Uitspraak van der Staaij over verkrachting en zwanger worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: Uitspraak van der Staaij over verkrachting en zwanger wo

Berichtdoor hettys » 03 sep 2012 20:03

Samanthi schreef:echt niet, dan is het te zien op een gewone echo, maar het klopt al voor de 4 weken.
Maar waarom is 24 weken wel te laat? en bijv. 9 weken niet?

http://www.forumvoorzwangerevrouwen.nl/5-weken-zwanger

met 9 weken is het nog geen baby, Alhoewel ik 9 weken al te laat vindt.

Dat kind van 11 door haar eigen vader verkracht, krijgt er een probleem bij.
Ik praat niet makkelijk over misbruik, weet zelf wat het is.

Een kind van 11 is gewoon te jong.
Ook gif is geschapen.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor lekkerbek » 03 sep 2012 20:12

Wat van der Staaij bedoelt is dat de SGP tégen verkrachters is, en vóór het leven.

Als er abortusklinieken voor vrouwen gebouwd moesten worden voor hen die verkracht zijn geweest en daardoor zwanger zijn geraakt, had één kliniek voldoende geweest, en had er niet dagelijks een abortus plaats hoeven vinden.

waarom gaat de discussie hier op refoweb, net als op tv, over abortus ivm zwangerschap na verkrachtingen? De grote groep waar het om draait wordt gemakshalve overgeslagen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 sep 2012 20:14

Als verkrachting geen argument voor abortus mag zijn, is 'we gaan op vakantie' ook geen argument tegen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 03 sep 2012 20:18

Mortlach schreef:Als verkrachting geen argument voor abortus mag zijn, is 'we gaan op vakantie' ook geen argument tegen...

kan je dat toelichten? ( kwartje valt nog niet bij mij..)

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 03 sep 2012 20:25

beantsje schreef:[
Ik geloof er niets van dat er vrouwen zijn die vanwege een vakantie een abortus plegen (op een enkele verknipte geest na). Daar is het veel te ingrijpend voor!

ik heb helaas wel eens een verslag in een populair maandblad gelezen van een vrouw die een abortus ging doen ongeveer om die reden , en daarnaast is het bekent dat het ook als vorm van anticonceptie wordt gebruikt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 sep 2012 20:27

meribel schreef:kan je dat toelichten? ( kwartje valt nog niet bij mij..)

Het argument is dat zwangerschappen na verkrachting zó weinig voorkomen, dat het geen geldig argument is om abortus goed te praten. Het is emotioneel te zwaar beladen omdat het de tegenstanders van abortus in een kwaad daglicht stelt (geen empathie met verkrachtigsslachtoffers).

Hetzelfde dus voor de 'vakantieabortus'. Het lijkt me dat die nog minder voorkomen dan verkrachtingsabortussen en daarom geen argument tegen abortus. Het stelt voorstanders van het recht op abortus in een kwaad daglicht omdat het lijkt alsof ze geen moeite hebben met 'pretabortussen' en dat is zeker niet zo.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 03 sep 2012 20:36

ik snap wat je bedoelt.

maar deze zin;

Mortlach schreef:Het lijkt me dat die nog minder voorkomen dan verkrachtingsabortussen en daarom geen argument tegen abortus.

Dat vraag ik me af. Het klinkt logisch, maar ik weet dat nog niet zo zeker.
Maar enkel nav documentaires, zembla uitzendingen een meer van dat soort. Ik ken verder geen cijfers. En weet niet of die er zijn.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 sep 2012 20:36

gempa schreef:ik heb helaas wel eens een verslag in een populair maandblad gelezen van een vrouw die een abortus ging doen ongeveer om die reden , en daarnaast is het bekent dat het ook als vorm van anticonceptie wordt gebruikt.

En dat is diep en diep triest. Dat zal niemand tegenspreken. De voorstanders van het recht op abortus moeten leven met die vreselijke gedachte, en ik kan je zeggen, dat is niet leuk.

Maar abortus 100% verbieden, dat is, voor mij persoonlijk in ieder geval, een nog groter kwaad. Ja, vanwege die paar verkrachtingszwangerschappen en piepjonge tienermoeders. Daarbij heb ik ook problemen met iemand die meent wat te mogen zeggen over het lichaam van iemand anders.

Door abortus te verbieden, voorkom je geen abortussen; dat moeten we niet vergeten. Het is voor mij onverteerbaar dat vrouwen die erop zijn gebrand hun zwangerschap te aborteren zijn overgeleverd aan huis-tuin-en-keukenmiddelen.

Even zijdelings on-topic, maar het debat in Amerika lijkt zo radicaliseren dat er nu mensen zijn die geen abortus willen toestaan zélfs als het leven van de moeder in gevaar is. In mijn ogen ben je dan toch helemaal doorgeslagen!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 sep 2012 20:39

meribel schreef:
Mortlach: Het lijkt me dat die nog minder voorkomen dan verkrachtingsabortussen en daarom geen argument tegen abortus.

Dat vraag ik me af. Het klinkt logisch, maar ik weet dat nog niet zo zeker.
Maar enkel nav documentaires, zembla uitzendingen een meer van dat soort. Ik ken verder geen cijfers. En weet niet of die er zijn.

Ik kan het me niet voorstellen, maar het zou kunnen. Maar goed, de reden waarom een vrouw ervoor kiest, doet er uiteindelijk - voor mij - niet toe. Sommige redenen zijn uiteraard wel betreurenswaardiger dan andere.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 03 sep 2012 21:02

persoonlijk deel ik ook niet de visie van de sgp over abortus. Ja ik ben heel erg tegen. Maar ook heel pragmatisch.
In de verplichte bedenktijd van 5 dagen tussen een afspraak en de uitvoering van abortus worden levens gered!! Ook omdat vrouwen dan de kans krijgen in te zien dat er hulp is!
Daarnaast bereik je vrouwen/meisjes met hulp het allerbeste als ze via een officiële weg abortus moeten aanvragen, kan je een termijn handhaven ( niet na bepaald aantal weken ) en dit alles ( met name die verplichte bedenktijd ) die verdwijnt als abortus weer met een breinaald ergens op een flatje gaat gebeuren. ( voor mensen die de rit naar het buitenland niet kunnen betalen )

een andere vraag die ik me wel eens stel. ( lekkerbek stipte dat al aan ) ;

als een vrouw meerdere abortussen heeft ondergaan ( en niet nav verkrachting maar vergeten pil, geen zin in een kind, of vakantie of wat dan ook...dat gebeurt ook veel )...en ze is nav daarvan moeilijker vruchtbaar ( is een normale complicatie zeker na meerdere abortussen ) moet je dan wel voor zo iemand IVF vergoeden? Want ook dat gebeurt.
Het is zo ongelooflijk krom.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 03 sep 2012 22:30

Mortlach schreef:Even zijdelings on-topic, maar het debat in Amerika lijkt zo radicaliseren dat er nu mensen zijn die geen abortus willen toestaan zélfs als het leven van de moeder in gevaar is. In mijn ogen ben je dan toch helemaal doorgeslagen!

Of, erger nog, mensen die zó gekant zijn tegen het beëindigen van ongeboren leven, dat ze er geen been in zien om moordaanslagen op abortusartsen te plegen.....

Mens
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mens » 04 sep 2012 09:52

lekkerbek schreef:Bij ons in het ziekenhuis op poli gynaecologie vonden de gynaecologen het belachelijk dat er zoveel ophef over gemaakt wordt. Ze zeiden dat het altijd al duidelijk is geweest wat voor standpunt de SGP over abortussen heeft, dat er niets nieuws onder de zon is. Het feit dat abortussen na verkrachting een kleine groep vormt van alle abortussen is ook voor hen duidelijk.
Je moet eens weten wat je aan de telefoon krijgt: ik wil een abortus laten doen, de zwangerschap komt nu niet uit, we gaan op vakantie.
Ik wil een abortus laten doen, er is een afwijking geconstateerd. En soms gaat het echt over hele kleine afwijkingen. Je weet soms echt niet wat je hoort, pas één die 4 abortussen heeft laten doen, en nu wel zwanger wil worden maar nu lukt het niet, of ze een behandeltraject in mogen.
Kijk, dáár doelt de SGP nu op!!!!!!!!!!!!!

Nee, daar doelt de SGP helemaal niet op!!!!!!!!!!!!!!!

De SGP is in alle gevallen tegen abortus.

Andere partijen hebben verschillende opvattingen over abortus, met als één gemeenschappelijk punt dat er beslist niet lichtvaardig over wordt gedacht. Dat siert hen, hoe je er verder ook over denkt.
Het siert de SGP niet dat zij regelmatig zeggen dat andere partijen er wél lichtvaardig over denken. Ik denk dat het een totaal zwaktebod is indien je eerst mensen met andere meningen moet zwartmaken of karikaturaal neerzetten, om enige geloofwaardigheid aan je eigen standpunt te geven.

Juist met het rigide standpunt om tegen iedere abortus te zijn, zonder enig onderscheid te maken tussen de verschillende situaties, vind ik dat de SGP uitermate lichtvaardig omgaat met dit gevoelige onderwerp dat zoveel mensen tot in het diepst van hun hart raakt.

Van alle mensen die ik ooit gesproken heb over dit onderwerp heeft zeker 95% moeite met een 'pret-abortus' (ik lees dat af en toe van mensen die tegen iedere abortus zijn, maar ik ben nog nooit iemand tegengekomen die ook maar overwogen heeft een abortus te plegen vanwege de vakantie).
Echter, vrijwel iedereen vind ook dat onder speciale omstandigheden de mogelijkheid van een abortus moet bestaan. Dát is ook de reden waarom het in debatten over dit onderwerp juist over die speciale gevallen gaat.

Mens
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mens » 04 sep 2012 09:58

gempa schreef:ik heb helaas wel eens een verslag in een populair maandblad gelezen van een vrouw die een abortus ging doen ongeveer om die reden , en daarnaast is het bekent dat het ook als vorm van anticonceptie wordt gebruikt.

In alle onderzoeksrapporten naar abortus ben ik nog nooit 'vakantieplannen' tegengekomen als reden voor een abortus. Maar als een populair maandblad het heeft geschreven moet het wel haast waar zijn......

Het is vooral bekend dat de 'pret-abortus' (bij wijze van nabehoedsmiddel) een fabeltje is.

Ik vraag me altijd af wat de reden is om fabeltjes te verspreiden. Welk doel zou daarmee gediend zijn? Waarheidsvinding? Een weloverwogen eindoordeel?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 sep 2012 10:12

Ik weet dat er ooit ophef was over een EO documentaire waarbij een actrice om een abortus vroeg in een kliniek en expliciet zei dat vakantie de reden was. Er werd niet gek van op gekeken en ze zou de behandeling krijgen. Ik weet niet of er daadwerkelijk pretabortussen worden uitgevoerd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 04 sep 2012 10:16

parsifal schreef:Ik weet dat er ooit ophef was over een EO documentaire waarbij een actrice om een abortus vroeg in een kliniek en expliciet zei dat vakantie de reden was. Er werd niet gek van op gekeken en ze zou de behandeling krijgen. Ik weet niet of er daadwerkelijk pretabortussen worden uitgevoerd.

ja dan heb je de zembla docu gemist waar met een verborgen camera mensen ( onherkenbaar in beeld ) werden gefilmd die daadwerkelijk om die reden een abortus aanvroegen, en dat werd gewoon uitgevoerd.

Er is in nl toestemming om tot een bepaald aantal weken een abortus uit te voeren. Wat de reden voor die abortus is, daar gaat het verder niet om en het wordt niet geweigerd als de reden raar is.

Terug naar “Archief”