Uitspraak van der Staaij over verkrachting en zwanger worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mango

Uitspraak van der Staaij over verkrachting en zwanger worden

Berichtdoor Mango » 01 sep 2012 23:42

Beste allemaal,

Het verbaasde me dat het nog niet hier is besproken, of misschien heb ik het gemist, maar ik vroeg me toch af wat jullie van de volgende artikelen vonden:

http://www.nu.nl/politiek/2894886/sgp-n ... klein.html
http://www.nu.nl/buitenland/2888214/pol ... hting.html

Nu zijn deze uitspraken wel gedeeltelijk terug genomen maar er zijn wel veel mensen (met name in de VS) die geloven dat zwanger worden na verkrachting (bijna) niet gebeurt.

Ik vroeg me dus af wat jullie van deze uitspraken vonden en of er misschien mensen zijn die het hier wel mee eens zijn?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Uitspraak van der Staaij over verkrachting en zwanger wo

Berichtdoor Mortlach » 02 sep 2012 01:59

Volgens mij is dit in het gedeelte Politiek besproken. Over het algemeen was de stemming: Ontzettend onhandige uitspraak, maar verder weinig van te maken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 02 sep 2012 08:43

Mortlach schreef:Volgens mij is dit in het gedeelte Politiek besproken. Over het algemeen was de stemming: Ontzettend onhandige uitspraak, maar verder weinig van te maken.

Als de SGP de repubkeinen gaan napraten vrees ik het ergste...
De verkiezingsrhetoriek in USA is letterlijk om te kotsen.
Maar goed, in een land waar 90% van de mensen niet eens een paspoort heeft, en erger nog, er ook geen behoefte aan heeft, kun je verwachten dat ze al die onzin en haat van hun politici graag napraten.
Laatst gewijzigd door boer op 02 sep 2012 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 02 sep 2012 09:45

Veel ophef om niks door de haters van de Kerk en het geloof.Wat van der Staaij heeft gezegd is ook wetenschappelijk bewezen;dus terug krabbelen voor het gillende crapuul moet hij ook niet doen integendeel. \:D/ \:D/ \:D/
VERITAS VOS LIBERABIT.

Mango

Berichtdoor Mango » 02 sep 2012 10:10

@ Mortlach: ik zie het nu! Moet zeggen dat ik niet bij al die verkiezingenpolls kijk, ik word een beetje horendol van al dat verkiezingengebeuren.
Maar dan is er dus al een semi-conclusie bij dit onderwerp!

@ Lichtzwaard: ik denk dat dit niet perse haters van de kerk zijn, het had mij niet uitgemaakt wie het had gezegd!
Overigens denk ik dat er ongeveer evenveel mensen zwanger worden als van gewone seks. (Morning after) Pilgebruik onder de vrouwen zal er natuurlijk ook mee te maken hebben of vrouwen zwanger worden of niet.

Any who! Discussie dus al een beetje over. Tenzij mensen hier nog iets erover willen zeggen, ga je gang :)

Mens
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mens » 02 sep 2012 10:21

Lichtzwaard schreef:Veel ophef om niks door de haters van de Kerk en het geloof.Wat van der Staaij heeft gezegd is ook wetenschappelijk bewezen;dus terug krabbelen voor het gillende crapuul moet hij ook niet doen integendeel. \:D/ \:D/ \:D/

Even voor de goede orde: er is één onderzoek geweest (ik meen in de jaren 80) waaruit zou blijken dat de kans op zwangerschap na verkrachting miniem is. Uit alle onderzoeken nadien is er geen verschil in kans op zwangerschap na verkrachting vs vrijwillige sex aangetoond.

Dit heeft de afgelopen weken in zowat alle kranten en weekbladen gestaan, en werd ook nog eens in zo'n beetje ieder journaal en actualiteitenprogramma besproken.

Graag bij de feiten houden, en niet meteen in de slachtofferrol schieten. Je mag je eigen mening hebben maar niet gaan huilen indien de werkelijkheid voorbij gaat aan je mening.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 02 sep 2012 10:22

Als ik trouwens kijk naar het gebrek aan beheersing, verstand en verantwoordelijkheidsgevoel, welke beslist faktoren zijn, die leiden tot ongewenste zwangerschappen, krijgt mijn achting voor de mens alweer een knauw...
En om die domme mens nog wat te helpen, de pijn voor zijn onnadenkendheid te verzachten, zit abortus waarschijnlijk ook nog gewoon in het verzekeringspakket?

Mango

Berichtdoor Mango » 02 sep 2012 10:27

wow boer! Dit vind ik een heftige uitspraak! Je suggereert hier bijna dat verkrachting een gebrek aan beheersing, verstand en verantwoordelijkheidsgevoel is!

Ik weet niet of abortus bij het verzekeringspakket zit maar ik denk het wel! En zou blij toe zijn. Noem maar wat: 14jarige uit een arme familie wordt verkracht door haar oom, ouders kunnen geen abortus betalen en hebben nog een mond te voeden! Dochter getraumatiseerd, nog meer armoe! En ze hadden niet eens een keuze!
Ik respecteer de verschillende meningen over abortus maar laat ook andere mensen de keuze maken die zij goed achten

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 02 sep 2012 10:32

@Mens-----Goed lezen wat er geschreven is voor dat commentaar gaat geven. [-X [-X [-X
VERITAS VOS LIBERABIT.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 sep 2012 10:37

Mango schreef:Ik weet niet of abortus bij het verzekeringspakket zit maar ik denk het wel! En zou blij toe zijn. Noem maar wat: 14jarige uit een arme familie wordt verkracht door haar oom, ouders kunnen geen abortus betalen en hebben nog een mond te voeden! Dochter getraumatiseerd, nog meer armoe! En ze hadden niet eens een keuze!

Ze hadden het kind ter adoptie kunnen aanbieden. Over getraumatiseerd gesproken, redelijk wat vrouwen hebben na een abortus een trauma.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 02 sep 2012 11:51

boer schreef:Als de SGP de repubkeinen gaan napraten vrees ik het ergste...
De verkiezingsrhetoriek in USA is letterlijk om te kotsen.
Maar goed, in een land waar 90% van de mensen niet eens een paspoort heeft, en erger nog, er ook geen behoefte aan heeft, kun je verwachten dat ze al die onzin en haat van hun politici graag napraten.

Je omgang met statistiek is bijna net zo indrukwekkend als die van Akin ongeveer 38% van de bevolking van de US had een paspoort en dat gaat over de hele bevolking dus ook over de kleinste kinderen. Verder lijkt me het gebrek aan paspoorten nu niet echt iets om zo af te geven op een heel land, waar je een gedeelte van de wereld zo groot als Europa zonder paspoort kunt bereiken.

Verder betekent natuurlijk "weinig" niet "minder dan in geval van geen verkrachting", Akin suggereerde dit wel en vdStaaij vermeed dit.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

pipgirl
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor pipgirl » 02 sep 2012 12:13

Ik weet van veel vrouwen die verkracht zijn dat ze zwanger zijn geweest, en werden ze stelselmatig verkracht is de kans dus veel groter en raakten ze meerder keren zwanger.

Je moest eens weten hoeveel meisjes in deze situatie zitten en dus zwanger zijn geraakt omdat iemand ze niet met rust kon laten.
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 02 sep 2012 12:35

pipgirl schreef:Ik weet van veel vrouwen die verkracht zijn dat ze zwanger zijn geweest, en werden ze stelselmatig verkracht is de kans dus veel groter en raakten ze meerder keren zwanger.

Je moest eens weten hoeveel meisjes in deze situatie zitten en dus zwanger zijn geraakt omdat iemand ze niet met rust kon laten.

Dat is afgrijselijk, maar niet perse relevant voor het abortusdebat in het algemeen. Want vorig jaar waren dat er 111, maar er zijn vorig jaar ongeveer 28.000 abortussen gepleegd. Dat is ook het punt dat dhr. Van Der Staaij wilde maken, als er over abortus gepraat wordt, moet je niet gelijk beginnen over verkrachting, want door gelijk over zo iets vreselijks en extreems te beginnen, kan er geen normaal debat meer zijn over abortus in het algemeen. Wanneer Van Der Staaij de vanzelfsprekendheid van abortussen aan de kaak wilde stellen begint er ineens iemand over verkrachting. Zo kan er toch geen normale discussie ontstaan? Daar had Van Der Staaij het niet over, want hoe naar het ook is in die gevallen, toch maken die gevallen maar een minuscuul deel uit van het totale aantal abortussen dat gepleegd wordt.

Eigenlijk worden de gevallen van zwangerschap na verkrachting dus gebruikt als een goedkoop trucje om de vanzelfsprekendheid van abortussen goed te praten, in dit geval toch. Je kan niet meer tegen abortus zijn, want ja, wat dan in geval van verkrachting? Wat als het leven v.d. moeder in gevaar is? Je denkt er toch niet net zo over als die Akin in Amerika?

En zo worden de 27.900 abortussen die niet met verkrachting te maken hebben goed gepraat.

Het is een heel naar retorisch spelletje, om de discussie te vermijden en de vanzelfsprekendheid van abortus goed te praten.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 02 sep 2012 13:06

parsifal schreef:Je omgang met statistiek is bijna net zo indrukwekkend als die van Akin ongeveer 38% van de bevolking van de US had een paspoort en dat gaat over de hele bevolking dus ook over de kleinste kinderen. Verder lijkt me het gebrek aan paspoorten nu niet echt iets om zo af te geven op een heel land, waar je een gedeelte van de wereld zo groot als Europa zonder paspoort kunt bereiken.

Sorry, ik had het van horen zeggen.
Maar goed, dat 2 van de 3 amerikanen nooit hun land uit kunnen, (misschien was 10% het aantal wat wel eens buiten amerika was geweest) omdat ze niet eens een paspoort hebben, zegt genoeg, hun topografische kennis reikt dan ook nauwelijks verder dan tot die plaatsen , waar olie in de grond zit.
Verder is een groot deel zo ''geprogrammeerd'', dat de meesten me meer aan bandrecorders doen denken dan aan mensen.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 02 sep 2012 13:28

boer schreef:Sorry, ik had het van horen zeggen.
Maar goed, dat 2 van de 3 amerikanen nooit hun land uit kunnen, (misschien was 10% het aantal wat wel eens buiten amerika was geweest) omdat ze niet eens een paspoort hebben, zegt genoeg, hun topografische kennis reikt dan ook nauwelijks verder dan tot die plaatsen , waar olie in de grond zit.
Verder is een groot deel zo ''geprogrammeerd'', dat de meesten me meer aan bandrecorders doen denken dan aan mensen.

Makkelijk die hokjes. Hoeveel Amerikanen ken je?
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”