Faramir schreef:Aan beide kanten zijn fouten gemaakt deels omdat zowel de paus als Luther geen fijne persoonlijkheden waren. Om de schuld enkel bij de paus te leggen gaat wat ver en doet de geschiedenis geen recht.
Het gaat om de inhoud, niet om de persoonlijkheden, hoezeer die persoonlijkheden ook meespeelden.
Naast die persoonlijkheden speelden er nog een paar aantal zaken mee die eigenlijk niets met de inhoud te maken zouden moeten hebben:
- de kerk had geld nodig (o.a. voor de bouw van de Sint Pieter) en de aflaathandel was een welkome bron van inkomsten
- er waren politieke spanningen, met name in Duitsland, waar de vorsten hun vrijheid t.o.v. keizer Karel V (die ook een flinke vinger in de kerkelijke pap had) wilden behouden
Ik denk dat wanneer de kerk minder met geld en politiek verweven zou zijn geweest (en de politiek minder met de kerk) en meer met de geloofsinhoud, de Reformatie misschien niet nodig zou zijn geweest en er ook niet zou zijn geweest.
Maar dit is iets dat in de late Middeleeuwen is ontstaan (denk bijvoorbeeld aan de investituurstrijd, maar ook het pauselijk schisma en de daaropvolgende financiële crisis in de kerk, waardoor de aflaathandel een vlucht nam) en dat het een tijdbom was die erop wachtte om af te gaan.
@Lichtzwaard: Trente was meer een contrareformatie dan een echte reformatie. Het was dus meer een reactie op de Reformatie zelf en dat had tot gevolg dat de zaken (van beide kanten) nog verder op scherp werden gezet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)