lekkerbek schreef:Bij ons in het ziekenhuis op poli gynaecologie vonden de gynaecologen het belachelijk dat er zoveel ophef over gemaakt wordt. Ze zeiden dat het altijd al duidelijk is geweest wat voor standpunt de SGP over abortussen heeft, dat er niets nieuws onder de zon is. Het feit dat abortussen na verkrachting een kleine groep vormt van alle abortussen is ook voor hen duidelijk.
Je moet eens weten wat je aan de telefoon krijgt: ik wil een abortus laten doen, de zwangerschap komt nu niet uit, we gaan op vakantie.
Ik wil een abortus laten doen, er is een afwijking geconstateerd. En soms gaat het echt over hele kleine afwijkingen. Je weet soms echt niet wat je hoort, pas één die 4 abortussen heeft laten doen, en nu wel zwanger wil worden maar nu lukt het niet, of ze een behandeltraject in mogen.
Kijk, dáár doelt de SGP nu op!!!!!!!!!!!!!
Nee, daar doelt de SGP helemaal niet op!!!!!!!!!!!!!!!
De SGP is in alle gevallen tegen abortus.
Andere partijen hebben verschillende opvattingen over abortus, met als één gemeenschappelijk punt dat er beslist niet lichtvaardig over wordt gedacht. Dat siert hen, hoe je er verder ook over denkt.
Het siert de SGP niet dat zij regelmatig zeggen dat andere partijen er wél lichtvaardig over denken. Ik denk dat het een totaal zwaktebod is indien je eerst mensen met andere meningen moet zwartmaken of karikaturaal neerzetten, om enige geloofwaardigheid aan je eigen standpunt te geven.
Juist met het rigide standpunt om tegen iedere abortus te zijn, zonder enig onderscheid te maken tussen de verschillende situaties, vind ik dat de SGP uitermate lichtvaardig omgaat met dit gevoelige onderwerp dat zoveel mensen tot in het diepst van hun hart raakt.
Van alle mensen die ik ooit gesproken heb over dit onderwerp heeft zeker 95% moeite met een 'pret-abortus' (ik lees dat af en toe van mensen die tegen iedere abortus zijn, maar ik ben nog nooit iemand tegengekomen die ook maar overwogen heeft een abortus te plegen vanwege de vakantie).
Echter, vrijwel iedereen vind ook dat onder speciale omstandigheden de mogelijkheid van een abortus moet bestaan. Dát is ook de reden waarom het in debatten over dit onderwerp juist over die speciale gevallen gaat.