katholiek versus protestant - één kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: katholiek versus protestant - één kerk?

Berichtdoor boer » 24 aug 2012 23:27

Maria was inderdaad een hoogst begenadigde vrouw, natuurlijk.
Maar je weet dat de protestanten het protest zelf tot religie hebben verheven, en hun fundamenten gestoeld zijn op het veroordelen van alles wat enigszins anders denkt.
Woorden als Saambinder en Formulieren van Enigheid hebben niet kunnen voorkomen dat er tot op deze dag alleen nog maar verder gesplitst en gescheurd wordt.
Was er maar Enigheid en een vorm van samenbinden.
Veel zegen rustte er klaarblijklijk niet op.
Ondertussen zijn velen nog steeds veel roomser dan ze weten, maar omdat al hun aandacht is gefocussed op de verschillen waarmee ze worden doordrenkt vanaf een jonge leeftijd, is de Boodschap zelf ondergesneeuwd.
Desalniettemin draait het natuurlijk om Christus en niet Zijn moeder.
familierelaties zijn veranderd, iedereen is nu elkaars zuster of broeder, en Jeruzalem ons aller Moeder :-)

het hemelse Jeruzalem dan, voordat er weer een kruistocht gepland word ;-)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 aug 2012 07:20

mohamed schreef:Vijandigheid jegens de RKK is iets van alle tijden en zeker op een reformatorisch forum zul je dat aantreffen. Het verbaast mij dat je zijn verbazing herkent. :)

beantsje schreef:Moet ik hieruit concluderen dat ik hier van mijn medebroeders en -zusters vijandigheid moet verwachten?

Wat jij alsmede uit de mededelingen van je medebroeder uit Medemblik wilt concluderen mijn mede medezuster moet je zelf weten maar verwacht niet dat ik de geschiedenis veranderen kan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 aug 2012 07:21

boer schreef:Jeruzalem ons aller Moeder :-)

het hemelse Jeruzalem dan, voordat er weer een kruistocht gepland word ;-)

Amen!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 aug 2012 07:23

hubert schreef:Het O.T. (beter de TeNaCH) moet je lezen als een boek van de Joden, voor, Joden, door Joden geschreven. Dat is bij alle uitleg, het GOED verstaan van de bijbelse boodschap) het uitgangspunt.

Joodse Bijbel = TeNaCH
T = Torah
N = Nebiiem = 'De Profeten'
CH= Chetoebim = 'de Geschriften'

Datzelfde geldt ook voor de Evangeliën. Om de 4 Evangeliën goed te begrijpen moet je beseffen dat:
De vier Evangelisten waren Joods. De 'hoofdrolspelers' waren joods, Jezus was een Jood. Het was in eerste instantie bestemd voor een Joods publiek.
De structuur en opbouw van de verhalen zijn joods (Midrasj-verhalen)
De Evangelisten wilden schrijven over de historische jood Jezus, dóór de ogen van TeNaCH. Dus vanuit het perspectief van TeNaCH.
De Evangelisten schrijven over Jezus vanuit de verwondering dat zij vele verhalen uit de boeken der profeten in Jezus in vervulling hebben zien gaan. Elke Evangelist doet dat op eigen wijze. Uit de verhaaltrant van de schrijvers van het N.T. veronderstelt een weet hebben van de verhalen van de Nebiiem.
De verhalen van het N.T. zijn geënt op de verhalen uit de Torah en de Nebiiem, want zoals Petrus zegt: "Van Jezus getuigen al de profeten."(Hand. 10,43)

Helemaal mee eens!

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 25 aug 2012 19:23

mohamed schreef:mededelingen van je medebroeder uit Medemblik wilt concluderen mijn mede medezuster moet je zelf weten maar verwacht niet dat ik de geschiedenis veranderen kan.

Ik heb het niet over de geschiedenis maar over het heden en de toekomst.
No offence, maar het klinkt alsof je vijandigheid hierin heel acceptabel vind. Of vergis ik me (hopelijk)?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 aug 2012 14:14

mohamed schreef:mededelingen van je medebroeder uit Medemblik wilt concluderen mijn mede medezuster moet je zelf weten maar verwacht niet dat ik de geschiedenis veranderen kan.

beantsje schreef:Ik heb het niet over de geschiedenis maar over het heden en de toekomst.
No offence, maar het klinkt alsof je vijandigheid hierin heel acceptabel vind. Of vergis ik me (hopelijk)?

Ik neem aanstoot aan de term medechristen want zo noem je andere katholieken ook niet.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 27 aug 2012 17:13

:puh: Medekatholiek misschien...? :-oo
Nulla aetas ad discendum sera

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 aug 2012 17:30

Trajecto schreef::puh: Medekatholiek misschien...? :-oo

Als ze mij medekatholiek of oud katholieke medechristen noemt, ben ik al tevreden! :mrgreen:

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 27 aug 2012 20:50

http://www.gojerusalem.com/discover/art ... mple-Mount

Schoentjes uit en respecteren maar. Hier is de plaatsbekleder binnen in het moslim-heiligdom, waar staat dat God GEEN zoon heeft.
Hij had ook nog kadootjes meegenomen.
Kreeg de koran ook nog een zoen, zoals zijn voorganger, paus Johannes Paulus deed?
Da's toch weer heel wat anders dan het stof afslaan van de designer-schoentjes en doorlopen...
Ik snap niet dat mensen die zich christenen noemen, dit maar gewoon vinden.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 27 aug 2012 21:59

mohamed schreef:Ik neem aanstoot aan de term medechristen want zo noem je andere katholieken ook niet.

Toch wel.
Ik geloof in één algemene universele christelijke kerk.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 27 aug 2012 22:01

boer schreef:http://www.gojerusalem.com/discover/article_648/Pope-Benedict-XVI-visits-Jerusalems-Temple-Mount

Schoentjes uit en respecteren maar. Hier is de plaatsbekleder binnen in het moslim-heiligdom, waar staat dat God GEEN zoon heeft.
Hij had ook nog kadootjes meegenomen.
Kreeg de koran ook nog een zoen, zoals zijn voorganger, paus Johannes Paulus deed?
Da's toch weer heel wat anders dan het stof afslaan van de designer-schoentjes en doorlopen...
Ik snap niet dat mensen die zich christenen noemen, dit maar gewoon vinden.

Je hoeft ook niet alles en iedereen te snappen, toch?
Of betekent dat dat iedereen die jij niet snapt, eigenlijk geen ware christen is?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2012 07:26

mohamed schreef:Ik neem aanstoot aan de term medechristen want zo noem je andere katholieken ook niet.

beantsje schreef:Toch wel.
Ik geloof in één algemene universele christelijke kerk.

Dat je mensen die niet tot de RKK behoren ook als volwaardige christenen beschouwt vind ik een pluspunt en om verwarring te voorkomen kun je de term medechristen beter laten varen. Wat geloven betreft geloof ik in God en nergens in de Bijbel staat dat wij in het collectief van de gelovigen moeten geloven.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 aug 2012 09:02

Nu begin de discussie toch wel een beetje zurig te worden. Ik begrijp de frustratie van Mohamed wel over sommig woordgebruik. De RKK ziet zichzelf als de enige ware kerk en de andere kerken hooguit als kerkgemeenschappen. Ik zou zeggen: so what? Het is een sektarische gedachte die ook in andere christelijke kerken voorkomt. Niet iets om je zo druk om te maken.
De meeste christenen zijn trouwens niet bij de RKK aangesloten, maar voelen zich wel zeker katholiek (= algemeen christelijk) De PKN is zo gezien niet van Rome, maar meer van Genève.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2012 10:35

hubert schreef:Nu begin de discussie toch wel een beetje zurig te worden. Ik begrijp de frustratie van Mohamed wel over sommig woordgebruik.

Beste hubert, ik word inderdaad zuur van een term als medechristen, want er spreekt een stuitende arrogantie uit. Wellicht was Beantje zich daar totaal niet van bewust en mijdt ze voortaan dergelijke denigrerende termen waar ze haar volwaardige broeders en zusters in Christus mee krenkt.
hubert schreef:De RKK ziet zichzelf als de enige ware kerk en de andere kerken hooguit als kerkgemeenschappen. Ik zou zeggen: so what? Het is een sektarische gedachte die ook in andere christelijke kerken voorkomt. Niet iets om je zo druk om te maken.
De meeste christenen zijn trouwens niet bij de RKK aangesloten, maar voelen zich wel zeker katholiek (= algemeen christelijk) De PKN is zo gezien niet van Rome, maar meer van Genève.

Ik heb er geen problemen mee als de RKK zichzelf zo ziet, maar wat mij tegen de borst stuit is dat Beantje net doet alsof dat niet zo is. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je de anderen niet als je broeders en zusters ziet. Doe niet zo schijnheilig, want dat is waar ik absoluut niet tegen kan en zeer giftig van word.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 aug 2012 11:14

Ik heb er geen problemen mee als de RKK zichzelf zo ziet, maar wat mij tegen de borst stuit is dat Beantje net doet alsof dat niet zo is. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je de anderen niet als je broeders en zusters ziet. Doe niet zo schijnheilig, want dat is waar ik absoluut niet tegen kan en zeer giftig van word.

Toch denk ik dat het meer woordenspel is en dat je er niet zo druk om moet maken. Iets anders is dat de RKK met deze opvatting alleen oecumene wil als de andere christenen zich onder haar vlag scharen. Dat gebeurt uiteraard niet. Ik ken geen enkele protestant die bv het pausschap ziet zitten. Daar zijn wij veel te democratisch ingesteld voor.
Alleen als je elkaar respecteert en niet uitgaat van eigen superioriteit en je eigen visie zou durven ijken op de Bijbel, dan zou je verder kunnen komen met officiële oecumene. Maar ik denk echt niet dat dat in het huidige klimaat kan, gezien de personeelssituatie in de RKK en de schandalen.
De RKK heeft door de vele interne problemen (leegloop, schandalen etc) geen energie om ook nog aan oecumene te doen. Daarvoor moet je in balans zijn.

Terug naar “[Religie] - Open forum”