Moderator: Moderafo's
maaarten schreef:Sorry maar dit plaatje is belachelijk, en strijdig met alles waar het Christendom voor staat.
De mensheid is juist volstrekt onwaardig, dat God haar zou liefhebben. De mens is niets waard dan Gods toorn en oordeel. Daarom is het juist zo ongelofelijk dat God nog mensen wil bekeren! Als je zegt "Ik ben het waard dat God mij lief heeft", dan ontkracht je het hele Evangelie! God heeft ons lief, op basis van het volbrachte werk van Christus, niet op basis van wat wij waard zijn.
Riska schreef:Dacht dat je dat God dat deed als Hij het niet waard vond? Als Hij ons alleen maar een stelletje slechteriken vond? Nee - Hij heeft ons lief - ondanks alles. Hij vindt ons zo waardevol dat Hij tot het uiterste ging om ons te redden.
Hij heeft gezegd dat wij moeten opstaan - niet in ellende neerzitten.
maaarten schreef:(...) De mensheid is juist volstrekt onwaardig, dat God haar zou liefhebben. De mens is niets waard dan Gods toorn en oordeel. Daarom is het juist zo ongelofelijk dat God nog mensen wil bekeren! Als je zegt "Ik ben het waard dat God mij lief heeft", dan ontkracht je het hele Evangelie! God heeft ons lief, op basis van het volbrachte werk van Christus, niet op basis van wat wij waard zijn.
gravo schreef:Allereerst de koppeling met het onwaardige zijn van de mens en Gods liefde voor die mens. Het is juist de goede boodschap van het Evangelie dat God mensen liefheeft die het niet waardig zijn om te worden bemind. Heel paradoxaal eigenlijk. De mens is niets waard, inderdaad, dus je zou in de gewone logica-van-de-vox-populi (de man op de straat) zeggen: dus heeft God die mens niet lief. Het Evangelie zegt: juist wel! Heel vreemd, heel onlogisch, maar daarom des te verrassender en goddelijker!
gravo schreef:Tweede uitglijer: het zinsdeel "God heeft ons lief op basis van het volbrachte werk van Christus (...)".
Lijkt me niet. God heeft ons lief puur en alleen vanuit Zichzelf. Het komt uit God zelf...Hij wil ons liefhebben en daarom heeft Hij ons lief. Vanuit die liefde zendt Hij Zijn Zoon en verlost ons. Maar het is niet zo, dat God op grond van een juridisch feit (het volbrachte werk) wel gedwongen wordt om ons lief te hebben. Dan verzanden we in een juridische theologie, waarbij God onder de Wet wet wordt gesteld. Alsof er iets bestaat dat boven Hem uit gaat, waaraan Hij moet gehoorzamen! Nee, alles komt uit Gods barmhartigheid voort: de Wet is een uitvloeisel van Zijn Wezen (God is Liefde), maar ook het Evangelie, het zenden van Zijn Zoon en de daarmee gegeven verlossing van de mens. Alles komt uit één bron, het wezen van God. Gods Liefde gaat aan alles vooraf.
In ons gebed doen we dan ook niet als eerst een beroep op God als rechtspersoon, maar op de barmhartigheid en de ontferming van God als Vader: miserere nobis, ontferm u over ons!. Jezus heeft ons leren bidden: Onze Vader. Dat is de diepste verhouding tussen God en mens....de verhouding van vader en kind. Een liefdesverhouding. En inderdaad, die verhouding blijft er, ook al zijn wij onwaardige kinderen en gevallen zondaars. De zonde en de kloof tussen God en mens verandert het Wezen van God ten diepste niet: God wil liefhebben, blijft ons liefhebben. Ondanks alles. Dat is dan ook de paradoxale grond voor ons geloof, het zogenaamde 'nochtans van het geloof'. Ja God heeft reden om mij te haten....., maar toch...heeft Hij mij nog lief. Zie Petrus.
Elke vader kan verschrikkelijk kwaad worden op zijn kind. Ook dat beeld is op God van toepassing. Maar wat overheerst is de liefde. Psalm 85: "Gij vindt in gunst, en niet in wraak, Uw lust".
maaarten schreef:Maar God haat (uit Zijn Eigen wil, niet vanwege een wet die boven Hem zou staan) wel de zondaar! Psalm 5:6b "U haat allen die onrecht bedrijven,"
1a2b3c schreef:God haat de zonde, niet de zondaar:
maaarten schreef:Volgens mij komt die uitspraak bij Augustinus vandaan, maar volgens mij had Augustinus het over hoe Christenen tegenover hun medemens moeten staan, niet over hoe God dat doet. De Bijbel leert het in ieder geval niet.
Janvanverweg schreef:juist omdat we God kennen weten we onszelf te waarderen
Janvanverweg schreef:juist omdat we God kennen weten we onszelf te waarderen
Zou je het ook iets anders kunnen formuleren, zodat je niet steeds meer gebukt gaat onder de gedachte "ik ben zo zondig"? Ik zou het zo formuleren: "hoe meer we God (leren) kennen, hoe meer verwonderd raak ik, dat Hij mij aanvaardt zoals ik ben".mona schreef:Hoe meer we God kennen, hoe minder we onszelf waarderen.
Riska schreef:Zou je het ook iets anders kunnen formuleren, zodat je niet steeds meer gebukt gaat onder de gedachte "ik ben zo zondig"? Ik zou het zo formuleren: "hoe meer we God (leren) kennen, hoe meer verwonderd raak ik, dat Hij mij aanvaardt zoals ik ben".
mona schreef:Voor mijn beleving is het anders.
Hoe meer we God kennen, hoe minder we onszelf waarderen.
Want als we iets van God leren kennen, dan zie we juist hoe onheilig wij zelf zijn,
en dat we een Borg nodig hebben, willen we voor Hem bestaan.
Dat je deel kunt krijgen aan die Borg, dat is dan wel een wonder,
want dan begrijp je inderdaad niet, dat God vindt, dat de mens de dood van Zijn Zoon Jezus waard is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten