Mag je naar een gebedsgenezingsdienst?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 01 mar 2004 23:01

Brion schreef:Maak je geen zorgen Mirjam, ik geloof in God en ik neem de Bijbel serieus. (je opmerkingen zijn trouwens wel erg suggestief) Daarom wijs ik de praktijken van Jan Zijlstra, T.B. Joshua, Jomanda, etc. etc. af.
Als jij Zijlstra met Jezus wilt vergelijken dan vind ik dat verder prima.
Ik doe daar alleen niet aan mee.

Ten eerste wil ik je vragen Jomanda niet in één adem te noemen met Jan Zijlstra of Br.Joshua, want dat getuigt wel hoe weinig jij er van af weet.

De laatste twee werken wél met gebed, en Jomanda met de duivel.

En Mirjam vergelijkt Jan Zijlstra niet met Jezus, hij is ondanks zijn fouten tóch een werktuig van God.

Heeft Jezus zelf niet gezegd dat wij dezelfde dingen zouden doen als Hij, en zelfs nog grotere ?

Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken die ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader; en wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde. Joh.14 : 12 en 13.
Weest blij in de Heer !

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 01 mar 2004 23:04

Sorry, 2 keer geklikt
Weest blij in de Heer !

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2004 23:37

Ik dacht net aan die tekst Wina. Inderdaad... en sommigen hebben gaven om te genezen...

Stond er niet dat als Stefanus of zo door de straten van Jeruzalem liep en zijn schaduw op iemand viel hij/zij genas? Was dat niet net zo selectief als wanneer mensen genezen worden als ze bij bepaalde mensen aankloppen? De apostelen hadden ook de gave van genezing... moeten we ze daarom met Jezus vergelijken? Nee, door Zijn kracht deden ze dingen die ze zonder Hem niet zouden kunnen.

Of Jan Zijlstra het helemaal goed doet weet ik niet maar hij geeft wel God de eer en niet zichzelf.

Tuurlijk heeft God geen mensen nodig om mensen te genezen. Hij heeft ook geen mensen nodig om mensen te bekeren, om mensen te leren, om iemand te troosten etc. Toch wil God door mensen heen werken en mensen tot geloof brengen, te troosten, te genezen. God werkt door mensen heen op al die punten, ook bij genezingen.

Ik bemerk hier een soort van angst voor het feit dat God mensen wil gebruiken om Zijn doel te bereiken. Hoe komt dat toch? Dat is toch altijd zo geweest? Waarom kan God wel gewone dingen door mensen doen maar geen bijzondere dingen? Waarom vinden mensen dat eng?

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 02 mar 2004 02:34

wina schreef:Ten eerste wil ik je vragen Jomanda niet in één adem te noemen met Jan Zijlstra of Br.Joshua, want dat getuigt wel hoe weinig jij er van af weet.

De laatste twee werken wél met gebed, en Jomanda met de duivel.

Ze werken allemaal met standaard goocheltruukjes, manipulatie en propaganda. Jomanda richt zich alleen tot een andere doelgroep. Resultaten zijn nergens voor nodig want die worden door hun volgelingen toch niet gecontroleerd, dus goden, geesten of duivels zijn eveneens overbodig (maar horen erbij voor de show).

Een boel gelovigen schakelen hun bull-shit filter uit bij het horen van wat religieuze praat, en laten zich vervolgens kritiekloos van alles op de mouw spelden. Ze vormen zo een ideale voedingsbodem voor bedriegers. Zie ook Arie Stok.

Waarom dit gebrek aan skepsis? Angst om te zondigen door te twijfelen aan de integriteit van een mogelijk kind van God? Of een gewoonte om twijfel te onderdrukken zodra het om religieuze zaken gaat omdat twijfel een aanvechting van de duivel is?

Ik begrijp niets van deze houding. Het is toch niet moeilijk om in te zien dat mensen met zo'n mentaliteit er gewoon om vrágen om bedrogen te worden? Dit gebrek aan kritiek heeft hetzelfde effect op bedriegers (en gestoordelingen) als stroop op vliegen.

Neem die kerels met een korrel zout, en laat ze eerst hun ongeloofwaardige beweringen hard maken voor dat je ze serieus gaat nemen. Als ze hun beweringen hard kunnen maken kun je altijd nog je mening herzien; waarom die haast? Straks haalt iemand een enorme stunt met die J.Z. uit, en staan hij en zijn volgelingen hopeloos in hun hemd. Daar zal je veel zieltjes mee winnen, of niet soms?
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

joris

Berichtdoor joris » 02 mar 2004 06:35

Waarom dit gebrek aan skepsis? Angst om te zondigen door te twijfelen aan de integriteit van een mogelijk kind van God? Of een gewoonte om twijfel te onderdrukken zodra het om religieuze zaken gaat omdat twijfel een aanvechting van de duivel is?

of ene gebrek aan geloof in de macht van het geloof?

joepie

Berichtdoor joepie » 02 mar 2004 11:21

Jullie doen alsof je als je niet in Jan zijlstra geloofd je geloof dus niets is.
Of als je niet geloofd dat wat hij doet echt ook zo is.
Ik heb al eerder gezegd, ik geloof dat alles van God komt.
Gezondheid dus ook!
Maar dat hij iemand als Jan daarvoor ou gebruiken geloof ik dus niet. Als het zo was, dan zou die man niet iedereen geld uit de zak kloppen.
En zou hij ook niet een abnormaal grote kerk laten bouwen.
Dan zou hij gewoon zijn gaven gebruikt hebben voor de mensen zonder daar voor ook maar een cent te vragen. Maar gewoon alles van God verwachten.
Ik kijk naar de vruchten die hem navolgen en dat maakt dat ik niet in hem geloof.
En kan ik hem op dezelfde plek schatten als jomanda die tenslotte ook zegt kontakt te hebben met de bovenwereld.

Stacie

Berichtdoor Stacie » 02 mar 2004 12:28

ik vind het wel hard wat je zegt.

wie ben jij om te oordelen of Jan Zijlstra fout werk doet.
je beweert dus dat wat Hij doet niet van God komt.
Ennuh, Jan geneest niet, maar God.

Stacie

Berichtdoor Stacie » 02 mar 2004 12:29

En nog even over Jomanda; zij geneest toch niet in de naam van Jezus?

joepie

Berichtdoor joepie » 02 mar 2004 12:44

Het is net zo hard als dat er gezegd wordt dat je niet goed geloofd als je niet in zulke mensen als Jan geloofd.
En zeker ik geloof dat God geneest.
Velen zullen er komen die in mijn naam boze geesten uitdrijven maar het niet doen. Een tekst die ik al eerder aangehaald heb.
Aan de vruchten herkend men de boom. En bij hem zie ik de vruchten van hepzucht?

Stacie

Berichtdoor Stacie » 02 mar 2004 13:34

joepie schreef:Het is net zo hard als dat er gezegd wordt dat je niet goed geloofd als je niet in zulke mensen als Jan geloofd.

oke, maar dat zei ik niet

joepie schreef:En zeker ik geloof dat God geneest.

gelukkig maar

joepie schreef:Velen zullen er komen die in mijn naam boze geesten uitdrijven maar het niet doen. Een tekst die ik al eerder aangehaald heb.

mee eens, maar hoe weet je dat hij het niet oprecht doet.

joepie schreef:Aan de vruchten herkend men de boom. En bij hem zie ik de vruchten van hepzucht?

Vertel...

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 02 mar 2004 13:47

joepie schreef:
Velen zullen er komen die in mijn naam boze geesten uitdrijven maar het niet doen. Een tekst die ik al eerder aangehaald heb.

=======================

Wil jij mij even in de bijbel aanwijzen waar bovenstaande tekst staat ?

enne:
Als jij geen verschil ziet tussen Jomanda en J. Zijlstra is het wel slecht met je gesteld.

J. Zijlstra spreekt genezing uit in de naam van Jezus. ( BIJBELS !)

Jomanda heeft het over "verlichte wezens aan gene zijde " Wie zijn dat ?
Weest blij in de Heer !

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2004 15:28

joepie schreef:Het is net zo hard als dat er gezegd wordt dat je niet goed geloofd als je niet in zulke mensen als Jan geloofd.
En zeker ik geloof dat God geneest.
Aan de vruchten herkend men de boom. En bij hem zie ik de vruchten van hepzucht?

Dat zegt niemand... dat maak jij er van. Inderdaad, God geneest, en Hij gebruikt daar mensen voor.

joepie

Berichtdoor joepie » 22 nov 2004 11:08

Jan Zijlstra die zegt dat hij kan genezen kan het zichzelf niet?
Hij heeft een hartinfarct gekregen en heeft zich laten dotteren.
Hoe kan dat eigenlijk?
Hij geneest toch mensen met een kankergezwel, en met MS, en doven laat hij horen, dus waarom zou hij dan zichzelf niet kunnen genezen?
Of zou het toch allemaal onzin zijn wat hij zelf leert.

Mattheus 24: 23 Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, of: Hier, gelooft het niet. 24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden. 25 Zie, Ik heb het u voorzegd.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 nov 2004 11:23

Lastig... Ik vind het sowieso lastig om de dwaalleraren van de 'echte' te onderscheiden: hoe doe je dat eigenlijk?

joepie

Berichtdoor joepie » 22 nov 2004 11:45

kurtyo schreef:Lastig... Ik vind het sowieso lastig om de dwaalleraren van de 'echte' te onderscheiden: hoe doe je dat eigenlijk?

Is ook erg lastig. Kan je ook eigenlijk daarop geen goed antwoord geven.
Misschien een idee voor een nieuw topic?

Terug naar “Archief”