Moeders voor Moeders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Moeders voor Moeders

Berichtdoor meribel » 24 aug 2012 08:25

In de vragenrubriek lees ik zojuist een antwoord op de vraag of meedoen met moeders voor moeders ethisch verantwoord is.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/193 ... or-moeders

Het antwoord verbaasd me..

Ik heb bij de zwangerschap van mijn oudste meegedaan. Ik heb een aantal familieleden die lastig zwanger werden en uiteindelijk daar hormonen bij slikte, toen wel zwanger werden. Ik dacht dat het daarvoor was.
Maar nu lees ik dat het voor ICSI en IVF is..en dan , ja dat zou nog niet meteen een reden zijn om absoluut nee te zeggen maar het geeft wel verwarring.

Met de volgende zwangerschappen heb ik niet meer meegedaan, ik werd altijd zo misselijk van die vaten en had zoiets van; als iedereen het één keer doet dan is dat ook wel goed. Maar ik ken best wel vriendinnen die er aan mee doen. En die volgens mij het nog nooit zo bekeken hebben.

Hoe staan jullie er tegenover?
Ooit naar het ethische aspect gekeken?

bakvis
Mineur
Mineur

Re: Moeders voor Moeders

Berichtdoor bakvis » 24 aug 2012 08:50

Ik heb 1 keer mee gedaan met moeders voor moeders, kreeg toen iemand thuis op bezoek en die vertelde dat het HCG hormoon uit de urine gebruikt wordt voor medicijnen voor vrouwen die problemen met vruchtbaarheid hebben. Volgens haar stond het los van o.a. ivf behandelingen....

Na 1 keer had ik het trouwens ook wel bekeken....die stinkend blauwe kannetjes...en ik moest ze zelf elke week om gaan ruilen, helemaal aan de andere kant van t dorp. Nee, k vond het geen succes :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2012 09:22

Als je niet voor moeders bent, ben je tegen moeders, of gaat dat hier niet op? :P
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

margarethamaria
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor margarethamaria » 24 aug 2012 09:50

Het antwoord verbaast mij ook. Ik ben nu 26 weken zwanger van de eerste en heb wel meegedaan. Ook bij mij is er uitgelegd dat het voor bijvoorbeeld een eisprong opwekken wordt gebruikt en zelfs voor jongetjes waarvan de balletjes niet indalen. Dat is ook een reden voor mij geweest om mee te doen, om anderen, die het niet zo makkelijk hebben als wij met zwanger worden, een kans te geven. Ook met de gedachte dat het je kind later kan zijn die het nodig heeft. En dan hoop je ook dat er misschien met medicijnen een kans is.

Trouwens, een tweede keer zou ik niet zo snel weer meedoen, of misschien niet de volledige tijd. Ik was niet misselijk, maar als ik die kannetjes weer moest vullen, voelde ik spontaan een golf misselijkheid opkomen.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 24 aug 2012 10:23

De hormonen worden gebruikt o.a. voor het stimuleren van de eisprong. Dat gebeurt vooral bij onvruchtbare vrouwen die (hopelijk) dan spontaan zwanger raken.
Bij vrouwen die een IVF zullen krijgen, moeten er meerdere eicellen zijn en deze vrouwen krijgen deze hormonen dus ook.

Maar ook al ben je tegen IVF, dan vind ik het wel erg ver gaan om te zeggen dat het niet etisch verantwoord is om niet mee te doen.
Het klinkt als geen geld geven voor een goed doel omdat er ook verkeerde dingen met dat geld kunnen gebeuren.

Ik heb trouwens ook meegedaan tijdens mijn zwangerschap.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 24 aug 2012 10:34

Heb bij de 2e meegedaan, maar vond het absoluut niet leuk. Je bent al gammel en dan nog zoiets wat zooo stinkt!!! En als ik dit lees, had ik beter.....
maar ja wist ook niet beter!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 aug 2012 11:36

Ik wist dit ook niet, maar ik heb er nooit aan meegedaan. Ik zag bij anderen wel eens die kannen in het toilet staan. En dan hing er zo'n luchtje :-& sorry, maar ik kon het niet opbrengen.
Maar vrouwen in de overgang kunnen toch ook urine afgeven?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 24 aug 2012 12:19

grappig..ik dacht dat ik de enige was die dat gedoe met die potten urine een gedoe vond ( en vond stinken ) maar blijkbaar toch niet.. 8)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 aug 2012 12:46

meribel schreef:grappig..ik dacht dat ik de enige was die dat gedoe met die potten urine een gedoe vond ( en vond stinken ) maar blijkbaar toch niet.. 8)

Mijn buufjes waren destijds vrijwel tegelijk met mij zwanger, maar baalden achteraf dat de hele straat wist dat ze zwanger waren, vanwege het autootje wat de kannen kwam ophalen. Het stond er met grote letters op :lol: Ze hadden het pas na ruim 3 maanden willen vertellen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 24 aug 2012 13:00

maar dat kan anders tegenwoordig, ze kunnen heel discreet zijn.

Maar goed, het ging mij meer om het ethische.

Zijn er mensen die nav het antwoord in de vragenrubriek spijt hebben dat ze mee hebben gedaan, of die het nu toch niet doen terwijl ze het eerst wel van plan waren?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 aug 2012 13:31

Nee, bij een eventueel volgende zou ik zo weer mee doen. Geen problemen mee. Ook niet gehad, geen last van die stank.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 aug 2012 14:24

Laat ik het zo zeggen dat ik eigenlijk nu blij ben dat ik niet meegedaan heb.
Ik kan het me niet goed meer herinneren, maar volgens mij zijn ze al eens eerder negatief in het nieuws geweest, ik weet alleen niet goed waarvoor precies. Iets met winstbejag of zo? :-k

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 aug 2012 15:18

Nee, had iets met plastische chirurgie te maken. Maar dat is niet helemaal waar.

Ik ben blij dat zoiets bestaat.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 24 aug 2012 16:35

nee , hcg hormoon ( waar het om gaat ) wordt ook gebruikt voor afslankmedicatie.
dat was waar het gedoe om was.

@Evelien, hoe sta jij tegenover het antwoord in de vragenrubriek dan?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 aug 2012 23:15

Ik sta niet achter dat antwoord. Als iemand dat voor IVF wil gebruiken, prima.

Terug naar “Archief”