Moderator: Moderafo's
parsifal schreef:
Makkelijk die hokjes. Hoeveel Amerikanen ken je?
maaarten schreef:Dat is afgrijselijk, maar niet perse relevant voor het abortusdebat in het algemeen. Want vorig jaar waren dat er 111, maar er zijn vorig jaar ongeveer 28.000 abortussen gepleegd. Dat is ook het punt dat dhr. Van Der Staaij wilde maken, als er over abortus gepraat wordt, moet je niet gelijk beginnen over verkrachting, want door gelijk over zo iets vreselijks en extreems te beginnen, kan er geen normaal debat meer zijn over abortus in het algemeen. Wanneer Van Der Staaij de vanzelfsprekendheid van abortussen aan de kaak wilde stellen begint er ineens iemand over verkrachting. Zo kan er toch geen normale discussie ontstaan? Daar had Van Der Staaij het niet over, want hoe naar het ook is in die gevallen, toch maken die gevallen maar een minuscuul deel uit van het totale aantal abortussen dat gepleegd wordt.
Eigenlijk worden de gevallen van zwangerschap na verkrachting dus gebruikt als een goedkoop trucje om de vanzelfsprekendheid van abortussen goed te praten, in dit geval toch. Je kan niet meer tegen abortus zijn, want ja, wat dan in geval van verkrachting? Wat als het leven v.d. moeder in gevaar is? Je denkt er toch niet net zo over als die Akin in Amerika?
En zo worden de 27.900 abortussen die niet met verkrachting te maken hebben goed gepraat.
Het is een heel naar retorisch spelletje, om de discussie te vermijden en de vanzelfsprekendheid van abortus goed te praten.
Eén op de 100 Nederlandse vrouwen tussen de 15 en 70 jaar is ooit zwanger geweest als gevolg van seksueel geweld.
Samanthi schreef:Bovendien moet het kindje boeten voor wat de verwekker gedaan heeft!
Hier wordt alleen aan de moeder, wat heel erg logisch is, gedacht, maar het kind IS er al, het is iemand en het heeft geen schuld van dat het verwekt is.
Heeft een van jullie weleens gewaakt bij een kliniek en gezien wat er naar binnen ging?
Is er iemand van jullie weleens in gesprek gegaan met een van de vrouwen/ meisjes die er naar binnen zijn gegaan?
Pas dan kun je oordelen over de uitspraken van van der Staaij!
pannenkoek schreef:Als alle verkrachters nu eens van de vrouwen afblijven hadden we dit probleem, en hiermee deze uitspraak, en deze discussie ook niet!!!
beantsje schreef:Ja ik ben op zich ook tegen abortus. Tuurlijk, zou ik bijna zeggen; niemand is vóór abortus. Maar ik ben vóór abortus-wetgeving.
Ja ik ken enkele personen die een abortus ondergaan hebben.
In deze gevallen waren het jonge meisjes die letterlijk met de rug tegen de muur stonden; eentje was echt veel te jong voor het moederschap; ouders van het andere meisje dreigden het meisje uit huis te schoppen als de abortus niet door zou gaan, vriendje was ook meteen exit.
Om eerlijk te zijn, denk ik dat iedereen die tegen abortus is, dan ook de consequentie van zo'n standpunt moet nemen. Eén van deze meisjes heb ik daadwerkelijk aangeboden om een poos bij mij in huis te komen wonen en dan proberen vanuit daar haar leven op poten te krijgen. Helaas durfde ze het niet aan.
Beide meisjes waren wanhopig, zagen geen andere uitweg.
Maar wat moeten we dan met deze meisjes? In de kou laten staan?
Moet je ze dan maar weer veroordelen tot de kleerhanger op de keukentafel?
Ja, abortus laat een trauma na.Ik vlak dat niet uit. Maar niemand neemt 'zomaar' een abortus; de vrouwen in kwestie beseffen dat ook maar al te goed.
Ik denk dat voor veel moeders afstand doen nog een veel groter trauma is.
Dit mateloze verdriet en trauma (of het kind er nu komt of niet) is het afschuwelijke gevolg van de zonde; zonde door degenen die onbezonnen seks hebben gehad of zonde door het verkrachten van een vrouw. En zoals zo vaak, treft dit gevolg degenen die er niets aan kunnen doen.
Ik denk in het geval van verkrachtingen dat je dus niet de vrouw - het slachtoffer - moet aanpakken omdat ze het echt niet aankan, maar dat wij als maatschappij veel harder moeten optreden tegen seksueel geweld. Hoe is het mogelijk dat de meeste verkrachters hun gang maar kunnen gaan, gezien het feit dat 95% van de slachtoffers geen aangifte doet?
O ja, wat ik me nog afvraag: zijn de tegenstanders va abortuswetgeving ook tegen het verschaffen van de morning-afterpil?
boer schreef: Een leven hoort uit liefde gecreeerd te worden, niet uit macht, lust of onderwerping en geweld..
In zo'n geval morning after pil, niet maanden later eens iets gaan bedenken.
beantsje schreef:Nee dit is geen retorisch spelletje
Mortlach schreef:In de vroege stadia is het nog geen kindje.
Mortlach schreef:Nee, er is een klomp cellen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten