Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor schaapje » 26 aug 2012 13:47

Enkele ouderen en enkele jongeren waren schaars gekleed.
Ik snap wel wat je bedoeld hoor, van jongeren kan ik het makkelijker aanvaarden, maar de kerk is Gods huis,

Is de kerk Gods huis? lees 1 Kor.6;19 en 2 Kor.6;16 eens dan zou je moeten weten dat ons lichaam de tempel is waarin God woont, door de H.G. die wij ontvangen hebben.

Wat betreft erg schaarse kleding, vind ik ook niet dat dat kan.
maar wat is schaars gekleed?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 26 aug 2012 14:34

LeChat schreef:Huh? Gaat de man doorgaans met de vrouw mee naar haar kerk als ze van een verschillende zijn? Dat daar een 'regel' voor zou zijn is mij nog nooit opgevallen..

Enne, dat schuine oogje zou in die gemeente best wel eens gewoon een nieuwsgierige blik kunnen zijn, toch? :)

Zo werd het mij wel duidelijk gemaakt door verschillende gemeenteleden uit de ger.gem. ja... Ik vond dat ook onzin, maar het schijnt zo te zijn. I've no idea!
En dat schuine oogje: dat kwam vanuit de ger.gem., niet vanuit de kerk waar we nu heen gaan. Volgens mij vinden de meeste mensen het vreemd dat je dan toch nog met je ouders mee komt naar de ger.gem. als je zelf in een ander kerkverband kerkt. De een groet vriendelijk in de hal van de kerk, maar wel met een blik van: wat doe jij hier?! En de ander (die je heel goed kende en vrienden mee was) kijkt je niet meer aan omdat je van een andere kerk bent...
Dus... zo nieuwsgierig waren die blikken dus niet.

In de kerk waar we nu heen gaan, waren het inderdaad nieuwsgierige blikken, maar daar komen de mensen ook gewoon naar je toe om zich voor te stellen. En ik ben zelf ook wel een beetje zo van: wie ben jij? Ik ben die en die en kom daar vandaan, kun je me een beetje wegwijs maken hier?

Dat vind ik persoonlijk veel prettiger dan hoe het me verging in de ger.gem. toen k daar weer es een keer was. Dus als we weer een weekend bij mn ouders overblijven, zou het gedrag van de kerkgangers mij BIJNA tegenhouden om met mn ouders naar de kerk te gaan. Maar dan moet je van goede huize komen, dus dat gaat ze niet lukken. Maar leuk is het niet! :-&
Szent az Úr

Riska

Berichtdoor Riska » 26 aug 2012 14:43

mona schreef: het is een eenzame weg. Je doet zo moeilijk en je wordt zo zwaar op de hand.
Wist ik maar wat er vanbinnen aan de hand was, maar ik kan het zo moeilijk in woorden zeggen.
Dat is het inderdaad - een eenzame weg en voor jou is ook nog het probleem dat je man die richting van HHK niet lijkt te willen. Dan ben je zelfs in je huwelijk eenzaam - en ik weet uit ervaring (veroorzaakt door totaal iets anders maar toch...) hoe verdrietig dat is...
Ik wens je veel sterkte én wijsheid...

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 26 aug 2012 16:13

schaapje schreef:Is de kerk Gods huis? lees 1 Kor.6;19 en 2 Kor.6;16 eens dan zou je moeten weten dat ons lichaam de tempel is waarin God woont, door de H.G. die wij ontvangen hebben.

de kerk is een Godshuis (zie woordenboek), waar mensen samen komen en waar God aanwezig wil zijn.

Bijbel psalm 122: Ik verblijd mij in degenen die tegen mij zeggen: Wij zullen in het huis des Heeren gaan.
de kanttekeningen hierbij:
Dat is tot de plaats in de stad van David, daar waar de ark was.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 aug 2012 17:11

de kerk is een Godshuis (zie woordenboek), waar mensen samen komen en waar God aanwezig wil zijn.

De kerk is een gebouw van stenen, waar mensen samen komen om elkaar te ontmoeten en een eredienst te houden voor onze God.
Zeg me als al die mensen vertrokken zijn is God daar in dat gebouw nog aanwezig?
Ik zou geen woordenboek gebruiken maar de bijbel.

Bijbel psalm 122: Ik verblijd mij in degenen die tegen mij zeggen: Wij zullen in het huis des Heeren gaan.
de kanttekeningen hierbij:
Dat is tot de plaats in de stad van David, daar waar de ark was.

Daar waar de ark was daar woonde God inderdaad, is er een ark in de kerk heden ten dage?

Maar maakt mij niet uit wat je ervan vind, het is alleen jammer dat je denkt dat God in de kerk woont.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 26 aug 2012 17:39

jaccootje85 schreef:Huh? Gaat de man doorgaans met de vrouw mee naar haar kerk als ze van een verschillende zijn? Dat daar een 'regel' voor zou zijn is mij nog nooit opgevallen..

Zo werd het mij wel duidelijk gemaakt door verschillende gemeenteleden uit de ger.gem. ja... Ik vond dat ook onzin, maar het schijnt zo te zijn. I've no idea! &

Nou, volgens mij is dat echt onzin. Ik heb daar nog nooit iemand in de gergem over gehoord. Kom er zelf ook uit, mijn man is vanuit een andere kerk met mij meegegaan. Nooit iemand over gehoord. Wij zijn nu nog steeds gergem, wel een andere dan waar ik als kind was, maar ook daar gebeurt het heel vaak dat de jongen met het meisje mee gaat. Is heel normaal, je kijkt samen waar je lid wilt worden / blijven. Misschien heb jij het 'slecht' getroffen met jouw thuisgemeente, maar ik herken daar echt helemaal niets van! Denk eerder dat het aan de mensen zelf in die gemeente ligt dan aan het etiketje 'gergem' zelf. Idem met mensen die je schuin aankijken. Is dat ook niet meer een gevoel van jezelf, zo van: als ze maar niet denken dat...etc...?

Riska

Berichtdoor Riska » 26 aug 2012 19:14

Schaapje schreef:Is de kerk Gods huis? lees 1 Kor.6;19 en 2 Kor.6;16 eens dan zou je moeten weten dat ons lichaam de tempel is waarin God woont, door de H.G. die wij ontvangen hebben.

Natuurlijk, zou ik bijna zeggen, wordt de kerk een Godshuis genoemd. En dat is puur bijbels:
Mattheus 18 : 20: "Want waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden". (NBG'51)
Daar is volgens mij geen andere uitleg van mogelijk.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 aug 2012 20:02

Natuurlijk, zou ik bijna zeggen, wordt de kerk een Godshuis genoemd. En dat is puur bijbels:
Mattheus 18 : 20: "Want waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden". (NBG'51)
Daar is volgens mij geen andere uitleg van mogelijk.

Ik kan het er niet mee eens zijn, het heeft niets met de kerk als gebouw te maken.
God woont niet in een gebouw en zeker niet door mensen gemaakt. Hand.7:47-48

En waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, dat zegt al genoeg, dat zou ook thuis kunnen zijn, en hoeft niet in een kerkgebouw te zijn.

De eerste gemeente kwamen ook niet samen in een "kerk" maar de samenkomsten waren in woningen van de gelovigen.

Maar natuurlijk is het wel fijn om samen te komen in een gebouw, maar noem het niet Gods huis, slaat nergens op, dat is mijn mening.
Verder laat ik het hierbij. :D

Riska

Berichtdoor Riska » 26 aug 2012 20:18

De kerk wordt ook niet geclaimd als huis van God.
Maar het wordt zo ervaren. Waar God aanwezig is/wil zijn is het een huis van God.
Of het nu vroeger de ark was, of dat Hij wordt aangeroepen, Hij is er. En een kerkgebouw is nou eenmaal een ruimte waar mensen samenkomen om Hem te zoeken en te aanbidden.
Het is geen te bewijzen feit, het is geloof, het is heil...

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 26 aug 2012 20:31

Merisja schreef:Nou, volgens mij is dat echt onzin. Ik heb daar nog nooit iemand in de gergem over gehoord. Kom er zelf ook uit, mijn man is vanuit een andere kerk met mij meegegaan. Nooit iemand over gehoord. Wij zijn nu nog steeds gergem, wel een andere dan waar ik als kind was, maar ook daar gebeurt het heel vaak dat de jongen met het meisje mee gaat. Is heel normaal, je kijkt samen waar je lid wilt worden / blijven. Misschien heb jij het 'slecht' getroffen met jouw thuisgemeente, maar ik herken daar echt helemaal niets van! Denk eerder dat het aan de mensen zelf in die gemeente ligt dan aan het etiketje 'gergem' zelf. Idem met mensen die je schuin aankijken. Is dat ook niet meer een gevoel van jezelf, zo van: als ze maar niet denken dat...etc...?

Het zou heel goed kunnen dat ik het dan 'slecht' getroffen heb. Het zal idd niet met het etiket 'ger.gem.' te maken hebben.
Dat schuin aankijken, is geen gevoel van mezelf. Ik hoor nog wel es wat geruchten via mn a.s. schoonzusje. En ik kan daar heel slecht tegen. Het liefst zou ik de mensen recht aan willen spreken die vanalles over mij rondbazuinen. Maar ik kom zelden bij mn ouders op dorp. Dus echt de gelegenheid daartoe zoek ik ook niet op. Het nadeel is dat ik ook een tijdje een column voor de streekkrant heb geschreven. Veel mensen kennen me dus... Ergens ben ik ook superblij dat ik uit mn thuisgemeente weg ben. Het zijn misschien grote woorden, want er zijn hier mensen die ook tot mijn thuisgemeente behoorden/horen. Ik wil hen niet kwetsen. Ik hoop dan dat het niet al te persoonlijk wordt opgevat. Maar ik ben blij dat ik meerdere kerkelijke gemeenten en stromingen heb bezocht dan alleen mn thuisgemeente. Tijdens mn studententijd heb ik behoorlijk wat kerken bezocht, waarvan gergemmers menen dat je daar niet thuishoort... Het heeft mij wel gevormd en ik ben ook blij dat ik nu een superfijne gemeente heb gevonden waar ik samen met mn man welkom ben, ECHT welkom. :D
Szent az Úr

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 aug 2012 20:38

Maar het wordt zo ervaren.

Waar God aanwezig is/wil zijn is het een huis van God.

Het is geen te bewijzen feit, het is geloof, het is heil...

Je mag voor mij ervaren en geloven wat je wilt hoor.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 aug 2012 20:48

Schaapje schreef:Je mag voor mij ervaren en geloven wat je wilt hoor.

Laat ik van het goede uitgaan...
Maar deze zin is zo neerbuigend, het is niet te geloven...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 aug 2012 21:01

Laat ik van het goede uitgaan...
Maar deze zin is zo neerbuigend, het is niet te geloven...

Niet neerbuigend bedoeld, maar ik vind het niet te geloven, wat jij schrijft.
Verder heb ik mijn mening onderbouwd zelf met teksten, maar daar gaat niemand op in.

Laten wij het hier maar bij laten. :wink:

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 26 aug 2012 21:18

schaapje schreef:Daar waar de ark was daar woonde God inderdaad, is er een ark in de kerk heden ten dage?

Nee een ark staat er niet in de kerk, die verwees in het Oude Testament symbolisch naar het verzoenend bloed van Christus.
Daarom kan je zeggen dat, nu in deze tijd, daar waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn naam, dat daar de Ark in hun midden is.
Dus is er niets mis met psalm 122.
schaapje schreef:Ik zou geen woordenboek gebruiken maar de bijbel

die gebruikte ik ook zoals je kon lezen...

Maar dit is natuurlijk niet helemaal het onderwerp...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 aug 2012 21:42

Nee een ark staat er niet in de kerk, die verwees in het Oude Testament symbolisch naar het verzoenend bloed van Christus.
Daarom kan je zeggen dat, nu in deze tijd, daar waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn naam, dat daar de Ark in hun midden is.
Dus is er niets mis met psalm 122.
Wie heeft er gezegd dat er iets mis is met psalm 122

Maar als je de Hebreenbrief leest dan is het voorhangsel gescheurd en de weg is vrij tot God, waar eerst niemand in het Heilige der Heilige mocht komen zonder bloedstorting kan een ieder die gelooft in en door de Here Jezus tot God gaan.
En de Heilige Geest van God woont niet meer in de ark God is in de hemel op Zijn troon en de Here Jezus zit aan Zijn rechthand.

De Heilige Geest is uitgestort op een ieder die gelooft daar is Zijn woning.

Maar dit is natuurlijk niet helemaal het onderwerp...

Wij zijn inderdaad of-topic :D sorry

Terug naar “Archief”