Werken in de zorg... (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

beantsje
Mineur
Mineur

Re: Werken in de zorg... (4)

Berichtdoor beantsje » 19 aug 2012 21:29

meribel schreef:Maar @beantsje..ik snap het probleem.
maar als je volgens de cao recht heb op aaneengesloten incl. weekenden, dan kan je daar toch niet vanaf zien omdat het zo lastig is?

Nou, in de CAO staat ook een bepaling dat verlof toegekend moet worden tenzij de bedrijfsvoering (de zorg) daardoor in gevaar komt.
Je moet zo'n afspraak dan ook zien als een compromis; wil men daar niet aan meewerken, dan ben je als werkgever soms gedwongen om op die regel terug te vallen. Dat betekent waarschijnlijk dat een aantal helemaal niet meer wegkunnen in de periode die ze graag willen. Terwijl dat wel mogelijk is, als ze van zo'n weekend afzien.
En dan is de keuze over het algemeen snel gemaakt.

Een CAO is overigens een overeenkomst tussen werkgevers en werknemers; zodra beide partijen daar met wederzijds goedvinden van afwijken, is er geen man overboord; er staat geen enkele sanctie op. Als één van beide partijen er toch ontevreden over wordt, wordt het anders natuurlijk.
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de arbeidstijdenwet; die moet je volgen op straffe van boetes die niet misselijk zijn; zelfs als werknemer kan je een boete krijgen als je deze wet niet volgt.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 20 aug 2012 02:01

jaccootje85 schreef:De vakanties waren zo goed verdeeld dat ik een aantal weken alleen aanwezig was van de 4 collega's die op deze groep werken. Sommige dagen had ik dubbele diensten van 7-10.30 en dan smiddags van 15.15-22.30 uur. Of ik had een dienst van 13-22.30+22.30-7.00 (slaapdienst) + 7.-10.30 uur. Vaak lopen die ochtenddiensten uit tot 11uur. INstemmen? Ik was gewoon ingeroosterd. In de maand juli was het maar 2 weken, dus dat was te overzien, maar het rooster van augustus had ik nog niet gezien, anders had ik er wel wat van gevonden! We kregen het rooster van augustus pas op 5 augustus! Ook zo lekker, dus je kunt er niets meer van vinden. En op de groep hiernaast hebben alleen wat vakantiekrachten gewerkt en een enkele keer een oproepkracht. De meeste collega's hebben een contract van 80%, dus 28,8 uur per week. Meer krijgen we niet, tenzij je teamleider bent of kostwinner van een gezin.

Tjah, als je maar met z'n vieren bent, is het een hele kunst om het zo te verdelen dat er meerdere personen overblijven.
Hopelijk heb je je rooster niet voor zoete koek geslikt. Kom op zeg, 6 dgn werken, waarvan soms dubbele diensten. Straks is de vakantie voorbij en kunnen ze jou bij elkaar rapen. Gewoon ze de keuze geven om er zeker 1 dienst per week af te halen of je komt gewoon 1 dienst niet opdagen. Zoiets klinkt heel cru en er wordt heel lang gedacht dat je het toch niet doet, maar gewoon voet bij stuk houden.
Sorry, ik ben nogal 'stug' in dat soort dingen. Verder ben ik best flexibel hoor :mrgreen:

Maar @beantsje..ik snap het probleem.
maar als je volgens de cao recht heb op aaneengesloten incl. weekenden, dan kan je daar toch niet vanaf zien omdat het zo lastig is?

Idd. De betreffende alinea is ook nogal dubbel te lezen vind ik. Als werknemer heb je recht op die weekenden. Als werkgever kan je niet verplichten om 1 vd weekenden te werken, je hebt wel het recht om het verlof niet toe te kennen. Nou ja, dan is de keuzen die Beantsje aangeeft niet zo moeilijk te maken. Wel wil ik het weekend dan later ergens terug krijgen natuurlijk :mrgreen:

Overigens: als de manager de vakantieaanvragen klakkeloos toekent, zullen de problemen al vroeg in het jaar kenbaar worden (tenzij er in mei nog collega's ontslag nemen). Dan lijkt het me nog niet zo moeilijk voor 1 à 2 collega's om te schuiven met vakantie.

Ach ja, vakantie & de zorg: het weet allemaal wat.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Rienuku

Berichtdoor Rienuku » 20 aug 2012 17:01

meribel schreef:bij ons moest je de zomervakantie voor 1 dec. indienen. Dat had iedereen gedaan.
De manager had het individueel wel goedkgekeurd, je kreeg er een automatisch bericht over en mensen hadden hun vakantie geboekt.
Vervolgens in feb. is de manager met een burn out naar een andere functie geplaatst. Inmiddels bleek dat iedereen in dezelfde weken op vakantie ging..... 8-[ oeps..

Ja... dat verhaal is erg herkenbaar!
Onze manager is niet meer in dienst, maar we ondervinden nog wel de gevolgen van het toekennen van vakanties aan alle collega's met grote contracten in dezelfde weken.

Daarbij nog een langdurige zieke, dan is het plaatje compleet.
Gelukkig komen deze weken, de meesten weer terug, dus dan wordt het weer rustiger op de werkvloer.
Ik ben blij dat we deze zomer weer 'overleefd'hebben

Hoe ervaren jullie het werken met deze tempraturen? Veel last van?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 20 aug 2012 17:38

Bij jullie is het vakantieleed al voorbij? Wij gaan nog door tot eind september, dan pas zijn alle collega's terug.

Werken met deze temperaturen? Ik had/heb nachtdiensten. Gelukkig was het rustig, dus heb veel voor de ventilator gezeten :mrgreen: En heel veel het uniformjasje uit gehad (alleen aangedaan als ik op zaal bezig moest). Gister ging slapen overdag niet zo fijn, vandaag ging een stuk beter!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Rienuku

Berichtdoor Rienuku » 20 aug 2012 19:03

Vakantieleed is niet voorbij.... maar rustiger :)
En daarbij, ben k vanaf donderdag zelf op vakantie, en heb ik er weinig mee te maken even ;)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 20 aug 2012 20:45

beantsje schreef:
Nou, in de CAO staat ook een bepaling dat verlof toegekend moet worden tenzij de bedrijfsvoering (de zorg) daardoor in gevaar komt.
Je moet zo'n afspraak dan ook zien als een compromis; wil men daar niet aan meewerken, dan ben je als werkgever soms gedwongen om op die regel terug te vallen. Dat betekent waarschijnlijk dat een aantal helemaal niet meer wegkunnen in de periode die ze graag willen. Terwijl dat wel mogelijk is, als ze van zo'n weekend afzien.
En dan is de keuze over het algemeen snel gemaakt.

Een CAO is overigens een overeenkomst tussen werkgevers en werknemers; zodra beide partijen daar met wederzijds goedvinden van afwijken, is er geen man overboord; er staat geen enkele sanctie op. Als één van beide partijen er toch ontevreden over wordt, wordt het anders natuurlijk.
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de arbeidstijdenwet; die moet je volgen op straffe van boetes die niet misselijk zijn; zelfs als werknemer kan je een boete krijgen als je deze wet niet volgt.

ik vind dat toch maar raar hoor. Ik zou er zelf zeker problemen mee hebben als ze vakantie regelen op die manier. Maar goed, ik zal me er niet druk om maken want ik ben het nog bij geen enkele zorg werkgever tegengekomen dat ze me vragen om het weekend in te leveren.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 20 aug 2012 21:43

meribel schreef:
ik vind dat toch maar raar hoor. Ik zou er zelf zeker problemen mee hebben als ze vakantie regelen op die manier. Maar goed, ik zal me er niet druk om maken want ik ben het nog bij geen enkele zorg werkgever tegengekomen dat ze me vragen om het weekend in te leveren.

Het gevolg is wèl dat de medewerkers 3 weken kunnen krijgen in ongeveer de periode die zij hebben aangevraagd èn dat er bij ons bijna geen uitzendkrachten zijn.

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 20 aug 2012 22:02

en ja t is nu officieel (als vervolg op mijn bericht van vorige week), ik heb weer een stageplek, met de bedoeling mijn handelingen bekwaam te maken, ervaring in mijn vak op te doen en dan afwachten wanneer ik zover ben dat een huisarts mij een baan in zijn dagpraktijk aanbied. ik ga nu werken op een huisartsenpost, dus ben heel benieuwd wat ik daar allemaal ga meemaken

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 21 aug 2012 07:21

Hier is het echt niet te doen meer... Opzich was het allemaal rond we hadden 1 weekend waar we moeilijk zaten maar iedereen die kon had hulp aangeboden... Totdat we ineens 6 langdurig zieken hebben en 1 collega haar net ex man is een paar weken geleden verongelukt... Nu is het gewoon niet meer te doen op sommige dagen komen we 7 man te kort kunnen we gewoon niet oplossen.

Maar goed ik ga ook geen 30 uur per week meer werken deze week werk ik 1 dienst extra en volgende week en dan genieten van 3 weken vakantie.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 aug 2012 07:47

Pff, wat een ellende Liefie, groot gelijk dat je niet alles in gaat vullen.
Ben nu al bang voor mijn nieuwe baan, want dan ben ik degene die het moet gaan regelen allemaal, dat soort problemen ;)
Hier is de zomervakantie volgens mij wel prima gegaan, wel aardig druk, maar best te doen. IK was er zelf maar 2 weken van de 6, die de jongeren vrij waren, dus heb niet alles meegekregen, maar volgens mij viel het allemaal mee.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 21 aug 2012 07:57

@ nita; super joh!!! Je krijgt het daar vast naar je zin!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 21 aug 2012 08:59

beantsje schreef:[
Het gevolg is wèl dat de medewerkers 3 weken kunnen krijgen in ongeveer de periode die zij hebben aangevraagd èn dat er bij ons bijna geen uitzendkrachten zijn.

niet drie weken kúnnen krijgen....die drie weken moet iedereen sowieso krijgen. Dus dat is een rare reden.
En is het zo'n ramp om dan maar uzk's in te zetten? Als dat betekent dat mensen écht drie weken kunnen?
( ja kost extra voor de organisatie..maar daarvoor geef je je vaste medewerkers wel wat terug )

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 21 aug 2012 09:41

MissF schreef:Pff, wat een ellende Liefie, groot gelijk dat je niet alles in gaat vullen.
Ben nu al bang voor mijn nieuwe baan, want dan ben ik degene die het moet gaan regelen allemaal, dat soort problemen ;)
Hier is de zomervakantie volgens mij wel prima gegaan, wel aardig druk, maar best te doen. IK was er zelf maar 2 weken van de 6, die de jongeren vrij waren, dus heb niet alles meegekregen, maar volgens mij viel het allemaal mee.

Ik ben benieuwd hoe je je werk gaat vinden (planner bij een thuiszorg organisatie toch?) Lijkt mij een heftige baan als ik die van onze planner zie :lol:
Wij gaan juist volgende maand beginnen zonder planner/manager dus zelf roosteren/cliënten onder verdelen enz. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat gaat werken in kleine teams en alles zelf regelen en oplossen.

Rienuku

Berichtdoor Rienuku » 21 aug 2012 15:48

@ missf.... sterkte.... (ik vind t roosteren een drama :) en t plannen van de cliënten ook, laat mij maar lekker gewoon aan het 'bed' staan ) :D maar ik wens je wel heel veel succes hoor!!!!

@nita... wow wat gaaf! Lijkt me ontzettend leuk om te doen!!!! *ietsiepietsie jaloers* :D

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 24 aug 2012 09:53

@MissF
Wat voor nieuwe baan ga je doen? Welke sector?

Ikzelf ondersteun/adviseer onze leidinggevenden, die zelf roosteren. Ik vind het heerlijk; lekker puzzelen in de baas zijn tijd! :lol:
Als je ook in VVT zit en je hebt tips nodig.....

Terug naar “Archief”