Uitspraak van der Staaij over verkrachting en zwanger worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Uitspraak van der Staaij over verkrachting en zwanger wo

Berichtdoor Mortlach » 04 sep 2012 10:29

meribel schreef:Er is in nl toestemming om tot een bepaald aantal weken een abortus uit te voeren. Wat de reden voor die abortus is, daar gaat het verder niet om en het wordt niet geweigerd als de reden raar is.

Omdat de reden er - wettelijk- niet toe doet. Er is maar 1 reden namelijk: Ik ben zwanger maar ik wil dat niet. De rest is bijzaak. Het zou wat zijn als je verplicht was de onderliggende reden bekend te maken waarna de arts zegt: O, maar die reden vind ik niet geldig, sorry. Het zou een totale willekeur worden. En daarbij zouden vrouwen simpelweg gaan liegen over die reden.

Maar goed, het zal niet de eerste keer zijn dat de media probeert lekker veel verontwaardiging op te roepen - want moreel doet de reden er natuurlijk wel toe, en dat weet Nova best.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 sep 2012 10:54

Mortlach schreef:Omdat de reden er - wettelijk- niet toe doet. Er is maar 1 reden namelijk: Ik ben zwanger maar ik wil dat niet. De rest is bijzaak. Het zou wat zijn als je verplicht was de onderliggende reden bekend te maken waarna de arts zegt: O, maar die reden vind ik niet geldig, sorry. Het zou een totale willekeur worden. En daarbij zouden vrouwen simpelweg gaan liegen over die reden.

Maar goed, het zal niet de eerste keer zijn dat de media probeert lekker veel verontwaardiging op te roepen - want moreel doet de reden er natuurlijk wel toe, en dat weet Nova best.

Een punt is dat er wel een wettelijke bedenktijd is voor abortus (tussen eerste gesprek met een arts hierover en de uitvoering van abortus). Uit wat de EO hierover vermelde bleek men in klinieken daar niet verder naar te informeren en werd dit deel van de wet gewoon genegeerd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 sep 2012 22:44

Als dat waar is, is het wel ernstig. Maar aangezien de EO nogal een agenda heeft, houd ik wel een slag om de arm.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 06 sep 2012 10:33

parsifal schreef:
Een punt is dat er wel een wettelijke bedenktijd is voor abortus (tussen eerste gesprek met een arts hierover en de uitvoering van abortus). Uit wat de EO hierover vermelde bleek men in klinieken daar niet verder naar te informeren en werd dit deel van de wet gewoon genegeerd.

Volgens de wet is het zo dat een vrouw die in een noodsituatie zit abortus mag laten uitvoeren. Wat een noodsituatie is word niet in de wet omschreven.

http://www.mednet.nl/nieuws/id25-geen-s ... ortus.html
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 06 sep 2012 12:25

Mens schreef:Nee, daar doelt de SGP helemaal niet op!!!!!!!!!!!!!!!

De SGP is in alle gevallen tegen abortus.

Dus, dat wil zeggen dat de SGP ook in dit geval er niet op doelde? Volgens mij heeft Van der Staaij zich niet uitgelaten zoals het nu naar voren wordt gebracht.

Mens schreef:Andere partijen hebben verschillende opvattingen over abortus, met als één gemeenschappelijk punt dat er beslist niet lichtvaardig over wordt gedacht. Dat siert hen, hoe je er verder ook over denkt.
Het siert de SGP niet dat zij regelmatig zeggen dat andere partijen er wél lichtvaardig over denken. Ik denk dat het een totaal zwaktebod is indien je eerst mensen met andere meningen moet zwartmaken of karikaturaal neerzetten, om enige geloofwaardigheid aan je eigen standpunt te geven.

Als de gedachte is dat ieder mens een ziel heeft die geschapen is voor een eeuwigheid, met daarbij de Bijbelse notie dat ieder mens geboren wordt met de erfzonde dan heeft het niets met zwartmaken te maken, maar is lichtvaardigheid een goed te begrijpen uitdrukking.

Mens schreef:Juist met het rigide standpunt om tegen iedere abortus te zijn, zonder enig onderscheid te maken tussen de verschillende situaties, vind ik dat de SGP uitermate lichtvaardig omgaat met dit gevoelige onderwerp dat zoveel mensen tot in het diepst van hun hart raakt.

Het ligt er maar aan hoe je 'lichtvaardig opvat'. Als het diepste dat er op deze aarde is, het hart van mensen is en niet Gods Woord, dan is je opmerking te onderbouwen. Maar nu niet, omdat er langs de basis, die de SGP onder het argument legt, wordt gediscussieerd.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2012 21:55

Opvallend is, dat de SGP op basis van de Bijbel tegen abortus, maar voor de doodstraf is. Het effect is toch hetzelfde: iemand sterft door mensenhanden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 sep 2012 22:26

Optimatus schreef:Opvallend is, dat de SGP op basis van de Bijbel tegen abortus, maar voor de doodstraf is. Het effect is toch hetzelfde: iemand sterft door mensenhanden.

:)nico :-#
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 sep 2012 23:14

Optimatus schreef:Opvallend is, dat de SGP op basis van de Bijbel tegen abortus, maar voor de doodstraf is. Het effect is toch hetzelfde: iemand sterft door mensenhanden.

Of tegen euthanasie is, wanneer iemand dodelijk ziek is, maar je eigen gezonde leven actief bekorten door een pakje sigaretten per dag weg te paffen, is geen probleem!

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 07 sep 2012 05:35

Ja, alleen de oorzaak niet.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 07 sep 2012 21:05

Opvallend is, dat de SGP op basis van de Bijbel tegen abortus, maar voor de doodstraf is. Het effect is toch hetzelfde: iemand sterft door mensenhanden.

Ja en andere partijen zijn tegen de doodstraf en voor abortus tot 24 weken.
Het kan raar gaan in de politiek.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 08 sep 2012 17:10

Maar de ene keer is het omdat iemand gestraft wordt voor de misdaad en de andere keer is het omdat de moeder het kind niet wil. Dat is wel even wat anders.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 08 sep 2012 17:44

Een intervieuw met een abortusarts, waarin ook gesproken wordt over de redenen die leiden tot abortus.
http://medischcontact.artsennet.nl/Nieu ... bortus.htm
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 09 sep 2012 08:50

mw schreef:Een intervieuw met een abortusarts, waarin ook gesproken wordt over de redenen die leiden tot abortus.
http://medischcontact.artsennet.nl/Nieu ... bortus.htm

Duidelijk toch?
Geen "inkleuring" door prolife mensen.
Mensen doe je ogen eens open!
tot bijna 7 weken heet het overtijdbehandeling of het nog niets is, terwijl het hartje al klopt!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 sep 2012 10:52

Samanthi schreef:Duidelijk toch?
Geen "inkleuring" door prolife mensen.
Mensen doe je ogen eens open!
tot bijna 7 weken heet het overtijdbehandeling of het nog niets is, terwijl het hartje al klopt!

Waarom is dat hartje zo belangrijk? Het hart is een biologische pomp. Is het ook een argument of de nieren het al doen, want dat zijn toch biologische filters. Als je dan toch naar orgaanontwikkeling kijkt, lijken me de hersenen heel wat belangrijker.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 09 sep 2012 11:57

Mango schreef:Beste allemaal,

Het verbaasde me dat het nog niet hier is besproken, of misschien heb ik het gemist, maar ik vroeg me toch af wat jullie van de volgende artikelen vonden:

http://www.nu.nl/politiek/2894886/sgp-n ... klein.html
http://www.nu.nl/buitenland/2888214/pol ... hting.html

Nu zijn deze uitspraken wel gedeeltelijk terug genomen maar er zijn wel veel mensen (met name in de VS) die geloven dat zwanger worden na verkrachting (bijna) niet gebeurt.

Ik vroeg me dus af wat jullie van deze uitspraken vonden en of er misschien mensen zijn die het hier wel mee eens zijn?

Ik vraag me af op welke data Cees van der staaij zijn uitspraken baseert.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Terug naar “Archief”