boer schreef:heb jij het over die man die na een hersenbloeding niets meer kan en nu dood wil, maar niet mag?
Ja. Ik vond het heel tragisch, zeker!
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
boer schreef:heb jij het over die man die na een hersenbloeding niets meer kan en nu dood wil, maar niet mag?
Mortlach schreef:
Ik zou zeggen "Je helpt een mens wiens enige overgebleven optie zichzelf doodhongeren is". Dat gaat een pretje worden voor de familie...
Ik begrijp helemaal dat het je niet in de koude kleren gaat zitten, maar uiteindelijk is een hulpverlener er om hulp te verlenen, en in extreme en trieste gevallen is de dood de enige hulp die je nog kunt bieden.
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dapper genoeg is om die stap te nemen; gelukkig zijn ze er ook mensen die het wel kunnen.
Ik zeg altijd: ben je tegen euthenasie, pleeg dan geen euthenasie als je zelf voor die keuze staat, maar laat de ander de vrijheid om zijn eigen beslissing te maken. Ik heb nog nooit een goed tegenargument gezien.
schelpje3 schreef:Dit zijn argumenten van iemand die God niet als leidraad in zijn leven heeft.
Engeland heeft een strenge euthanasiewet.
En hulp verlenen gaat volgens mij niet altijd op de wijze zoals de behoeftige dat graag ziet.
Iemand die doodsbang is voor prikken, zal toch ooit een keer bloedgeprikt moeten worden bijv.
beantsje schreef:Lastig hoor.
Ik ben tegen euthanasie, omdat het volgens mij niet aan de mens, maar aan God is om een menselijk leven te beëindigen.
Je kunt wel zeggen dat je dat alleen voor jezelf zou moeten beslissen maar zo simpel is het niet.
Kort geleden is mijn schoonvader overleden. In de weken voor zijn dood heeft hij euthanasie gevraagd. (Hij was diepgelovig maar had geen morele bezwaren tegen euthanasie.) Hij was hoogbejaard, en gewoon helemaal 'op'.
Moest ik dan meewerken aan zo'n verzoek, ookal gaat het tegen mijn geloof in? Of moet ik mijn schoonvader die leed, maar aan zijn lot overlaten? Moest ik mijn man, die ook voor euthanasie was, niet steunen in een periode die voor hem zo moeilijk was? Moest ik de keuze maar bij hen laten, en mijn handen spreekwoordelijk wassen in onschuld, wat als heel laf voelt? Een onmogelijke keuze, waar ik het erg moeilijk mee gehad heb.
Het is ook niet zo zwart-wit, maar het is een grijs gebied. Ik heb bijvoorbeeld geen moeite met palliatieve sedatie, ookal is de consequentie dat iemand zal versterven.
Het wordt gauw een wat gekunstelde discussie, maar ik vind het uitgangspunt dat eenieder die euthanasie pleegt, dat dan ook zélf moet doen, op zich wel een terechte. Maar voor mensen die dat fysiek echt niet kunnen, zoals die man, pakt het dan weer heel tragisch uit.
Om even terug te keren naar dat vreselijke scenario van die man in Engeland; ik zou het echt niet kunnen om hem te doden. Over het algemeen is versterven (onthouden van eten en drinken) een methode die relatief veel voorkomt bij met name ouderen en eigenlijk betrekkelijk weinig ongemak veroorzaakt. Voor deze man zal de situatie anders zijn, als hij lichamelijk fit is. Ik denk ook in de Nederlandse situatie dat een euthanasie zeer moeilijk zou zijn (je hebt nl geen recht op euthanasie).
Maar in de Nederlandse situatie heeft hij wèl altijd het recht om behandeling te weigeren. Als hij er zélf voor kiest om zich niet meer te laten behandelen (en dat betekent ook het toedienen van voeding en vocht), dan zou ik op zijn verzoek zeker willen zorgen dat hij daar zo min mogelijk bij lijdt. Met medicatie zijn honger- en dorstgevoel prima te onderdrukken, zodat het geen 'harde' dood hoeft te zijn.
beantsje schreef:Eigen leed boven dat van een ander stellen? Nee, dat is niet de situatie. Het is niet zo, dat het verdriet om bijv. een vroeger verlies van de geliefde mijn argument is, om niet mee te werken aan euthanasie.
Het is dat ik daarmee mijn eigen morele uitgangspunten zou moeten loslaten.
Overigens geldt dat ook voor sommige artsen, gelukkig kan geen enkele arts gedwongen worden tot het plegen van euthanasie.
Mortlach schreef:
Dat vind ik ook goed. Het is een ingrijpende handeling waar niet iedereen dapper genoeg voor is. En dat is niet erg. De mensen die het niet zijn, mogen er niet toe gedwongen worden.
beantsje schreef:Nou snap ik je niet....je vindt het maar vreemd dat ik mijn eigen morele standpunten wil vasthouden maar normaal en wenselijk dat een arts dat niet doet?
Mortlach schreef:
Nee. Ik bedoel dat ik geen arts ben, en jij toch ook niet, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Wat ik wil zeggen is dat als er iemand is met een gegronde reden om euthanasie te krijgen (ondraaglijk en uitzichtsloos lijden) én er is een arts die die persoon wil helpen (en gelukkig zijn die artsen er in Nederland), dan zal ik niet aan de zijlijn gaan staan en zeggen "nee, mag niet!"
Het daadwerkelijk uitvoeren lijkt me een hoop moed te vergen. Die moed heeft niet iedereen en dat zal ik niemand verwijten. Maar dingen als pallatieve sedatie komt op mij toch over als een compromis om gevoelens van de hulpverleners te sparen, terwijl het in deze situatie toch om de patiënt zou moeten gaan.
beantsje schreef:Nee, ik ben geen arts. Desalniettemin vind ik het echt een probleem om daadwerkelijk mee te helpen (al is het maar het organiseren) in een euthanasieverzoek en beroep ik me daarin - net als een arts - op mijn morele uitgangspunten. Vind je dan dat ik in tegenstelling tot een arts mijn geweten opzij moet zetten en zo'n verzoek moet steunen?
palliatieve sedatie is toch echt wat anders, vind ik. Allereerst is het niet gericht op het doden van iemand, maar verzacht je puur zijn lijden. Palliatieve sedatie wordt overigens uitsluitend toegepast bij een levensverwachting van enkele dagen, of hooguit 2 weken. In tegenstelling tot wat weleens gedacht wordt, verkort p.s. het leven niet, sterker nog, het kan het iets verlengen omdat je het lichaam 'in rust' houdt.
beantsje schreef:Omdat euthanasie eigenlijk alleen de beslissing over het eigen leven betreft, ben ik ook wel vóór een euthanasiewetgeving, zoals hij er nu ligt en dat zou ik niet terug willen draaien.
Ik hoef mijn overtuigingen niet aan anderen op te leggen.
Het zal alleen goed zijn, dat er wat meer aandacht komt voor alternatieven, want tegenwoordig is er enorm veel mogelijk op het gebied van pijnbestrijding.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten