu blijkt menselijk chromosoom 2 een fusie te zijn van 2 chimp-chromosomen die ook qua inhoud 'near identical' zijn volgens wikipedia.
Alleen al op basis van dat gegeven kun je er in alle redelijkheid niet meer onderuit dat de chimpansee (en in het verlengde de mensapen) en de mens een gedeelde voorouder hebben. Want in een God die 2 totaal
onverwante soorten schept, met in het genoom van de ene een FUSIE van chromosomen van de ander -serieus, we weten precies op welk basepaar de fusie heeft plaatsgevonden), puur om de mens te
foppen of om welke andere reden dan ook, daar zou ik niet ik willen geloven.
Verder is dus op basis van alle overeenkomsten en verschillen een stamboom te tekenen, dat is ook zeer veelzeggend. Want: een olifant en een muis kunnen genetisch totaal van elkaar verschillen, maar het is gegarandeerd dat ze allebei PRECIES evenveel verschillen van bijvoorbeeld een palmboom. Dit is alleen te verklaren als er een gemeenschappelijke voorouder is waar beide 'lijnen' van zijn afgesplitst waarna de zoogdierenlijn later nog eens iets opgesplitst.
Verder is er geen enkele reden waarom ALLEEN DNA als erfelijk materiaal zou bestaan. Als er meerdere voorouders waren, of in het geval van directe schepping zouden er net zo goed meerdere moleculen de rol van DNA kunnen vervullen.
Dat is een beetje het hele punt. Een hoop zaken, zoals hierboven beschreven, zijn alleen voldoende te verklaren door afstamming met modificatie. Waarom is er alleen DNA? Omdat die voorouder blijkbaar DNA had en niet iets anders. Met de verklaring God zet je de deur wagenwijd open voor allerlei willekeur. Waarom is er alleen DNA? Omdat God dat zo heeft gemaakt.
Word er morgen TOCH een andere erfelijke stof ontdekt, dan heeft God dat blijkbaar toch ook zo gewild. En waarom heeft hij dat dan zo gewild? Tja, dan moet je een batterij theologen laten aanrukken om alle zaken uit de biologie in te passen in het karakter van God - en dan blijken uiteindelijk de Hindoes gelijk te hebben. Of zeggen: dat kunnen we niet weten. Persoonlijk ben ik erg blij met wetenschap die méér vragen genereert door kennisvermeerdering, niet minder.