Uitspraak van der Staaij over verkrachting en zwanger worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

maaarten

Re: Uitspraak van der Staaij over verkrachting en zwanger wo

Berichtdoor maaarten » 09 sep 2012 14:48

Sjaak84 schreef:Ik vraag me af op welke data Cees van der staaij zijn uitspraken baseert.

Een Amerikaans onderzoek uit de jaren 80

Volgens mij werd er naar verwezen in een artikel van het RD als je nog meer wil weten, maar die site is dicht op zondag :mrgreen:

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 09 sep 2012 15:47

maaarten schreef:Volgens mij werd er naar verwezen in een artikel van het RD als je nog meer wil weten, maar die site is dicht op zondag :mrgreen:

Volgens mij werd er een tijdje terug op tv beweerd aan de hand van een onderzoek dat vrouwen die verkracht zijn meer kans hebben om zwanger te worden. Vanwege dat het vaak jonge vrouwen zijn die verkracht worden en dus meer vruchtbaar zijn.

http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... chting.xml

http://www.scientias.nl/aantal-zwangers ... ting/70530

Het is lastig om één bepalende factor aan te wijzen. Er bestaan wel cijfers over het onderwerp: gemiddeld 3% van de vrouwen wordt zwanger bij vrijwillige seks, tegenover zo’n 7% bij verkrachting. Nu is het begrip verkrachting heel ruim in deze context: Een vrouw kan natuurlijk met geweld verkracht worden door een onbekende, maar ook structureel door haar echtgenoot. Ook doen vrouwen in lang niet alle gevallen aangifte bij de politie, waardoor cijfers niet rotsvast zijn. Ook zijn de cijfers niet in steen gehouwen. Er zijn diverse onderzoeken gedaan onder bepaalde aantallen vrouwen, waarbij verschillende resultaten naar voren komen.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

maaarten

Berichtdoor maaarten » 09 sep 2012 17:01

Sjaak84 schreef:Volgens mij werd er een tijdje terug op tv beweerd aan de hand van een onderzoek dat vrouwen die verkracht zijn meer kans hebben om zwanger te worden. Vanwege dat het vaak jonge vrouwen zijn die verkracht worden en dus meer vruchtbaar zijn.

http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... chting.xml

http://www.scientias.nl/aantal-zwangers ... ting/70530

Ja klopt de onderzoeken zijn niet eenduidig en Van Der Staaij heeft ook gezegd dat hij best over de cijfers wil praten, aangezien hij zich baseerde op een Amerikaans onderzoek uit de jaren 80, maar verder zijn uit nieuwere onderzoeken niet dezelfde resultaten gekomen. Volgens het RD waren er dus onderzoeken met nogal uiteenlopende resultaten, maar het artikel hielt het er geloof ik op dat de kans waarschijnlijk net zo groot is als zonder verkrachting, dus iets van 3%.

Belangrijk is dat Van Der Staaij het in ieder geval niet uit zijn duim zoog, maar dat hij zich gewoon baseerde op een onderzoek. Dat het betreffende onderzoek dan achterhaald is, tja, dat kan gebeuren. Beetje onhandig is het wel na dat er in Amerika ook al het een en ander om te doen was, maar meer dan een beetje onhandig zou niemand het hoeven noemen.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 09 sep 2012 17:29

maaarten schreef:
Ja klopt de onderzoeken zijn niet eenduidig en Van Der Staaij heeft ook gezegd dat hij best over de cijfers wil praten, aangezien hij zich baseerde op een Amerikaans onderzoek uit de jaren 80, maar verder zijn uit nieuwere onderzoeken niet dezelfde resultaten gekomen. Volgens het RD waren er dus onderzoeken met nogal uiteenlopende resultaten, maar het artikel hielt het er geloof ik op dat de kans waarschijnlijk net zo groot is als zonder verkrachting, dus iets van 3%.

Belangrijk is dat Van Der Staaij het in ieder geval niet uit zijn duim zoog, maar dat hij zich gewoon baseerde op een onderzoek. Dat het betreffende onderzoek dan achterhaald is, tja, dat kan gebeuren. Beetje onhandig is het wel na dat er in Amerika ook al het een en ander om te doen was, maar meer dan een beetje onhandig zou niemand het hoeven noemen.

Hij had kunnen weten dat het onzin is aangezien een republikeinse senator er al een keer door het stof is gegaan. De partij is zelfs gestopt met de financiering van de campagne van de senator.

Christopher Hitchens

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 09 sep 2012 17:34

Waarom is dat hartje zo belangrijk? Het hart is een biologische pomp. Is het ook een argument of de nieren het al doen, want dat zijn toch biologische filters. Als je dan toch naar orgaanontwikkeling kijkt, lijken me de hersenen heel wat belangrijker.

Het gaat erom dat het niet niets is geen klompje cellen maar een mens in aanleg waarvan het hart (en andere organen) al in aanleg zijn en gaan werken

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 09 sep 2012 17:35

Samanthi schreef:Het gaat erom dat het niet niets is geen klompje cellen maar een mens in aanleg waarvan het hart (en andere organen) al in aanleg zijn en gaan werken

Dus zo lang er nog geen organen aanwezig zijn is abortus niet zo erg?

Christopher Hitchens

maaarten

Berichtdoor maaarten » 09 sep 2012 17:39

Sjaak84 schreef:Hij had kunnen weten dat het onzin is aangezien een republikeinse senator er al een keer door het stof is gegaan. De partij is zelfs gestopt met de financiering van de campagne van de senator.

Alleen de Amerikaanse senator zei heel wat anders dan Van Der Staaij, maarja, dat is alle media en liberale politici blijkbaar ontgaan.....

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 09 sep 2012 18:12

Maaarten schreef:Belangrijk is dat Van Der Staaij het in ieder geval niet uit zijn duim zoog, maar dat hij zich gewoon baseerde op een onderzoek. Dat het betreffende onderzoek dan achterhaald is, tja, dat kan gebeuren. Beetje onhandig is het wel na dat er in Amerika ook al het een en ander om te doen was, maar meer dan een beetje onhandig zou niemand het hoeven noemen.

Iemand die de krant leest weet dat er onlangs nog es een meisje van 12 (groot nieuws) zwanger werd van haar vader en beviel in groep acht tijdens een klasse-uitje.
Een politicus weet dat, want die leest alle kranten. Oftewel: iemand negeert het nieuws en zoekt in allerlei ouwe onderzoeken of er nog wat van z'n gading bijzit.
Ook gif is geschapen.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 09 sep 2012 18:19

vdStaaij zei dan ook dat de kans klein is dat vrouwen zwanger worden door verkrachting, maar dat het toch gebeurt en dat dat vreselijk is. Wat hij zei had iedereen die de precieze cijfers kent (en er is niemand die die kent) kunnen zeggen. 7% wat een hoge schatting is, wordt door veel mensen gewoon als een kleine kans gezien. De senator suggereerde dingen over de status van de verkrachting als een vrouw toch zwanger werd. vdStaaij maakt heel duidelijk dat hij verkrachting iets vreselijks vind en begrijpt hoe vreselijk het voor een vrouw is als ze hierdoor ook nog zwanger wordt (maar hij zegt ook dat het nieuwe leven niet hierom gedood moet worden).

Als je nog eens naar het interview kijkt dan zie je dat vdStaaij het niet was die over de cijfers wilde praten of het als argument wilde gebruiken (dat deed hij ook niet) maar het werd hem zo'n beetje in de mond gelegd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 09 sep 2012 20:01

hettys schreef:Iemand die de krant leest weet dat er onlangs nog es een meisje van 12 (groot nieuws) zwanger werd van haar vader en beviel in groep acht tijdens een klasse-uitje.

Ik wou dat politici zich eens in gingen zetten voor levenslang opsluiten voor zulke walgelijke mensen.
Of werkkamp.
Afschrikking ter voorkoming is altijd het beste.
Maar dan komen al die zwakke excuses weer, als dat meneer zelf ook misbruikt werd en dat soort onzin.
Alsof dat een excuus zou kunnen zijn. je zou des te beter moeten weten hoe afschuwelijk dit is, en het dan je eigen kinderen aandoen, ik kan er werkelijk niet bij.
Van dit soort nieuws wil ik letterlijk mijn kop door het beeldscherm bangen to finish it all ](*,)

maaarten

Berichtdoor maaarten » 09 sep 2012 20:14

boer schreef:Ik wou dat politici zich eens in gingen zetten voor levenslang opsluiten voor zulke walgelijke mensen.
Of werkkamp.
Maar dan komen al die zwakke excuses weer, als dat meneer zelf ook misbruikt werd en dat soort onzin.
Alsof dat een excuus zou kunnen zijn. je zou des te beter moeten weten hoe afschuwelijk dit is, en het dan je eigen kinderen aandoen, ik kan er werkelijk niet bij.
Van dit soort nieuws wil ik letterlijk mijn kop door het beeldscherm bangen to finish it all ](*,)

De SGP zet zich in ieder geval in voor zwaardere straffen.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 09 sep 2012 20:58

boer schreef:Ik wou dat politici zich eens in gingen zetten voor levenslang opsluiten voor zulke walgelijke mensen.
Of werkkamp.

Ik zou zeggen, wat houd je tegen?

Maar over strenger straffen, dat helpt dus niet. Er is nog al wat onderzoek gedaan naar de effecten van straffen en die laten tot nu toe zien dat het geen zak helpt.

'Als je misdrijven wilt voorkomen, helpt zwaarder straffen geen moer', zegt de Nijmeegse hoogleraar strafrecht Ybo Buruma. 'Veel delicten worden impulsief gepleegd. Je kunt de meeste daders op deze manier niet afschrikken.'

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... chts.dhtml

Ik vond ook een interview van criminologe Simone van der Zee die een boek geschreven heeft over strenger straffen. Haar conclusie is, strenger straffen helpt niet en werkt zelfs contraproductief.

Ik vond op youtube ook nog een programma, eigen schuld dikke bult, wat oa ook gaat over hersenonderzoek, gedragsonderzoek en criminaliteit.

http://www.youtube.com/watch?v=lCaKl-QF34E

Christopher Hitchens

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 09 sep 2012 21:13

Daar komen de onderzoekjes al... vrije opvoeding was ook het neiuwe toverwoord, een jaar of wat terug.
En kijk eens aan , daar zitten we dan met al onze authistische, Adhd, pdd-nos prinsjes en prinsesjes.
Het is wel goed, misschien helpt het niet, maar zo'n schoft aan de kettting levenslang dijken laten ophogen, voorkomt wel dat ie het nog een keer gaat proberen.
Toedeloe, meneer de psycho LOOG. :wink:
Laatst gewijzigd door boer op 10 sep 2012 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 09 sep 2012 21:17

boer schreef:Daar komen de onderzoekjes al... vrije opvoeding was ook het neiuwe toverwoord, een jaar of wat terug.
En kijk eens aan , daar zitten we dan met al onze authistische, Adhd, pddnos prinsjes en prinsesjes.
Het is wel goed, misschien helpt het niet, maar zo'n schoft aan de kettting levenslang dijken ophogen, voorkomt wel dat ie het nog een keer gaat proberen.
Toedeloe, meneer de psycho LOOG. :wink:

Oftewel het gaat alleen maar om wraak nemen in plaats van het voorkomen van nieuwe misdrijven en voorkomen van herhaling van daders. Wraak helpt niet, goed onderzoek doen naar hoe we gedrag kunnen veranderen wel. Maar aan jou reactie te zien ben je daar totaal niet in geïnteresseerd. Jammer dat getuigd niet van een christelijk moraal.

Christopher Hitchens

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 sep 2012 23:45

Of werkkamp.

Is dat zo? Dat zou dus betekenen dat de landen met de zwaarste straffen, de laagste verkrachtingscijfers zouden hebben. Ik ben benieuwd of je dat hard kunt maken.

Maar dan komen al die zwakke excuses weer, als dat meneer zelf ook misbruikt werd en dat soort onzin. Alsof dat een excuus zou kunnen zijn. je zou des te beter moeten weten hoe afschuwelijk dit is, en het dan je eigen kinderen aandoen,

Helaas werkt de psychologie bij mensen wat ingewikkelder. Jij gaat er bijvoorbeeld al vanuit dat iemand die tijdens zijn jeugd misbruikt is precies dezelfde afwegingen kan maken als iemand die niet is misbruikt. Ik betwijfel ten zeerste of dat wel opgaat...

ik kan er werkelijk niet bij.

Dat zijn we uiteraard met elkaar eens. Ik vrees alleen dat het een probleem is dat nooit of te nimmer volledig uit te bannen zal zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”