IVF/ISCI

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lauwra
Verkenner
Verkenner

IVF/ISCI

Berichtdoor Lauwra » 11 jun 2012 15:37

Best allen,

Mijn man en ik gaan binnenkort aan een ICSI behandeling beginnen. We zijn er over uit dat hierbij geen restembryo's mogen ontstaan. We willen dus dat er niet meer eicellen bevrucht gaan worden dan er terug geplaatst worden. De eicellen die dan nog over zijn zouden we willen laten invriezen.
Ik ben beniewd of hier mensen zijn die ook in het IVF/ICSI traject zitten of hebben gezeten en hoe jullie met de etische dilemma's zijn omgegaan.

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: IVF/ISCI

Berichtdoor meribel » 11 jun 2012 16:01

Lauwra schreef:Best allen,

Mijn man en ik gaan binnenkort aan een ICSI behandeling beginnen. We zijn er over uit dat hierbij geen restembryo's mogen ontstaan. We willen dus dat er niet meer eicellen bevrucht gaan worden dan er terug geplaatst worden. De eicellen die dan nog over zijn zouden we willen laten invriezen.
Ik ben beniewd of hier mensen zijn die ook in het IVF/ICSI traject zitten of hebben gezeten en hoe jullie met de etische dilemma's zijn omgegaan.

Hoi Lauwra,

ik ben geen gelijkgestemde. En ik hoop dat je die wel vind. Het lijkt me allemaal onwijs moeilijke en ingewikkelde materie.
En vermoedelijk ben je niet zomaar tot dit traject gekomen.
Ik hoop voor jullie dat het brengt wat jullie hopen!

Lauwra
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lauwra » 11 jun 2012 17:59

Bedankt Meribel!
Het is idd erg moeilijk allemaal.
Op internet is er weinig te vinden over hoe christelijk echtparen hiermee omgaan. En gezien alle vragen die hier gesteld zijn op refoweb weet ik zeker dat er stellen zijn die ook IVF hebben gedaan.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 11 jun 2012 19:38

Je kunt dit topic ook linken aan het kinderwens topic...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 jun 2012 21:40

en heeft Freya ook geen 'hoekje' voor christelijke wensouders?

chrand
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor chrand » 12 jun 2012 09:24

Hallo Lauwra,

Wij zijn overtuigd christen, zitten na 1,5 jaar IUI nu ook in een IVF-traject en lopen tegen dezelfde dilemma's en gewetensvragen aan als jij. We hebben net de eerste poging achter de rug waarbij we, net als jij, besloten hebben om maar één eicel te laten bevruchten omdat we geen vernietiging van restembryo's willen. De poging is mislukt omdat er geen celdeling heeft plaatsgevonden. Wel een bevruchting dus maar geen embryo. En dan zit je dus met lege handen... .
We zijn nu hard aan het nadenken over de volgende stap en hebben een heleboel vragen naar de gynaecoloog toe maar zeker ook naar God toe. Gebeurt dit altijd bij ons - dat de eicel niet door deelt - en is dat de reden dat er geen zwangerschap ontstaat bij ons? Wat houdt het in om hierin op God te vertrouwen? Erop vertrouwen dat Hij ons de medische wetenschap geeft en dat we die ten volle moge benutten? Dat het niet erg is dat er misschien restembryo's zijn omdat Hij altijd het laatste woord heeft over wat er daarmee gebeurt, zolang wij het hele traject maar in gebed doorlopen? Of moeten we er juist op vertrouwen dat God onze kinderwens zegent met steeds maar één eitje en nog maar twee pogingen te gaan? En dan blijft er nog één optie over: moeten we erop vertrouwen dat God het verlangen naar een kindje wegneemt of in ieder geval draaglijker maakt als een kind niet past in Zijn plan met ons leven? En waarom heeft Hij dat verlangen dan überhaupt in ons hart gelegd? Die vragen aan God, daar kan niemand ons antwoord op geven, behalve God zelf.
Gisteren lazen we in een forum dat God in Leviticus stelt dat er zonder bloed geen ziel is dus dat er in de beginfase bij een embryo nog niet over menselijk leven gesproken kan worden. De bedoelde bijbeltekst kunnen we echter niet vinden. Wat ons verder raakte is de volgende songtekst:

God and God alone
created all these things we call our own,
from the mighty to the small,
the glory in them all
is Gods and Gods alone.
God and God alone
reveals the truth of all we call unknown
and all the best and worst of man
can't change the masterplan
it's Gods and Gods alone.

Kortom, wat wij ook doen, welke keuzes wij ook maken: God is schepper van hemel en aarde, van alles wat leeft. Hij heeft altijd het laatste woord en beslist over wel of geen leven. Niets van wat wij doen kan zijn plannen veranderen, Hij alleen regeert!

We wensen je en je man heel veel sterkte, wijsheid, zegen en Gods liefdevolle nabijheid toe!

PS. Nog even twee puntjes:
1 .Bij ICSI ontstaan, voor zover wij weten, bijna altijd meerdere embryo's uit één eicel (eeneiige meerlingen) dus als je er dan maar één terug laat plaatsen, blijf je altijd met restembryo's zitten.
2. Ook wij wilden graag eicellen laten invriezen en onze arts zag dat wel zitten. Bij navraag bleek echter dat het ziekenhuis waar wij onder behandeling zijn, dat niet doet bij onbegrepen fertiliteitsproblemen. Informeer dus eerst goed bij je arts of dat bij jullie wél tot de mogelijkheden behoort.
'Je hoeft niet bang te zijn, al gaat de storm tekeer, leg maar gewoon je hand in die van onze Heer.'

Lauwra
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lauwra » 12 jun 2012 10:45

Hallo Chrand,

Wat fijn dat je gereageerd hebt!
Wat een teleurstelling zal het geweest zijn dat er geen terugplaatsing is geweest! Het is helemaal niet zo vreemd dat die ene eicel niet bevrucht is. (Dat is ook mijn grootste zorg!) Als je wel voor de optie gaat om alle eicellen te laten bevruchten, dan worden ook niet alle eicellen bevrucht. Van de 10 eicellen soms maar 3 goede embryo's.
Bij ICSI hoeft het niet zo te zijn dat er direct restembryo's ontstaan. Er is idd een hogere kans op een een eiïge tweeling, maar mocht dat al in het lab gebeuren dan willen we natuurlijk ook dat deze 2 terug geplaatst worden. Wij zijn helaas op ICSI aangewezen, er is bij ons geen onbegrepen onvruchtbaarheid.
Eicellen invriezen is vanaf vorig jaar april mogelijk voor iedereen, alleen moet je het wel zelf betalen. Dat zou rond de 400 á 500 euro kosten. Dit vinden wij wel te overzien.
Mochten jullie er niet voor kiezen om 2 eicellen te laten bevruchten?

Wat jij vertelt over je vertrouwen in God is heel herkenbaar! Als God het wil, kan Hij die ene eicel laten uitgroeien tot een kindje. Maar wat jij zegt over restembryo's, dat Hij ook over deze kleintjes regeerd is ook zo! Het is zo moeilijk allemaal he! Je zoekt ook naar mogelijkheden dat je toch alle eicellen mag bevruchten. Die tekst uit Leviticus ken ik ook niet. Maar waarom zou er in de status van embryo nog niet over menselijk leven gesproken worden, alleen omdat er geen bloed in zit? Dat kan ik dan niet begrijpen. Het embryo is in staat om uit te groeien tot een volwaardig mens.

Ik ben benieuwd wat jullie vervolg stap is. Wil je dat nog eens laten weten?
Jullie ook veel kracht en wijsheid toegewenst!
Hartelijke groet!

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 12 jun 2012 11:10

@ Lauwra; zou de NPV niks voor jullie kunnen betekenen? Weet het ook niet hoor maar die behandelen volgens mij ook deze thema's.

Veel sterkte voor iedereen die er mee te maken hebben!

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 12 jun 2012 18:02

Ik heb hier gesnoeid, laten we de discussie of mensen eigen kinderen moeten willen/kunnen krijgen niet hier neerzetten maar evt in een andere topic.

chrand
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor chrand » 12 jun 2012 19:05

Ik heb de bijbeltekst over bloed & ziel inmiddels gevonden: Leviticus 17:10-14. In de NBG ('51) wordt gesteld dat bloed de 'ziel' is van alle vlees, in de NBV wordt bloed de 'levenskracht' van elk levend wezen.
'Je hoeft niet bang te zijn, al gaat de storm tekeer, leg maar gewoon je hand in die van onze Heer.'

Lauwra
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lauwra » 12 jun 2012 19:44

Bedankt moderator...

Chrand: ik had ook al gezocht naar deze bijbeltekst. Fijn dat jij hem gevonden hebt.
Ik weet alleen nog niet wat dit concreet zou betekenen wat betreft embryo's...
Wij willen nog in gesprek met onze predikant gaan. Dan zal ik dit eens voorleggen.

Lauwra
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lauwra » 12 jun 2012 19:47

juffiejuf schreef:@ Lauwra; zou de NPV niks voor jullie kunnen betekenen? Weet het ook niet hoor maar die behandelen volgens mij ook deze thema's.

Klopt, de NPV heeft hier ook een stuk over op haar website staan. Maar daar wordt ook gesteld dat een embryo een levend wezen is en niet zomaar vernietigd mag worden. Daar ben ik het ook mee eens.
Het doel van mijn vraag is juist hoe andere christelijke stellen hier mee omgaan, want zij vinden en doen. En ook of er vanuit het ziekenhuis tegenstand wordt ervaren.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 12 jun 2012 19:48

Ik weet niet hoe het in NL geregeld is, maar toen wij in het traject zaten, was het zh enorm negatief over onze ethische bezwaren tot op het punt dat ze ons min of meer vertelden dat de slagingskansen dan zou klein waren dat we er beter niet aan konden beginnen. Sterkte.

chrand
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor chrand » 16 jun 2012 20:59

@ Lauwra: We zijn benieuwd hoe jullie predikant hierover denkt. Weten zelf ook nog niet zo goed wat we ervan moeten vinden en op dit moment is er bij ons geen dominee of andere ambtsbekleder aan wie we dit kunnen of willen voorleggen.
@ LauraC: Onze gynaecoloog gaat heel respectvol om met ons en onze ethische bezwaren; hij probeert zich zoveel mogelijk in ons te plaatsen en denkt mee over wat er dan wel mogelijk is. De fertiliteitsartsen/ -verpleegkundigen begrijpen het weliswaar niet maar ook zij respecteren onze opvattingen en keuzes. Het probleem ligt vooral bij de juridische afdeling die beweert dat eicellen bevriezen niet mag volgens de regels. Maar daar is het laatste woord dus nog niet over gezegd...

Wista
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wista » 29 aug 2012 11:23

Hoi,

Wij hebben 9 jaar geleden het traject ICSI gevolgd. Inderdaad met gemengde gevoelens, want je weet niet waar je goed aan doet, je krijgt negatieve en positieve reacties. Mijn Schoonouders bijv. hebben zich in die tijd erg tegen ons gekeerd, wat wij heel erg vonden.

Wij zijn er biddend ingegaan, we wisten niet wat we er mee aan moesten. Vooraf moet je tekenen voor wat er met de bevruchte eicellen gebeurd; a. vernietigen (voor ons geen optie) b. bewaren voor de wetenschap (ook geen optie) of c. invriezen voor later gebruik. Wij hebben voor de laatste optie gekozen en samen besloten dat we ook alle eicellen die overblijven gaan gebruiken. Dat zou ons gezin dan worden...om het zo maar krom te zeggen.
Bij mij werden er 14 eicellen aangemaakt, waarvan er 8 bevrucht, 2 teruggeplaatst en 4 ingevroren. Gelijk de eerste keer was ik zwanger, 1 baby, wat nu onze lieve zoon van 8 jaar is. Twee jaar later wilden we voor de anderen gaan, maar helaas redde die het niet. Na ontdooiing (wat klinkt dat klinisch zo) waren ze niet levensvatbaar.

Ik had trouwens een zwangerschap zonder kwalen, een bevalling waar iedereen voor zou tekenen... Dat terzijde, maar ik voelde daarin zo Gods leiding! Na de geboorte kregen we een kaart van een tante die schreef: Wat fijn dat God jullie op deze manier toch de kinderzegen gaf! Dat heeft ons veel goed gedaan. De relatie met schoonouders is in die tijd ook weer goed gekomen gelukkig, Ze zijn de liefste opa en oma die je maar kunt wensen.

Onze kinderwens bleef, en we zijn nog een keer het traject ingegaan. Ditmaal helaas zonder gebed en met een gedachte van; dat doen we wel even. Eicelproductie ging niet goed, punctie was erg pijnlijk, en tot drie maal toe geen cel deling na de bevruchting. Later zei ik tegen mijn man....wat erg, we hebben dit ook helemaal zonder God gedaan, hoe kunnen we dan positief resultaat verwachten! Na drie maanden moesten we op eind gesprek komen, en vlak voor die tijd merkte ik dat ik zwanger was. Zomaar... Wat waren we blij. En ook toen wist ik: De mens wikt, maar God beschikt!

Dus wat je ook besluit, Gods besluit over jullie leven staat vast, wat je ook doet. Als ik nu na de laatste pogingen en mijn spontane zwangerschap wel eens denk of ik het weer zou doen, dan denk ik van niet, je bent geen baas over eigen buik, ook in geval van zwangerschap niet. Maar leg het bij God neer, dat is het belangrijkste, en de beste basis!

Sterkte met jullie beslissing!

Liefs Willeke (moeder van 2 lieve jongens van 4 en 8)

Terug naar “Archief”